کد خبر 766270
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵
اسرائیل

تحلیلگران اسرائیلی می‌گویند گرایش عمومی در کاخ سفید شکست دادن داعش و سپس بازگشت به آمریکا است و دولت ترامپ علاقه‌ای برای مداخله در جنگ سوریه و حفظ منافع اسرائیل در منطقه ندارد.

به گزارش مشرق به نقل از «رای‌الیوم»، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل، روز گذشته در چارچوب تلاش‌های تل‌آویو برای استعانت از «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه جهت به اصطلاح «پایان دادن به نفوذ ایران در سوریه»، عازم سوچی شد.

محافل سیاسی در تل‌آویو می‌گویند این سفر نتانیاهو به سوچی پس از آن انجام شد که تلاش‌های اسرائیل در متقاعد کردن دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا برای حفظ منافع تل‌آویو در سوریه شکست خورده است. «موآو فاردی» تحلیلگر امور سیاسی به کانال ده تلویزیون عبری‌زبان تأکید کرد، گرایس عمومی در کاخ سفید شکست دادن داعش و سپش بازگشت به آمریکا است؛ زیرا واشنگتن علاقه ندارد وارد جنگی دیگر در سوریه شود و این منطقه را در پی توافقش با روس‌ها به مسکو واگذار خواهد کرد ولی آنچه که واضح است این است که این توافق منافع اسرائیلی را لحاظ نکرده است.

علاوه بر آنچه که پیشتر ذکر شد، روزنامه «یدیعوت آحارونوت» در شماره روز چهارشنبه خود متذکر شد که نتانیاهو پیام شدیداللحنی به رئیس‌جمهوری روسیه منتقل خواهد کرد مبنی بر این‌که اسرائیل تحت هیچ شرایطی به ایران اجازه نخواهد به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به بلندی‌های جولان نزدیک شود. جدا از این، پیام نتانیاهو در واقع حاوی تهدیدی مستقیم علیه ایران و حزب‌الله است.

مقام‌های برجسته سیاسی در تل‌آویو به کانال ده تلویزیون عبری‌زبان گفته‌اند که پوتین می‌تواند به تل‌آویو آنچه را که آن در سوریه برای «تضمین» امنیت داخلی و منافع استراتژیک خود می‌خواهد، بدهد ولی همین منابع در عین حال تأکید کردند که بهای این امر برای روسیه بسیار گران خواهد شد و آن را وارد درگیری با ایران خواهد کرد؛ عاملی که باعث می‌شود هرگز مسکو، حداقل در آینده نزدیک به چنین اقدامی مبادرت نورزد.

در سایه این تحولات، روزنامه عبری‌زبان «معاریو» به نقل از منابع ارشد نظامی و امنیتی در تل‌آویو نوشته است که برخی از افسران عالی‌رتبه اسرائیلی اذعان کرده‌اند که تنش بر مرزهای سرزمین‌های اشغالی با لبنان حاکم شده و قدرت بازدارندگی اسرائیل در مقابل «حزب‌الله» لبنان در حال فرسایش است.

در همین راستا، «شمعون شیفر» تحلیلگر مطرح روزنامه «آحارونوت»، روز گذشته در مقاله‌ای، ادعاهای نتانیاهو درخصوص روابط دوستانه‌اش با روسای جمهوری آمریکا و روسیه را زیر سوال برده و نوشته است نتانیاهو تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیرد تا ترامپ و پوتین را خشمگین نکند.

شمعون شیفر همچنین در اشاره به ادعای اسرائیل مبنی بر هماهنگی دوجانبه روسیه، نوشت: بعد از سال‌ها هماهنگی میان تل‌آویو و مسکو درخصوص حفظ امنیت اسرائیل، ما «دوست خود» پوتین را می‌بینیم که به ایران و حزب‌الله، که با اسرائیل دشمنی می‌کنند، اجازه داده است در مرزهای مشترک سوریه و «اسرائیل» (اراضی اشغالی) مستقر شوند. فایده این هماهنگی چیست؟ ما چرا باید به چنین دوستانی یعنی روس‌ها نیاز داشته باشیم؟

این تحلیلگر صهیونیست در ادامه افزود، طی 7 سال از جنگ خونین سوریه، اسرائیل خطوط قرمزی وضع کرد و بارها تکرار کرد که هیچ طرفی حق ندارد از این خطوط تجاوز کند. ولی هر چقدر که زمان می‌گذرد اسرائیل خودش را با این خطوط قرمز تنها می‌بیند و هیچ طرفی پیدا نخواهد شد که به آن در حمایت از امنیتش کمک کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد، آمریکای ترامپ به‌هیچ‌وجه علاقه‌مند به مداخله در جنگ داخلی در سوریه و البته حفظ منافع اسرائیل و دیگر همپیمانانش در منطقه نیست و باید اقرار کرد که طرف‌هایی که امور را در سوریه مدیریت می‌کنند ایران و روسیه است و دیگر بازیگران هیچ تاثیر و نفوذی در روند بازی ندارند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس