ترامپ در سنا

نیوزویک نوشت: ترامپ هنوز یک سال نشده، با تمامی دموکرات‌ها مشکل عمیق دارد و روز به روز دوستان بیشتری را از دور خود پراکنده می‌کند. او هر چه زودتر مجبور به جلب نظر ذی‌نفوذهای سناست.

سرویس جهان مشرق- «دانلد ترامپ» رییس جمهور آمریکا، از ابتدای دولت خود یکی از غیرحرفه‌ای‌ترین و غیرمعمول‌ترین رویکردهای ممکن را در قبال کنگره در پیش گرفت. این رویکرد ضد سیستم به طور منطقی در تاریخ سیاسی آمریکا جواب نداده است و رییس‌جمهور پیوسته مجبور بوده که با کنگره همراه باشد و اصطلاحا «مثلث‌سازی» کند. یعنی به علاوه خودش، با ضلع حزب موافق و ضلع حزب مخالف، یک مثلث همکاری بسازد. ترامپ در این امر موفق نبوده و نه تنها ضلع حزب مخالف را همراه نداشته که ضلع حزب موافق را هم مورد بی‌توجهی قرار داده است. تداوم این امر می‌تواند موجب طرح استیضاح او در سنا شود. البته اخیرا با توجه به اخطاری که از سوی مشاوران‌اش دریافت کرده، در تلاش است تا قبل از انتخابات میان دوره‌ای، به نوعی با دموکرات‌ها آشتی کند و در عین حال جمهوریخواهان را نیز در همین سطح رابطه نسبت به خود حفظ نماید.

نشریه «پالیتیکو» در جدیدترین مقاله خود آورد: ظاهرا ترامپ از شکستن قوانین متعارف سیاست خوشش می‌آید. ادبیات سخیفی که وی در قبال اعضای برجسته حزب جمهوریخواه اتخاذ کرده، نه تنها آن‌ها را به خشم آورده که معدود دوستان‌اش در حزب را نیز بتدریج از پیرامون‌اش پراکنده می‌سازد. هفته گذشته، سناتور «باب کورکر» به عنوان یکی از ذی‌نفوذترین سیاستمداران کنگره و رییس کمیته روابط خارجی، پس از انتقاد تندی که از ترامپ داشت، از سوی وی در توئیتر مورد استهزا و حمله قرار گرفت. یا در پرده‌ای دیگر ترامپ اقدام به تمسخر و توهین به سناتور «میچ مک‌کانل» (رهبر اکثریت جمهوریخواهان در سنا)، سناتور «لیزا مورکوفسکی»، و سناتور «جف فلیک» که از تاثیرگذارترین سناتورهای سنا هستند کرده و کار به جایی رسیده که مشاور ارشد «میچ مک‌کانل» -رهبر اکثریت جمهوریخواهان در سنا- ترامپ را بزرگ‌ترین تهدید برای عزت ملی جمهوریخواهان دانسته است.

اعضای کنگره و مشاورینی که با ترامپ همکلام بوده‌اند، موکدا بر این تاکید دارند که او حقیقت این که هر کاری زمان خاص خودش را می‌برد را درک نمی‌کند و مدام می‌گوید «انجام شود». منابع نزدیک به او افشا کرده‌اند که از «راینس پیرباس» رییس دفتر سابق‌اش شکایت داشته مبنی بر اینکه یک زمانی او وعده داده که «پل رایان» به عنوان رییس جمهوریخواه مجلس نمایندگان و میچ مک‌کانل به عنوان رهبر اکثریت جمهوریخواهان در سنا، برای تصویب لوایح دولت کار را برای او آسان می‌کنند اما چنین نشده است. همچنین برخی منابع از میل شدید ترامپ به حفظ فاصله با کنگره و ضعیف نشان دادن این نهاد در نظر مردم آمریکا و همچنین عدم تمایل به وفاداری نسبت به جمهوریخواهان خب داده‌اند.

«راینس پیرباس» رییس دفتر سابق ترامپ و کسی که بسیار به او برای دست‌یابی به کرسی ریاست جمهور کمک کرد

هم‌اکنون، ترامپ میانه خوبی با رسانه‌ها ندارد؛ به زعم او، کنگره و روندهای کند و ضعیفی که دارد آزاردهنده است و قویا نسبت به این وضعیت انتقاد دارد؛ در ضعیف نشان دادن کنگره به مردم، تا حدودی موفق بوده است. کنگره نیز در نقطه مقابل، سعی در پررنگ کردن بی‌کفایتی ترامپ در اداره کشور دارد و بسیاری از بزرگان مجلس نمایندگان و سنا در گفتگو با رسانه‌ها، وی را کسی دانسته‌اند که سیاست نمی‌داند و مدام به دنبال نشان دادن خود به جای نشان دادن مجموعه دست‌اندرکاران اداره کشور است. گزارش‌ها و کنفرانس‌های برگزار شده در داخل آمریکا نشان از آن دارد که رییس جمهور از جایگاه مناسب و محکمی در جبهه جمهوریخواهان -بالاخص در سنا- برخوردار نیست؛ آن قدر که حتی برنامه مراقبت-سلامت وی از حمایت دوستان قدیمی در کنگره برای تصویب برخوردار نشد.

اکنون جمهوریخواهان در دو راهی تردید قرار دارند. هنوز در مورد این که استیضاح ترامپ چقدر دارای نتایج مثبت یا منفی در انتخابات میان دوره‌ای سال 2018 داشته باشد به اجماع نرسیده‌اند. اما قدر مسلم، روند کنونی، دموکرات‌ها را بسیار خوشنود ساخته و احتما پیروزی آنها در انتخابات سال آینده و به دست گرفتن مجلس نمایندگان را به طور قابل توجه بالا برده است.

تعادل رفتاری ترامپ، نسبت به هیچکس مشخص نیست. سناتور «باب کورکر» که از دوستان نزدیک اوست و جزو معدود اعضای کنگره است که به اتاق کار وی در کاخ سفید جهت مشورت دعوت می‌شود، از تیر انتقاد و حمله او در امان نماند. ترامپ، بیشتر ترجیح می‌دهد که از مردان نظامی خود مشورت بگیرد تا مردان کنگره؛ و افرادی مثل کورکر از معدود استثنائات هستند. از سوی دیگر، توئیت‌های افسارگسیخته ترامپ بسیار دردسرساز شده است. مشاوران‌اش مدعی هستند که او را از درج برخی توئیت‌ها منع می‌کنند اما به مشاوره آنها توجهی نمی‌کند. مطالب ترامپ شامل تمسخر، توهین، و تمثیل‌هایی می‌شود که اصلا در شان یک رییس‌جمهور نیست و کار را به جایی رسانده که «والری پالم ویلسون» -مامور ارسبق CIA- اقدام به جمع‌آوری یک میلیارد دلار پول جهت خریدن توئیتر و اخراج ترامپ از آن کرده است. در این مسیر، جامعه هنرمندان آمریکایی و سایر سلبریتی‌های جوامع دیگر به او پیوسته‌اند. ویلسون در دولت بوش دوم، در پی اعتراضاتی که همسرش نسبت به حمله به عراق کرد، از سوی بوش به عنوان جاسوس از سازمان اطلاعاتی مذکور اخراج شد.

«والری پالم ویلسون» قصد دارد که با خرید توئیتر، ترامپ را از این شبکه اجتماعی اخراج کند

جلسه چند روز پیش مشاوران کاخ سفید با ترامپ بر سر موضوع جلسه احتمالی سوال از رییس جمهور و یا استیضاح وی در سنا در همین راستا بود و قرار است که در ماه سپتامبر، از مک‌کانل و تیم‌ مشاوران‌اش دعوت شود که به کاخ سفید بروند و بر سر توافقاتی جهت کاهش فشار کنگره بر ترامپ گفتگو کنند.

اوضاع متشنج کاخ سفید

ترامپ، عملا در اداره کاخ سفید ناتوان است. رفتارات عجیب و خودخواهانه او موجب پراکنده شدن یکایک یاران‌اش از پیرامون‌اش شده است. چند ماه پیش، بر سر آوردن ساراموچی به عنوان رییس ارتباطات کاخ سفید، شان اسپایسر سخنگوی کاخ از سمت خود استعفا داد. چندی پیش «جف سژنس» -دادستان کل- که از دوستان بسیار نزدیک وی است، به علت فشارهایی که در اثر دوستی با ترامپ متحمل می‌شود تصمیم به استعفا گرفت که ترامپ نپذیرفت. این اواخر هم که «گری کوهن» مشاور ارشد اقتصادی وی به علت اظهاراتی که ترامپ در رابطه با قضایای مربوط به درگیری ملی‌گرایان با مخالفانشان در شارلوتزویل داشت، تصمیم به استعفا گرفت اما چندی بعد با انصراف از این کار، شروع به انتقاد شدید از ترامپ در نشریه «فایننشال تایمز» کرد. «استیو بنن» مشاور ارشد استراتژیک ترامپ هم دو هفته پس از استعفای خود، رسما از کاخ سفید بیرون آمد. استعفایی که بنن معتقد است که بر خلاف ادعای رسانه‌ها، خودجوش و ناشی از خستگی وی از شرایط کاخ سفید بوده است.

جمعی از مهم‌ترین اخراجی‌های کاخ سفید

«راینس پیرباس» رییس دفتر سابق ترامپ هم پس از اظهارات تند ساراموچی علیه‌اش، در یک جلسه خصوصی با ترامپ، استعفای‌اش را تقدیم او کرد. البته اسپایسر پس از اخراج ساراموچی به سر کار برگشته اما کسانی که بیرون درهای کاخ سفید هستند، نمی‌دانند که در واقع اکنون در چه پستی فعالیت می‌کند. ساراموچی در دوران کوتاه خودش، مدعی شد که بنن حرکات جنسی عجیب در مورد خودش اجرا می‌کند و پیرباس دچار پارانویاست.

«لوئیس سانشاین» یکی از قوی‌ترین افراد در عرصه مستغلات در آمریکا که سابقه سال‌ها همکاری با ترامپ را دارد، اخیرا مدعی شده که «روش ترامپ در اداره کاخ سفید بسیار شبیه به روش سازمان ترامپ است. او از هر کس خوشش نیاید و یا ناراحتی به دل بگیرد، اخراج‌اش نمی‌کند بلکه کاری می‌کند که کار و زندگی برای‌اش جهنم شود و خودش استعفا بدهد». واقعیت امر این است که پشت درهای کاخ سفید، پرزیدنت ترامپ مردی‌ست که در بی‌اعتمادی به افراد کاخ به سر می‌برد. منابع نزدیک درون کاخ ریاست جمهوری از رفتاراتی سخن می‌گویند که تقریبا بی‌سابقه بوده است. ترامپ، رسما در زندگی یکایک افراد کاخ دخالت می‌کند. از مشاوران‌اش می‌پرسد که در مورد هم چه فکر می‌کنند. دائما به مشاوران‌اش می‌گوید که در فکر اخراج یکی از افراد خاص کاخ سفید است. حتی از تماشای شرمساری و خرد شدن یک نفر  خوشحال می‌شود.

ترامپ و سناتور پرنفوذ سنا «چاک شومر» در حال گفتگو

«راجر استون» مشاور قدیمی ترامپ در گفتگو با پالیتیکو اظهار داشت: «هیچ رییس‌جمهور در آمریکا تا این حد افرادی مخالف با دیدگاه‌اش در کاخ سفید نداشته است. من واقعا نمی‌فهمم که چرا تا این حد افراد مخالف با خودش استخدام کرده است».

راجر استون

هفته‌نامه «نیوزویک» اخیر مدعی شده که مشاوران ترامپ اکیدا به وی اخطار داده‌اند که هر آینه قضیه استیضاح وی جدی است و در همین حال، هم روزنامه «واشنگتن‌ پست» پیشنهاد داده که تنها راه تداوم کار در کاخ سفید، کنار آمدن ترامپ با آن کسانی است که در سنا نفوذ دارند. «بری بنت» -مشاور سابق ترامپ- در گفتگو با نیوزویک اذعان کرده که وی در سال 2018 و با نزدیک‌ شدن به انتخابات میان‌دوره‌ای، فاصله خود با جمهوریخواهان را در حد معمولی حفظ خواهد کرد تا بتواند جایگاه بیشتری در جبهه دموکرات‌ها پیدا کند و بدین ترتیب با قرابت به مخالفین اصلی، به زعم خود، عمر دوره اول‌اش را تضمین می‌کند. این روش، پیشتر در سال‌های 1998 و 1999 توسط «بیل کلینتون» به کار گرفته شد و وی که در شدیدترین وضعیت رسوائی جنسی بود، توانست با جذب اعتماد دوباره جمهوریخواهان، بر سر قدرت بماند.

سناتور «جان مک کین» جمهوریخواه و سناتور «چاک شومر» دموکرات دو تن از پرنفوذترین و قدرتمندترین اعضای سنا که می‌توانند طرح استیضاح ترامپ را در صورت تداوم تنش و تنزل محبوبیت ترامپ، به سنا ببرند

نیوزویک در ادامه آورد: اما حقیقت این است که اوضاع ترامپ با کلینتون فرق می‌کند. او هنوز یک سال نشده که با تمامی دموکرات‌ها مشکل عمیق دارد و روز به روز دوستان بیشتری را از دور خود پراکنده می‌کند. اگر نتواند تا انتخابات میان دوره‌ای سال 2018، نظر مساعد اعضای ذی‌نفوذ سنا را جلب کند، استیضاح او اجتناب‌ناپذیر است.


منابع:

http://www.politico.com/story/2017/08/25/trump-gop-attacks-fallout-grows-242051

http://www.politico.com/story/2017/08/25/quitting-trump-white-house-isnt-easy-242046?lo=ap_b1

http://www.newsweek.com/donald-trump-impeachment-warning-republicans-advisers-white-house-removal-odds-655951

https://www.theguardian.com/us-news/2017/aug/24/buy-twitter-ban-trump-valerie-plame-wilson-cia-agent

http://ew.com/movies/2017/08/28/mark-hamill-campaign-buy-twitter-ban-trump

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    8 8
    اینقدر دروغ ننویسید.
  • محمد IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    11 7
    کمتر چاخان کن مشرق استیضاح ترامپ ممکن نیست
  • مجتبی IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    6 3
    به نظرمن ترامپ اصلاً سیاستمدار نبود و اصلاً در مباحث مختلف خصوصاً مباحث بین‌المللی غیراصولی رفتار می کند
  • حسین2 IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    10 4
    ترامپ عامیانه ترین رئیس جمهوری بوده که تا به حال دیده ایم
  • کاظم غفاری IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    9 2
    ترامپ شاید به آن تعبیری که حضرت امام(ره) در مورد صدام به کار بردند که یک احمقی یک سنگی را به چاه می اندازد و بقیه را درگیر خودش می کند نزدیک تر است که حالا او یک سنگی را انداخته در ارتباطات بین الملل و فعلاً کره شمالی جواب این سنگ ها را می دهد و پاسخ قاطعانه کشورهای دیگر باقی مانده!
  • DE ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    10 1
    بدبختي در اين است كه اگر ترامپ را بركنار بكند معاون او پنس دهها بار از ترامپ فاشيست تر و بدتر است ، مشگل اينجاست،
    • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
      2 1
      بدبختی این هست که ما خوشبختی و بدبختی رو در امریکای ساکسون ها می جویم و این عجیب ترین اشتباه استراتژیک ماست
  • IR ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    2 0
    به همین خیال باشید
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    2 1
    سایت مشرق لطفا فرایند استیضاح ریاست جمهوری آمریکا را قرار دهید. تا هم شما متوجه شوید که نمی شود ترامپ را استیضاح کرد. چه برسد به این که اون برکنار هم کرد!!!
  • IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    0 1
    ترامپ ناکام گورباچف آمریکا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس