کد خبر 76836
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۶

معاون امور صنعتي و تحقيقاتي وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با اعلام پرتاب ماهواره ملي «طلوع» در سال آينده خاطرنشان كرد: اين ماهواره 80 كيلوگرمي كه مي‌تواند مدت سه سال در مدار 400 كيلومتري باقي بماند، نخستين ماهواره‌اي است كه تصاويري با وضوح 50 متر از زمين تهيه و ارسال خواهد كرد.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق به نقل از ایسنا، مهندس محمد اسلامي خاطرنشان كرد: مشخصات ماهواره طلوع با مشخصات ماهواره سينا يكي است بنابراين با روندي كه كشورهاي خارجي وقت و منابع ما را تلف كردند طي حدود پنج سال فعاليت به توانايي طراحي و ساخت ماهواره رسيديم. در حال حاضر ساخت ماهواره‌ها از فاز طراحي بومي در كشور انجام مي شود و هر كشوري كه چنين ماهواره‌هايي را بخواهد ايران براي او طراحي و پرتاب مي‌كند.

گام بلند وزارت دفاع در ساخت دوربين هايي با قدرت تفكيك «يك متر»

معاون امور صنعتي و تحقيقاتي وزير دفاع در ادامه با اشاره به تلاش محققان ايراني براي ارتقاي قدرت تفكيك دوربين‌هاي ماهواره هاي ايراني گفت: با تاكيد وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، ساخت دوربين‌هايي با قدرت تفكيك يك متر هدفگذاري شده كه مطمئنا به اين قدرت تفكيك نيز دست خواهيم يافت البته در هر يك از ماهواره‌هاي پرتابي، بخشي از دستاوردهاي محققان وزارت دفاع در حوزه ساخت دوربين آزمايش مي‌شود تا پس از دريافت بازخوردها، اصلاحات لازم اعمال شود تا به قدرت تفكيك هدف دست يابيم.

وي افزود: يكي از نكات مهم در دوربين‌ها اين است كه دوربين ها بتوانند در شرايط فضا عملکرد لازم را به خوبي انجام دهند و چون پروژه‌هاي ساخت سامانه و زيرساخت‌ها همزمان به شكل موازي پيش مي‌روند نيازمند آزمايشگاه‌هايي هستيم كه شرايط محيطي فضا را در آن ايجاد كنيم تا كاركرد سامانه آزمايش شده و اطمينان هاي لازم كسب شود از اين رو برخي از اين سامانه‌ها كه هنوز زيرساخت آن فراهم نشده است با كاوشگرها كه تنها چند دقيقه در فضا حضور دارند، آزمايش مي‌شود. البته كارايي برخي از اين سامانه‌ها را نمي‌توان در چنين مدتي كوتاهي آزمايش كرد كه بدين منظور از ماهواره‌هاي آزمايشي مانند «رصد يك» و «فجر» استفاده مي‌شود.

اسلامي خاطرنشان كرد: اميدواريم با نتايج خوب كسب شده در پرتاب‌هاي قبلي، گام‌هاي بعدي را با اطمينان بيشتري برداريم تا هر چه زودتر به دوربين‌هايي با قدرت تفكيك يك متر دست يابيم. البته دستيابي به اين هدف در پايان برنامه شش ساله وزارت دفاع هدفگذاري شده كه تاكنون سه سال از آن مي‌گذرد.

به گزارش ايسنا، ماهواره «طلوع» از جمله ماهواره هايي بود كه در روز ملي «فن‌آوري فضايي» در سال 88 در حضور رييس جمهور رونمايي شد.

ماهواره طلوع با شيب ‌55 درجه سوار بر ماهواره‌بر سفير ‌2A يا سيمرغ به فضا پرتاب خواهد شد و در مدار دايروي شكل قرار خواهد گرفت.

ماموريت اصلي ماهواره ملي «طلوع»، تصويربرداري تک طيفي با تفکيک پذيري 50 متر و ذخيره و ارسال داده هاي تصويري به ايستگاه هاي زميني دريافت تصوير است که به اين منظور با ايستگاه هاي زميني تله متري، ردگيري و فرمان و مرکز کنترل طرح قابليت تبادل داده هاي پايش و کنترل ماهواره‌يي را دارد.

با توجه به ويژگي هاي تصاوير ماهواره‌يي طلوع مي توان کاربردهايي همچون نقشه برداري زمين در مقايس بزرگ، مطالعه و بررسي حوضچه هاي آبي و دريا، مشاهده و ارزيابي تخريب منابع انساني، بررسي علوم کشاورزي، جنگلي و نظاير آن را براي اين تصاوير برشمرد.

انرژي اين ماهواره را آرايه هاي خورشيدي بر روي بدنه و باتري هاي ثانوي تامين مي کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس