کد خبر 768701
تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶
مسعود اسداللهی کارشناس مسائل خاورمیانه

کارشناس برجسته مسائل خاورمیانه و استاد دانشگاه گفت: به نظر می‌رسد در آینده تنها مناطق شرقی سوریه به‌عنوان منطقه جنگی شناخته شود که حزب‌الله لبنان در آزادسازی آن شرکت خواهد داشت.

 به گزارش مشرق، دبیرکل حزب‌ا... لبنان در آخرین سخنرانی خود با اعلام پیروزی این گروه در مرزهای شرقی با سوریه گفت که توافق جرود با تروریست‌های داعش به دلیل تسلیم شدن این گروه تروریستی انجام شده و آخرین مرحله از عملیات‌ها در مرز مشترک سوریه- لبنان است.

عملیات ارتش لبنان و حزب‌ا... (به ترتیب با نام «جرود الفجر» و «إن عُدتُم، عُدنا») به ترتیب در بخش لبنان و در بخش سوریه (قلمون غربی) برای پایان دادن به حضور داعش از چندی پیش آغاز شد که طی مدت زمانی اندک تروریست‌ها در محاصره کامل قرار گرفته و تسلیم شدند؛ دولت سوریه درنهایت پذیرفت که عناصر داعش به همراه خانواده‌هایشان به دیرالزور منتقل شوند. در این توافق حزب‌ا... لبنان نیز شروطی را مطرح کرد که بازگشت پیکر شهدای متعلق به حزب‌ا... و آزادی تنها اسیر خود از دست داعش بخشی از آن بود. این توافق از ساعت هفت صبح به وقت محلی یکشنبه پنج شهریور آغاز شد.

مسعود اسداللهی، کارشناس برجسته مسائل خاورمیانه و استاد دانشگاه پیرامون این توافق می‌گوید: «عملیات بزرگ در مرزهای مشترک لبنان با سوریه در حالی با موفقیت به پایان رسیده که قبل از آن هم عملیات قلمون با تحقق دستاوردهای مدنظر به اتمام رسیده بود. عملیات مشترک حزب‌ا... لبنان، ارتش لبنان و سوریه از این جهت حائز اهمیت است که عناصر داعش طی 10 روز شکست کامل را پذیرفتند؛ توافقی هم که صورت گرفت بر اساس خواست گروهک تروریستی داعش انجام شد، با این حال حزب‌ا... لبنان در این عملیات توانست اراده خود را محقق کرده و تبادل اسرا و پیکر شهدا را در دستور کار قرار دهد.»

 

پیروزی دوم مردم لبنان

این کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: «پیروزی در مرزهای لبنان دومین پیروزی مردم لبنان و حزب‌ا... محسوب می‌شود. اولین پیروزی در سال 2000 به وقوع پیوست. در آن زمان حزب‌ا... لبنان توانست اسرائیل را از خاک لبنان بیرون کند. امروز هم عناصر داعش را از مرزهای لبنان بیرون رانده است.»

وی می‌افزاید: «این پیروزی برای ایران هم اهمیت دارد، چراکه در سال‌هایی که مرزهای لبنان ناامن بودند عناصر تروریستی به دفاتر دیپلماتیک ایران حمله می‌کردند و جان دیپلمات‌های ایرانی مقیم لبنان را تهدید می‌کردند.» اسداللهی با بیان اینکه داعش در برخورد خود با اسیران بر اساس هیچ‌کدام از قوانین انسانی، اسلامی و بین‌المللی عمل نمی‌کند، گفت: «حزب‌ا... لبنان در توافق اخیر خود بر تحویل تنها اسیر لبنانی دست داعش و پیکر دو شهید لبنانی و پیکر شهید محسن حججی تاکید کرد که این موضوع برای مردم لبنان و ایران اهمیت داشت و تروریست‌ها را ملزم کرد که به خواسته حزب‌ا... تن در دهند.»

هماهنگی کامل با ارتش

اسداللهی درخصوص شایعات رسانه‌ها مبنی‌بر ناهماهنگی میان ارتش و حزب‌ا... لبنان در این عملیات و تلاش برخی رسانه‌های منطقه برای مقصر جلوه دادن حزب‌ا...، گفت: «این موضوعی به هیچ‌وجه صحت ندارد. همکاری ارتش لبنان و حزب‌ا... در عملیات‌های قبلی هم کامل بود. نمونه این موضوع را در عملیات قلمون داشتیم. در فاز اول آن عملیات حزب‌ا... منطقه تحت تصرف جبهه النصره را از اشغال این عناصر خارج کرد و پس از آن در فاز دوم عملیات قلمون همکاری خوبی بین ارتش و حزب‌ا... شکل گرفت تا مناطقی که تحت اشغال داعش بود، آزاد شود. در آن عملیات ارتش لبنان در مناطق داخلی و مرزی با داعش درگیر شده و حزب‌ا... لبنان هم در خارج از مرزها به ارتش سوریه کمک کرد و با همکاری اطلاعاتی خوب آن عملیات به موفقیت رسید.»

 

جبهه بعدی نبرد با داعش

این کارشناس مسائل لبنان در پاسخ به این سوال که در آینده گستره عملیات‌های حزب‌ا... علیه تروریست‌های چگونه خواهد بود، می‌گوید: «پراکندگی حضور تروریست‌ها در منطقه به شکلی است که عناصر جبهه النصره در ادلب سوریه هستند و شرق سوریه هم هنوز تحت اشغال داعش است. این در حالی است که شهر ادلب بر اساس توافق آستانه 4 قرار است به‌عنوان یکی از مناطق کاهش تنش درسوریه شناخته شود. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد در آینده تنها مناطق شرقی سوریه به‌عنوان منطقه جنگی شناخته شود که حزب‌ا... لبنان در آزادسازی آن شرکت خواهد داشت.»

اسداللهی در بخش دیگری از صحبت خود با اشاره به نقش اسرائیل در گسترش تروریست‌ها در منطقه تاکید کرد: «رژیم صهیونیستی درخصوص گسترش تروریست در منطقه به‌ویژه در سوریه محاسبه‌ای غلط انجام داد. آنها از ابتدا با حمایت‌های پنهان از تروریست‌ها، دادن اطلاعات شناسایی منطقه، کمک‌های لجستیکی و رساندن کمک‌های اولیه به تروریست‌ها تلاش کردند که آتش تروریست در منطقه زنده بماند. اما مجموعه شکست‌هایی که در یک‌سال اخیر تروریست‌ها متحمل شده‌اند، آنها را مجبور کرده به دنبال اقدام‌های جایگزین برای مقابله با حزب‌ا... و ایران باشند. در این راستا مثلا تلاش می‌کنند از طریق لابی‌های بین‌المللی، توافقی را بر سوریه تحمیل کنند تا حزب‌ا... لبنان و ایران مجبور به ترک این کشور شوند.»

 

اسرائیل تنها شده است

وی ادامه داد: «بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در سفر به روسیه و دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور تلاش کرد با روس‌ها درخصوص موضوع کنترل محور مقاومت در منطقه به توافق برسد ‌که جواب منفی از پوتین دریافت کرد. در چنین شرایطی اسرائیل احساس تنهایی کرد، با این حال به نظر می‌رسد در تلاش است تا جنگ روانی را علیه حزب‌ا... لبنان راه بیندازد و این کشور را به راه‌اندازی جنگ در مرزهای جنوبی تهدید ‌کند. شکست سیاست خارجی اسرائیل در منطقه تثبیت شده است.»

منبع: فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس