حیدر رحیم پور

اگر غرب به مصدق با بعضی نیروهای فرهیخته‌ که اطراف خود گرد آورده بود اجازه می‌داد، به یقین ایران با فرهنگ غربی تبدیل به یک کشور متمکن اما وابسته می‌شد که هرگز آماده انقلاب اسلامی نمی گردید.

مشرق - استاد حیدر رحیم پور از پیشکسوتان و مجاهدان انقلابی در یادداشتی ، کودتای 28 مرداد را از الطاف خفیه الهی دانست و نوشت: این عنوان را کسی می نویسد که در دوران نهضت نفت در شهر، ازکادراصلی جمعیت مؤتلفین اسلامی و هیئت مدیره نهضت بوده است و پس از کودتا ی ۲۸مرداد هم از شبنامه‌نویسان مدافع مصدق و نهضت ملی شدن نفت وعضونهضت مقاومت ملی پس از سقوط دکترمصدق بوده است.

 در این صورت می‌توانید بپرسید پس چگونه است که کودتای ۲۸ مرداد را از الطاف خفیه می‌دانید؟

واقعیت اینست که اگر زیاده‌خواهی‌های غرب باعث کودتای ۲۸ مرداد نشده بود و مصدق که چهره ای حقیقتا ملی بود و دارای دکترای حقوق از غرب و اغلب وزرا و یارانش هریک در رشته‌ ای از کشاورزی و صنعت و پزشکی و... متخصص بودند و دادگستریش ازدادگستری و دادستانی های نسبتا سالم بودند، می‌توانستند ایران را چنان بسازند که بلحاظ اداری شانه به شانه کشورهای غربی قرار گرفته و با ملی شدن صنعت نفت از جنبه سرمایه هم بی‌نیاز می‌گردیدیم وبتدریج یک ملت آرام ومرفه و دمکرات منش ، غرب‌باور و بی‌دردی پدید می آمد که دیگر پی دردسر نمی‌گردند.

 لیکن کودتای ۲۸ مرداد، کشوری  برای  ما ساخت که هر که پست‌تر، مقامش بالاتر بود و آنان که متعهد بودند اگر فریاد می‌زدند به زندان ساواک می‌افتادند و اگر تعهدی نداشتند و در رشته‌ای از کشورداری دانشی داشتند از آنجا که صرفا در طلب جاه و مقامی بودند در هر امری از کشورداری به ساز دشمنانی می‌رقصیدند که می‌خواستند ما برای همیشه تولیدکنندگان مواد خام باشیم و مصرف کننده خارجی و با چنین روشی ایران تا وقتی دوام می‌یافت که نفتی داشت و پس از تمام شدن ذخائر نفتی بنده بی‌چون و چرای قدرت‌های جهان بود.

این است که اگر غرب به مصدق با بعضی نیروهای فرهیخته‌ که اطراف خود گرد آورده بود اجازه می‌داد و کودتا نمی‌کرد، به یقین ایران با فرهنگ غربی تبدیل به یک  کشور متمکن اما وابسته می‌شد که هرگز آماده انقلاب اسلامی نمی گردید تا یک تنه در مقابل استکبار جهان بایستد و مرگ را به آمریکا و شوروی را توامان نثار و مستضعفین جهان را چنین تشجیع کند .

این درست که رهبری غدیری امام خمینی بود که باعث پیروزی او گردید، لیکن اگر پس از کودتای ۲۸مرداد  آمریکا بدست آلوده عروسکش شاه، فرهنگ ضددینی را برمردم ایران تحمیل و آنان را تحقیر نکرده بود، اگر ساواکش برای پیشگیری از حرکت  مبارزان  و آگاهی بخشی روشنفکران مسلمان،  بزرگترین شکنجه‌گاه‌های اسرائیلی را بر جوانان انقلابی ایران روا نمی‌داشت، اگر چهل درصد از وزیران و کارگردانان اصلی کشور رسماً بهائی یا یهودی نبودند و بقیه هم بردگان آنان؛ و اگر آن همه عقده دینی و ملی ، نفس را در سینه ها حبس نکرده بود همه مردم در قیام امام پابه‌پا حرکت نمی‌کردند .

به این دلایل است که می‌گوییم کودتای ۲۸ مرداد از الطاف خفیه خداوند بود  و اگر سرکوب ملت در ۱۳۳۲ نبود ومردم مزه دولت مردمی و اصلاح نسبی امور را چشیده بودند هرگز در ۴۲ و در ۵۷ قیام سراسری امام اتفاق نمی افتاد. گرچه حرکتی که امام فرموده بودند ریشه در فرهنگ غدیر داشت لیکن باز به گفته خود امام، این یکپارچگی ملت ایران بود که با رفراندوم تاریخیش و با آراء ۹۸ درصدی ،"ملت "را تبدیل به "امّت" گرداند و این امّت است که می‌تواند امام را تا پس از دهه‌ها همچنان یاری فرماید و همین بود که دروصیتنامه اش یاران این انقلاب را از یاران رسول خدا وصاحب غدیروائمه هدی(ع) وفادارتر و صمیمی‌ترخواند.

اما اینک خطربعدی آنست که برخی ادارات و بانک ها وشهرداری ها و ... پرازضعف وبدون نظارت کافی، بنحوی ملت راعصبانی کرده وبیازارند که عواطف وافکارعمومی را که به برکت غدیر ومجاهدات امام وشهدا و مدیریت رهبری درجهت اهداف انقلاب شکل گرفت، تغییرجهت دهند وآنچه بسختی وبا مبارزات  کسانی طی دهه ها بدست آمد بدست کسان دیگری که نقشی درانقلاب ومبارزات نداشته ودرانقلاب ۵۷ – چه رسد به نهضت ۴۲ ویا ضدکودتای۳۲ – وحتی جنگ تحمیلی غایب بودند بباد برود وهرگز چنین مباد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • NL ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
    4 12
    الطاف اگر بود چندان " خفیه " نبود . اشکار بود .
  • سبز IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
    16 2
    ما هستیم
  • US ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
    20 5
    متاسفانه بسیاری ازرجال سیاسی ما الانم شیفته و..........غربند
  • محسن IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
    0 0
    «اگر سرکوب ملت در ۱۳۳۲ نبود ومردم مزه دولت مردمی و اصلاح نسبی امور را چشیده بودند هرگز در ۴۲ و در ۵۷ قیام سراسری امام اتفاق نمی افتاد». یا للعجب! کسی بیاید از سرکوبِ ملت در 1332 اظهارِ خوشحالی کند و بگوید اگر آن سرکوب نبود و مصدق و «نیروهای فرهیخته» به قدرت می رسیدند، مردم مزۀ دولتِ مردمی و اصلاحِ امور را می چشیدند و دیگر انقلاب نمی شد!
    • IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
      0 0
      یعنی اگر خدا بگذارد تا ما به دست کفار یا عمال آنها یا وابستگانشان ، رفاه مادی پیدا کنیم ، و آخرت را از یاد ببریم و حاکمیت الهی را فراموش کنیم ، و ناگاه به برزخ و قیامت وارد شویم ، که نه تنها دستمان خالیست ، بلکه پرونده مان از نافرمانیها نسبت به خدا پر است ، خوب است و خوشحالی است ، یا خوش باوری ؟
  • ardeshir US ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۸
    1 0
    من هم قصد دارم عقیده خود را بگویم و اجباری هم ندارم که شما قانع شوید. من شخصا در مورد این "کودتا" قانع نشده ام. چرا؟ به چند دلیل. ۱-از نظر حقوقی وقتی‌ مصدق بدون آن که هیچ گونه مجوز قانونی داشته باشد مجلس را منحل کرد یا منحل شده اعلام کرد،مرتکب جرم شده بود و چون مجلسی دیگر وجود ندشت تا او را مورد سوال قرار دهد، فقط با توسل به زور میشد او را بر کنار کرد و مورد باز خواست قرار داد. ۲-او با منحل کردن مجلس خود نیز از نخست وزیری ساقط شد. زیرا در سیستم‌های پارلمانی نخست وزیر از داخل مجلس میاید، و نه‌ به رای مستقیم مردم. بنابر این چون رای اعتماد خود را از مجلس گرفته بود با منحل کردن مجلس رای اعتماد آن مجلس را هم از دست داد. ۳-همانطور که در دوران فترت هفت ساله مجلس در زمان احمد شاه حدود ۱۲ (اگر اشتباه نکرده باشم) نخست وزیر با رای شاه آمدند و رفتند، این بار نیز با توسل به اصل ۴۶ متمّم قانون اساسی‌ فرمان عزل مصدق صادر به او ابلاغ شد. آقای مصدق نیز فرمان عزل خود را گرفت و کاغذ رسید امضا کرد و به سرهنگ نصیری داد. این متن رسید با امضأ مصدق در کتاب "یک صد سند" نوشته ابراهیم صفایی به چاپ رسیده است. ۴-دوستان مصدق چون سنجابی و صدیقی به او هشدار دادند که اگر مجلس را منحل بکنید، طبق سنت مشروطیت شاه میتواند شما را عزل کند. مصدق در جواب گفت؛ "شاه جرات نمیکند". یعنی‌ چه؟ یعنی‌ این که آقای مصدق قبول داشت که شاه "میتواند" فقط مساله داشتن و نداشتن جرات است. ۵-وقتی‌ طبق قانون اساسی‌ و سنت مشروطیت شاه می‌توانست مصدق را بر کنار کند، که اتفاقا هم مصدق و هم دوستانش آن اختیار قانونی‌ شاه را قبول داشتند، چه نیازی به "کودتا" بود؟ به گفته دیگر این چه "کودتایی" بود که با فرمان عزل همراه بود؟ و باز هم به گفته دیگر، "کودتا" که دیگر به فرمان عزل احتیاج ندارد. ۶-در تمام دورانی که مجلس وجود داشت، شاه در برابر فشار برای عزل مصدق مقاومت میکرد، چون می‌دانست عزل مصدق در زمانی‌ که مجلس وجود داشت غیر قانونی‌ بود. ۷-فرمودید که در ۲۵ مرداد به "کرمیت روزولت" دستور داده شد که خاک ایران را ترک کند. پس بنابر این چه کسی‌ این "کودتای امریکائی-انگلیسی" را هدایت و رهبری کرد؟ یعنی‌ میخواهید بگویید که کرمیت روزولت از دستور ما فوق سر پیچی‌ کرد و همچنان در ایران ماند؟ آیا چنین چیزی امکان دارد؟ آیا در
  • سید کمال IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۸
    1 0
    با سلام ای مرگ بر آمریکا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس