روزنامه بهار

جلسه رای گیری به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم روز 29 مرداد برگزار شد، اما حواشی این جلسه همچنان ادامه دارد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

باجگیری لیست امید از وزرا برای پست معاونت و مدیر کلی وزارتخانه

روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «نیمه پنهان حذف بیطرف؛ جنگ آنلاین بر سر جلسه آرژانتین» نوشت:

« «بهروز جان ول کن معلومه دنبال چی هستن». این جمله قصار، دل‌نوشته غلامرضا تاجگردون، نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم است پای پست اینستاگرامی «بهروز نعمتی» اصولگرا در واکنش به توییت «جواد امام». حالا بماند که بهروز نعمتی بلیت لیست امید را گرفت و وارد مجلس شد و به سوی اصولگرایان پیچید».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:

«همه‌چیز از وزیرنشدن حبیب‌الله بیطرف شروع شد و فاش‌شدن جلسه‌ای محرمانه در ساختمانی در نزدیکی میدان آرژانتین، خیابان ٣٧ الوند. آن روز چند نماینده مجلس در دفتر غلامرضا تاجگردون میزبان وزیر پیشنهادی نیرو بودند. حالا نکات مطرح‌شده از آن نشست نشان از آن دارد که علاوه بر مباحث و نقدهای مطرح‌شده درباره مدیریت منابع آب از سوی جناب بیطرف، نمایندگان حاضر ارائه برخی سمت‌ها و موقعیت‌ها در حد معاونت و مدیر کلی وزارتخانه را طلب کرده بودند».

شرق افزود:« تا پیش از این همواره تاجگردون در مجلس با برند اصلاح‌طلبانه شناخته می‌شد؛ اما پیگیری‌های «شرق» از فراکسیون امید مجلس نشان از ‌آن دارد که مدت‌هاست تاجگردون حضور جدی در نشست‌ها و جلسه‌های فراکسیون امید ندارد».

روزنامه آرمان نیز امروز در مطلبی با عنوان «گزارشی از پس لرزه های جلسه آرژانتین؛ امید به تغییر هیات رئیسه فراکسیون امید» نوشت:

«طی یک‌سال گذشته، برخی از فعالان سیاسی، جامعه و حتی تعدادی از اعضای فراکسیون امید، عملکرد این فراکسیون را مورد نقد خود قرار دادند و پس از فرایند رأی‌اعتماد، این انتقادات شدت گرفت. در آغاز فرایند رأی‌اعتماد، اخبار حاکی از رأی‌نیاوردن 3 یا 4وزیر پیشنهادی بود، اما چرخش ناگهانی بسیاری از نمایندگان مجلس و اعضای فراکسیون امید باعث ایجاد شبهه در جامعه شد. نمایندگان، رفع ابهامات و بررسی دقیق‌تر رزومه و برنامه وزرا را دلیل تغییر نظر خود می‌دانستند، اما این دلیل، تعداد کثیری از کنشگران سیاسی کشور را اقناع نمی‌کرد و آنها معتقد بودند زدوبندهایی در پشت پرده درجریان است».

این روزنامه اصلاح طلب افزود:

«درحالی که 24ساعت از رأی‌اعتماد نگذشته بود، با افشاگری جواد امام فاز جدیدی از آماج حملات به‌سمت فراکسیون‌امید آغازشد. او در توئیتر خود از چهارنماینده به‌عنوان گندم‌نمایان جوفروش یادکرد که پیش از جلسه رأی‌اعتماد با بیطرف در میدان‌آرژانتین جلسه‌ای گذاشتند و به‌دلیل معامله‌نکردن گزینه‌پیشنهادی وزارت نیرو با آنان، به او رأی‌منفی داده بودند. البته پس از چندروز، وکیلی، ضمن تایید جلسه میدان‌آرژانتین، حرف جوادامام مبنی بر حضور خود را تکذیب کرد و نام افراد دیگری همچون حسنوند را به حضار جلسه افزود. روز گذشته نیز رحیمی، نماینده‌تهران، ضمن اشاره به آن جلسه، سخنانی مبنی بر تغییر ترکیب هیات‌رئیسه فراکسیون امید مطرح کرد و به نظر می‌رسد پس‌لرزه‌های نشست آرژانتین ادامه داشته باشد. علیرضا رحیمی، عضو شورای‌مرکزی فراکسیون امید، گفت که اگر لابی‌های آرژانتینی مانع نشوند حداقل نیمی از چهره‌های هیات‌رئیسه فعلی فراکسیون امید تغییر خواهد کرد و با این تغییر، نیمی‌دیگر هم پیام لازم را برای تغییر در روش‌ها دریافت خواهد کرد».

موضوع باجگیری اعضای فراکسیون امید از وزرا،دو سوال اساسی در افکار عمومی ایجاد کرده است.اول اینکه نمایندگان فراکسیون امید که ادعا می‌شود باجگیری کرده‌اند به طور کل چنین رویه‌ای در خصوص وزرای دیگر داشتند و باج خواهند و سوال اساسی دیگر این است که آیا دیگر وزرای روحانی که توانستند رای اعتماد مجلس را کسب کنند باج‌دهی کردند و به کابینه دوازدهم راه یافته‌اند؟!گفته می‌شود بیژن نامدار زنگنه نیز در روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی تعهدات مکتوب به برخی از نمایندگان مجلس داده است. در این زمره به عنوان مثال می‌توان به جلسه مجمع نمایندگان گیلان با بیژن زنگنه در تاریخ 28 مردادماه اشاره کرد که از زنگنه به صورت مکتوب وعده برق‌دار کردن چاه‌های کشاورزی و ساخت پتروشیمی می‌گیرند.

توصیه روزنامه اصلاح‌طلب به تخریب‌کنندگان قالیباف

اظهار نظرهای متفاوت از سوی سید حسن خمینی، موسوی خوئینی‌ها و علی مطهری درباره قالیباف موجب خشم و عصبانیت برخی اصلاح طلبان شده است. اصلاح‌طلبان تا پیش از این با حربه تخریب قالیباف بیان می‌کردند که او «شهر سوخته» تحویل مردم تهران و شهردار بعدی داده است. از این رو وقتی برخی از اصلاح‌طلبان خلاف این مشی تخریبی عمل و تهران را آبادتر از گذشته توصیف کردند، تندروهای این جناح شروع به تخریب شخصیت‌های خود کردند. جالب اینجاست که سطح این تخریب‌ها آنقدر زیاد است که اصلاح‌طلبان شخصیت‌های کلیدی خود را هم به زد و بند با طرف مقابل متهم کرده‌اند.

روزنامه اعتماد در نقد این رویکرد در مطلبی نوشت:

«در روزهای گذشته حضور حاج حسن آقای خمینی در مراسمی که به مناسبت تجلیل از آقای قالیباف برگزار شده بود و نیز نامه‌ای که آیت‌الله موسوی‌خویینی‌ها خطاب به شهردار منتخب تهران آقای دکتر نجفی نوشتند، میان برخی افراد سوءتعبیر شد و حتی نسبت به آن انتقاد کردند».

این روزنامه اصلاح طلب افزود:«تخطئه کامل گذشته ممکن است در کوتاه‌مدت اثرات مثبتی برای تخطئه‌کننده داشته باشد، ولی در میان‌مدت و بلندمدت اثرات منفی خواهد داشت، ‌زیرا این انتقادها فقط برای مدتی خریدار دارد».

اعتماد تصریح کرد:

«برخی اصلاح‌طلبان هنوز متوجه منطق رفتارهای مردم نشده‌اند. گمان دارند با تیز کردن شعارها و دو قطبی کردن امور و سیاه و سفید جلوه دادن عملکردهای دیگران که می‌توان پیش رفت؛ غافل از اینکه این رفتارها شاید جالب باشد و برای از میدان به در کردن رقیب موثر است ولی دیری نخواهد پایید که نتیجه معکوس ‌آن ظاهر خواهد شد».

گفتنی است سابقه اصلاح‌طلبان در انگاره‌سازی و سیاه‌نمایی بر کسی پوشیده نیست. آنها در دولت یازدهم تلاش داشتند نشان دهند که این دولت ویرانه‌ای را از پیشینیان به ارث برده است ولی در عین حال در روزنامه‌های خود می‌نوشتند که آرزوی مدیریت اقتصادی رسیدن به آمارهای سال 90 تا 92 است!اکنون نیز تلاش می کنند تا نشان دهند تهران در طول مدیریت قالیباف به خرابه‌ای بدل شده است. کارشناسان معتقدند که کارنامه درخشان شهردار سابق تهران ساکنان جدید خیابان بهشت را هراسان کرده است که آیا می‌توانند به این حجم برای آبادانی تهران کوشش کنند و انتظارات مردم را برآورده سازند؟ عدم توانایی مدعیان اصلاحات برای رسیدن به این هدف آنان را به تخریب گسترده مسئولین سابق واداشته است.

ژن های خوب! مانع اصلی کادرسازی در عرصه مدیریت کشور

روزنامه بهار در گزارشی با عنوان «ژن‌گرایی به‌جای جوان‌گرایی؛ بررسی علل بحرانی شدن مسئله «کادر سازی» در عرصه مدیریت کشور» نوشت:

«حضور بسیاری از آقازاده‌ها که پدرانشان سال ها است در شعاع مدیریتی کشور در حال گردش‌اند و بسیاری‌شان هم شعار جوانگرایی سر می‌دهند در مناسب مدیریتی جنجال ساز شده است، جنجال‌هایی که حکایت از تفاوت عمده‌ در تعریف عمومی با تعریف این مسئولین وجود دارد و نتیجه آن هم شده مسئله ورود نسل سوم از نزدیکان و وابستگان مقامات مختلف به عرصه مدیریتی کشور؛ و نمونه‌های قابل ذکر زیادی هم از این دست می‌توان سراغ گرفت که با وجود بسیاری از جوانان برجسته و کارآمد چهره خود را از پرده برون انداختند. کسانی چون دختر صفدر حسینی اصلاح طلب که توانست در نبود بزرگان و بسیاری مقدم‌تر از خود در لیست اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس قرار گیرد...و یا حمید رضا عارف فرزند محمد رضا عارف که حضورش در جایگاه‌های مدیریتی را به ژن خوب خانوادگی اش نسبت داد و بسیاری دیگر که از نزدیکان برخی مقامات و مسئولان هستند و در روزهای اخیر حضور آنها در مناسب مدیریتی بسیار مورد توجه قرار گرفته، کسانی که به دلیل رانت موجود و با وجود سن کم و تجربه ناکافی برای سمت‌های مختلف از جمله شهرداری‌ها و مدیرعاملی شرکت‌های وابسته به وزارت کار و شده‌اند مدیر و صاحب مسئولیت!».

روزنامه جوان امروز در مطلبی در نقد پدیده آقازاده ها نوشت:

«بزرگ‌ترین خطر آقازادگی ایجاد ناامیدی در مردم و از بین بردن اعتماد آنان است. مردم عادی که به هیچ جایی وصل نیستند، با خود می‌گویند یک عده دور هم نشسته‌اند و برای ما تصمیم می‌گیرند و مناصب نسل به نسل بین خودشان توزیع می‌شود، دیگر چه جای تلاش برای ما؟ دیگر چه جای نقش‌آفرینی ما؟ مشکل فقط برعهده گرفتن مناصب حکومتی نیست؛ فرزندان مسئولان با رانت سیاسی و اطلاعاتی موقعیت‌های اقتصادی را هم در دست می‌گیرند و موقعیت برابر برای سرمایه‌گذاری و تحصیل مال و ثروت از مردم دریغ می‌شود.این میانه مسئولانی هم که مشی آقازادگی ندارند و تعدادشان هم کم نیست، نامشان در این سیاهی‌ها گم می‌شود، چه آنکه لکه‌های سیاه بر سپیدی آرمان‌های انقلاب اسلامی بیشتر به چشم می‌آید. در چنین فضایی گفتن از شایسته‌سالاری، گفتن از موقعیت یکسان برای رسیدن به مناصب حکومتی، گفتن از برابری و گفتن از هم‌سطحی مسئولان و مردم، شعاری بیش نخواهد بود».

دیروز می گفتید وعده پوپولیستی، امروز می گویید وظیفه دولت است؟!

روزنامه آرمان در یادداشتی با عنوان «لزوم رصد مطالبات مردم» نوشت:

«اولین ومهم‌ترین بخش مطالبات‌عمومی از رئیس قوه مجریه، موضوعات اقتصادی است... نخستین دغدغه اقتصادی،موضوع اشتغال است. دولت وظیفه دارد سالانه نزدیک به یک میلیون شغل ایجاد کند. ..اکنون زمان تحقق وعده‌های اقتصادی است و به نظر می‌رسد روحانی خود را موظف می‌داند با ایجاد هماهنگی میان مسئولان اقتصادی به این سمت حرکت کند».

این روزنامه اصلاح طلب تاکید کرده است که دولت وظیفه دارد سالانه نزدیک به یک میلیون شغل ایجاد کند. در ایام انتخابات ریاست جمهوری در سالجاری وقتی دو تن از رقبای دولت وعده دادند که در صورت پیروزی یک میلیون شغل در سال ایجاد می‌کنند این موضوع با واکنش آقایان روحانی و جهانگیری مواجه شد و آن را امری بعید عنوان کردند. همزمان روزنامه های اصلاح طلب با حمله به رقبای روحانی، این اقدام را امری ناممکن و مطرح کردن آن را اقدامی پوپولیستی نامیدند.اما پس از انتخابات دولتمردان از ایجاد 960 هزار شغل در سال سخن گفتند! که این موضوع با واکنش طنزگونه کاربران محیط مجازی روبرو شد. چندی قبل مرکز آمار در گزارشی از وضعیت ایجاد شغل اعلام کرده بود: «تنها در فصل بهار یک میلیون نفر به تعداد شاغلان کشور اضافه شده است!». در همین راستا معاون وزیر سابق کار گفت: این گونه اضافه شدن به آمار تعداد شاغلان غیر ممکن است، زیرا در سه ماه نمی‌توان یه یکباره یک میلیون به آمار شاغلان اضافه کرد. بررسی آمارهای رسمی دولت و مقایسه آن با واقعیت‌های اقتصادی زندگی مردم و بنگاه‌ها نشان می‌دهد بسیاری از این آمارها بیانگر وضع موجود نیستند.

چندی پیش ربیعی وزیر کار گفت:«با توجه به تکلیف برنامه ششم توسعه کشور سالانه نیازمند 970 هزار شغل هستیم و این موضوع برای ما تکلیف شده است».

تلاش آمریکا برای تعمیم خسارت محض برجام را به دیگر مولفه های قدرت ایران

سایت ضد انقلاب کلمه در مطلبی نوشت:[ترامپ] در جریان مبارزات انتخاباتی‌اش وعده داده‌ است که برجام را «پاره کند»، ولی نمی‌تواند زیر این‌یکی بزند؛ از این رو، به‌دنبال بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود برای تضعیف برجام، جهت قراردادن ایران تحت فشارهایی‌ست که راضی به‌مذاکره برای دادن امتیازات بیش‌تر شود».

کارشناسان معتقدند که برجام از نظر آمریکایی‌ها با اجرای تعهدات ایران تمام شده و تعهدات آمریکا روی کاغذ باقی خواهد ماند و نیازی به پاره شدن ندارد و اگر دولت ایران انتظار وعده نسیه جدیدی! از سوی آمریکا دارد باید امتیاز نقد جدیدی!بدهد. مقامات آمریکا در پی آن هستند تا با فشار بر دولت ایران برای تن دادن به برجام‌های دو و سه در قضایای موشکی و حقوق بشری، خسارت محض برجام را به دیگر مولفه های قدرت ایران تعمیم بدهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
    2 0
    درحالی که 24ساعت از رأی‌اعتماد نگذشته بود، با افشاگری جواد امام فاز جدیدی از آماج حملات به‌سمت فراکسیون‌امید آغازشد.
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
    3 0
    اولین ومهم‌ترین بخش مطالبات‌عمومی از رئیس قوه مجریه، موضوعات اقتصادی است
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
    4 1
    برخی اصلاح‌طلبان هنوز متوجه منطق رفتارهای مردم نشده‌اند
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
    8 0
    مثل زمان شاه شدهو خدا لعنتتون کنه
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
    1 7
    خالی نکن دل مردم را مشرق
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
    2 0
    هر كسى به فكر خودش است خانم سلحشورى به محض نماينده شدنش شوهرش معاون وزير شد
  • IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
    0 0
    زمانهایی که ژن های خوب نبود چه مانعی بود ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس