مقاله حمله اتمی به ایران

نتایج یک پیمایش هنرمندانه نشان می‌دهد با وجود آن همه سخنرانی‌ در مورد انسانیت و حقوق بشر، سر وقتش تنها دو کلمه برای راضی‌کردن آمریکاییان به استفاده از بمب اتمی برای کشتار غیرنظامیان کافی است.

سرویس جهان مشرق- اسکات ساگان از پژوهشگران مرکز امنیت و همکاری‌های بین‌المللیِ مؤسسه مطالعات بین‌المللی دانشگاه استنفود و بنجامین والنتینو پرفسور کالج دُرتموث در پیمایش اخیر خود دریافته اگر چه تعداد بسیار کمتری از مردم آمریکا (نسبت به پیمایش سال ۱۹۴۵ میلادی) بمباران شیمیایی ژاپن را توسط ترومن رئیس‌جمهور آمریکا تأیید می‌کنند، اما همچنان اکثریت مردم آمریکا موافقند اگر اکنون جنگی میان آمریکا و ایران در گیرد، بهتر است با انداختن یک بمب هسته‌ای بر سر مردم ایران پایان یابد.

عنوان مقاله آنها که ۲ اوت سال جاری به صورت آنلاین در اختیار همه قرار گرفته است، عبارت است از: «دیدار دوباره با هیروشیما در ایران: واقعاً آمریکایی‌ها پیرامون بکارگیری تسلیحات هسته‌ای و کشتار غیرنظامیان چه نظری دارند». این مقاله در شماره ۴۲ نشریه «امنیت بین‌المللی» به چاپ رسیده است.

۶ و ۹ اوت ۱۹۴۵ بود که دو بمب اتمی شهرهای ناکازاکی و هیروشیما را نابود کرد. دلیل ورود آمریکا به جنگ جهانی دوم، حمله مشکوک ارتش ژاپن به کشتی‌های آمریکایی در پرل‌هاربور بود. از آن کشتار، ۷۲ سال می‌گذرد. در حالی که در آن سال، ۸۵% از مردم آمریکا موافق اقدام ترومن بودند، اما در پاسخ به یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۵ میلادی، تنها ۴۶% از شهروندان ایالات متحده سخن‌های چند نسل قبل خود را تکرار کردند. با این حال ساگان و همکارانش برای آنکه دست آمریکاییان را رو کنند، یک پرسش خاص می‌پرسند و همان شرایط ۱۹۴۵ میلادی را برای آنها به‌روزرسانی می‌کنند:

«اگر ایران در پاسخ به تحریم‌های اقتصادی واشینگتن علیه تهران، به ناوهای آمریکایی در خلیج فارس حمله کند و کنگره مجوز جنگ را صادر کند، ترامپ می‌تواند نیروهای آمریکایی را به تهران بفرستد که احتمالاً  تا پیش از تسلیم ایران، حدود ۲۰ هزار سرباز آمریکایی کشته خواهند شد یا می‌تواند یک بمب هسته‌ای را در یکی از شهرهای ایران بیاندازد تا با کشته‌شدن حدود ۲ میلیون ایرانی غیرنظامی، تهران مجبور به تسلیم زودهنگام شود. کدام یک درست‌تر است؟»

دانلود مقاله ساگان و والنتینو با موضوع افکار عمومی آمریکاییان برای بکارگیری مجدد بمب اتمی

نتایج این پیمایش نشان داد ۶۰% از مردم آمریکا گزینه دوم را انتخاب کردند و ترجیح دادند به جای ۲۰ هزار نظامی آمریکایی، دو میلیون غیرنظامی ایرانی قربانی شود! تازه این در شرایطی است که صرفاً یک سوال مطرح شده است. ساگان می‌نویسد تصور کنید اگر واقعاً چنین جنگی شروع شود و مردم دائماً از رسانه‌ها در مورد آن بشنوند و احساس خطر کنند، چه درصدی از آنها گزینه دوم را انتخاب خواهند کرد؟

قطعاً چنین واکنش تندی از سوی مردم آمریکا، صرفاً به خاطر روحیات خشونت‌آمیز آنها نیست. بله. بسیاری از آنها فرزند همان غاصبانی هستند که با کشتار سرخ‌پوستان بومی کشور خود را بنا کردند، اما یک عامل مؤثر دیگر را نباید فراموش کرد: تصویرسازی رسانه‌های جریان غالب از ایرانِ پس از انقلاب، یعنی رسانه‌هایی که به دست باند سیاسی-اقتصادی-نظامیِ حاکم بر آمریکا هدایت می‌شوند و ذهنیت مردم آن کشور را شکل می‌دهند.» اگر پیمایش دیگری صورت گیرد و در مورد منازعه احتمالی مثلاً بین آمریکا و هند از شهروندان ایالات متحده پرسش شود، احتمالاً با تأییدی به مراتب پایین‌تر از ۶۰% برای بکارگیری بمب اتم مواجه خواهیم شد.

یکی دیگر از یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد خلاف تصور اولیه، جنسیت افراد ارتباطی با انتخاب آنها برای بکارگیری بمب اتمی ندارد، یعنی حمایت زنان از کشتار ایرانیان با بمب اتم، لزوماً کمتر از مردان آمریکایی نیست. ساگان می‌نویسد «بسیاری از پیمایش‌ها حاکی از این است که زنان بیش از مردان طرفدار صلح هستند اما این بدان دلیل است که آنها نزدیکان خود را دوست دارند. در واقع به همین دلیل، آنها ترجیح می‌دهند شهروندان خارجی کشته شوند تا سربازان آمریکایی، حتی به وسیله بمب اتم.»

یافته دیگر ساگان و همکارانش بسیار جالب است. او می‌گوید بسیاری از پاسخ‌دهندگان در توجیه انتخاب خود سخنانی می‌گفتند که نشان می‌دهد «تلافی‌کردن» ‌ نوعی توجیه برای استفاده از بمب اتم است. برای مثال، آنها می‌گفتند «بخشی از مسئولیت بکارگیری بمب اتم از سوی واشینگتن بر عهده مردم ایران است زیرا آنها حکومت خود را سرنگون نکردند.» (!)

جمع‌بندی

نتیجه‌گیری ساگان و والنتینو گویای همه چیز است: «این یافته‌ها یادآوری می‌کند مقبولیت گفتمان جنگ منصفانه در افکار عمومی ایالات متحده، محدود است و بر این اساس به نظر می‌رسد احتمال اینکه افکار عمومی آمریکا مانعی جدی برابر تصمیم هر رئیس‌جمهوری در این کشور برای استفاده از بمب اتم در شرایط جنگی باشد، وجود ندارد.»

ساگان پیش‌تر در نوشته‌ها و مصاحبه‌هایش خواستار تعیین قاعده «لزوم هسته‌ای» شده است به این معنا که هیچ‌رئیس‌جمهوری نتواند از بمب اتم در شرایطی استفاده کند که به کشتار غیرنظامیان می‌انجامد یا هدف عملیاتی آن با بکارگیری از تسلیحات پیشرفته متعارف، قابل نابودی باشد.

منبع:

http://news.stanford.edu/2017/08/08/americans-weigh-nuclear-war

http://www.mitpressjournals.org/doi/full/10.1162/ISEC_a_00284

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 46
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 13
  • CN ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    3 7
    این مقاله به سمت و نظر کسی نست
    • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      52 12
      این مقاله چند ایراد اساسی داره.اول اینکه آمریکا با بیست هزار کشته هم نمی تونه تهران بگیره دلیلشم اینه با 4000 هزار کشته به زور و با کمک اروپا بغداد بعد 100 روز گرفت.در جنگ احتمالی، اروپا با امریکا نخواهد بود چون در تیر رس موشک های ایرانه. میمونه گزینه بمب اتم. آمریکا فکر می کنه با زدن تهران ایران تسلیم میشه سخت در اشتباه هستش اتفاقا تهران مملو از طرفداران خود آمریکاست که عاشق وادادگی هستند پس با زدن تهران نیروهای اصلی مخالف آمریکا زده نشده.فرض کنید الان آمریکا تهران را زده دقیقا ایران چه چیز دیگه ای برای از دست دادن داره؟هیچی پس قطعا تسلیم شدن در کار نیست و تمام ناوهای هواپیمابر و پایگاه های نظامیش در خطره و میدونن که کشته هاشون فراتر از 20 هزار 50 هزارتا هستش.ضمنا دوستان آمریکا دوست نگران نباشن آمریکا هیچ وقت به ایران حمله نمیکنه چون اگر حمله بکنه ابرقدرتیش از بین میره.حالا کره شمالی نشون میده آمریکا نمیتونه هیچ غلطی بکنه.اگر امریکا یه تیر هم سمت کره شمالی زدهر چی دلتون خواست پایین این کامنت به من فحش بدین.
    • IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      18 3
      نه دمت گرم حرف باحالی زدی
    • IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      4 17
      ۱۳:۴۰ تهران کسی عاشق آمریکا نیست شماها برید ببینید چه کردید که مردم آنقدر بدبخت شدند که دست به دامان آمریکا شوند.
    • IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      20 1
      آمریکا نیازی به لشگرکشی به تهران نداره چون خیلی وقته تهران را تسخیر کرده و بقیه شهرها هم در نوبتند
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    40 42
    من هم موافقم امریکا یه بمب اتم بندازه تهران هممون بمیریم خلاص شیم اونا هم به اهدافشون برسن ما میریم بهشت اونا هم میبرن، بازی 2 سر برد
    • محمد IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      29 34
      منم میگه تو خفه شی بهتره
    • محمد IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      33 17
      دوست عزیز شما حتما باید توسط یک روانپزشک معاینه شوید چون شما مرگ دسته جمعی راطالبید اگرباصغراوکبرایی که چیدید بازی دوسربرد است روی خودتان حداقل ازمایش کنیدوحالشوببریدراه حل هم ساده ماده ای ارزان بنام داروی نظافت
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    46 5
    خلق و خوی وحشی گری تو خونشان است ---- حالا از ایرانی ها بپرسید بمب اتم یا مذاکره یا جنگ معمولی فکر نکنم بمب اتم را برای کشتن مردم بی گناه ترجیح بدهند 8 سال جنگ نشان داد ایرانی ها مردانه می جنگند
    • IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      7 1
      به نظرت کشوری که فقط 300 ساله تاسیس شده اونم توسط اراذل و اوباش تبعیدی اروپا، با تمدن 5000 ساله ایران قابل مقایسه هست؟ ایالات متحده با قتل عام نزدیک به 200 میلیون سرخپوست ایجاد شد، مردم فعلیش هم نوادگان همون وحشیهای بی فرهنگ بی تمدن هستن، هرچقدر هم که از نظر اقتصاد، فناوری و بهداشت پیشرفته باشن اما نمیتونن متمدن بشن چون فرهنگ و تمدن خریدنی نیست، اصالت فرهنگی و اجتماعی و خانوادگی رو نمیشه توی هیچ آزمایشگاه و پژوهشگاهی تولید کرد، بخاطر همینه که اینقدر احساس حقارت میکنن و کل 300 سال تاریخشون به لشکرکشی و جنگ و تجاوز و جاسوسی و آشوب و کودتا گذشته، میخوان چون خودشون اصالت و ریشه ندارن، ریشه و اصالت بقیه ملتها رو هم از بین ببرن، این همه که روی گسترش زندگی مسخره آمریکایی و مفاهیمی مثل شهروند جهانی سرمایه گذاری میکنن بخاطر همینه. مرگ بر آمریکا
    • ایران IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      5 1
      بالاخره ما ایرانی ها صاحب تمدن و حقوق بشر ۲۰۰۰ ساله هستیم
    • IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      7 3
      آمریکا جنایتکاره ولی ژاپن هم حقش بود بخاطر تجاوزها و جنایاتی که در شرق آسیا انجام داد
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    51 6
    حقوق بشر و دموکراسی امریکا یعنی حمایت از سازمان منافقین و آل سعود. همین دو کلمه برای رسوایی امریکا کافیه. یکی از دلایل دشمنی با موشک های بالستیک ایران اینه که شهرهای موشکی ایران , حتی دربرابر حمله اتمی هم مقاوم هستند , یعنی اگر ما هیچ دفاع زمینی و ضد هوایی هم نداشتیم ( که خدا رو شکر داریم) و کسی به ما حمله اتمی کرد , کل خاورمیانه رو تا برد دو هزار کیلومتری به خاکستر تبدیل میکنیم , و مرکز انرژی جهان نابود میشه و جهان به عصر حجر برمیگرده , به قول معروف دیگی که برای ما نجوشه ...........
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    53 6
    این مطلب رو به اون آدمهای خوار و ذلیلی نشون بدید که میگن امریکایی ها مشکلی ندارند , دولتشون مشکل داره. امریکایی ها دقیقا همون انگلیسی های وحشی و نامرد هستند
    • IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      4 2
      دقیقا. یک مشت غاصب که 400 میلیون سرخپوست را کشتند تا قاره آنها را تصرف کنند و حالا هم انگار جاشون تنگ شده و بقیه دنیا را هم می خواهند
  • قاسم IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    42 5
    وقتی چه داشته باشیم چه نه با بمب اتم بترسوننمون چرا نداشته باشیم تنها راه جلوگیری از جنگ بمب اتمه به نظر شما امریکا جرات حمله به‌کره شمالی داره ؟ اگه بمب نداشت چی الان کره ای بود ؟
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    25 10
    ما باید بمب اتم و موشک قاره پیما داشته باشیم به من بود قبل از اینکه این وحشی های حرام زاده بتوانند غلطی بکنند نسل هرچی آمریکایی وحشی است را نابود میکردم آمریکایی ها را باید به هر شکل ممکن کشت
    • IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      18 3
      خوب است که مملکت رهبر دارد و به شما نیست چنین جنایتی بکنی.
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    25 5
    داشتن سلاح میکروبی و سلاح های ممنوعه تنها راه مقابله با یک مشت بی ناموس آمریکایی است
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    34 4
    چرا از آمریکایی ها نمی پرسند ناوهای شما در خلیج فارس که برای ایران است چی کار می کنند؟ چرا آمریکا جوابگوی اینهمه جنایتی که در دنیا می کند نیست؟
    • IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      3 4
      از منافع خود و متحدینشون دفاع میکنن همون کاری که ما هم انجام میدیم
  • سجاد IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    32 6
    حالابگید روحانی و طرفدارانش فریاد بزنید زنده باد امریکا
  • اسماعیل IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    17 11
    آمریکا جرأت حمله اتمی ندارد و این مقاله کاملا اشتباه است. وقتی درسال 58 لانه جاسوسی تصرف شد شرایط برای ایران از این هم بدتر بود. کارتر در یکی از سخنرانی هایش از حمله نظامی به ایران سخن گفت و امام در سخنرانی اش در دهان کارتر کوبید و آمریکا جز حمله طبس که شکست هم خورد عملا نتوانست کار دیگری انجام دهد.و گروگانها بیش از400 روز دست ایران ماندند
    • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      7 15
      رو چه حسابی جرات حمله اتمی نداره!؟
    • IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      15 3
      رو حساب اسرائیل و اروپا
    • IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      3 1
      امریکا تهران و شهر های بزرگ مارا خاکستر می کند ان وقت ما اروپا را می زنیم چه پاسخ مناسبی!!!!!!!!
  • کریم اقا IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    25 6
    ایران اصلا فکر حمله به امریکا را نمی کند - حمله به سگ زنچیری آمریکا ، یعنی اسرائیل در دستور کار است - کافیست آمریکا غلطی بکند می بینید که اسرائیل با خاک یکسان می شود -
    • ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      3 12
      به قول خود ترامپ حالا باید ببینیم!
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    6 6
    خوب بندازن وقتی ما عرضه نداریم ک
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    25 3
    با اینکه احتمال این سناریو بسیار پایین است اما در صورت تلفات بالا آمریکاییها احتمالا دست به این عمل خواهند زد چاره کار نه تسلیم و ذلت بلکه کسب قدرتی همانند یا بالاتر در پاسخگویی است ، این تنها زبانی است که آمریکاییها میفهمند
  • علیرضا IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    24 9
    خدا سلامت نگه دارد و پایدار مقام ولایت فقیه در کشورمان را و بر توفیقاتش بیافزاید. رهبر عزیز چند سال پیش در مشهد مقدس در سخنرانی نوروزیشان فرمودند ((((( در هر سطحی به ما حمله کنند در همان سطح پاسخ خواهیم داد ))))) . جانم به فدایش ، در علوم نظامی این سخن تنها و تنها یک معنی دارد که یعنی ما هم دستمان پر است. سالها پیش بود که امریکاییها می گفتند که از روزی که بمب هسته‌ای در خاکشان فعال شود میترسند. یدالله فوق ایدیهم. این انقلاب سیلی نخواهد خورد
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    22 6
    آمریکا قبلا بمب اتم را بر سر مردم ژاپن انداخته که متعاقب آن حکومت ژاپن کاملا تسلیم شد اگر حکومت آمریکا به این نتیجه می رسید که انداختن بمب اتم باعث تسلیم ایران می شود 1 ثانیه تاخیر نمی کرد که 40 سال صبر کنه تا با تهدید و تحریم ایران رو مجبور کنه تسلیم شه راهی که نتیجه خوبی هم برای آمریکا نداشته آمریکا مطمئنه که ایران را با بمب اتم بزند ایران تسلیم نخواهد شد که از سرتاسر ایران و از دل زمین ، تمام پایگاه های آمریکا در شرق و غرب و جنوب ایران و یگان های دریایی آمریکا هدف حملات مرگبار قرار خواهد گرفت ، 20 هزار نفر ؟؟!!! فقط یک ناو هواپیمابر 5000 نیرو حمل می کند که اگر یک بالستیک مثل خلیج فارس با سر جنگی 500 کیلوگرمی عمود روی مرکز فرماندهیش بشیند کلا ناو به آهن پاره بی دفاع و حرکت وسط آب تبدیل می شود آمریکایی ها یادشان هست زمانی که ایران قدرت نظامی خاصی نداشت ناوشکن هایشان مجبور شدند در سمت جنوبی نفتکشی که برای حفاظتش رفته بودند پناه بگیرند ! عکس و اسنادش هست قدرت الان ایران که اصلا با آن موقع قابل قیاس نیست مردم ایران متحدتر خواهند شد و حکم جهاد دفاعی را دریافت خواهند کرد سیل مردم از بسیجی تا ناسیونالیست تا لاییک راهی جبهه ها خواهند شد تا فصل شکار آغاز بشه تا عقده 100 ساله رو خالی کنن بازوان منطقه ایی ایران هم بی کار نخواهند ماند اما مردم آمریکا در جغرافیا و تاریخ بسیار افتضاحن مغزشون با انواع سرگرمی ها بمبارون شده این مطالبو بماند حتی نمی تونن ایرانو روی نقشه پیدا کنن عموم مردم آمریکا واقعیتی از ایران و ایرانی نمی دونن بر اساس مستندی که یک شبکه آمریکایی پخش کرد .
    • IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      2 0
      آنریکا بعد از مدتی جنگ و درگیری با ژاپن از بمب اتم استفاده کرد از همون اول که بمب ننداخت
  • مهماندار هواپیما DE ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    21 6
    امریکا هیچ وقت چنین اشتباهی مرتکب نمی شه چون ایران با داشتن دانش اتمی و موشکهای دور برد خیلی زود تلافی می کند و واشنگتن و و سایر شهر های امریکا را با موشک اتمی نابود می کند چون دیگی که برای ما نجوشد همان بهتر که کله سگ بجوشد
    • ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      18 4
      داداش کجای کاری بتن ریختن توش.
  • امید IL ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    14 5
    البته تمام این فرضئیات میتونه ھم برعکس باشه ، فقط کافیه به سخنان سردار سلامی در سال ۲۰۰۸ یا ۲۰۱۲ یه بار دیگه تامل کنیم که فرمودند ما تکنولوژی در اختیار داریم که قادر مو شکھای بالستیک امریکا رو در داخل سیلوھا ش منفجر کنه یعنی ایران میتونه امریکا رو با موشکھای اتمی خودش نابود کنه البته این بلف نیست چون قبل از سردار سلامی فیزیکدان ایرانی اقای کشه که سازنده این سیستم ھستش این سخنان رو و ھشدار و به امریکائی ھای کثیف داده بود ، حالا بماند این سیستم چه قابلیت ھای دیگر دارد، این فقط یک نمونه کوچک از عملکرد این سیستم ھستش،و یک بار ھم سردار حاجی زاده فرمودند ما میتوانیم به راحتی به سواحل امریکا دست پیدا کنیم البته این ھا برای یه سری بلا نسبت ایرانی غرب پرست و خائن قابل درک نیست ولی اگر اتقاقی رخ بده ھمگان نابودی امریکا و صھیونیست رو خواھند دید به امید ان روز، مرگ بر امریکا و امریکائی و غرب صھیونیست
    • IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      10 1
      چه جوری تحت پرچم اسراییل یک همچین پیام دقیقی دادی؟
    • IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      3 0
      امیدوارم جنگ نشه ولی اگر بشه صحت این ادعاها مشخص میشه
  • IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    8 4
    کسی که در برابر دشمنش خواب باشد با لگد دشمن بیدار می شود مولا علی علی السلام .
    • IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      1 1
      روایت را دقیق تر نقل کنید
    • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
      2 1
      مَنْ نَامَ عَنْ نُصْرَةِ وَلِيِّهِ انْتَبَهَ بِوَطْأَةِ «عَدُوِّهِ». حضرت علی علیه السلام فرمود: کسی که به هنگام یاری ولیّ (رهبر) خود، بخوابد با لگد دشمن از خواب بیدار خواهد شد! عيون الحكم و المواعظ (لليثي)،
  • IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    1 1
    درستش هم همینه.... منم ترجیح میدم در جنگ به جای دو میلیون غیر نظامی ایرانی کل امریکا با موشک های اتمی نابود بشه
  • علی IR ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
    2 3
    به قول امام خمینی امریکا ام الفساد قرن خوب توجه کنید امریکا هر جا بره فتنه درست میکنه از ونزئولا و آفریقا تا خاورمیانه و شرق آسیا
  • IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
    6 3
    واقعیت اینه که در برابر حملات اتمی ما هیچ پدافندی نداریم. اگر تهران یا اصفهان یا مشهد یا بقیه بمباران اتمی بشن کل ایران فلج میشه اونم بمبهای اتمی الانی که صدها برابر هیروشیما قدرت دارن... اسراییلم که حدود سیصد موشک اتمی ذداره اگه بزنه یقه کیو بگیریم؟؟؟!
  • بنده خدا IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
    4 2
    آمریکا هیچوقت با بمب اتم به ایران حمله نمیکنه چون هم آبرو و ابهت پوشالینش در دنیا میره و هم دیگه کسی سلاحهاشو نمیخره چون معلوم میشه سلاحهای متعارفش در مقابل ایران کارگر و موثر نبودن که به بمب اتم متوسل شده. و بقیه کشورهای جهان هم برای اینکه به سرنوشت ایران دچار نشن ترغیب میشن که به بمب اتم و کلاهک هسته ایی هر چه زودتر دست پیدا کنن. اما در هر حال دستیابی به موشکهای قاره پیما و زیر دریاییهای پیشرفته که بتونن تا نزدیکی سواحل آمریکا برن بسیار میتونه بازدارندگی ایجاد کنه
  • کاظم IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
    4 1
    از این جنایت کاران اسفل السافلین هر جنایتی به اسم نجات بشریت از ایران برمی آید ما هم به این سلاح فقط جهت بازدارندگی و ترس دشمنانمان نیازمندیم . برجام که کار ما رو یکسره کرد حالا موند کره شمالی عزیز که چند تا ترقه به ما بفروشه موافقید !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس