کد خبر 766670
تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۲:۲۰
سیدهادی سیدافقهی

با توجه به تحولات جدیدی که در منطقه روی‌داده است، باید منتظر شکست‌های پی‌درپی و بیشتر تروریست‌ها و پیروزی‌های بزرگ مقاومت در منطقه باشیم.

به گزارش مشرق، « سیدهادی سیدافقهی» در یادداشت روزنامه «حمایت» نوشت:

طی عملیات اخیر حزب‌الله لبنان در مناطق مرزی که در دو مرحله صورت گرفت، بسیاری از نواحی اشغال شده توسط گروه‌های تروریستی پوشالی از جمله داعش و جبهه‌النصره از لوث وجود تکفیری‌ها پاک‌سازی و دستاوردهای مهمی حاصل شد. در مرحله اول این عملیات، نیروهای مقاومت، منطقه «عرسال» را از چنگ عناصر جبهه‌النصره خارج کردند و تروریست‌های وابسته به این گروه، پیش از آنکه به‌طور کامل تار و مار شوند، برای خروج از مهلکه وارد مذاکره با حزب‌الله شدند.  

فرماندهان حزب‌الله بر اساس مشی اخلاقی، مذاکره را پذیرفتند و ۴ نفر از اسرای خود را در قبال خروج حدود ۳۵۰۰ تروریست به همراه خانواده‌هایشان از منطقه «جرود عرسال» واقع در مرز شرقی لبنان، آزاد کردند. حزب‌الله لبنان در حالی عملیات خود را با موفقیت و با پایان اشغال مناطق مرزی توسط جبهه‌النصره کامل کرد که با جوانمردی و تکیه‌بر قدرت نیروهای تحت امرش تأکید کرد که هر یک از بازمانده‌های النصره سلاح‌های خود را داده و تسلیم شدند، سلامت آن‌ها را تضمین نماید که این‌گونه نیز شد.

در مرحله دوم عملیات، هماهنگی‌های لازم جهت آزادسازی مناطق باقی‌مانده «رأس بعلبک» و «القاع» از نیروهای تروریستی،‌ این‌بار به وسیله ارتش لبنان به عمل آمد تا مثلث طلایی «مردم، ارتش و مقاومت»،‌ انسجام و استحکام بیشتری را به نمایش بگذارد. لذا ارتش لبنان در حال حاضر، در حال پاک‌سازی بقایای مناطقی است که در اختیار داعش قرار دارد، چراکه تروریست‌های جبهه‌النصره قبلاً این مناطق را تخلیه کرده بودند.

گفتنی است از داخل مرزهای لبنان،‌ ارتش این کشور در حال نبرد با داعش است که در مراحل پایانی آن قرار دارد و از سمت سوریه در همان منطقه‌ای که مجاور مرز لبنان و به «جرود جراجیر» معروف است، ارتش سوریه و رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان با تروریست‌ها درگیر هستند که در قالب این حمله مقتدرانه، نیروهای داعشی کاملاً در محاصره قرار گرفته‌اند. در این فرایند، چند محور قابل ذکر است.

۱. تکفیری‌ها داعش اکنون دو گزینه بیشتر پیش‌رو ندارند؛ یا باید هلاکت و نابودی را انتخاب کنند و یا تن به تسلیم و مذاکره داده و مانند هم‌مسلکان خود در جبهه‌النصره، از منطقه خارج شده و کوچ کنند. با وجود جنایت‌هایی که داعش در لبنان مرتکب شد اما در این مرحله نیز حزب‌الله لبنان بنا بر اعتقادات اخلاقی، با اسرای این گروه و خانواده‌هایشان، در چارچوب آموزه‌های اسلامی رفتار کرده و حتی از انتشار صحنه‌های تسلیم شدن آنان، خودداری کرده است. 

۲. سیدحسن نصرالله، ضمن باز گذاشتن باب مذاکره با داعشی‌ها، بحث مذاکره را مشروط به تعیین تکلیف و آزادی اسرای حزب‌الله دانست تا در صورت تن دادن تروریست‌ها به مذاکره، اجازه عبور از مناطق تحت تسلط ارتش و مقاومت داده شود و به قسمت‌های دیگر بروند. بنابراین، با محاسبه پیروزی‌های پی‌درپی مقاومت و دست برتر حزب‌الله، این برآیند حاصل می‌شود که کل منطقه در حال پاک‌سازی است و اسرای مقاومت نیز در شرف آزادی هستند.

۳. نکته‌ای جدیدی که سید مقاومت تاکنون آن را مطرح نکرده بود و با عنوان نمودن آن در سخنرانی پنجشنبه هفته گذشته، بسیاری را دچار شگفتی کرد، این بود که با توجه به عملیات مشترک حزب‌الله، ارتش سوریه و ارتش لبنان علیه تروریست‌های حاضر در مناطق مرزی، یک عامل دیگر به مثلث طلایی «مردم، ارتش و مقاومت» اضافه شد که عبارت بود از «ارتش سوریه». به عبارت دیگر، یک رکن جدید به استراتژی حزب‌الله اضافه شد که جای تأمل بسیار دارد.

این در حالی است که برخی از سیاسیون لبنان، منتظر سرنگونی  دولت قانونی بشار اسد بودند و در کمال وقاحت و بی‌شرمی از تروریست‌های داعش و جبهه‌النصره حمایت می‌کردند، حتی آن‌هایی که در لبنان دست به جنایت زده و در نقاط مختلف این کشور، دست به عملیات انتحاری می‌زدند. این تحول جدید در معادله میدانی که بر اساس آن، ارتش سوریه در کنار ارتش لبنان برای پاک‌سازی و حفظ لبنان قرار می‌گیرد، برای سیاسیون وابسته به عربستان سعودی به‌عنوان پدرجد تروریست‌ها بسیار تلخ و ناگوار است اما بنا به مصالحی که امنیت آن‌ها نیز به آن گره خورده است، سعی می‌کنند که خود را عجالتاً همراه نشان دهند.

لازم به ذکر است که پیش از آغاز مرحله اول عملیات، برخی گروه‌های سیاسی و از جمله «حزب المستقبل» به سرکردگی «سعد حریری»، اعلام کرده بودند که شهر «عرسال»، خط قرمز آن‌ها به شمار رفته و هیچ عملیات نظامی را در این منطقه تحمل نخواهند کرد اما دقت محاسباتی عملیات حزب‌الله موجب شد که عرسال و تمامی مناطق مسکونی پناهندگان سوری در اطراف آن هرگز به صحنه نبردها تبدیل نشود. درستی این ادعا را عملیات نظامی موفق حزب‌الله ثابت کرد تا بهانه‌های واهی سیاسی برای جلوگیری از پاک‌سازی نیروهای جبهه‌النصره در اطراف عرسال از بین رفته و راه برای انجام مرحله دوم عملیات که در حال انجام است، باز شود.

رهبر مقاومت اسلامی لبنان، مجموع دو عملیات ذکر شده را ذیل مرحله اول «پیروزی بزرگ» یاد کرده و یادآور شدند که هرگاه با آغاز عملیات جدید مشترک، تمام مرز سوریه و خاک لبنان و دیگر مناطق این کشور از لوث وجود تمام تروریست‌های کوچک و بزرگ پاک‌سازی شد، آنگاه، زمان آن است که ملت لبنان به «پیروزی بزرگ»، نائل ‌شوند.

هدف بعدی حزب‌الله در مرحله بعد که در کنار پیروزی‌های مقامت در عراق حائز اهمیت است، تجدید قوا برای نبرد گسترده در داخل خاک سوریه از یک‌سو و آمادگی برای استقرار در جبهه جنوب برای مقابله با تجاوزات رژیم صهیونیستی از سوی دیگر است. حزب‌الله لبنان، پیش‌ازاین در کنار ارتش سوریه موفق شده بود که بیش از ۲۷۰ کیلومتر از خاک سوریه را به‌طور کامل از اشغال داعش آزاد کند که به‌طور حتم در آینده‌ای نزدیک، بر حجم تصرفات محور مقاومت در سوریه نیز افزوده خواهد شد. بنابراین و با توجه به تحولات جدیدی که در منطقه روی‌داده است، باید منتظر شکست‌های پی‌درپی و بیشتر تروریست‌ها و پیروزی‌های بزرگ مقاومت در منطقه باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس