منوچهر شاهسواری

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما در نشستی درباره برنامه‌های این نهاد صنفی توضیح داد.

به گزارش مشرق - نشست خبری منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما صبح چهارشنبه ۸ شهریور ماه در محل این خانه و با حضور اهالی رسانه برگزار شد. وی در سخنانی گفت: وقتی در میدان کار اجرایی هستیم باید هدف خود را مراقبت کنیم به خاطر همین زیاد مصاحبه نمی‌کنم و از این جهت از اهالی رسانه عذرخواهی می‌کنم.

شاهسواری عنوان کرد: من به عنوان مدیرعامل خانه سینما، رییس اعضایمان نیستم بلکه وکیل آنها هستم. اختیار آنها به دست خودشان است و ما علاقمندیم که صنوف بر اساس معیارهای تشخیصی خود فعالیتشان را سامان دهند البته تا جایی که با منافع سینما تقابل نداشته باشد. برخی موقعیت‌هایی ایجاد می‌شود که ما می‌توانیم پولی را برای چرخاندن فعالیت صنوف بگیریم که این موقعیت‌ها نباید حمل بر سودجویی شود. درباره جشن سینما نیز باید بگویم خوشحالم که جشن امسال روی پایه‌های تشکیل انجمن علوم و فنون به عنوان مظهر ارتقای کیفیت سینمای ایران آغاز به کار کرده است. کارهای جشن به صورت پاکیزه انجام می‌شود و باعث افتخار من است در دوره‌ای خدمتگزار خانه سینما و جشن آن هستم که ریاست آن بر عهده هارون یشایایی است و به لحاظ حرفه‌ای و حیثیتی لازم است از او تشکر کنم.

مدیرعامل خانه سینما با اشاره به مساله شهدای مدافع حرم که مساله تجلیل از آنها در جشن سینمای ایران توسط برخی اهالی رسانه مطرح شد، بیان کرد: آنچه به حیثیت ما مربوط می شود متعلق به همه ما است و از دید سینما پنهان نمی ماند. مگر می شود جشن سینما را برگزار کنیم اما یادی از عزیزانی که جان خود را دادند و دفاع کردند نباشیم؟ ما حتما امسال از آنها یاد می‌کنیم.

شاهسواری اظهار کرد: یکی از وظایف اهالی فرهنگ توجه دادن به مسایلی است که متعلق به همه است به همین دلیل مضمون جشن امسال «آب» است. ما فکر می‌کنیم وضعیت آب در کشور ما در شرایط خطرناکی است و باید درباره آن به یکدیگر هشدار دهیم و مخاطبان را از آن آگاه کنیم و نگرانی‌ها را درباره کمبود آب بیان کنیم.

مدیر عامل خانه سینما درباره جشن‌های دیگر خانه سینما که در آنها از برگزیده‌ها تقدیر می شود، گفت: برای اصنافی که خارج از شاخه‌های پانزده گانه هستند تقدیر درنظر گرفته شده وگرنه مثلا ما در جشن بزرگ سینمای ایران تندیس فیلم کوتاه می‌دهیم. در مورد مستند هم تندیس مستند کوتاه به کارگردان و تندیس مستند بلند به تهیه کننده داده می‌شود.

وی درباره سوال دیگر درباره اینکه مدرسه ملی سینما و خانه سینما قرار است به صورت موازی در بحث آموزش عمل کنند، گفت: روزی که با هیات مدیره سابق جلسه‌ای داشتیم برای خودمان سه ماموریت اعلام کردم؛ اول بحث «مراقبت» که در آن بیمه، مهربانی، مراقبت از فیلم‌ها و تخصص‌های مختلف وجود دارد. دوم بحث «رونق» است یعنی در تولید و توزیع و نمایش باید رونق داشته باشیم. سوم «ارتقا» است که اگر به آن نرسیم رونق ما از بین می رود اگر بهتر از روز گذشته نباشیم نمی توانیم فعالیت کنیم.

مدیرعامل خانه سینما تاکید کرد: هیات رییسه ماموریت ویژه پیدا کرده است که هر چه به امور کمی برمی‌گردد مراقبت شود. در این معادله هم توافقی با سازمان سینمایی و مدرسه ملی کردیم تا درباره امکاناتی و ابزاری که در مدرسه ملی است تفاهم کنیم تا ضرورت‌ها و نیازسنجی‌های لازم برای آموزش به خصوص در حوزه فناوری ها صورت گیرد ما در بازاریابی مشکل جدی داریم و این موضوع باید مرتفع شود، مدرسه ملی سینما و ما دو بال ارتقای دانش در همه حوزه‌ها هستیم.

شاهسواری در بخش دیگری از صحبت‌های خود توضیح داد: ما قرار نیست جایگزین کسی در سینما شویم. منظور ما از سهم سینما از بازار جهانی این است که فیلمی قابل عرضه به جهان داشته باشیم نه اینکه در مارکتینگ دخالت کنیم.

وی تاکید کرد: من عضو هیات رییسه آکادمی سینمای ایران نیستم و این آکادمی مستقل کار می کند. در ادامه باید بگویم محل برگزاری مراسم هایی از این دست یک بحران است و بی شک سینمای ایران لیاقت داشتن یک کاخ ثابت دارد. البته مکان برگزاری جشن مشخص است که به زودی اعلام می شود. همچنین باید بگویم هیچ کمک دولتی ویژه ای به غیر از تفاهمنامه حمایتی سازمان سینمایی که اول هر سال داریم، نداشته‌ایم و بودجه‌ای از جایی برای جشن دریافت نکرده ایم و اسپانسری هم نداشته ایم.

این تهیه کننده سینما توضیح داد: سینمای ایران به لحاظ زبانی و وارد شدن به بازار جهانی در موقعیت ویژه است. توسعه سینمای ایران بدون ایجاد فضای حرکت در عرصه بین الملل امکانپذیر نیست. ما به هر یک نفری که به گیشه سینما می رود احترام می گذاریم و باید بپذیریم هر فرد نیازها و سلیقه های متنوعی دارد و هر سینماگر می تواند به بخشی از سلیقه مخاطب جواب دهد.

منوچهر شاهسواری درباره سوالی مبنی بر اینکه او دبیر جشنواه سی و ششم فیلم فجر می شود؟ گفت: هیچ پیشنهادی در این حوزه به من نشده است.

وی درباره جشنواره فیلم فجر بیان کرد: این جشنواره خدمات گرانبهایی به سینمای ما داده است اما باید تغییراتی در آن انجام شود و باید ضرورت های شکل گیری آن مورد بازبینی قرار گیرد. درباره جشنواره فجر در هیات رییسه آکادمی مفصل بحث کردیم و آکادمی بر این باور است که جشنواره باید از حالت رقابتی خارج و به مراسم تولید پایان سال تبدیل شود البته این یک نظر است.

مدیرعامل خانه سینما تاکید کرد: ما نمی توانیم به دیگر جشنواره ها مثل جشنواره سینما حقیقت و جشنواره فیلم کوتاه بی توجه باشیم و باید ببینیم کجاها با یکدیگر هم پوشانی داریم. به هر حال ادامه شیوه قبلی جشنواره باعث رشد ما نمی شود و این را به عنوان نظر شخصی می گویم. ما از نظام مشورتی پرهیز نمی کنیم و هرکجا لازم باشد به دوستان مشورت می دهیم تا سینما را از حوزه خدمات به سمت صنعت ببریم.

وی ادامه داد: زمانی که شورای عالی تهیه کنندگان و یا کانون کارگردانان به مواردی اعتراض می کنند یعنی خانه سینما اعتراض کرده است. خانه سینما جدا از صنوف خود نیست و ما پشتیبان هر حرکت درست صنف ها در دفاع از حقوقشان هستیم.

مدیرعامل خانه سینما در پاسخ به اینکه به دلیل رابطه‌اش با سازمان سینمایی در قبال برخی رفتارها سکوت می‌کند، گفت: من به قاعده عربده کشی اعتقاد ندارم و فرهنگ و سینما تعامل‌های دو طرفه هستند. آیا شما معتقد هستید که باید با سازمان سینمایی روابط خوبی نداشته باشیم؟ فکر می‌کنم سینمای ایران برای پیشرف باید همه تلاش خود را انجام دهد تا بخش خصوصی در سینمای ایران در تمام وجوه پیشرفت کند و برای این امر همه قوانین باید تغییر کند و تصدی گری دولت کم شود و برای این امر راه حل تعامل از تقابل بهتر است.

شاهسواری درباره حضورش در کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: من در مقام مدیرعاملی خانه سینما این دومین جلسه‌ای بود که به کمیسیون فرهنگی می‌رفتم. ما در بخشی از موضوعات مانند مالکیت معنوی و ... نیازمند تغییر و انشای قوانین هستیم و برای این منظور باید با کمیسیون فرهنگی مجلس گفتگو داشته باشیم. در جلسه درباره اینکه کمیته مشترکی بین سینما و کمیسیون ایجاد شود صحبت کردیم و امیدوارم شکل و شمایل درست پیدا کند.

وی تاکید کرد: ما نیازمند همراهی دولت هستیم، این کار مشترک صنف، دولت و قوه مقننه است. یکی از بزرگترین ماموریت‌ها بردن لایحه نظام صنفی به مجلس است و از این جهت دچار مشکل هستیم، ما این کار را شروع و با سازمان سینمایی گفتگو کرده‌ایم.

شاهسواری درباره حمایت از جوانان نیز گفت: انجمن سینمای جوانان در این زمینه کار می‌کند و ما در تفاهمنامه خودمان با مدرسه ملی بندی برای کمک به جوانان آورده‌ایم.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس