توله خرس قهوه‌ای

یک توله خرس قهوه‌ای درنزدیکی پارک ملی گلستان و در حاشیه منطقه حفاظت‌شده زاو توسط رئیس پارک ملی گلستان در دونوبت پیاپی از ناحیه گردن و قفسه سینه هدف اصابت سرنگ بیهوشی قرارگرفت وساعاتی بعداز پای درآمد.

به گزارش مشرق، یک توله خرس قهوه‌ای در حاشیه پارک ملی گلستان توسط رئیس پارک ملی گلستان دو بار پیاپی هدف اصابت سرنگ بیهوشی قرار گرفت و ساعاتی بعد از پای درآمد.

استفاده ناشیانه از داروی بیهوشی توسط افراد غیرمتخصص
دوشنبه گذشته، به دنبال گزارش واصله به اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان از سوی یکی از اعضای عضو شورای روستای ترجنلی، مبنی بر مشاهده یک خرس در نزدیکی این روستا که در سه کیلومتری پارک ملی گلستان واقع شده، این توله خرس، به دستور حمید خیرآبادی، رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان گلستان توسط سید مهدی کوچکی، رئیس پارک ملی گلستان، در نزدیکی پارک ملی گلستان و در حاشیه منطقه حفاظت شده زاو مورد اصابت سرنگ بیهوشی قرار گرفت. این سرنگ که به گردن توله خرس اصابت کرد هنوز به طور کامل به بیهوشی حیوان منجر نشده بود که عبدالهادی باکیده، عضو شورای روستای ترجنلی، بی‌توجه به هشدارهای مسئولان محیط زیست، به حیوان نزدیک شده و توسط این حیوانِ نیمه‌بیهوش از ناحیه دست دچار آسیب جزئی شد. توله خرس بی‌نوا که ظاهرا مسئولان و اهالی منطقه در بیهوش‌ شدنش تعجیل بسیار داشتند، بدون آنکه فرصتی داشته باشد تا با همان سرنگ اول به طور کامل بیهوش شود مجددا از سوی رئیس پارک ملی گلستان، این بار از ناحیه قفسه سینه مورد اصابت سرنگ بیهوشی قرار گرفته و ساعتی بعد از پای درآمد.

پنهان کردن لاشه و وارونه جلوه دادن حقیقت، یادآور رسوایی هیرکان
مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان، که سابقه تصمیم عجولانه در رهاسازی هیرکان، پنهان‌کاری مرگ این پلنگ ارزشمند و دفن پنهانی لاشه‌اش را هم در کارنامه خود دارند، این بار هم لاشه توله خرس مذکور را دفن کرده و تلاش دارند، بیماری را عامل مرگ این توله خرس جلوه دهند تا با خود بگوییم شاید اگر با متخلفان پرونده هیرکان برخورد شده بود اکنون شاهد تکرار چنین بی‌مسئولیتی‌هایی جبران‌ناپذیری از سوی آنان نبودیم.
 

خرسی که نه بیمار بود نه حمله کرد!
جالب اینجاست که در حالی که عضو شورای روستای ترجنلی، علی‌رغم هشدارها به این توله خرس نیمه‌بیهوش و وحشت‌زده نزدیک شده و به دنبال واکنش طبیعی این حیوان، دچار آسیبی جزئی شده، یحی مرادی، مسئول روابط عمومی پارک ملی گلستان در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرده است: "خرس قهوه‌ای بیمار به یکی از اهالی روستای ترجنلی از توابع بخش لوه شهرستان گالیکش حمله‌ور شد و وی را از چند نقطه زخمی کرد."

اینکه آقای مرادی یا سایر مسئولان محیط زیست گلستان، بر اساس کدام تحقیقات و شواهد، تشخیص داده‌اند توله خرس مذکور بیمار است و اینکه آیا واکنش یک خرس مجروح به نزدیک شدن انسان‌ها، حمله محسوب می‌شود سوالاتی است که نه مهدی کوچکی، رئیس پارک ملی گلستان به آن پاسخ می‌دهد نه مسئول روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان.

پس از انتشار خبر مرگ این توله خرس قهوه‌ای، موجی از اعتراضات فعالان محیط زیست نسبت به عملکرد ناشیانه مسئولان در فضای مجازی به راه افتاده است. آنها با انتقاد از محل اصابت سرنگ بیهوشی دوم که در قفسه سینه حیوان نشسته معتقدند تزریق دو سرنگ پیاپی به این توله خرس نحیف توسط افراد فاقد صلاحیت و تخصص، عامل مرگ این حیوان است.  آنها همچنین به این نکته که اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان، بر خلاف اغلب ادارات استانی محیط زیست از همکاری هیچ دامپزشکی بهره نمی‌گیرد می‌پرسند چرا افراد فاقد صلاحیت به بیهوش کردن این حیوان اقدام کرده‌اند و اصولا بر چه اساس تصمیم گرفته‌اند حیوانی را که آسیبی به کسی نرسانده و تنها در حاشیه یک منطقه حفاظت شده محیط زیست و در نزدیکی پارک ملی گلستان عبور می‌کرده جابه‌جا کنند؟

بیهوش کردن گونه‌های حیات وحش بدون نظارت دامپزشک غیرقابل توجیه است!
مجید خرازیان مقدم، مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان آبهای داخلی سازمان حفاظت محیط زیست درباره روند بی‌هوش کردن حیات وحش می‌گوید: بیهوش کردن گونه‌های حیات وحش بدون حضور و نظارت دامپزشک غیرقابل توجیه است. چرا که کوچکترین اشتباه در دوز داروی بیهوشی تزریق شده می‌تواند به مرگ حیوان منجر شود. به علاوه اینکه سرنگ به کدام بخش از بدن حیوان اصابت می‌کند، نیازمند تخصص است. پرتاب نادرست سرنگ بیهوشی ممکن است فلج کامل و یا حتی مرگ حیوان را به دنبال داشته باشد. متاسفانه پیش آمده که سرنگ اول را تزریق کرده‌اند و با این تصور که حیوان هنوز بیهوش نشده سرنگ دوم را هم تزریق کرده‌اند و حیوان اصطلاحا اوردوز شده و از بین رفته. در حالی که اگر کمی تامل می‌کردند همان سرنگ اول به بیهوشی حیوان می‌انجامید.

وی با تاکید بر لزوم حضور گروهی متشکل از افراد ذی‌صلاح در حین زنده‌گیری حیات وحش تاکید کرد: تنظیم سند راهبردی امداد و نجات حیات وحش را صرفا به همین منظور  کلید زده‌ایم تا از این پس حتما یک گروه متخصص شامل دامپزشک و یا دستکم شخصی که دوره مربوط به بیهوشی را گذرانده باشد در حین زنده‌گیری حیوان حضور داشته باشد.

جابه‌جایی گونه‌های حیات وحش مستلزم مشورت با ستاد است!
مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان آبهای داخلی سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به اینکه آیا زنده‌گیری و انتقال حیات وحش مشمول مشورت با مسئولان ستادی سازمان است یا خیر یادآور می‌شود: زنده‌گیری و جابه‌جایی حیوانات همواره بهترین تصمیم نیست. در مواردی که امکان وارد آوردن خسارت از سوی حیوان وجود ندارد، اصل بر این است که حیوان را به منطقه‌ای امن هدایت کنیم. اما در صورتی که که مسئولان استانی بخواهند حیات وحش خصوصا گونه‌های شاخص را به منظور جابه‌جایی، مورد بیهوشی قرار دهند می‌بایست حتما حتی اگر شده طی تماس تلفنی و یا حتی پیامک، مسئولان ستادی را مطلع سازند تا این تصمیم و مراحل اجرای آن بر اساس خرد جمعی انجام شود. این موضوع سال ۹۴ از سوی دفتر بازرسی سازمان به ادارات استان‌ ابلاغ شده و انتظار نداریم بر اساس نظر شخصی و بدون مشورت متخصصان در چنین مواردی تصمیم‌گیری شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا طبق گفته مسئولان محیط زیست استان گلستان احتمال ابتلای این خرس به ویروس هاری وجود دارد یا خیر ادامه می‌دهد: ملاک ما برای اعلام ابتلای حیوانات به ویروس هاری، تایید انستیتو پاستور است. باید نمونه مغز استخوان حیوان توسط این مرکز مورد آزمایش قرار گیرد و نتیجه توسط همین مرکز اعلام شود.

وی درباره چرایی دفن لاشه توسط مسئولان گلستان می‌گوید: تا کنون اداره کل گلستان، گزارشی در باره ماجرای این خرس برای ما ارسال نکرده. روز یکشنبه مراتب را پیگیری کرده و نتیجه را اعلام خواهیم کرد.

تصمیم‌گیریهای فردی و پنهان‌کاریِ نتیجه شوم آن، توسط مسئولان محیط زیست استان گلستان مسبوق به سابقه است. ماده پلنگ مشهوری که سال گذشته بر خلاف نظر متخصصان و کارشناسان ستادی سازمان حفاظت محیط زیست، به اصرار مسئولان حیات وحش اداره کل محیط زیست استان گلستان، در پارک ملی گلستان رهاسازی شده بود، ۳۵ روز پس از رهاسازی تلف شد اما مسئولان این اداره با جعل نقشه مسیر حرکت این پلنگ، به مدت ۹ ماه رسانه‌ها و افکار عمومی را فریب داده و وانمود کردند حیوان زنده‌ است. سرانجام محیط‌بانان پرده از این رسوایی برداشتند و اعلام کردند مسئولان محیط زیست گلستان، لاشه هیرکان را مخفیانه دفن کرده‌اند. پرونده این رسوایی در دادستانی کل کشور مورد پیگیری قرار گرفته است.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس