حدیث روز

حضرت مهدی(عج) در نامه‌ای به آخرین نایب خاص خود، خروج سفیانی و صیحه آسمانی را اصلی‌ترین نشانه‌های ظهور برشمرده‌اند.

مشرق- در کتاب احتجاج مرحوم طبرسی چنین آمده است:

زمانی که زمان رحلت أبوالحسن علی بن محمد سمری (آخرین نایب خاص امام عصر(عج)) نزدیک شد از او پرسیدند: [نیابت را] به چه کسی وصیّت می‏ کنی؟ او نوشته ای از امام عصر (عج) را که نزدش بود به جمع حاضر نشان داد. در آن نوشته شده بود:

 بسم اللَّه الرّحمن الرّحیم؛ ای علیّ بن محمّد سمریّ! خداوند اجر برادرانت را در عزای تو عظیم گرداند که تو ظرف شش روز آینده خواهی مُرد؛ پس خود را برای مرگ مهیّا کن و به احدی وصیّت مکن که پس از وفات تو قائم مقام تو شود؛ زیرا غیبت تامّه واقع شده و ظهوری نیست مگر پس از اذن خدای تعالی و آن، پس از مدّتی طولانی و قساوت دلها و پر شدن زمین از ستم واقع خواهد شد.

و به زودی کسانی نزد شیعیان من آیند و ادّعای مشاهده کنند، بدانید هر که پیش از خروج سفیانی و صیحه آسمانی ادّعای رۆیت و مشاهده کند دروغگوی مفتری است، 

«وَ سَیَأْتِی إِلَی شِیعَتِی مَنْ یَدَّعِی الْمُشَاهَدَةَ أَلَا فَمَنِ ادَّعَی الْمُشَاهَدَةَ قَبْلَ خُرُوجِ السُّفْیَانِیِّ وَ الصَّیْحَةِ فَهُوَ کَذَّابٌ مُفْتَر و لا حول و لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ العلیّ العظیم


 

«احتجاج طبرسی،جلد 2 صفحه 475»​

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    95 2
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
  • IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    48 2
    منتظر می مانیم حضرت آقا. سلام
  • مهدی مبشر گمنام IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    45 3
    و ظهور بسیار نزدیک است... بحق زینب کبری... سلام الله علیها
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    1 21
    البته نشانه حتمی و بسیار مهم دیگری در متن است که معمولا از نظر را دور می ماند. غیبت ضغری تمام نشد مگر وقتی که دیگر نایب خاص در کار نبود. غیبت کبری هم تمام نخواهد شد مگر وقتی که نایب عام هم در کار نباشد. عده زیادی از مومنین هستند که نسبت به ورود انحرافات به حوزه های علمیه نگرانند اما باید بدانند کاهش وجود علمای با عمل و حذف تدریجی نواب عام امام زمان هر چند تلخ است اما نشانه نزدیک شدن به ظهور است.
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    16 3
    یک نکته در مورد مشاهده باید توضیح داده شود چرا که خیلی ها می پرسند با توجه به این توقیع پس تکلیف تشرفاتی که اتفاق افتاده و می افتد چیست؟ در پاسخ باید توضیح داد که امام در توقیع از عبارت " فَمَنِ ادَّعَی الْمُشَاهَدَةَ " استفاده کرده اند و نه " فَمَنِ ادَّعَی الْرویه" و چقدر در عربی اصیل تفاوت است بین رویت و مشاهده. ما فارسی زبانها برای دیدن دو فعل داریم که دیدن و تماشا کردن هستند. اما در عربی و مخصوصا عربی قدیم بین رویت و مشاهده و نظر تفاوت می گذاشتند. رویت ثلاثی مجرد است و هر نوع دیدنی را شامل می شود. مثل این اتفاقا من شما را در بازار ببینم و یا می گوییم ماه رویت شد. پس رویت اختیاری نیست. در واقع آن شخص یا شیء است که خود را نشان می دهد و ما رویت می کنیم. اما مشاهده ثلاثی مزید از از باب مفاعله و در عربی حکم بر فعل دو طرفه دارد. مثلا کتب یعنی نوشت. اما مکاتبه یعنی نامه دو طرفه. نامه ای که من می نویسم و مخاطب هم جواب می دهد و یا می تواند جواب دهد. پس می پویم نامه نگاری و مکاتببه. اما نمی گوییم فلان نویسنده فلان کتاب را مکاته کرد! چرا که کتاب نویسی یک فعل ذاتا یک طرفه است و مخاطب خاص ندارد و همینطور سایر افعال باب مفاعله. مثل مراسله، مقاتله ، مناظره، مباحثه و نظایر آن.پس مشخص می شود که مشاهده هم مانند سایر افعال باب مفاعله، اولا بر اراده خود شخص و ثانیا بر امکان دو طرفه بودن فعل تاکید دارد و در این مورد خاص منطور کسی است که با امام زمان با اراده خودش دیدار می کند و انتظار دارد امام زمان هم به او پاسخ دهد و دیدار کند. کسی که بتواند قرار ملاقات با امام بگذارد و یا مثلا به محل حضور امام برود و ایشان را مشاهده کند. قطعا چنین رابطه ای منحصر به نواب خاص است که به اراده خود امام را ببینند و بشناسند. البته شاید در زمان ما هم افرادی از اصحاب سر آن حضرت چنین ارتباطی با ایشان داشته باشند اما قطعا آن را برای مردم عادی افشا نمی کنند. حال آنکه چنانچه گفته شد رویت اعم از هر نوع دیدن است. خواه ارادی یا غیر ارادی. اینکه طرف را بشناسیم یا اصلا نشناسیم. کما اینکه چه بسا خود ما هم امام را رویت کرده باشیم و نشناخته باشیم و حتی اگر به فرض هم در بعضی موارد تشرفات امام خود را معرفی می نماید یا از قرائنی معلوم می شود
    • ا IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
      1 0
      افرین
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    7 2
    نکات مهمی است
  • ادامه کامنت قبل IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    13 3
    توضیح بیشتر برای کسانی که به زبان انگلیسی آشنایی دارند تذکر می دهم که در آن زبان هم بین کلماتی مانند see, look, watch , observe تفاوت معنایی وجود دارد حال آنکه ما همه آن کلمات را دیدن معنا می کنیم! اما برای مثال آگاهان می دانند که see مراد از مطلق دیدن است. look دیدن همراه با اراده و دقت است. watch دیدن همراه با اراده و تعقیب مطلب است مثل کسی که برنامه تلویزیون تماشا می کند و observe به معنای دیدن همراه با تدبر و استنباط است. متاسفانه در این مورد هم ما در متون علمی دانشگاهی مشکل داریم و بسیاری از مترجمان همه این کلمات را دیدن ترجمه می کنند! دلیل این مساله ساده شدن بیش از حد زبان فارسی در طول تاریخ و از بین رفتن بسیاری از لغات در آن زبان است. لهذا بسیاری از محققان شیعه هم که در اصل فارس زبان بودند هنگام ترجمه و درک مطلب با این مشکل مواجه می شود. کما اینکه در حدیث فوق بین رویت و مشاهده تفاوتی قایل نمی شود و همین می شود سر منشا احتلافات بیموردی که در مورد حدیث مذکور ایجاد شده است.
    • ا IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
      2 0
      افرین
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    5 4
    بین کلماتی مانند see, look, watch , observe تفاوت معنایی وجود دارد حال آنکه ما همه آن کلمات را دیدن معنا می کنیم! اما برای مثال آگاهان می دانند که see مراد از مطلق دیدن است. look دیدن همراه با اراده و دقت است. watch دیدن همراه با اراده و تعقیب مطلب است مثل کسی که برنامه تلویزیون تماشا می کند و observe به معنای دیدن همراه با تدبر و استنباط است. متاسفانه در این مورد هم ما در متون علمی دانشگاهی مشکل داریم و بسیاری از مترجمان همه این کلمات را دیدن ترجمه می کنند! کما اینکه در حدیث فوق بین رویت و مشاهده تفاوتی قایل نمی شود و همین می شود سر منشا احتلافات بیموردی که در مورد حدیث مذکور ایجاد شده است.
  • محمدرضا IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    7 0
    عاقبت با لطف حق دوران مهدی میرسد بلبل خوش نغمه از بستان مهدی میرسد میدهد این دل گواهی سرورم سیدعلی پرچم از دستان تو بر دستِ مهدی میرسد
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    3 0
    جالب بود. سفیانی چه نشانه هایی دارد؟
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
      1 2
      به نظر من سفیانی شاید همین اردوغان باشه.
    • محسن IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
      2 0
      تنها موردی که من دیده ام در نامه حضرت علی (ع) به معاویه (به نقل از کتاب سلیم بن قیس هلالی ترجمه شده به فارسی با عنوان اسرار آل محمد) است که نقل از فردی از نسل معاویه می کند که با حضرت مهدی می جنگد. مترجم از او تعبیر به سفیانی کرده است.
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    2 0
    تنوع خوبی در مباحث ایجاد شد
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    2 5
    صیحه ی آسمانی مثل همین صدای آسمان در آستارا ست ؟
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    2 5
    ما که چیزی نفهمیدیم
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    4 0
    با این ژنهای خوب منتظر ظهورید؟ ظهور واقع بشه ژن های بد رو میان که نرید ان نمن علی الذین استضعفوا استضعفوا معنی ژن بد داره یعنی کسایی که شیره جونش توسط ژن خوبها کشیده شده.
  • GB ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    1 21
    خسته شدیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس