کد خبر 765743
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۱
استیو بنن

استراتژیست ارشد رئیس‌جمهوری آمریکا کمتر از ۷ ماه پس از حضور در دولت ترامپ از کار برکنار شد. این درحالی است که یکی از افراد نزدیک به بنن گفته که او نامه استعفای خود را در ۷ آگوست تحویل داده بود.

به گزارش مشرق، «استیو بنن» استراتژیست ارشد رئیس‌جمهوری آمریکا کمتر از ۷ ماه پس از حضور در دولت ترامپ از کار برکنار شد. این درحالی است که یکی از افراد نزدیک به بنن گفته که او نامه استعفای خود را در ۷ آگوست تحویل داده بود. او از نزدیکترین افراد ترامپ به شمار می رفت.

به غیر از بنن چندین تن دیگر از اعضای کاخ سفید  طی ماه های اخیر از سمت خود برکنار شده اند.

برخی از تحلیگران اعتقاد دارند اقدامات اخیر ترامپ از جمله برکناری بنن برای فرار از مشکلات و انتقادها علیه وی است که اخیرا شدت گرفته اند.

در این مقاله قصد داریم ضمن بررسی برکناری بنن و دیگر افراد برکنار شده کاخ سفید، به دلایل ترامپ برای این برکناری ها بپردازیم.

استیو بنن که بود؟

استیو بنن استراتژیست ارشد جنجالی کاخ سفید بود که به ترامپ کمک کرد در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا پیروز شود. استیو بنن تا پیش از این که به کاخ سفید راه یابد، افسر نیروی دریایی، بانک‌دار، مجری رادیو، پژوهشگر، تهیه‌کننده فیلم و مدیر رسانه‌ای بوده‌است. او به مدت هفت سال در دهه ۱۹۷۰ و اوایل دهه ۱۹۸۰ از افسران نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا بود و در ناوشکن یوا پال اف فاستر و نیز در پنتاگون کار می‌کرد.  برخی از تحلیل گران اعتقاد داشتند که وی نفوذ بسیار زیادی در کابینه و شخص ترامپ دارد از این رو در قسمت زیر به بررسی دیدگاه های او می پردازیم.

تفکرات و مکتب فکری استیو بنن

بنن یک فرد افراطی و به ‌شدت راستگراست. منتقدان آقای بنن، او را به یهودستیزی و نژادپرستی متهم می‌کنند.[۱] بنن که سابقا مدیر مسوول نشریه راستگرا و افراطی برایتبارت بود و از ملی‌گرایان تندرو شناخته می‌شود، رهبری گروهی از پوپولیست‌های راست افراطی در کاخ سفید را بر عهده داشت.

او شدیدا به ادبیات آخرالزمانی مسیحیت ایمان داشت.او در چند جلسه گفتگو در سال ۲۰۱۴ گفته است که جنگ میان مسیحیت و اسلام آغاز شده است و به سرعت نیز در حال گسترش است. او هشدار داده است که مسیحیان باید هر چه سریعتر برای این تقابل آماده شوند. البته، او به تازگی گفته است که فکر می‌کند ایالات متحده علاوه بر خاورمیانه با چین نیز وارد رویارویی نظامی خواهد شد.

دیدگاه بنن راجع به اسلام و مسلمانان

استیو بنن همانند بیشتر آمریکایی ها اعتقاد دارد که اسلام گرایی- جنبش سیاسی افراطی-  دشمنی خطرناک است. به عقیده وی تا زمانی که این جنبش سیاسی از سوی اسلام نشأت می گیرد، رشد اسلام خودش دردسری است که مسئولین آمریکایی باید خود را سرگرم آن کنند. این نگاهی است که بوش و اوباما موکدا آن را رد می کردند.[۲]

ضدیت او با اسلام و مسلمانان، موضوعی نیست که او پنهان کرده باشد. بارها گفته است که جهان آزاد باید با تأکید بر ارزش‌های مسیحی ـ یهودی به مقابله با خطر فزاینده اسلام در جهان برخیزد. سیاست منع ورود موقت شهروندان هفت کشور مسلمان به آمریکا از جمله سیاست‌هایی است که او به ترامپ دیکته کرده است.[۳]

تبعات برکناری بنن برای دولت  ترامپ

استیو بنن به عنوان استراتژیست ارشد دولت ترامپ مطرح بود. اگرچه حضور او جنجال های زیادی را در کاخ سفید به همراه داشت اما کنار رفتن او قطعا تبعاتی را برای ترامپ و کابینه اش به همراه خواهد داشت. اول آن که بسیاری بنن را نماینده بخش مهمی از حامیان ترامپ می‌دانستند که توانسته بود با جلب آرای راست افراطی و لیبرال‌های راست‌گرا زمینه پیروزی ترامپ در رقابت انتخاباتی سال گذشته مقابل هیلاری کلینتون را فراهم کند. از این رو خلا وی به عنوان یک تئوریسین در کابینه احساس خواهد شد.

دوم آن که از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ در ژانویه ۲۰۱۷، استیو بنن با سمت‌های «استراتژیست ارشد کاخ سفید» و «مشاور ارشد رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا»، پرنفوذترین فرد بر دونالد ترامپ بوده‌است طوری که از او به عنوان «رئیس‌جمهور در سایه» یاد می شده است.[۴] بنا براین،اگرچه اختلافاتی بین ترامپ و بنن وجود داشت اما برکناری او به عنوان پرنفوذ ترین شخص بر ترامپ و تصمیماتش می تواند باعث ایجاد یک خلا شود.

دیگر اخراجی های کاخ سفید

دونالد ترامپ ثابت کرده است که برای تصمیم گیری هایش نیاز به زمان زیادی ندارد و تصمیماتش را بدون معطلی به اجرا در می آورد. لیست برکنار شدگان از کاخ سفید موید این امر است. در این قسمت به بررسی مهم ترین افرادی که از تیم ترامپ اخراج شده اند، می پردازیم:

شان اسپایسر:

معاون مطبوعاتی جنجالی ترامپ که پس از اختلاف نظر با ترامپ بر سر استخدام اسکاراموچی به عنوان مدیر بخش ارتباطات از سمت خود استعفا کرد.

کتی والش:

معاون رئیس دفتر ترامپ که تنها پس از دو ماه پس از فشار جرد کوشنر و دیگر مقامات بالای غربی ، مجبور به استعفا شد.

مایکل فلین:

وی مشاور امنیت ملی ترامپ بود که تنها پس از سه هفته از کار کناره گیری کرد. ترامپ تنها دو هفته پس از اینکه متوجه شد فلین به معاون رئیس‌جمهور دروغ گفته و در برابر اخاذی روس‌ها آسیب پذیر بوده از وی خواست تا استعفا کند.[۵] وی یکی از مهم ترین و با نفوذ ترین افرادی محسوب می شود که از کابینه ترامپ کنار گذاشته شد.

مایک دوک:

بازرگان، کارآفرین و مدیر ارشد اجرایی آمریکایی است که به‌عنوان چهارمین مدیر عامل اجرایی شرکت وال‌مارت، در فاصله سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ فعالیت می‌نمود. وی که به عنوان یکی از مشاورین ترامپ محسوب می شد ،تنها بعد از ۳ ماه از سمت خود استعفا داد.

کی تی مک فارلند:

وی که قائم مقام مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا بود بعد از ۴ ماه از سمت خود استعفا داد. مک فارلند پیش از آنکه از اعضای شورای امنیت ملی ایالات متحده آمریکاباشد ، از کارکنان وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا و از تحلیلگران فاکس نیوز بوده است.[۶]

آنتونی اسکاراموچی:

وی مدیر اداره ارتباطات ترامپ بود که بعد از ده روز از سمت خود استعفا داد.

برکناری افراد ابزاری برای فرار ترامپ از انتقادها و استیضاح

دونالد ترامپ از ابتدای حضور در کاخ سفید تاکنون مورد هجمه و انتقادات زیادی قرار گرفته است. این انتقادات که برای سیاست های مختلف او به ویژه سیاست های نژاد پرستانه او بوده، شدت گرفته است. مسئله درگیری های نژادپرستانه اخیر در ویرجینیا نیز انتقادهای زیادی را به سیاست های نژادی ترامپ وارد نمود. از طرف دیگر ،مسئله ارتباط وی با روسیه نیز دردسر ساز شده است به طوری که طرح مسئله امکان استیضاح وی بطور جدی در کنگره آمریکا مطرح شده است، ولی برای آغاز تشریفات لازم باید اتهامات وارده به وی در مورد «ارتباط با روسیه» و «افشای اطلاعات محرمانه» ثابت شود.

از جنبه دیگر، بر اساس جدیدترین نظرسنجی انجام شده سطح حمایت مردم آمریکا از ترامپ به پایین ترین سطح خویش از زمان مراسم سوگند رسیده است. بر اساس این اطلاعات، ۵۶ درصد از سئوال شوندگان از اقدامات رئیس جمهوری رضایت ندارند و تنها ۳۸ درصد نظری خلاف این دارند. ۶ درصد نیز نظر خاصی در این باره ارائه نداده اند.

چنین عدم محبوبیتی طی دو دهه اخیر در ایالات متحده سابقه نداشته است. تنها در سال ۱۹۹۸ که مسئله استیضاح «بیل کلینتون» رئیس جمهوری وقت آمریکا را تهدید می کرد، میزان حمایت مردمی از وی ۳۸ درصد بود.[۷]

این مسائل باعث شده است که ترامپ در صدد کاهش فشارها برآید. بسیاری از تحلیلگران اعتقاد دارند برکناری افراد کاخ سفید از سمتشان یکی از راهکارهای ترامپ برای فرار از انتقادها و حرکت رو به جلوی وی است.

فرجام سخن

همان طور که اشاره شد «استیو بنن» استراتژیست ارشد رئیس‌جمهوری آمریکا که رابطه نزدیکی با ترامپ داشته و از اشخاص پر نفوذ کاخ سفید بود، از سمت خود برکنار شد. پیش از او نیز افراد دیگری از تیم ترامپ کنار گذاشته شده بودند. این برکناری ها می تواند از یک سو نشان دهنده تزلزل سیاست ها و تصمیم گیری های ترامپ را نشان دهد و از سوی دیگر یکی از راهکارهای او برای بهبود بخشیدن به اوضاع سیاسی و اجتماعی آمریکا باشد. زیرا انتقادات علیه او به طرز بی سابقه ای افزایش یافته است و حتی طرح استیضاح او در کنگره امریکا کلید خورده است.

پی نوشت:

[۱] www.bbc.com/persian/world-۴۰۹۸۱۸۰۲

[۲] http://tabyincenter.ir/۱۷۸۲۲/

[۳] http://www.tabnak.ir/fa/news/۷۲۲۷۳۴/

[۴] http://www.bbc.com/persian/blog-viewpoints-۳۸۸۸۲۱۶۱

[۵] https://ir.sputniknews.com/us/۲۰۱۷۰۸۱۹۲۷۸۶۸۵۴

[۶] https://www.washingtonpost.com/politics/trump-fills-white-house-counsel-and-deputy-national-security-posts/۲۰۱۶/۱۱/۲۵/c۴dee۸d۲-b۳۴۱-۱۱e۶-be۱c-۸cec۳۵b۱ad۲۵_story.html

[۷] https://www.tasnimnews.com/fa/news/۱۳۹۶/۰۲/۳۰/۱۴۱۴۰۳۲

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس