کد خبر 767536
تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۶
کمیته ملی المپیک

اساسنامه کمیته ملی المپیک در حالی به هیات دولت برای تصویب ارسال شده که در تعداد زیادی از ماده‌های آن تطابق با قوانین و مقررات جمهوری اسلامی به چشم نمی‌خورد.

به گزارش مشرق، اساسنامه کمیته ملی المپیک در حالی از سوی کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) مورد تایید قرار گرفته که اساسنامه حدود 2 ماه پیش همزمان با ارسال به IOC به وزارت ورزش هم ارسال شد تا در اختیار هیات وزیران قرار بگیرد.

در پیش‌نویس اساسنامه کمیته نکات مهمی وجود دارد که به نظر می‌رسد از نگاه کارشناسان وزارت ورزش پنهان نمانده و این اساسنامه قبل از ارسال به هیات وزیران مورد اصلاح و تغییر قرار گرفته است.

به عنوان مثال اعضای هیات اجرایی کمیته ملی المپیک در اساسنامه خود به قوانین و مقررات جاری کشور اشاره‌ای نکرده‌اند این در حالی است که وزارت ورزش این موضوع را در بندهای مختلف اساسنامه اصلاح کرده است.

نکته مهم دیگری که وزارت ورزش به آن توجه کرده ماده‌ها و تبصره‌هایی است که اختیارات زیادی را به رئیس کمیته ملی المپیک می‌دهد که نمونه آن در انتخاب رئیس آکادمی قابل ملاحظه است. در حالی که در اساسنامه کمیته اشاره شده رئیس آکادمی به پیشنهاد رئیس کمیته و به مدت 4 سال انتخاب می‌شود، وزارت ورزش این موضوع را اصلاح کرده و مدت آن را از 4 سال به 2 سال کاهش داده است.

در زیر بین اساسنامه کمیته و اساسنامه ارسالی وزارت ورزش مطابقت‌هایی صورت گرفته که می‌خوانید:

* حذف قانون جمهوری اسلامی در اساسنامه کمیته

ماده یک که به تعاریف اختصاص دارد تغییراتی درخصوص کمیته ملی المپیک صورت گرفته است؛ در اساسنامه کمیته در تعریف کمیته ملی جمهوری اسلامی ایران آمده است: سازمانی مستقل، غیرانتفاعی، غیردولتی، با مدت فعالیت نامحدود، دارایی استقلال مالی به دور از هرگونه گرایش‌های نژادی، جنسیتی، مذهبی و سیاسی است که در چارچوب مفاد منشور المپیک فعالیت می‌نمایند.

این ماده در اساسنامه ارسالی وزارت به این صورت تغییر یافته که در چارچوب مفاد منشور المپیک و قوانین و مقررات جاری جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند.

ماده 3 وظایف:

بند ث: فدراسیون‌های ملی ورزشی باید فعالیت خود را در انطباق با مقررات فدراسیون که بین‌المللی مربوطه به انجام برسانند و اعتبار اساسنامه آنها می‌بایست مشروط به فدراسیون بین‌المللی متبوع باشد.

این ماده در اساسنامه وزارت ورزش به این صورت تغییر یافته که اعتبار اساسنامه فدراسیون که منوط به تصویب فدراسیون بین‌المللی متبوع و تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

ماده 5 ترکیب مجمع:

بند "پ" اساسنامه کمیته می‌گوید رئیس هر فدراسیون ملی عضو فدراسیون بین‌المللی اگر (و تنها اگر) رئیس فدراسیون غایب باشد هیات رئیسه فدراسیون می‌تواند به صورت استناد یک عضو دیگر منتخب هیات رئیسه فدراسیون را که در مجمع عمومی فدراسیون ملی و در زمان و شرایط مقرر انتخاب شده است به عنوان نماینده معرفی نماید.

این در حالی است که در اساسنامه ارسالی وزارت ورزش این بند به این صورت اصلاح شده که رئیس و در صورت غیبت رئیس، نماینده منتخب هیات رئیسه هر فدراسیون ملی می‌تواند حضور داشته باشد. البته این نکته در بندهای «ت» و «ث» نیز قابل مشاهده است.

بند «ح» اساسنامه کمیته می‌گوید: یک نفر نماینده به انتخاب هیات اجرایی از میان روسا و یا دبیران کل ایرانی فدراسیون‌های بین‌المللی یا کنفدراسیون‌های بین‌المللی یا کنفدراسیون که آسیایی و یا نهادهای بین‌المللی ورزشی که توسط کمیته بین‌المللی المپیک به رسمیت شناخته شده باشند.

که بخش «به انتخاب هیات اجرایی» در اساسنامه ارسالی وزارت ورزش حذف شده است.

رئیس کمیته ملی پارالمپیک نیز مورد دیگری است که در اساسنامه کمیته برای عضویت در مجمع حذف شده است.

ماده 6 اختیارات مجمع:

تبصره این ماده در اساسنامه کمیته  می‌گوید: آیین‌نامه اجرایی انتخابات توسط هیات اجرایی تنظیم و پس از تایید کمیته بین‌المللی المپیک به تصویب مجمع عمومی خواهد رسید.

این تبصره در اساسنامه ارسالی وزارت ورزش به این صورت تغییر یافته است: آیین نامه اجرایی انتخابات توسط هیات اجرایی پیشنهاد و پس از تصویب مجمع عمومی و تایید کمیته بین‌المللی المپیک قابل اجرا خواهد بود.

ماده 7 جلسات مجمع:

بند «ب» اساسنامه کمیته می گوید: جلسات فوق‌العاده با تصویب هیات اجرایی و براساس تقاضای کتبی حداقل نیمی از اعضای مجمع یا پیشنهاد رئیس و یا دبیر کل تشکیل خواهد شد.

اساسنامه ارسالی وزارت ورزش در این بند به این صورت تغییر یافته است: این جلسات براساس تقاضای کتبی حداقل یک سوم از اعضای مجمع یا درخواست رئیس یا دبیرکل تشکیل خواهد شد.

ماده 10:

ماده 10 اساسنامه کمیته ملی المپیک در اساسنامه ارسالی وزارت ورزش حذف شده است. این ماده می‌گوید: جلسات مجمع عمومی (عادی و یا فوق‌العاده) با دستور جلسه انتخابات اعضای هیات اجرایی، منحصرا با حضور حداقل دو سوم کل اعضا دارای حق رای مجمع رسمیت یافته و تصمیمات آن با اکثریت مطلق (نصف به علاوه یک) آرای اعضای دارای حق رای حاضر در جلسه معتبر خواهد بود.

ماده 12:

ماده 12 کمیته به این اشاره می‌کند کلیه مصوبات مجمع حداکثر ظرف 10 روز کاری توسط دبیرکل به مراجع ذیربط ابلاغ و قابل اجرا خواهند بود.

این ماده به عنوان ماده 11 اساسنامه ارسالی وزارت ورزش به این صورت تغییر یافته است؛ کلیه مصوبات مجمع پس از ابلاغ به مراجع ذیربط قابل اجرا خواهند بود.

ماده 13:

همچنین ماده 13 اساسنامه کمیته که اشاره دارد دبیرکل صورتجلسه مجمع از ظرف 10 روز کاری تنظیم و به شورای المپیک آسیا IOC ارسال می‌شود به یک هفته در اساسنامه ارسالی وزارت تغییر یافته است.

بخش پنجم هیات اجرایی:

ماده 14 اساسنامه کمیته: هیات اجرایی متشکل از 11 نفر می‌باشد که 4 نفر اعضای هیات رئیسه‌ (رئیس، 2 نایب‌رئیس و دبیرکل) یک نفر نماینده کمیسیون ورزشکاران و 6 عضو دیگر روسای فدراسیون‌های ملی هستند که رشته آنها در بازی‌های المپیک قرار می گیرد.

ماده 13 ترکیب هیات اجرایی در اساسنامه ارسالی وزارتخانه ورزش: هیات اجرایی متشکل از 12 نفر می‌باشد که 5 اعضای هیات رئیسه (رئیس ، نایب رئیس، دبیرکل خزانه‌دار) ....

در اساسنامه کمیته خزانه‌داری حذف و در اساسنامه ارسالی وزارت ورزش خزانه‌دار اضافه شده است.

انتخابات هیأت اجرایی:

در حالی که در اساسنامه کمیته ملی المپیک پست خزانه‌دار در انتخابات حذف شده در اساسنامه ارسالی وزارت ورزش به هیأت دولت تبصره‌ای به این پست اختصاص دارد و می‌گوید نامزدی پست خزانه‌داری کمینه می‌بایست علاوه بر شرایط مذکور در تبصره 1 فوق دارای حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی و نیز 5 سال سابقه مدیریت مالی و یا تحصیلات دانشگاهی مرتبط باشند. همچنین بندهای خ-د-ذ وظایف و اختیارات هیأت اجرایی در اساسنامه ارسالی وزارت ورزش حذف شده است.

بند خ: تائید حسابرس رسمی جهت معرفی و تصویب در مجمع عمومی

بند د: تائید گزارش حسابرسی شده جهت تصویب در مجمع عمومی

بند ذ: تائید خزانه‌دار معرفی شده از سوی رئیس کمیته جهت تصویب در مجمع عمومی 

ماده 22 ساختار مرکز:

ماده 22 اساسنامه کمیته ملی المپیک که به ساختار مرکز و همین طور ماده 23 که به اهم وظایف کمیته که زیر مجموعه مرکز اشاره دارد در اساسنامه ارسالی وزارت ورزش حذف شده است. 6 کمیته همراه با وظایف دو اساسنامه کمیته ملی المپیک ذکر شده‌اند که عبارتند از کمیته برنامه و بودجه، علمی، فرهنگی، پزشکی-روانشناسی، کمیته سنجش و اندازه‌گیری قابلیت‌های جسمانی.

ماده 24 اساسنامه کمیته که به شورای ارزیابی و تحلیل فنی اشاره دارد که در اساسنامه ارسالی وزارت ورزش تغییر یافته است.

بنابر نظر کارشناسان وزارت ورزش، این ماده‌ها لزومی نداشته در اساسنامه کمیته قرار بگیرد و می‌تواند در آیین‌نامه‌ای جداگانه به شرح وظایف مرکز نظارت بر تیم‌های ملی بپردازد.

تعداد و ترکیب کمیسیون‌ها:

تبصره 2 ماده 28 کمیته می‌گوید: رئیس هر کمیسیون به پیشنهاد رئیس کمیته و تائید هیأت اجرایی و با ابلاغ رئیس کمیته منصوب می‌شود.

ماده 25 اساسنامه ارسالی کمیته: رئیس هر کمیسیون توسط هیأت اجرایی تعیین گردیده و با ابلاغ رئیس کمیته منصوب می‌شود.

آکادمی ملی المپیک:

ماده 29 اساسنامه کمیته: رئیس آکادمی به پیشنهاد رئیس و تائید هیأت اجرایی و نزدیک دوره 4 ساله تعیین گردیده و ابلاغ مربوطه توسط رئیس کمیته صادر می‌شود.

ماده 26 اساسنامه ارسالی وزارت: رئیس آکادمی توسط هیأت اجرایی و برای یک دوره 2 ساله تعیین گردیده و ابلاغ مربوطه توسط رئیس کمیته صادر می‌گردد.

خزانه‌داری:

ماده 30 خزانه‌دار: اساسنامه کمیته ملی المپیک می‌گوید خزانه‌دار کمیته به پیشنهاد رئیس کمیته و تائید هیأت اجرایی با تنفیذ مجمع عمومی برای 4 سال و تا پایان دوره هیأت اجرایی منصوب می‌شود.

این ماده در اساسنامه ارسالی وزارت ورزش وجود ندارد.

ماده 35 منابع درآمدی: 

منابع  درآمدی و عواید کمیته عبارتند از: 

الف) بودجه و اعتباراتی که از محل کمک دولت منظور می‌شود با توجه به ضوابط منشور المپیک هیچ گونه دخالتی از بابت این کمک که به استقلال کمیته لطمه‌ای وارد سازد، پذیرفته نخواهد شد.

ماده 32 اساسنامه ارسالی وزارت:

بودجه و اعتباراتی که از محل کمک دولت منظور می‌شود در چارچوب قوانین و مقررات جاری کشور و با رعایت ضوابط منشور المپیک

ماده 42 انحلال:

این ماده در اساسنامه کمیته می‌گوید: در صورت انحلال، کلیه اموال و دارایی‌های کمیته بر حسب تصمیم کمیته و مشروط به مشورت و هماهنگی قبلی با کمیته بین‌المللی المپیک به جانشین قانونی کمیته (در صورت وجود) یا در صورت عدم وجود آن به سازمان و یا ارگان‌هایی که اهداف مشابه کمیته را در کشور دنبال می‌کنند منتقل خواهد شد.

ماده 39 اساسنامه ارسالی وزارت می‌گوید در صورت انحلال کمیته کلیه اموال و دارایی‌ها به وزارت ورزش و جوانان منتقل خواهد شد. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس