کد خبر 724123
تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۱
کشتن گرگ بدون مجوز

موتورسواران قیداری، بدون مجوز محیط زیست یک گرگ را تعقیب و به ضرب سه گلوله از پای درآوردند.

به گزارش مشرق، به دنبال زخمی شدن دو کودک بر اثر حمله حیوانی مهاجم در دو روستای استان زنجان طی ماه گذشته که به استخدام میرشکاران کرمانشاهی توسط اداره محیط زیست خدابنده منجر شده بود، موتورسواران قیداری، یک قلاده گرگ را پس از تعقیب در صحرای گوندره به ضرب سه گلوله از پای درآوردند.

انتشار تصاویر لاشه گرگی که پس از تعقیب توسط جمعی از موتورسواران قیداری به ضرب سه گلوله از پای درآمده بود در فضای مجازی، طی ساعات گذشته موجی از انتقادات کارشناسان و فعالان زیست محیطی را نسبت به عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست در مواجهه با این رویداد به همراه داشته است چرا که پس از آن که یک پسر بچه در روستاهای زواجر و سپس یک دختر بچه در روستای زرند از توابع شهرستان خدابنده بر اثر حمله حیوانی مهاجم مجروح شدند مسئولان محیط زیست استان زنجان با استخدام میرشکاران کرمانشاهی در صدد تلاش برای شکار این حیوان مهاجم که به گفته اهالی روستا، گرگ بوده است برآمده و اعلام کرده بود: "اهالی محلی نیز در صورت تمایل به همکاری در شکار این گرگ، می‌توانند از محیط زیست مجوز بگیرند تا با از بین بردن این حیوان به ترس و وحشت خانواده‌ها در خصوص کودکان روستایی پایان دهند."

کارشناسان محیط زیست اما با تأکید بر اینکه طی سال‌های گذشته، دورگه‌گیری از گرگ و سگ و تکثیر سگ‌گرگ در شهرستان خدابنده رواج بسیار یافته و سازمان حفاظت محیط زیست نتوانسته این تخلف را آن‌طور که باید مهار کند، حیوان مهاجم را نه گرگ بلکه سگ‌ گرگ قلمداد می‌کنند؛ با این توجیه که سگ‌های روستا، بر خلاف دفاعی که در برابر گرگ به نمایش می‌گذارند در برابر سگ‌گرگ مقاومتی نشان نمی‌دهند. بنابراین حیوان مهاجمی که توانسته به راحتی وارد روستا شده و کودکان را در حیاط منزل زخمی کند سگ‌گرگ است، نه گرگ.

منتقدان، اینکه اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان، چراغ سبزی برای کشتار یکی از گونه‌های ارزشمند حیات وحش کشور نشان داده و مقدمات را برای کشتار گرگ‌هایی فراهم کرده که هیچ مستندی مبنی بر ورودشان به روستا وجود ندارد را خلاف رسالت سازمان حفاظت محیط می‌دانند و بر این باورند مسئولان سازمان با استفاده امکانات خود می‌توانستند پس از پایش منطقه، حیوان مهاجم را شناسایی کنند نه اینکه از حیات وحش استان، ابزاری برای ارضاء هیجانات جوانان منطقه فراهم کنند.

سیدرضا موسوی مشکینی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان در این‌باره می‌گوید: ما برای کشتار گرگ در استان نه فراخوان دادیم و نه چراغ سبز. از کمک میرشکاران برای به دام انداختن حیوان مهاجم استفاده کردیم که تاکنون شکاری انجام نداده‌اند. البته اعلام کردیم در صورتی که اهالی منطقه مایل به شکار حیوان مهاجم باشند می‌توانند درخواست مجوز کنند تا اگر واجد شرایط باشند با درخواستشان موافقت شود اما تاکنون مجوزی برای شکار شکار گرگ برای اهالی منطقه صادر نکرده‌ایم. 

وی ضمن تأیید نظر فعالان محیط زیست می‌گوید: حیوان مهاجم قطعاً سگ‌گرگ بوده و نه گرگ. اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان در حد توان خود با توله‌کشی از گرگ و سگ مبارزه کرده است اما به هر حال این تخلف همچنان به تولد توله‌ سگ‌گرگ‌ها منجر می‌شود و خطراتی را برای اهالی منطقه به بار می‌آورد.

مشکینی با بیان اینکه پایش منطقه توسط نیروهای اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان برای شناسایی حیوان مهاجم ادامه دارد، افزود: قصد داریم لانه‌هایی که در آنها توله گرگ وجود دارد را در اطراف مناطق مسکونی شناسایی کرده و توله‌ها را به منطقه‌ای دیگر منتقل کنیم.

وی با انتقاد از شایعه‌سازی روستاییان منطقه مبنی بر اینکه اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان اخیراً نسبت به رهاسازی گرگ در منطقه اقدام کرده است، گفت: نه آن گونه که روستاییان می‌گویند، اقدام به رهاسازی گرگ در منطقه کرده‌ایم و نه آن‌گونه که فعالان محیط زیست می‌گویند، برای شکار گرگ فراخوان داده‌ایم.

وی در پاسخ به اینکه آیا گرگی که‌ پس از تعقیب با موتور و شلیک گلوله از پای درآمده همان حیوان مهاجمی است که دو کودک را زخمی کرده یا خیر گفت: همان‌طور که گفتم حیوان مهاجم سگ‌گرگ بوده و نه گرگ. شکار این گرگ بدون مجوز انجام شده و مورد پیگیری قانونی قرار خواهد گرفت.

این در حالی است که رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خدابنده‌ با بیان اینکه این شکارچیان هستند که با شکار بی‌رویه طعمه‌های گرگ از جمله خرگوش و گراز، باعث شده‌اند که آنها برای یافتن طعمه به حریم روستاها وارد شوند، گفته بود: اطراف لانه یک گرگ، تله‌گذاری شده است، توله‌ها همچنان در لانه هستند و میرشکاران نیز به کمین نشسته‌اند. معدوم کردن توله‌ها در این شرایط، اشتباه محض است و اگر به این توله‌ها آسیبی وارد شود ‌گرگ مادر عصبانی و مهاجم‌تر می‌شود و به همین خاطر بهتر است پس از به دام افتادن گرگ، تکلیف توله‌ها مشخص شود.

بدین ترتیب به نظر می‌رسد گرگی که توسط موتورسوار قیداری کشته شده همان گرگ مادری است که مسئولان داره حفاظت محیط زیست شهرستان خدابنده و میرشکاران در اطراف لانه‌اش تله‌گذاری کرده و به کمین نشسته‌ بودند تا برای رسیدگی به توله‌هایش به لانه بازگردد. گرگی طبق گفته‌های کارشناسان محیط زیست و مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان زنجام هرگز قدم به روستا نگذاشته است.

به گزارش تسنیم، سگ‌گرگ یا گرگاس، از جفتگیری سگ و گرگ حاصل شده، درندگی را از گرگ و نترسیدن از انسان را از سگ به ارث می‌برد و به این ترتیب خطری به مراتب جدی‌تر از گرگ برای جوامع انسانی به شمار می‌رود. علاقه به جفت انداختن سگ و گرگ از یک سو و عدم مدیریت پسماندهای روستایی و شهری که سبب جذب گرگ و سگ و نزدیک شدنشان شده و در برخی موارد به جفتگیری آنها و تولد گرگاس منجر می‌شود از سوی دیگر، نه تنها جوامع انسانی را تهدید می‌کند بلکه آسیبی جدی به تنوع‌زیستی گرگ در طبیعت وارد خواهد آورد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • علي IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۴
    1 0
    ياد عصر قجر افتادم كه پادشاهان با جنازه شكار عكس ميگرفتم ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس