کد خبر 768264
تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
رکس تیلرسون

وزیر خارجه آمریکا در نامه‌ای به یک مقام ارشد سنا از برنامه‌های خود برای برکناری نماینده ویژه دولت آمریکا در اجرای برجام خبر داد.

 به گزارش مشرق، «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه از برنامه‌های خود برای کنار گذاشتن شماری از نماینده‌های ویژه این کشور به منظور برآورده کرده مطالبات دولت این کشور برای کاهش بودجه دستگاه تحت امرش، رونمایی کرد.

خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده نماینده ویژه آمریکا در امور مربوط به تغییرات جوی و نماینده این کشور در اجرای توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) از جمله کسانی هستند که برکنار می‌شوند.

به گزارش بلومبرگ، تیلرسون در نامه‌ای به «باب کورکر»»، مسئول کمیته روابط خارجی مجلس سنا به تشریح این موضوع پرداخته که چگونه وظایف بسیاری از این نماینده‌ها در سایر سازمان‌ها ادغام می‌شوند.

طرح تیلرسون منعکس‌کننده دیدگاه‌ها او مبنی بر این است که تعداد نماینده‌های ویژه آمریکا زیاد هستند و وظایف آنها اغلب در سایر بخش‌های دستگاه وزارت خارجه هم انجام می‌شوند.

«استفان مول»، هماهنگ‌کننده آمریکا در امور اجرای برجام از جمله کسانی است که تیلرسون قصد حذف وی از ساختار وزارت خارجه آمریکا را دارد.

برنامه‌ها برای خروج این دیپلمات آمریکایی را قبلاً روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داده و آن را بخشی از برنامه‌های رئیس‌جمهور آمریکا برای کاهش نقش دستگاه دیپلماسی این کشور در نظارت بر اجرای توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 دانسته بود.

روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی در تیرماه با اشاره به اینکه افرادی از کاخ سفید در حال ایفای نقشی پررنگ‌تر در تعیین سیاست دولت ترامپ در قبال ایران هستند نوشت: «دولت، مکانیسم‌های داخلی وزارت خارجه آمریکا برای نظارت بر پایبندی ایران را تضعیف کرده است.»

به نوشته این روزنامه، ترامپ در هفته‌های گذشته اداره‌ای در دستگاه وزارت خارجه به نام «اداره اجرای توافق هسته‌ای ایران» که در دولت قبلی برای نظارت بر اجرای برجام تشکیل شده بود را در اداره بزرگتری ادغام کرده که وظیفه تعیین سیاست‌های کلی‌تر آمریکا در خاورمیانه را به عهده دارد.

در آن زمان این روزنامه نوشته بود سمت‌های «استفان مول»، هماهنگ‌کننده اجرای برجام و «اشتورات جونز»، رئیس موقت دفتر خاورمیانه وزارت خارجه، در حال تغییر است و هنوز مشخص نیست که چه کسی جایگزین «جونز» خواهد شد و اینکه آیا اصلا کسی جایگزین «مول» می‌شود یا خیر.

گزارش روز دوشنبه بلومبرگ اکنون تأیید می‌کند که دولت ترامپ در صدد منحل کردن اداره اجرای توافق هسته‌ای ایران و برکناری «استفان مول» است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس