کد خبر 769212
تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۲
مهدی محمدی

مسئله اصلی این است که در حالی که امریکا با احیای تحریم ها «عملا» در حال خروج از برجام است، ایران در وضعیتی قرار می گیرد که دائما تاکید کند هرگز به برجام آسیب نخواهد زد!

به گزارش مشرق، مهدی محمدی تحلیلگر مسایل سیاسی با اشاره به گزافه گویی‌های اخیر مقامات آمریکایی در کانال تلگرامی خود نوشت:

داستان خوشمزه ای است.

جالب تر هم خواهد شد. امریکا می گوید می خواهم از تاسیسات نظامی ایران بازدید کنم.

ما نیز از بیم آنکه مبادا متهم به نقض برجام شویم، می گوییم حتما به برجام پای بند خواهیم بود.

این درست در زمانی است که امریکا به گفته رییس مجلس نمایندگانش سنگین ترین تحریم های تاریخ را علیه ایران اعمال کرده است.

لحظه ای فکر کنید. من نمی گویم نباید داستان درخواست بازرسی از تاسیسات نظامی ایران را جدی گرفت. اما این مسئله حتی اگر جدی شود یک مسئله اصلی نیست.

مسئله اصلی این است که در حالی که امریکا با احیای تحریم ها «عملا» در حال خروج از برجام است، ایران در وضعیتی قرار می گیرد که دائما تاکید کند هرگز به برجام آسیب نخواهد زد! این یعنی امریکا هم تحریم ها را خواهد داشت و هم برجام را، ما هم دلخوشیم که جلوی اجماع بین المللی علیه خود را گرفته ایم.

یک بار دیگر باید این سوال را پرسید:

کدام استراتژی بازی در زمین ترامپ است: اجازه دادن به اینکه امریکا تحریم و برجام را همزمان حفظ کند یا اینکه  امریکا حس کند در صورت احیای تحریم ها، دیگر نمی تواند از جانب برجام آسوده خاطر باشد؟ 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    34 1
    باید بین ایران با روحانی تفاوت قائل شد روحانی جز طیفی هست که عملا با اعتراف به شکست خواستار تسلیم کامل نه تنها هسته ای و نظامی بلکه فرهنگی حقوق بشری و حتی مذهبی در برابر غرب و اسراییل هستن...
  • شهروند ارومیه IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    0 0
    سلام به دو نکته زیر از درس تاریخ خوب توجه کنید 1-نبرد چالدران در ۳۱ مرداد ۸۹۳ هجری شمسی سلطان سلیم شهر تبریز را نیز تصرف کرد و سپاهیانش تبریز راکه آن زمان عروس شرق نامیده می‌شد به ویرانه‌ای تبدیل کردند و همسر شاه اسماعیل را به عنوان گروگان به اسارت گرفتند. ولی به دلیل کمبود آذوقه و وحشت از یورش شاه اسماعیل که در حال بسیج سپاه عظیمی از عشایر سراسر ایران برای خروج عثمانی هابود مجبور به بازگشت شدند. اما ضربه روحی ناشی از این شکست برای شاه اسماعیل خرد کننده بود به طوری که پس از آن هیچ‌گاه در هیچ جنگی به طور مستقیم فرمان دهی را به عهده نگرفت و در بسیار از موارد حتی از کارهای روزمره سلطنت نیز کناره می‌گرفت 2- نبرد ارومیه در سال ۱۶۰۲ میلادی در سال ۱۶۰۲ میلادی شاه عباس خود را آنقدر قوی دید که بتواند پنجه در پنجه قدرت اول نظامی دنیای قرن ۱۷ بیندازد بنابراین به سمت مناطق متصرفه عثمانی به راه افتاد و ظرف یک سال کلیه متصرفات آن کشور را باز پس گرفت سپس قصد فتح بغداد کرد.شکست سپاه عثمانی در نبرد ارومیه سبب تصرف مجدد آذربایجان، کردستان، بغداد، موصل، دیار بکر، گنجه، تفلیس و باکو شد و عثمانیان کلیه متصرفات خود را در ۳ دهه اخیر به سپاه صفوی بازگرداندند نتیجه نباید گروگان دست دشمن بدهیم یا باید اگر دادیم بگیریم یا متقابلا هم وزن گروگان داده شده از دشمن گروگان بگیریم پس نباید برجام را به گروگان دشمن تبدیل کنیم واسلام

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس