کد خبر 767580
تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۴
کنعانی

مهم‌ترین شاخصه دولت تراز انقلاب اسلامی که مولود مبارک آموزه‌های دینی است، توجه به قشر محروم جامعه و تلاش برای از بین بردن فاصله ثروتمندان و فقراست.

به گزارش مشرق، روزنامه «حمایت» در یادداشتی از «حسین کنعانی‌مقدم» نوشت:

نامگذاری هفته اول شهریورماه به «هفته دولت» هرچند به دلیل شهادت شخصیت‌های برجسته شهیدان «رجایی» و «باهنر» است، ولی آنچه از اهمیت مضاعفی برخوردار است؛ اینکه این دو بزرگوار، چه در مقطع کوتاه مسئولیت خود در بالاترین رده‌های دولتی و چه پیش از آن در سایر مسئولیت‌ها، به گونه‌ای عمل کردند که اکنون با گذشت قریب به 4 دهه از عمر انقلاب، همچنان به‌عنوان دولتمردان مکتبی از آن‌ها یاد می‌شود.  لذا جا دارد که با توجه گفتار و سیره عملی امام(ره) و رهبر حکیم انقلاب، ویژگی‌ها و خصوصیات اساسی «دولت تراز انقلاب اسلامی» و مدل رفتاری مسئولین اجرایی، مورد بررسی و واکاوی قرار گیرند.

1. مهم‌ترین شاخصه دولت تراز انقلاب اسلامی که مولود مبارک آموزه‌های دینی است، توجه به قشر محروم جامعه و تلاش برای از بین بردن فاصله ثروتمندان و فقراست. اینکه امام خمینی(ره) همواره بر شرافت کوخ‌نشینان بر کاخ‌نشینان تأکید می‌کردند و مردم را صاحبان انقلاب و کشور و ولی‌نعمت دولتمردان می‌دانستند، به این دلیل بود که برقراری عدالت اقتصادی را از اهداف مهم انقلاب اسلامی می‌دانستند و به این واقعیت توجه داشتند که راه برقراری عدالت اقتصادی، توجه عملی به طبقه فقیر و از بین بردن فقر و محرومیت بدون شعارزدگی است.

از نظر رهبر معظم انقلاب، «مهم‌ترین مسئله‌ دستگاه ما و نظام جمهوری اسلامی کوشش برای رفع فقر و محرومیت در جامعه و حمایت و کمک به طبقات مستضعف و محروم است. واقعاً باید صحت برنامه‌ها را به این سنجید و دنبال این قضیه رفت و کارهای دیگر را در اولویت‌های بعد قرار داد. کارهای مربوط به طبقات محروم و مستضعفان جامعه - که تعدادشان هم زیاد است - حقا و انصافاً یک حرکت اساسی را می‌طلبد» (3/ شهریور/70) و «رعایت قشرهای ضعیف، توجه به روستاها و مناطق فقیر، در نظر گرفتن اولویت‌ها باید در صدر برنامه‌ها قرار گیرد.» (30/ اردیبهشت/96)

زمانی که تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری در جریان بود، رهبر حکیم انقلاب از نامزدها خواستند که قول بدهند اگر حائز اکثریت آراء عمومی شدند، توجه به طبقه محروم و مستضعف را در اولویت قرار دهند که خوشبختانه رئیس‌جمهور محترم در جلسه اخیر هیئت دولت با ایشان، تأکید کردند که دولت موظف و متعهد به ریشه‌کنی فقر مطلق است و انتظار می‌رود که کابینه دوازدهم، از هیچ کوششی برای رفع محرومیت مضایقه نکند.

2. خداوند امام راحلمان را رحمت کند که از هر نوع پیرایه‌ای که او را از مردم دور می‌کرد، بر حذر بود و به همه مسئولین می‌آموخت که تعامل کلامی و رفتاری دولتمردان با مردم و ساده زیستن، وظیفه هر کسی است که در کسوت خدمت به کشور در آمده است. او با مشی عملی خود به همه دست‌اندرکاران نظام این پیام را می‌داد که سبک زندگی‌ آن‌ها برای مردم الگو و سرمشق است و صداقت در گفتار و انطباق آن با رفتار، پرهیز از تجمل‌گرایی، تلاش برای ساده‌زیستی از خصوصیات ضروری همه کارگزاران کشور است، چراکه در صورت اتصاف به این مکارم اخلاقی است که  می‌توانند مردم را به قناعت و مقاومت در برابر امیال نفسانی دعوت کرده و این‌گونه زیستن را به فرهنگ غالب در جامعه تبدیل کنند.

3. تأکید بر حفظ وحدت در جامعه و پرهیز از ایجاد دوقطبی‌های کاذب، ویژگی شاخص بعدی مسئولین اجرایی کشور است که رهبر معظم انقلاب به‌کرات آن را از مسئولین مطالبه کرده‌اند. برخلاف دولتی که در صدر انقلاب، شخص اول اجرایی آن تا توانست بر طبل تفرقه و اختلاف کوبید و بیشترین وقت و نیروی دولت خود را برای ایجاد دوقطبی‌های جعلی گذاشت، شهیدان رجائی و باهنر همواره بر ضرورت وحدت نیروهای انقلاب در برابر دشمنان تأکید نموده و هر آنچه در توان داشتند، صرف جذب نیروهای انقلابی و مردمی کردند. به تعبیر سکان‌دار انقلاب؛ «انسجام ملی را باید حفظ کرد، اتحاد ملی را باید حفظ کرد. کشور را دوقطبی نباید کرد، مردم را به دو دسته نباید تقسیم کرد؛ آن حالتی که در سال 59 متأسفانه از ناحیه‌ رئیس‌جمهور آن ‌روز واقع شد که مردم را به دو دسته‌ موافق و مخالف تقسیم کرده بودند، اتفاق خطرناکی است.» (22/خرداد/96)

در ایران اسلامی، طیف‌های متنوعی از افکار و سلایق و قومیت‌ها وجود دارد و وحدت رشک‌برانگیز کشورمان به خاری در چشمان بدخواهان این مرز و بوم بدل شده است. ازاین‌رو، توطئه‌های بسیاری برای برهم زدن این وحدت مثال‌زدنی طراحی‌شده که به لطف پروردگار، همه آن‌ها با شکست مواجه شده‌اند و چنانچه مسئولین حکومتی در همه دستگاه‌ها و نهادها، بدون ملاحظه منافع کلان کشور اظهارنظری یا رفتاری برخلاف اصل یکپارچگی نظام داشته باشند، - خواسته یا ناخواسته – آب به آسیاب دشمن ریخته و در پازل آن‌ها نقش‌آفرینی کرده‌اند؛ همچنان که در فتنه 88، شاهد این قبیل مواضع دشمن‌شاد کن از سوی برخی به‌اصطلاح خواص بودیم.

4. دولت تراز انقلابی، استکبارستیزی و سرخم نکردن در مقابل سلطه‌گران دنیا را سرلوحه اقدامات خود می‌داند، خارج از چارچوب منافع ملی، عزت و ارزش‌های انقلابی، به هیچ قدرت مستکبر خارجی روی خوش نشان نمی‌دهد؛ و فراموش نمی‌کند که هم «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند» و هم «اسرائیل 25 سال آینده را نخواهد دید». کارگزار بصیر و انقلابی به خوبی واقف است که دشمنی استکبار نه به خاطر این دولت یا آن دولت، بلکه به دلیل آرمان‌های نظام و کشور است و به همین جهت، فریب دشمنان قسم‌خورده‌ای را که با جنگ و تهدید، نتوانستند کاری از پیش ببرند، نمی‌خورد و شیفته لبخند دروغین آن‌ها نمی‌شود. همه دنیا امام عظیم‌الشأن را به مخالفت و تحقیر دولت‌های آمریکا و غرب می‌شناختند و خلف صالح او هم به همین ویژگی ممتاز مزین است؛ زیرا پشتوانه مردمی انقلاب اسلامی، آن را در برابر انواع خطرات و تهدیدات بیمه کرده و سیلی محکمی بر متجاوزان خواهد زد.

و بالاخره باید گفت از این واقعیت نیز نباید غفلت کرد که تداوم پیشرانی و پیشتازی دولتمردان در عرصه اقدام و عمل به توصیه‌های دوازده‌گانه اخیر رهبر معظم انقلاب، نیازمند یاری و مساعدت همه بخش‌های خرد و کلان حاکمیتی است و در نتیجه، هیچ نهاد و سازمانی در همه ارکان کشور نمی‌تواند و نباید خود را از همراهی مشفقانه و دلسوزانه با دولت در جهت نیل به اهداف نظام اسلامی، مستثنی بداند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس