کد خبر 767905
تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۶
نماینده پارلمان عراق

نماینده پارلمان عراق با بیان اینکه حشدالشعبی نقش بسیار بزرگی در آزادسازی تمامی مناطق اشغال‌شده در عراق ایفا کرده است، گفت: حضور حشدالشعبی در عملیات آزادسازی تلعفر یکی از عوامل اصلی آزادی این شهر بود.

به گزارش مشرق، وزارت دفاع عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که شهر تلعفر واقع در استان نینوا از لوث وجود تروریست‌های تکفیری داعش آزاد شده است. این در حالی است که رسانه‌ها پیش‌تر نیز تاکید کرده بودند حیدر العبادی، فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق به‌زودی آزادسازی شهر تلعفر را رسما اعلام می‌کند. آزادسازی تلعفر به دلیل موقعیت جغرافیایی استراتژیک این شهر از اهمیت بسزایی برخوردار است. در همین ارتباط گفت‌وگویی با شیخ «محمد سعدون الصهیود» نماینده پارلمان عراق ترتیب داده شده است که مشروح آن را مطالعه می‌کنید.

   می‌دانید که وزارت دفاع عراق از آزادسازی شهر تلعفر خبر داده است. تاثیر این دستاورد بر جایگاه داعش در خاک عراق و همچنین منطقه چگونه خواهد بود؟

آزادسازی تلعفر از لوث وجود تروریست‌های تکفیری داعش آخرین میخ را بر تابوت این گروه کوبید. از آنجا که تلعفر آخرین پایگاه داعش در عراق به شمار می‌رفت، بنابراین آزادسازی این شهر به معنای پایان حضور داعش در این کشور است. از سوی دیگر، نزدیکی تلعفر به مرزهای سوریه نیز موجب می‌شود روند نابودی این گروه تروریستی در این کشور آغاز شود. شهر تلعفر با سوریه هم‌مرز است و همین مساله به نیروهای مقاومت این امکان را می‌دهد که روند غلبه بر تکفیری‌ها را بیش از پیش تسریع کنند. پس از آزادی تلعفر، حضور داعش در منطقه نیز با محدودیت‌های بسیاری مواجه خواهد شد. این به آن معناست که پروژه آمریکایی ـ صهیونیستی مبنی‌بر تداوم وجود داعش در منطقه با شکست مواجه شده است.

   از زمان ظهور داعش در عراق، برخی طرف‌های بین‌المللی به حمایت تمام‌قد از این گروه تروریستی پرداخته‌اند. هدف اصلی این کشورها از چنین حمایت‌هایی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

طی سال‌های گذشته کشورهای زیادی از تکفیری‌ها در عراق حمایت کردند؛‌ ازجمله این کشورها می‌توان به عربستان سعودی، قطر و ترکیه اشاره کرد. هدف اصلی سران این کشورها از حمایت داعش، همان‌گونه که پیشتر اشاره کردم، پیاده‌سازی پروژه صهیونیستی ـ‌ آمریکایی در منطقه بود. از این رو، پایان داعش در تلعفر به معنای پایان این گروه تروریستی در عراق و همچنین آغازی بر پایان آن در سوریه است.

   ارزیابی شما از نقش عربستان سعودی در حمایت از گروه تروریستی ‌ـ تکفیری داعش در عراق طی سال‌های گذشته چیست؟

واقعیت این است که عربستان سعودی در راس کشورهایی قرار دارد که طی سال‌های گذشته از داعش حمایت به عمل آورد. سعودی‌ها به دنبال بسط هیمنه خود در منطقه هستند و به همین دلیل از داعشی‌ها حمایت کردند. کمک‌های سعودی‌ها به داعش هم در قالب حمایت‌های مالی ارائه شد و هم در قالب حمایت‌های تسلیحاتی. اما این به معنای آن نیست که تنها سعودی‌ها از تروریست‌های داعش حمایت کرده‌اند؛‌ کشورهای دیگر چون ایالات متحده آمریکا و اعضای اتحادیه اروپا نیز ازجمله حامیان داعش در عراق به شمار می‌روند.

   حشدالشعبی در سلسله نبردهای مختلف در عراق همواره ایفاگر نقش مهمی بوده است. دیدگاه شما درخصوص نقش این گروه در آزادسازی تلعفر چیست؟

حشدالشعبی نقش بسیار بزرگی در آزادسازی تمامی مناطق اشغال‌شده در عراق ایفا کرده است. حضور حشدالشعبی در عملیات آزادسازی تلعفر یکی از عوامل اصلی آزادی این شهر بود. در حال حاضر حشدالشعبی یکی از شاخه‌های نظامی رسمی در ساختار نیروهای مسلح عراق به فرماندهی حیدرالعبادی محسوب می‌شود که وظیفه همگان، حمایت از آن است. بقای حشدالشعبی به مثابه تداوم موفقیت‌های میدانی در عراق است.

منبع:فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس