پهپاد

پهپادها با توجه به مداومت پروازی مناسب، سطح مقطع راداری و ابعاد فیزیکی کوچک و امکان حمل حسگرهای مختلف، از توان بالقوه بالایی برای کشف اهداف هوایی در ارتفاعات متوسط و پائین برخوردار هستند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، همزمان با سالروز فرمان فرماندهی کل قوا مبنی بر تشکیل قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) یکی دیگر از دستاوردها و اقدامات مهم این قرارگاه برای تامین امنیت پایدار در آسمان کشور رونمایی و با نام «آشیانه عقاب های پدافندی» معرفی شد. حضور خبرنگار رسانه ملی در یکی از این پایگاهها، فرصت مناسبی بود تا تعدادی از سامانه های بدون سرنشین تولید شده در صنابع دفاعی نیروهای مسلح، به مردم و دشمنان جمهوری اسلامی ایران معرفی و برخی از جزییات منتشر نشده از این یگانها، برای نخستین بار مشخص شود.

با توجه به اینکه، نقش یگانهای پهپادی در صیانت از آسمان کشورمان تا حدود زیاد ناشناخته بود، همین مسئله باعث شده است تا معرفی هواگردهای بدون سرنشین فعال در این بخش و تجهیزات نصب شده روی آنها، اهمیت خاصی پیدا کند که بر این اساس، تعدادی از مهمترین پهپادهای حاضر در این مرکز و موشک های نصب شده روی آنها، در این گزارش معرفی خواهند شد اما به طور خلاصه، می توان حضور مقتدرانه پهپادهایی چون مهاجر-۲، مهاجر-۴ (صادق)، ابابیل، صاعقه، vstt، ناصح، حازم و کرار را در تصاویر منتشره، شناسایی و مشخص کرد.

پهپاد ایرانی با قابلیت های پدافند هوایی از کجا آمد؟

اولین بار در  رژه ۲۹ فروردین ماه سال ۹۲ بود که حاضران، با نمایش یک نمونه جدید از پهپادهای ایرانی با نام «سریر» یا «H-۱۱۰» مواجه شدند که اولین پهپاد کشورمان با قابلیت اجرای درگیری هوا به هوا محسوب می شد و از این لحاظ از نمونه های تقریباً بی نظیر در دنیا به شمار می رفت.

 پهپاد سریر مجهز به موشک برای نبرد هوا به هوا

در همان زمان نیز به نظر می رسید سلاحی که زیر بال پهپاد سریر مشاهده شده است، از نوع موشک دوش پرتاب «میثاق-۱» باشد. این موشک که طول آن ۱.۶۵ متر است در حالت شلیک از روی زمین می تواند به برد ۵هزار متر، سقف پرواز ۴هزار متر و سرعت دو برابر سرعت صوت(در حدود ۶۰۰ متر بر ثانیه در ارتفاع متوسط) دست یابد که قطعا در صورت شلیک از یک پهپاد این قابلیت های عملکردی افزایش خواهد یافت.
 

موشک میثاق-۱
این موشک و نمونه های جدیدتر آن یعنی میثاق ۲ سلاح کاملا کارامدی در برابر بالگردها و بیشتر پهپادهای دشمن، سلاح مناسبی در برابر موشک های کروز و پهپادهای سریع و هواپیماهای جنگنده(در برخی از حالات پروازی آن) خواهند بود. البته استفاده از موشک های سطح به هوای دوش پرتاب به عنوان موشک هوا به هوا در بالگردها دارای سابقه ای طولانی است و اینبار در یک هواپیمای بدون سرنشین مورد استفاده قرار گرفته و هر فروند پهپاد سریر می توانست به کمک موشک میثاق محدوده ای با قطر دستکم ۱۰ کیلومتر را تحت پوشش قرار دهد.
وزارت دفاع هم پهپاد پدافند هوایی ساخت

در دومین روز از هفته دفاع مقدس سال ۱۳۹۳ و با حضور حاتمی جانشین وقت وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح که اکنون نفر اول این وزارتخانه است، از پرنده بدون سرنشین دیگری رونمایی شد که آنرا نخستین پهپاد مسلح به موشک‌های پدافند هوایی توصیف کردند.

رونمایی از نخستین پهپاد «مسلح به موشک‌های پدافند هوایی»+عکس

وی در این مراسم اعلام کرده بود که "این پهپاد، قادر است انواع هواگردها نظیر هواپیماهای جنگنده، هواپیمای بدون سرنشین و بالگرد را منهدم نماید و با این اقدام ارزشمند علاوه بر افزایش برد و حوزه عملیاتی پهپادهای نیروهای مسلح، قابلیت تعقیب و گریز، ردگیری و انهدام پهپادهای متجاوز افزایش می‌یابد. نام این پرنده، چندی بعد، رسما اعلام شد که در پایین، به آن پرداخته ایم.

همچنین هنگامی که سردار دهقان وزیر دفاع دولت یازدهم، در سال ۱۳۹۵ از قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء بازدید کرد، برای نخستین بار از پهپاد رزمی «ناصح»، به ‌عنوان جدیدترین دستاورد پهپادی قرارگاه پدافند هوایی رونمایی شد.

پهپاد رزمی ناصح رونمایی شد+عکس


این پهپاد رزمی که در تصاویر اخیر منتشره از رسانه ملی نیز حضور داشت، از جمله دستاوردهای جدید قرارگاه خاتم الانبیاء محسوب می شود و امیر فرزاد اسماعیلی نیز قبلا در تشریح ویژگی های آن گفته بود که پهپاد «حازم» در ۳ مدل برد کوتاه، متوسط و بلند به صورت یک لایه پنهانی برای قرارگاه پدافند هوایی توسط مجموعه قرب قرارگاه و متخصصین پدافند هوایی، طراحی شده است واز این پهپاد هم در بحث هدف، هم شناسایی و اگر نیاز باشد به عنوان محمول هوایی استفاده می‌شود.

در عین حال، پهپاد کرار نیز با تجهیز به موشکی از نسل شهاب ثاقب وارد مأموریت هوا به هوا شده است. امکان پرواز کرار از هر نقطه برای دفاع هوایی، اوج‌گیری مناسب، ابعاد کوچک و سطح مقطع راداری کم از نکات مثبتی هستند که می‌تواند به اجرای موفق مأموریت‌های رزم هوایی توسط کرار-۴ کمک کند.
 
کرار رهگیر ؛ خط شکنی ایران در فناوری پهپاد
پهپاد رهگیر کرار-۴
 
گونه دیگر از پهپادهای پدافندی نیز از خانواده مهاجر بود که به طور رسمی معرفی شده و مهاجر-۴ جدید یا همان پهپاد صادق نامیده می شد و پرنده بدون سرنشین با مأموریت رزم هوایی بود. این پهپاد با یک دوربین جلونگر در دماغه، یک سکوی پایدار شده ۲ درجه آزادی زیر بدنه و یک موشک میثاق در زیر هر بال به نمایش در آمده است و اولین بار، وزارت دفاع، خبر از تولید آن داد.

پهپاد مهاجر-۴ جدید (صادق) در نقش رزم هوایی

موشک میثاق-۱ نصب شده زیر بال پهپاد مهاجر-۴ جدید

پهپادها با توجه به مداومت پروازی مناسب، سطح مقطع راداری و ابعاد فیزیکی کوچک و امکان حمل حسگرهای مختلف، از توان بالقوه بالایی برای کشف اهداف هوایی در ارتفاعات متوسط و پائین برخوردار هستند. این امر در ترکیب با ویژگی‌های پروازی پهپادها که آنها را به اهدافی با امکان درگیری دشوار برای جنگنده‌های امروزی تبدیل می‌کند از دلایل روی آوردن سازندگان مطرح پهپاد در دنیا به استفاده از آنها در نقش رزم هوا به هوا در آینده است.

در آشیانه پدافند، چه عقاب هایی بودند؟

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، می توان با کمی تردید، پهپادهایی چون مهاجر-۲، مهاجر-۴ (صادق)، ابابیل، صاعقه، vstt، ناصح، حازم و کرار را در تصاویر منتشره از آشیانه عقاب های پدافندی کشورمان مشاهده کرد که طیف وسیعی از ماموریت ها شامل هدف برای سامانه های پدافندی، گشت و ماموریت های نظارتی و شناسایی، جنگ الکترونیک و رله های ارتباطی و در نهایت امکان حمله به هواگردهای دشمن و سامانه های پدافندی آنها را بر عهده دارند.

در این میان، آنچه بیش از هر چیز قابل توجه و مهم جلوه می کرد، نصب ۴ موشک پدافندی روی یکی از پهپادهای ایرانی بود که به نسبت سایر پهپادهای موجود در کشورمان، یک پیشرفت مهم محسوب می شود.

این موضوع علاوه بر آنکه نشان می داد گلوگاههای مربوط به نصب ۴ موشک دوش پرتاب، روی پرنده های بدون سرنشین نیروهای مسلح، حل شده، خبر از اضافه شدن یک نوع پهپاد جدید به خانواده پهپادهای موجود با قابلیت درگیری با موشک ها و سامانه های پرنده دشمن می داد که تاثیر چشمگیری در کاهش هزینه ها و بالارفتن سرعت عملیاتی شدن و قدرت درگیری یگانهای سرپنجه، با دشمنان و تهدیدات پیش رو خواهد داشت.

پهپادی که متخصصان دفاعی کشورمان موفق به نصب این موشک ها روی آن شده اند، نسل جدید پهپادهای mqm ۱۰۷ است که در اصل یک پهپاد هدف محسوب می شود. نکته جالب آن است که نسل اولیه این پهپاد، از پیش از انقلاب در ارتش موجود بوده و سالهاست در رژه روز ارتش نیز هر از گاهی به میدان می آید اما به نظر می رسد با یک نگاه اصولی و حرفه ای، ماموریت های پرنده مذکور تغییر کرده و اگرچه از طراحی شبیه به نمونه دهه های قبل، بهره می برد اما تفاوت های مهمی را در خود جای داده است.

تفاوت مهم موجود در این پرنده جدید که ممکن است همان بدنه قبلی با عمردهی انقلابی یا نمونه تازه متولد شده باشد، آن است که از موتور جت روی خود بهره گرفته است. نصب موتور جت روی پرنده های بدون سرنشین ایرانی که با "کرار" روندی صعودی و مطمئن تر به خود گرفت، یک راهبرد مهم و موثر است که به گفته مسئولان نظامی کشورمان، قرار است این تجربه موفق در پهپادهایی چون فطرس و شاهد و سفره ماهی نیز به صورت انبوه تکرار شود.

در تصاویر منتشره کاملا مشخص است که پهپاد پدافندی موجود در قرارگاه پدافند هوایی، دارای دو ویژگی مهم موتور جت و ۴ موشک هوا به هوا (احتمالا میثاق ۱) است که می تواند اولین پهپاد پدافندی ایرانی با چنین موتوری باشد که سرعتی در حدود ۹۰۰ کیلومتر بر ساعت را برای آن به ارمغان بیاورد. با چنین راهبردی، هر نقطه از ایران می‌تواند محل آغاز مأموریت پهپادهای پدافندی کشورمان باشد و در شرایطی که به اذعان فرماندهان غربی، یافتن سکوهای پرتاب چنین پرنده هایی، همانند گشتن به دنبال سوزن در انبار کاه است، برگ جدیدی را برای دفاع از میهن رو کرد.

پهپاد ام کیو ام ۱۰۷ با ۴ موشک ضدهوایی و موتور جت (اولین پهپاد موجود در تصویر)

بنا بر این نیروهای مسلح ایران با شروع به کار گیری پهپادها در نقش رزم هوایی، ۱۰ سال زودتر از بزرگترین توسعه دهنده فناوری پهپاد، آن هم در شرایطی که امکان رویایی با انواع اهداف هوایی متخاصم از پهپادها تا هواپیماهای جنگنده را پیرامون و بعضاً در فضای کشورمان دارند فرصت کسب تجربیات عملیاتی و اصلاح و بهبود پهپادهای رهگیر خود خصوصاً با تجهیز بیشتر پهپادها به حسگرها و تسلیحات لازم برای رزم هوا به هوا به صورت مستمر را قبل از آماده شدن دشمن خواهند داشت و در حالی که ایفای نقش رزمی هوا به هوا توسط پهپادها در نقشه راه ۲۰۲۵ نیروی هوایی آمریکا پیش‌بینی شده اما جمهوری اسلامی ایران با توجه به پیشرفت‌های شگرف خود در زمینه پهپادها، آشیانه عقاب های پدفندی را به موقع و در میان حیرت کارشناسان نظامی خارجی، رونمایی کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 93
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 28
  • IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
    50 91
    مشرق اینها چی هستند سامانه های کره جنوبی را نگاه کن لطفا.ما همچنان منتظر رونمایی از باور هستیم امیدواریم در حد اس300باشد
    • IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      66 8
      اینا چیه یعنی چی دقیقا؟؟؟ دنیا داره به قدرت پهپاد ها اذعان میکنه بعد تو میگی اینا چیه. این طرز فکر خیلی سطحی نگریه.تا ده سال اینده پهپادها خیلی چیزها رو مطمئنا چه تو فظای نظامی و چه توفضایی کسب و کار و حمل و نقل تغییر میده.
    • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      50 15
      قابل توجه دوستان کره جنوبی زیرسایه آمریکا کار می کنه همون آمریکایی که گفته 2025 پهباد با قابلیت رزم هوایی میسازه تازه تا وقتی که میشه با همین پرنده نقلی از ابر ناو های آمریکا فیلم گرفت دیگه آواکس برا چیمونه تازه یه رادار چند روز پیش عملیاتی شد که چند هزار کیلومتری رو نشون می داد یه چیز دیگه فجر 5 اسرائیل رو ترکوند نه سجیل اااا یادم رفت تا قدر رو سر داعش نترکید آمریکاییها و بقیه نفهمیدن موشک از بالا سرشون رد شده
    • علی IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      19 56
      عزیز من منطقی باش سطح تکنولوژی هرکشوری‌مشخصه. باور دربهترین حالت اچ کیو ۹ هم نمیتونه باشه چه برسه به پی ام یو ۲. حالا شما دعا کن اصلا عملیاتی بشه
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      54 32
      پهبادهای ما باید مجهز به سلاح های میکروبی کشتار جمعی باشند تا به وقتش اگر آمریکایی های وحشی تصمیم حمله اتمی به ایران را داشتند هر کشوری که دم دست بود را آلوده کنیم اسرائیل عربستان امارات بحرین هند پاکستان به هیچ احدی نباید رحم کرد در مقابل یک مشت حیوان آمریکایی باید همیشه گزینه ای داشت که جرات هرنوع اقدامی را از اونها بگیره
    • ج د ا IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      18 9
      ما توان خودمون رو با پیش از انقلاب می سنجیم همچنین با دوران دفاع مقدس لطفا شما به جای دیدن برنامه های گمراه کننده شبکه های خارجی کمی هم شبکه های مستند ایران از جمله شبکه خبر و افق و مستند را هم ببینید و بدانید که چگونه و چطور در صنایع نظامی پیشرفت کردیم و بفهمید که چگونه آمریکایی ها بعد انقلاب پشت سامانه ای هوایی ایران را خالی کردند و رفتند و ما از کجا شروع کردیم ( از صفر و بلکه زیر صفر ) و اکنون به کجا رسیدیم که حتی آمریکایی ها هم قدرت ایران را باور کرده اند
    • IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      23 9
      کره جنوبی ؟ آمریکاش از اس ۳۰۰ و پایین ترش واهمه داره ، اونوقت نام کره ای که خودشو می بره زیر بال آمریکا می بری ؟
    • IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      18 8
      منظورش از کره جنوبی احتمالا کلاهک هیدروژنی کره شمالی است که بازدرندگی نامحدود ایجاد کرد.....شمال و جنوب را تو ضمیرناخوداگاهش قاطی کرد(بیچاره میدونه یه جای کار ایراد داره .....ولی جاشو دقیق نمی دونه.....عزیزم جاش اینجا نیست....)
    • علی IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      4 14
      واقعا تعجب میکنم از مشرق که هرکسی رو بعنوان نویسنده قبول کرده دوستان اونایی که میبینید جلوی پهپاد ها و شکل موشکه موشک هوا به هوا نیستند اینها برای تنظیم سطح مقطع پهپادن برای تمرین پدآفند هوایی، این پهپاد ها پهپاد هدف هستند همونا که تو تست اس 300 میفرستن هوا بعنوان هدف البته میدونم مشرق چاپ نمیکنی لاقل واسه خودت بدونی دیگه سوتی ندی بد نیست
    • امیر IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
      9 0
      علی آقا 11:03 ، شما که دم از منطقی بودن می زنی، مگه باور 373 را شخصاً تست کردی که اینگونه در موردش قضاوت می کنی و در مورد سطح اون نظر می دی؟!!!! مگه جنابعالی کارشناس پدافند هوایی هستی که صلاحیت اظهار نظر در این زمینه را داشته باشی؟!!!!!
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
      7 0
      دوست عزیز ایران با وجود تحریم سخت در خصوص ساخت سلاح مواجه بوده هیچگونه اطلاعاتی نداشته و خودش از امکانات خودش استفاده کرده در صورتی که کشورهای دیگه می توانند از تجربیات ابرقدرتها و دیگر کشورها استفاده کنند یا از پهبادهایی که از آنها گرفتند کپی بزنند
  • IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
    52 70
    اونوقت وقتی مینوشتیم با پهپاد میشه جنگنده و موشک شکار کرد برخیا مینوشتن امکان نداره و حرف غیر قابل عملیه .بفرما بخون
    • خودم SG ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      45 40
      اخجونم چقده ما با هوشیم روسیه و امریکا و چین و اسرائیل خنگ هستن میلیارد میلیارد دلار هزینه هایی میکنن برای s400 و s500 و تاد و پاتریوت پک3 و اروا و..... خاک توسر استکبار جهانی خنگ
    • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      43 46
      آره تو برو با پهباد اف22 و سوخو35 و رافائل بزن ما هم تشویقت کنیم
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      39 2
      جنگنده نه اما هلیکوپتر رو واقعا میشه شکارکرد الان برخی هلیکوپتر ها هم روشون موشک هدایت فروسرخ نصب میشه تاثیر خیلی عمیقی نداره حتی روی هلیکوپترها اما از هیچی بهتره
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      26 3
      شما هنوز روی ارتفاع پروازیشون چیزی نگفتین ......یه کم عجله نکن ......باید اینجا حماسه بیافرینن......وگرنه با یه موتور یه هوندا 125 هم میشه پهپاد ساخت.....
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      33 7
      استاد خود آمریکا و روسیه هم پهبادی نساختن که حتی بتونه با اف ۵ درگیر بشه اون وقت توقع داری ما پهبادی که ساختیم با جنگنده های کشور های منطقه که عموما اف۱۵ و اف۱۶ و تایفون و رافائل هستن درگیر بشه؟ این پهباد ها برای مقابله با پهباد های دشمن و بالگرد ها مناسبه نه چیز دیگه ای
    • IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      51 3
      با پهباد ملخی با سرعت کم و موشک حرارتی با برد کم و بدون رادار میخوای جنگنده بزنی؟ !
  • IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
    39 6
    واقعا باید افتخار کنیم به جوانهای خودمون
    • AE ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      34 32
      پاینده باد دولت مقدس تدبیر و امید که خیلی بی سر و صدا اینهمه تجهیزات ساخته و بعد از سالها تازه رونمایی شدن.
    • IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      4 5
      بسیار تبریک........ اما نمیدونم چرا بعضی‌ها به فکر و تدبیر خودشون شک دارن؟! حتما باید ایرانیه پاشه بره آمریکا و اروپا تا به تواناییش ایمان بیارید؟!؟!؟! همین الان توی صفحه اول مشرق جستجو کن ببین یارو ایرانیه برای smart چه ماشینی طراحی کرده....
  • IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
    31 14
    خدا قوت
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
    30 16
    شترقش برسد تا به ریاض و حیفا
    • IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۳
      2 1
      ای جونم چه شود!!!
  • علی IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
    45 25
    هنوز‌مشکل نصب موشک رو شاهد ۱۲۹ حل نشده. نمیدونم چرا. ولی موشک فتح ۳۶۱ رو شاهد نتونستن نصب کنن مجبور شدن بمب شاهد ۳۴۲ رو نصب کنن. درحالی که بهترین پهباد فعلی ایران همین شاهد۱۲۹ هستش این واسش یه ضعف بزرگی هستش
    • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      13 11
      اول اینکه فیلم شلیک موشک شاهد رو توی اپارت میتونی ببینی.خیلی وقته پهباد های ایران از مرحله شلیک موشک گذشته.بعد تو به پهپاد شاهد میگی بهترین پهپاد ایران؟؟؟شاهد یه پهپاد ارزان و بهینه و کاراست نه بهترین.اگه میخای بهترین ها رو ببینی باید بری سراغ پهپاد هایی که داره به شکل بال پرنده ساخته میشه نه اینا. پهپاد در جنگ های اینده میتونه جای جنگنده رو بگیره قطع به یقین
    • IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      10 32
      بمبهاش هم که روی یک گروه طرفدار امریکا تو سوریه انداختن عمل نکرد.
  • علی IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
    48 66
    سفره ماهی؟ بابا پهبادی مثل سفره ماهی نداربم. این سفره ماهی یکی از بیشمار ماکت های دوران احمدی نژاد بود دولت ماکت ها
    • IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      40 18
      از وقتی که میتونیم پهپاد با بال پرنده بسازیم یعنی مشابه ار کیو 170 پروژه ایی مثل سفره ماهی بی فایدست. وقت و هزینه رو باید در جای درستش انجام داد پهپاد هایی جدیدی که داره ساخته میشه کجا و سفره ماهی کجا. اصلا فکر نکنم کسی دیگه یادی ازش بکنه بعد از شکار ار کیو 170
  • IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
    25 41
    داداش یمب هیدروژنی دارید؟ نه پس حرف مفت نزنید
    • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      17 20
      تمام این نمایش جهت اینه که کره شمالی بمب هیدروژنی شو نشون داده ما هم میخایم بگیم ما هم کم نداریم. 4 تا پهپاد کجا و بمب هیدروژنی کجا مثل قیاس طوفان هاروی در برابر آب دهانه
    • IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      9 14
      اگر بمب هيدروژني و شيميايي و اتمي مشكل گشا بود براي دولتها و كشورها پرستيژ و هيمنه و ابهت به ارمغان مياورد, صهيونيستهاي پليد كه تا 15 سال قبل به دنبال تحقق رؤياي از نيل تافراتشون هر غلطي كه دوست داشتن در منطقه انجام ميدادن و هروقت دلشون مي خواست تا بيروت (پايتخت لبنان هم به راحتي پيش آمده ؤان را اشغال مي كردند, از يك گروه نظامي لبناني كه از كمترين امكانات نظامي برخوردار بود شكست نمي خوردند و مجبور به ترك خاك لبنان نميشدند و تازه در مرز لبنان هم ديوار به دورخودشون نمي كشيدن!!!!!
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
    19 56
    یه موشک رو ناو هواپیمابر امریکایی مساوی نابودی کل عرشه به همراه حداقل 200 کشته و چندصد زخمی یادار ان روزی که یک موشک 20 کیلویی درحال لود بر روی جنگنده از دست سرباز رها شد چه اتفاقی افتاد یاد اور که ناموس امریکایی به باد رفت0_0
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    19 4
    باید روی طراحی پهپاد با موتور مینی جت هم کار بشه
    • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      12 1
      همینا مینی جت هستن اصلا مقاله رو دوستان نمیخونن انگار
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    17 9
    الله اکبر
  • عقل كل(مغزمتفكر IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    46 12
    آواكس!تا آواكس نسازيد اين طياره ها بكار نميايند!آواكس اوجب واجبات اهم مهمات است!
    • IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      10 1
      وای خدا دوباره این آواکس اومد اینجا هم دست از سرمون بر نمیداره همه جا هست
  • مجید IR ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    63 12
    عشق است باند شون با اون زیرساخت محشرش با اون آسفالت داغونش.خخخخ از همین باندها استفاده می کنند؟خخخ بد نبود کنار تنه به تنه زدن آمریکا در قدرت موشکی ، یک فکری هم برای صنایع داغون آسفالت سازیمون می زدیم. عمر آسفالت در ایران 1/3 جهانه * سطح خیابان ها = هزینه از بیت المال. وطنم پاره ی تنم
    • IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      11 30
      آسفالتشون مشکل ساز نیست ، شمای کجای کارید همین آمریکایی که آن همه منم منم می زنه چندی پیش شایدم توی مشرق زده بودند که هواپیماهای مهم نیروی هواییش مثل اف ۱۸ها بسیاریش مشکل دارند و از کارایی دورند
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      6 6
      اون رو باید دستگاه مسئول حل کنه
  • US ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    38 29
    خخخخخ اوني كه امريكا ازش دم ميدنه ي چيز خيلي پيشرفته و هزينه بره نه گذاشتن ي باند با بيستا پهپاد خدا خفت نكنه مسرق همينطوري بدبختمون ميكني
    • ج د ا IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      5 23
      تو همینطوری بدبخت هستی
    • حجت IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      12 10
      استاد کارشناس مسائل نظامی، قرار نیست هرچی داریم رو بذاریم جلو دوربین
  • مسعود IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    29 1
    البته ساخت یک پهپاد با ابعاد کوچک بدون دم سطح مقطع پایین و بدنه الیاف کربن با سرعتی ما فوق صوت و دارای قدرت مانور که بتونه بدون رادار و به صورتی پسیو یعنی با هدایت شبکه پدافند هوایی در ارتفاع پست و نقاط کور موشکی به اهداف خودش نزدیک بشه و در دید کور رادار دشمن اقدام به افزایش ارتفاع و شلیک پر تعداد موشک به یک جنگنده متخاصم کنه در نوع خودش بسیار جالبه
    • IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      1 4
      اون اسمش موشکِ!
    • IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
      1 1
      اگه یه همچین چیزی باشه
  • IR ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    29 4
    خدا یار و یاور مدافعان ایران اسلامی باشه
  • حسین IR ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    45 2
    خسته نباشند . پیشرفت خیلی خوبی بوده . اما موشک دوش پرتاب با توجه به اندازه کوچک محدودیت های زیادی داره . نیاز هست که متخصصین یک موشک متناسب که بتونه طیف وسیعی از اهداف رو تحت پوشش قرار بده طراحی کنند
  • IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    18 4
    به اعتقاد من نسل جدید و بعدی جنگنده ها همین پهباد های با بال پرنده ولی بدون سرنشین و در ابعاد یک جنگنده خواهد بود که قابلیت های یک جنگنده کامل حتی بیشتر هم میتونه داشته باشه. لازمه که حالا که ما دانش ساخت پهباد و از همه مهمتر دانش پهباد های با بال پرنده رو داریم روی این موضوع کار کنیم و پهباد های غول پیکری رو بسازیم در همین زمینه. خود مشرق میگه امریکا رو این موضوع داره کار میکنه که تا 2025 به هدف بشونه.از طرفی پوتین هم اعلام میکنه جنگ های اینده جنگ پهباد ها خواهد بود.از باد و هوا که حرف نمیزنن.باید به اون سمت حرکت کرد.
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      9 3
      حرف درستیست ، تازه سرنگونی چنین پرنده هایی با تلفات انسانی هم همراه نیست
    • IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      8 2
      اگه بشه واقعا عالیه و هزینه ساخت جنگنده ها هم پایین میاد دیگه مسئله فشار جی و صندلی و کابین و....... در ساخت جنگنده مطرح نیست و در صورت سرنگونی تلفات جانی نداره
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    17 21
    واقعا کی فکر شو میکرد یه روزی کشور ما به همچین قدرت و توانایی برسه که دشمن فکر حمله رو هم نتونه بکنه خداروشکر
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    15 17
    واقعا کی فکر شو میکرد یه روزی کشور ما به همچین قدرت و توانایی برسه که دشمن فکر حمله رو هم نتونه بکنه خداروشکر
  • مهران IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    9 3
    خدا قوت
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    18 1
    پس پهپادهای دیگه رو چرا نگفتی؟
  • میثم IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    47 10
    ام کیو ام 107 ساخت آمریکا و متعلق به 40 سال پیش هست!!!!!
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      8 23
      تغییرات دادند و خودشون الآن با تغییرات می تونند بسازند
    • ج د ا IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      17 22
      خوب که چی؟ تکنولوژی ایرباس و بوئینگ مسافربری هم مال 70 سال پیش هست شما سوار نمیشی؟ تکنولوژی 40 سال پیش تا الان از لحاظ هوانوردی و قوانین فیزیکی تغییری کرده؟؟؟تکنولوژی هواپیماهای 70 سال پیش رو الان هم همه جا استفاده میکنند و فقط از لحاظ نرم افزاری مقداری تغییر کرده نه سخت افزاری
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    56 4
    اره با پهپاد جنگنده شکار میکنی و اونم نمیفهمه..90 درصد پهپاد های اونجا پهپاد هدف برای پدافند بودند...درضمن برد پهپاد چقدره که از مرکز ایران بخواد عملیات کنه....
    • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      24 12
      یه شرکت ایرانی هست که تولید پهپاد میکنمه به اسم صنعت ویرا که برد پهپادش که یه شرکت خصوصی هست و توام حتی میتونی ازش پهپاد بخری به شعاع 200 کیلومتر میتونه پرواز کنه.یعنی هر ایستگاه زمینیش که یه شرکت کوچک هست میتونه تا 200 کیلومتر رو ساپورت کنه.پهپادهای نظامی ایران که دیگه جای خود دارد.
    • IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      11 7
      برد ۹۰۰ کیلومتری با موتور جت هم داشت ، در ضمن ایران توانسته پهبادهای با برد خیلی بیشتر از این هم بسازه
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      6 29
      الآن ایران علاوه بر هواپیماها و پهبادها که رادارگریز می کنه ، ناوهاش رو هم به نحوی نامرئی کردنش رو در دستور کار داره
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      19 3
      هلی کوپتر میشه زد
  • ا IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    43 4
    ما که زیاد تو مسائل نظامی اطلاعات نداریم ولی خب این موشک های دوش پرتاب میثاق خیلی تو ذق میزنه. لااقل یه موشک طراحی میکردن مخصوص پهباد که برد بیشتری هم میداشت
    • IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      3 10
      سفره مهمونی نیستها
    • جلال دهقانی اناری IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      4 1
      چشم حتما میسازیم - شما چه مدلی پیشنهاد میدی بسازیم؟ هر مدل درخواستی که دوستان بگن میسازیم
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    79 83
    دیگه اسم عربی مونده که نگذاشته باشید
    • مشرق منعکس کن IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      29 47
      زبان عربی زبان قرآن است نه قوم عرب ، الآن زبان انگلیسی زبان بین المللی نیست ؟ زبان عربی هم زبان مشترک مسلمانان است .
    • جلال دهقانی اناری IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      34 35
      زبان قرآن عربی ، اسامی پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) هم عربی است آیا از اینها بدت میاد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • علی IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      47 8
      نه خیر کسی با قران مشکل نداره. اصلا چه ربطی‌داره ؟ ایشون میگن مگه زبان خودمون چشه که اسمای عربی میزارن؟
    • حجت IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      32 31
      هروقت گذاشتیم هشام و جاسم و عمرو و .... بیا بگو عربی.
    • GB ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
      14 23
      این ها اسامی قرآنی است و اهل بیتی و اسلامی است نه عربی
    • GB ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
      8 41
      این پان فارسا حرف برای گقتن ندارن فقط دنبال اسم هستند به محتوا کاری ندارن شما اگه مشکل نداشتی بجای اسم به ساخته می پرداختی
    • مانترا IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
      36 3
      اخه اسم باید با مسما باشه پهپاد ناصح از نصیحت میاد یعنی پهپاد دشمن را نصیحت میکنه؟ وقتیکه بمب رو دشمن میاندازد یک کم برای نصیحت دیر نیست
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
      21 2
      از اسمها ی عربی که گذاشتید خوشم نمی آید یه جورهایی اصالت ایرانی بودنشان را زیر سوال می برد چی می شه آرشو سمند و سهند و غیره بگزارید
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    31 1
    در زمینه پهپاد کشورهای آمریکا، آلمان، اسرائیل با پهپادهایی با مداومت پروازی بالا، ارتفاع پروازی بالا، سنسورهای پیشرفته، سطح مقطع راداری کم و پنهانکار بودن، دقیق و نقطه زن، لینک ارتباط داده 16 به صورت مستقیم و لحظه ای، توانایی حمل بمب و موشک زیاد روی یک پهپاد، کیفیت و کارایی، داشتن رادار و GPS و هدفیاب لیزری و نسل سوم تصویرساز حرارتی و داشتن موتور توربوفن پیشتاز هستن. البته ایران هم در زمینه پهپاد پیشرفت خوبی داشته اما هنوز خیلی جا داره و باید در زمینه پهپاد در ایران خیلی کار بشه.
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    40 14
    نمیدونم چرا در طراحی شکل ظاهری انقدر عقب افتاده هستیم..هنر و سلیقه ایرانی تنها چیزیه که توی این تسلیهات به کار نرفته..
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      18 26
      شکلشون چه مشکلی داره ؟
    • علی IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      12 1
      بابا نود درصد این پهبادها پهباد هدف هستن نه رزمی . به خاطر همین زیاد روشون سرمایه گذاری نمیشه وگرنه پهبادهای رزمی که درسپاه هستش و یا وزارت دفاع شکلشون اینجوری نیست مثلا شاهد ۱۲۹ یا حماسه.
    • جلال دهقانی اناری IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      11 24
      فکر نکنم هنر ایرانی خیلی در طراحی آیرودینامیکی و طراحی کامژیوتری یک جسم آیرودینامیکی موثر باشه ، ربطی هم نداره که یک ابزار نظامی مطابق هنر ایرانی باشه مگه میخوایم با هنرمندان بجنگیم یا یک کار هنری بکنیم ؟؟؟همینقدر که کارش رو درست و دقیق انجام بده و از لحاظ پنهانکاری راداری هم خوب عمل بکنه خوبه دیگه
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    42 3
    موارد مهمی که باید در پهپادهای ایرانی حل بشه (قسمت اول): 1- حل مشکل مسیر یابی و هدف یابی. تا وقتی که ما نتونیم از ماهواره برای مسیریابی و هدف یابی مثل GPS استفاده کنیم در زمینه هدایت و ارتباط با پایگاه مشکلات زیادی خواهیم داشت و مجبوریم از آنتن های ایستگاه های زمینی و فقط در ایران و کشورهای همسایه در محدوده عراق و سوریه استفاده کنیم چون کشورهای دیگه حاظر نمیشن در خاک اونها آنتن بزاریم، که شناسایی و انهدام این ایستگاه ها برای دشمن راحته. 2- استفاده از موتور توربوفن. برای صرفه جویی در مصرف سوخت و همچنین اطمینان پذیری و عمر تعمیراتی بالا خیلی مهم هست که به جای استفاده از موتور توربوجت از موتور توربوفن استفاده کنیم که الان میبینیم تمام جنگنده ها و شمار بالایی از پهپادهای جدید در دنیا از موتور توربوفن استفاده میکنن. 3- استفاده از نسل سوم سامانه دید در شب و تصویرساز حرارتی. در حال حاضر ایران از نسل اول سامانه فروسرخ استفاده میکنه اما نسل سوم تصویر ساز حرارتی خیلی بهتر و کارآمدتر هست و برد بیشتر و دقت و جزئیات بیشتری رو به تصویر میکشه. 4- استفاده از لینک ارتباط داده. در حال حاضر آمریکا و هم پیمانانش از سامانه لینک ارتباط داده لینک 16 استفاده میکنن که خیلی امن هست و امکان ارتباط و کنترل لحظه ای بین تمامی واحدهارو برقرار میکنه و تمام واحدها سطحی، زیرسطحی، زمینی و هوایی میتونن داده هاشون رو به صورت آنلاین و امن به اشتراک بزارن و اطلاعات جدید بدن. اما ایران همچین سامانه ای نداره. 5- جایگاه های حمل تسلیحات. ایران بایید تعداد جایگاه های زیر هر بال و بدنه رو افزایش بده همچنین استفاده از جایگاه های چند شاخه برای حمل چند موشک زیر یک جایگاه و توان حمل مهمات با وزن بالا رو داشته باشه. برای مثال MQ9 میتونه با جایگاه های چند شاخش در مجموع 1700 کیلو مهمات حمل کنه.
    • افشین IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
      1 0
      ارکیو۱۷۰ هم از همین لینک ۱۶ استفاده میکرد؟؟؟؟؟؟در همه مسایل اینقدر بزرگنمایی میفرمایید؟؟؟؟موتور توربوفن در همه مدلها کاربرد نداره.قیمت تمام شده هم مهم هست.ضمن اینکه بهترین موتور از نظر فنی قیمت و وزن برای بعضی کلاسها که بیشترینشون رو شامل میشه موتورهای درون سوز هستن.مطمعن باشید که سازندگان و کارشناسان این حوزه به اندازه من و شما حتما میفهمن و البته خیلی بیشتر.
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    45 9
    خدا قوت رزمندگان اسلام ..... لطفا روی شکل ظاهری و افزایش تکنولوژی پهباد ها بیشتر کار کنید و اسمهاشون را اگر ایرانی بگذارید خیلی بهتره
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      19 34
      عزیزم خیلی خودمون رو محدود به سرزمین نکنیم و تعصب زبانی در برابر عناوین عربی نداشته باشیم ؛ شما ببینید مگر نام قبلی سلمان ، روزبه نبوده ؟ در نگاه اول ، این کلمه فارسی چه اشکالی داره ؟ چرا پیامبر صلی الله علیه و آله در تغییر ارتقایی از نام فارسی استفاده نکرد ؟ حضرت می خواهد بگوید زبانی که به واسطه کلام الهی جان گرفته دیگر به عنوان زبان یک قوم به آن ننگرید ، این زبان زبان دین ائمه اطهار علیهم السلام و حتی زبان علمیت علماء و دانشمندان بزرگ فارسی زبان خودمون هست ، تنگ نگریهای زبانی مال ماها نیست ، مال اونهایی است که نه در جهان بینی وضعشون درسته و نه در در کسب فضایل ، الآن اسم های ماها محمد ، علی ، فاطمه ، زینب و ... فارسیند ؟ غرب گراها و مادی اندیشه ها به نامهای کذایی دل خوشند و ما نیز به نامهای برآمده از زبان وحی خورسندیم ؛ آفریدگارمان فرمود : زمین و آسمانها را برای شما آفریدیم . گرانبهاترین کتابهای عربی و ادبیات عرب رو ایرانیها نوشتند ، ابو علی سینا ، ملا صدرا ، رازی ، استرآبادی ، فیروزآبادی ، سیبویه و ...
  • جلال دهقانی اناری IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    15 16
    منافقان کسانی هستند که از پیشرفت مومنان ناراحت و از مشکلات مسلمانان خوشحال هستند - کسانی که مومنان را همیشه ضعیف و مستکبران را همیشه قوی می دانند - کسانی که مومنان را تمسخر میکنند و مشرکان را می پرستند - منافقان از دیدن حق کور از ، از شنیدن حق کر و از گفتن حق لال هستند و فقط زبانشان برای تحقیر و تمسخر مومنان و مسلمانان باز است - چنین کسانی از چارپایان کمتر هستند - کسانی که از جبهه و جهاد فراری هستند و به شهدا میگویند اگر به حرف ما گوش کرده بودند ( به جبهه نرفته بودند ) کشته نمیشدند ولی نمیدانند که خودشان چگونه کشته خواهند شد
  • بهروز IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    15 7
    عزیزم در تصویر آخری اون 4 تا موشک نیستن ، بلکه جهت تغییر سطح مقطع راداری برای مشابه سازی برای پهپاد هدف استفاده میشن . لطفا هر چیزی رو به خورد مردم ندید ...
  • US ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    38 3
    ««در حالی که ایفای نقش رزمی هوا به هوا توسط پهپادها در نقشه راه ۲۰۲۵ نیروی هوایی آمریکا پیش‌بینی شده اما جمهوری اسلامی ایران با توجه به پیشرفت‌های شگرف خود در زمینه پهپادها، آشیانه عقاب های پدفندی را به موقع و در میان حیرت کارشناسان نظامی خارجی، رونمایی کرد.»» جک میگید؟!!؟!!؟ آمریکا الان سالیان سال هست که از پهپاد به صورت شناسایی و تهاجمی در سراسر جهان استفاده میکنه و پایگاه های زیادی برای این کار داره و در ساخت پهپاد پیشتاز جهان هست. چرا دروغ به خورد مردم میدید.
    • امیر IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
      6 7
      جناب 13:22 آمریکایی ، خودتو به اون راه نزن، در متن گفته شده ایفای نقش رزمی هوا به هوا توسط پهپادها در نقشه راه 2025 آمریکا ، بعد تو میگی پهپادهای شناسایی و تهاجمی آمریکا؟!!!! هنوز فرق پهپاد شناسایی و تهاجمی ، با پهپاد پدافند هوایی را تشخیص نمی دی، بعد به عنوان وکیل مدافع آمریکا اظهارنظر می کنی؟!!!!!!! اول برو در مورد انواع مختلف پهپاد مطالعه کن و بعد اظهار نظر کن، در ضمن ایران هم یکی از قدرت های پهپادی دنیاست.
  • سیروس GB ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    53 33
    به نظر من پیشرفت قدم به قدم،تا الان هم دستشون درد نکنه،مگه کشورهای غربی از کجا شروع کردن،همین که صنایع دفاعی ما وابسته نیست جای شکرش باقیه،
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    35 2
    اگر در ظاهر هم تغییراتی بدهید خوب است
  • رضا IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    77 50
    درود بر رهبر فرزانه که با صدور فرمان توسعه پدافند هوایی باعث افتخار و اقتدار ایران اسلامی و عزیزمان شده است .
  • فتح اله IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۷
    0 0
    به نظرمن متخصصان ما کلیه اختراعاتی که در رابطه با تولید پهپاد از انواع ان در سطح جهانی بوده و محدود کشورهایی هستند که تولید پهپاد مئ کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس