اتحادیه اروپا نمایه

به اعتقاد کارشناس مسائل اروپا، اتحادیه اروپا احساس می‌کند که زیر سایه‌ آمریکا بودن می‌تواند به ضرر سیاست مستقل اروپا تمام شود؛ به همین جهت دوباره مسئله تشکیل ارتش واحد اروپایی تقویت شده است.

به گزارش مشرق، «مهدی فتحی»، کارشناس مسائل اروپا در خصوص تقویت مسئله تشکیل ارتش واحد اروپایی، با اشاره به چرایی قوت گرفتن این موضوع، بیان داشت: اتحادیه اروپا علاقه‌مند است که در امور خاورمیانه، مسئله آب و هوا، تجارت بین‌الملل و بقیه‌ مسائل بین‌المللی مواضع مستقلی داشته باشد.

وی با توجه به نوع نگاه اروپا در رابطه با عدم وابستگی به آمریکا گفت: اتحادیه اروپا احساس می‌کند که زیر سایه‌ آمریکا بودن می‌تواند به ضرر سیاست مستقل اروپا تمام شود؛ به همین جهت بعد از به قدرت رسیدن ترامپ در آمریکا دوباره مسئله تشکیل ارتش واحد اروپایی و همکاری امنیتی بین کشورهای این اتحادیه تقویت شده است.

فتحی با تأکید بر جدی­تر شدن بحث تشکیل ارتش واحد اروپایی اشاره داشت: خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در چارچوب برگزیت و همچنین به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در آمریکا دوباره این زمزمه‌ها را در اتحادیه اروپا قوی‌تر کرده است.

وی با اشاره به تأثیر مواضع رئیس‌جمهور آمریکا بر تصمیم اروپا در ایجاد ارتش واحد اروپایی تأکید داشت: تهدیدهای دونالد ترامپ مبنی بر اینکه کشورهای اروپایی باید بودجه نظامی‌ خود را افزایش دهند، بر این مسئله تأثیر گذاشته و باعث شده که اروپایی‌ها در این مسیر حرکت کنند.

کارشناس مسائل اروپا با توجه به همکاری­‌های کنونی اتحادیه اروپا با واشنگتن یادآوری کرد: کشورهای اروپایی در چارچوب ناتو با آمریکا همکاری‌هایی دارند. این همکاری‌ها از سال 1949 در قالب جدید ناتو آغاز شده است.

وی با اشاره به نوع تصمیم اروپایی­‌ها برای همکاری امنیتی با واشنگتن گفت: باید نگاه کرد که آیا این حرکت اروپایی‌ها یک حرکت تاکتیکی برای دوران دونالد ترامپ است و بعد از وی همچنان پیوندهای خود را با آمریکا حفظ می‌کنند یا اینکه اروپایی‌ها به تدریج با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به سمت یک سیاست مستقلی حرکت می‌کنند؟ به نظر می­‌رسد آن‌ها به دنبال این هستند که در حوزه امنیتی نیز نگاهی به آمریکایی‌ها نداشته باشند و در حوزه‌های مختلف امنیتی بتوانند به صورت مستقل از امنیت خود و منافع اروپا در مناطق مختلف دنیا دفاع کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس