جلال چراغپور

کارشناس فوتبال کشورمان گفت: مادامی که بازی تیم ملی با کره شروع نشده نمی توان سیستم فنی تیم ملی را تشخیص داد اما می شود همه استراتژی های کی روش را پیش بینی کرد.

سرویس ورزش مشرق – بار دیگر تیم ملی کشورمان در کره جنوبی باید به مصاف این تیم برود. هنوز 72 ساعت به آغاز این دیدار باقی مانده بود که جنگ روانی چشم بادامی ها با اختصاص یک زمین نامناسب به تیم ملی مان استارت خورد و البته با واکنش تند کی روش بی جواب هم نماند. آنچه از حال و هوای تیم ملی کره جنوبی به چشم می خورد این است که همگی عزم شان را جزم کرده اند تا این بازی تیم ملی ایران را شکست داده و ضمن انتقامگیری از همه 7 سال گذشته راه شان برای رسیدن به جام جهانی را هموارکنند.

جلال چراغپور در گفت و گو با مشرق، درباره دیدار این دو تیم و روش هایی که ممکن است تیم ملی با اتکا به آنها در زمین حضور یابد حرف زد.

متن کامل صحبت های وی در ادامه می آید:

*ما آردمان را اَلَک کردیم

تیم ملی ایران به قول معروف آردش را ریخته و الکش را آویخته است و تحقیقا صددرصد راه را رفته ایم. این به خودی خود نشان می دهد که ما دو بازی، پیش از اینکه مسابقات تمام شود صعودمان مسلم شده و هیچگونه شبهه ای در آن نیست. خود این حرف و جریان ایجاد شده 4 استراتژی را برای کی روش پیش رو می گذارد. استراتژی در اینجا به معنی آنچه در ذهن کی روش به عنوان راهبرد دراز مدت ترسیم می شود، است.

*استراتژی اول؛

کره ای ها روش بازی مان را تعیین می کنند؟

استراتژی اول این است که اگر کره ای ها به یک بازی جنجالی برای حیثیت تیم ملی شان لازم دارند در نقطه مقابل کی روش هم این بازی را به عنوان یک استراتژی قبول می کند. اینکه اگر آنها می خواهند در زمین خودشان قبل از جام جهانی به ایران نبازند از لحاظ سیاسی، ملی، ناسیونالیستی، ورزشی و یا رزومه فوتبالی شان، کی روش هم می خواهد این بازی را با اینکه هیچ تأثیری در کار تیمش ندارد ببرد. این یک استراتژی است که بنا به پلن یا نقشه کره ای ها بوجود آمده است.

*استراتژی دوم؛

فرصتی برای محک حقیقی جوان ها!

استراتژی دوم که خود کی روش می تواند ترسیم کند این است؛ حالا که دو بازی زودتر تکلیف صعود تیم ملی به جام جهانی قطعی شده از این دو بازی به عنوان ابزار ارتقای تیم برای ورود به جام جهانی استفاده کنیم. خیلی هم مهم است که از یک طرف کار برای ما تمام شده است ولی طرف مقابل این دیدار هم حیثیتی و هم ملی و هم ناسیونالیستی برایش مهم است. به این خاطر این دیدار از استثنایی ترین بازی های تدارکاتی دنیا می تواند باشد که در یک سمت تیم ما هیچ چیز برای از دست دادن ندارد و می شود آزمایشی کار کرد، ترمیمی بازی کرد یا مهره هایی که فکر می کنیم تا جام جهانی یا در جام جهانی ممکن است لرزش داشته باشند یا کمبودی پیدا کنند و یا فرسوده باشند را به میدان بفرستیم و یا استعدادهایی را به میدان بفرستیم که ببینیم در فشار حقیقی چه کار می کنند. چه بهتر از اینکه آنها هم در این دو بازی گونه کوچکی از فشار را تجربه کنند. با توجه به اینکه ما می دانیم یک بازی تدارکاتی بیش از 15 تا 20 درصد نشان دهنده واقعیت ها نیست اما این بازی دیگر دوستانه نیست در حالی که برای ما می تواند این تعاریف را داشته باشد.

*استراتژی سوم؛

کی روش دنبال رزومه اش هم هست

استراتژی سوم که کی روش می تواند در ذهنش داشته باشد و بازی را برایش مهم جلوه بدهد این است که رزومه خیلی قوی از خودش در آسیا برجای بگذارد. او حدود 7 سال برای ایران کار کرده، دو بار به جام جهانی رفته و این دفعه بدون گل خورده و باخت به جام جهانی رسیده است. به کره نباخته و همه حریفان سنتی را نیز شکست داده و این برای پایان دوران کاری اش هم در سطح دنیا حتی اگر دیگر نخواهد با ایران کار کند می تواند رزومه خیلی فوق العاده قوی باشد. به این دلیل ممکن است این بازی را فوق العاده برای شخص کی روش مهم کند. قطعا ادامه رزومه برایش مهم است. اگر به کره ببازد ممکن است خدشه ای در روند کارش ایجاد شود ولی اگر ببرد و سوریه را هم شکست بدهد می تواند رکورد عجیب و غریبی برای خود دست و پا کند.

*استراتژی چهارم؛

شاید در کره دنبال استعدادیابی باشیم

آخرین استراتژی که ممکن است در ذهن کی روش وجود داشته باشد این است که مهره های جوانی که طراوت به تیم ملی بدهند یا استعدادیابی نامگذاری شان کنیم، بیایند و امتحان شوند. در نتیجه این 4 استراتژی در ذهن کی روش می چرخد و برای این 4 استراتژی هم می بینیم که او خود مقدماتش را فراهم کرده است. بازیکن جدید دعوت کرده و یکسری از پا به سن گذاشته ها را نخواسته است.

*15 دقیقه ای نقشه کی روش لو می رود

به عنوان تحلیل از بازی فقط یک چیز می توانیم بگوییم که باید سوت شروع بازی زده شود تا ببینیم از این 4 تحلیل کی روش کدام شان را برای تیمش انتخاب کرده است. اگر 15، 20 دقیقه از بازی بگذرد مشخص می شود که نقشه اش چیست و در کدام مسیر تیم ملی را چیدمان کرده و سیستمش چیست. می توان پی برد که چه فوتبالی از بازیکنانش خواسته است.

*علائم بازی پیروزی خواهانه

اگر مجددا دیدیدم که بازی خانه حریف، عقب، ضد حمله، مالکیت کم توپ، تعداد کم پاس، عقب نشینی، ضد حمله، پاس بلند، تک مهاجم یا فرار سه - یک را برای تیم ملی تعریف کرده متوجه می شویم که باز هم می خواهد ببرد چون اینها از علائم بازی پیروزی خواهانه تیم کی روش هستند.

*علائم بازی آزمایشی

اما اگر دیدیم که تیم ملی حمله همه جانبه و از همه نقاط زمین استفاده می کند، متوجه می شویم که دارد طرحی جدید برای تیم ملی یا برای جام جهانی امتحان می کند چون هر چه باشد برای بالا رفتن از گروه مان در جام جهانی باید با 4 امتیاز در گروه مان کسب کنیم و به یک برد هم نیازمندیم. چون با دو یا سه مساوی نمی توان از گروه بالا رفت.

*کی روش با قدوس دنبال ماجراجویی نیست

کی روش قبلا هم امثال سامان قدوس را به تیم ملی فراخوانده بود. مثلا دانیال داوری را آورد و در استادیوم آزادی هم یک بازی از او استفاده کرد و دو گل هم خورد و رفت. دیگری استیون بیت آشور دفاع راستی که از آمریکا آورد و نگاهی به او انداخت و بعد گفت که لازمش ندارد. این حرکات هم از خصوصیات خاص کی روش است. نمی گوییم که کجا اینها را پیدا می کند و چطوری دعوتشان می کند. یا با این کار چه تأثیری در قرارداد این بازیکنان ایجاد می کند یا نمی کند ولی این کار را قبلا هم کرده است و چیز جدیدی نیست که یک تک مهره را از جایی می بیند و یک بازی می گذارد یا نمی گذارد اما من فکر می کنم اگر استراتژی شماره یک را بردارد یعنی ادامه رزومه اینکه می خواهد کره را بزند و ماجراجویی نمی کند و فقط او را دعوت کرده تا در تمرین ارزیابی اش کند. اما اگر دنبال مهره برتری برای آینده تیمش باشد و در مسیر رشد تیم ملی گام بردارد تا در جام جهانی از او استفاده کند ممکن است او را بازی بدهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۹
    3 1
    امیدوارم اولین شکست رو نخوریم
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۹
    3 3
    کره خیلی قوی شده
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۹
      3 2
      واسه همینه ۶ ساله به ما گل نزده
  • مهران IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۹
    3 2
    کی روش امیدوارم مغرور نشده باشی
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۹
    5 1
    فک کنم نوبت 6 تای بعدیه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس