کد خبر 764597
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۳
کشتی فرنگی

شاگردان علی اشکانی در جدی‌ترین آزمون خود در یک‌سال اخیر در شرایطی در رقابت‌های قهرمانی جهان به مصاف حریفان‌شان می‌روندکه با استفاده از نیروی جوانی و انگیزه بالا درصدد قدرت‌نمایی مقابل عنوان‌داران جهان

به‌ گزارش مشرق، رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی جهان در حالی از فردا (دوشنبه) به میزبانی پاریس آغاز می‌شود که تیم‌ ‌ملی کشتی فرنگی ایران با ترکیبی دگرگون شده و جوان پا به این رقابت‌ها می‌گذارد و همین امر کار را برای شاگردان اشکانی بیش از پیش سخت می‌کند.

با کسب نتایج دور از انتظار تیم ملی کشتی فرنگی ایران در المپیک ریو که با ۲مدال برنز همراه بود، کادر فنی تیم ملی و استخوان‌بندی اصلی تیم با آمدن نفرات جوان و کم‌تر میدان دیده، دگرگون شد. نفراتی که در رویدادهای مثل جام جهانی و رقابت‌های قهرمانی آسیا خوش درخشیدند و نتایج خوبی را به‌دست آوردند.

اما علی اشکانی، سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی و شاگردانش این‌بار کاری به مراتب دشوارتر از رویدادهای قبلی پیش رو دارند چرا که رقابت‌های قهرمانی جهان با حضور چهره‌های شاخص کشتی دنیا همراه است و این رقابت‌ها عیار واقعی تیم ملی ایران را مشخص خواهد کرد.

البته همان‌طور که بارها از سوی شورا و کادر فنی کشتی فرنگی و همین‌طور مسوولان فدراسیون کشتی اعلام شده، چشم‌انداز کشتی ایران رقابت‌های المپیک ۲۰۲۰ است و با این نگاه نسل جدید کشتی فرنگی ایران در رویدادهای مختلف مانند رقابت‌های قهرمانی جهان پا به میدان می‌گذارند.

با توجه به این که از ۸ کشتی‌گیر ایران در این رقابت‌ها ۶ کشتی‌گیر برای نخستین مرتبه است که در این رویداد مهم به روی تشک می‌روند، باید توقعات و انتظارات‌مان از تیم ملی واقع‌بینانه باشد، هر چند نگاهی به نحوه تمرینات تیم ملی در ماه‌های گذشته و روند صعودی فرنگی‌کاران جوان ایران نشان می‌دهد نمایندگان ایران مقابل رقبای جهانی دست و پا بسته و از پیش بازنده نخواهند بود و بدون شک برای کسب بهترین نتیجه تا پای جان تلاش خواهند کرد.

از میان ۸ نماینده ایران در این رقابت‌ها تنها سعید عبدولی دارنده مدال طلای جهان و برنز المپیک و یوسف قادریان دارنده مدال برنز جهان تجربه حضور در رقابت‌های جهانی را دارند که این امر با توجه به سطح بالای رقابت‌های قهرمانی جهان و حضور نامداران جهانی و  المپیک در این رقابت‌ها ، کار را برای موفقیت هر چه بیش‌تر فرنگی‌کاران ایران مطابق با انتظارات به‌وجود آمده بیش از پیش سخت خواهد کرد.

در ادامه به حضور چهره‌های شاخص اوزان مختلف در رقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۱۷ و عناوین آن‌ها اشاره می‌شود.

وزن ۵۹ کیلوگرم: مردانی جا پای سوریان می‌گذارد؟

مهرداد مردانی، قهرمان جوانان آسیا چهره جوان تیم‌ ‌ملی محسوب می‌شود که جا پای حمید سوریان، دارنده هفت مدال طلای جهان و المپیک گذاشته است. مردانی جوان و کم تجربه نسبت به رقبای نامدار در این آوردگاه کار بسیار سختی را پیش‌رو خواهد داشت، چرا که عنوان دارانی هم‌چون اسماعیل بوررو مولینا از کوبا و دارنده مدال‌های طلای جهان و المپیک، استیک آندره برگ، دارنده مدال‌های برنز جهان و المپیک از نروژ، کنچیرو فومیتا دارنده مدال طلای َآسیا از ژاپن،یون وون چول از کره شمالی و دارنده مدال‌های طلا و برنز جهان، بگ ژولچوبیکوف قرقیز دارنده مدال طلای آسیا، استفان ماریانیان روس و قهرمان بازی‌های اروپایی و الدارحافظ اف ازبک و نفر دوم آسیا در این وزن به روی تشک خواهند رفت.

ناآشنا بودن مردانی و سبک و سیاق او می‌تواند نقطه قوت نماینده ایران مقابل حریفان صاحب عنوان خارجی باشد. مردانی از جمله کشتی گیران با استعداد ایران است که این پتانسیل را دارد که به مرور زمان و با کسب تجربه بیشتر،جانشینی شایسته برای سوریان باشد و این رقابت‌ها فرصت مناسبی است تا نام خود را بر سر زبان‌ها بیندازد. مردانی از انگیزه بسیار بالایی برای کسب خوشرنگ‌ترین مدال در این رقابت‌ها برخوردار است و حتی با انگیزه‌ای مثال زدنی تاکید می‌کند در سر ایستادن بر سکوی نخست جهان را می‌پروراند.

وزن ۶۶ کیلوگرم: الیاسی به دنبال نمایشی قوی

محمد الیاسی دیگر چهره جوان تیم‌ ‌ملی ایران در این رقابت‌ها است که برای نخستین‌بار در رقابت‌های قهرمانی جهان به عنوان نماینده ایران به روی تشک می‌رود. در این وزن نیز عنوان‌داران جهانی و  المپیک حضور دارند که همین امر کار را برای الیاسی، چهره جوان تیم‌ ‌ملی ایران بیش از پیش سخت می‌کند.

المرات تاسمرادف ازبک و دارنده مدال‌های برنز المپیک و جهان، المات کبیسپایف قزاق و دارنده مدال‌های نقره و برنز جهان، ریو هان سو کره‌ای و دارنده مدال‌های طلا و نقره جهان و طلای بازی‌های آسیایی و آسیا، آرتم سورکوف روس و دارنده مدال برنز جهان، طلای اروپا و بازی‌های اروپایی، سوسلان دائوروف بلاروس و نفر دوم بازی‌های اروپایی، کامران ممدوف آذربایجانی و نفر سوم اروپا و کارن اصلانیان ارمنستانی قهرمان جوانان جهان از جمله چهره‌های شاخص وزن ۶۶ کیلوگرم در رقابت‌های قهرمانی جهان محسوب می‌شوند.

وزن ۷۱ کیلوگرم: گرایی لقمه‌ای گلوگیر برای عنوان‌داران جهان

محمد علی گرایی، نایب قهرمان آسیا و قهرمان بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی که پیش از این توانسته استعداد و توانایی بالای خود را در رویدادهایی هم‌چون جام باشگاه‌های جهان با شکست نامداران جهان و المپیک نشان دهد، در این وزن برای ایران به روی تشک خواهد رفت.

گرایی در این رقابت‌ها عنوان‌دارانی هم‌چون رسول چونایف، دارنده مدال برنز المپیک و طلا و برنز جهان از آذربایجان، شاماگی بولکوآدزه نفر سوم  المپیک از گرجستان و فرانک استابلر آلمانی و دارنده مدال‌های طلای برنز و جهان را پیش‌رو دارد. گرایی بر روی تشک مبارزه با جسارت و جنگندگی خاصی ظاهر می‌شود و با داشتن تجربه حضور در میادین مختلف و هم‌چنین استفاده از نیروی جوانی می‌تواند یکی از شانس‌هاس کسب مدال برای ایران باشد.

وزن ۷۵ کیلوگرم: عبدولی ناآماده به دنبال بهترین نمایش

سعید عبدولی شاخص‌ترین کشتی گیر ایران در این رقابت‌ها در این وزن به روی تشک می‌رود. عبدولی پس از کسب مدال برنز المپیک چند ماهی به بهانه‌های مختلف از کشتی دور بود. پس از برخی حرف و حدیث‌ها در نحوه انتخاب عبدولی برای حضور در مسابقات جهانی، این کشتی‌گیر تنها با ۲۰ روز حضور در اردوی تیم ملی راهی پاریس شده تا برای ایران به روی تشک برود که همین امر کار را برای شاخص‌ترین چهره تیم ملی بیش از پیش سخت می‌کند.

هر چند عبدولی پیش از اعزام به این رقابت‌ها تاکید کرد طی چندین سال حضورش در کشتی تا این اندازه به لحاظ روحی و بدنی آماده رویارویی با حریفان نبوده است اما باید دید عبدولی چه نمایشی مقابل بهترین‌های جهان خواهد داشت.

کیم هیون وو کره‌ای و دارنده مدال‌های طلای جهان و برنز جهان و المپیک، تاماش لورینچ مجار و دارنده مدال‌های نقره المپیک و برنز جهان، حسن علی‌یف آذربایجانی و دارنده مدال‌های طلا و برنز جهان، الکساندر چرکین روس و قهرمان اروپا به همراه ویکتور نمس صرب که طلای زیر ۲۳ اروپا و نایب قهرمانی اروپا را در کارنامه خود دارد از جمله چهره‌های صاحب‌نام این وزن محسوب می‌شوند.

وزن ۸۰ کیلوگرم: قادریان در پی جبران مافات

یوسف قادریان، دارنده مدال برنز جهان یکی از دو کشتی‌گیر تیم‌ ‌ملی ایران محسوب می‌شود که سابقه حضور در این رقابت‌ها را دارد.

قادریان در رقابت‌های جهانی لاس وگاس ۲۰۱۵ به مدال برنز رسید اما در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۶ که مخصوصا اوزان غیرالمپیکی بود با نمایشی ضعیف از دور رقابت‌ها کنار رفت و این‌بار به دنبال جبران مافات در پاریس است. قادریان پس از قهرمانی در جام تختی و بازی‌های همبستگی اسلامی از انگیزه بالایی برای رسیدن به دومین مدال جهانی برخوردار است و قطعا با بهره‌ گرفتن از تجارب گذشته و دوری از اشتباه می‌تواند دیگر مدال‌آور ایران در این رقابت‌ها نام بگیرد.

در این وزن بزرگان کشتی جهان همچون رومن ولاسوف روس و دارنده مدال‌های طلای جهان و المپیک، زورابی داتوناشویلی گرج و دارنده مدال طلای اروپا، اصلان آتم ترک و نفر دوم جهان، آلکساندر کسیدیس سوئدی و دارنده مدال‌های طلا و نقره زیر ۲۳ سال اروپا، مارک مادسن کشتی‌گیر کهنه کار دانمارکی و دارنده مدال‌های نقره جهان و المپیک، دیمیتری شوکوف اوکراینی و نفر سوم جوانان جهان و دارنده مدال برنز بازی‌های اروپایی و ادگار بابیان لهستانی و دارنده مدال نقره اروپا حاضر خواهند بود.

وزن ۸۵ کیلوگرم: نوری می‌تواند خودش باشد

حسین نوری، قهرمان آسیا دیگر نماینده ایران در این رقابت‌ها است که برای نخستین‌بار پا به این مسابقات می‌گذارد. نوری اخیرا در رقابت‌های قهرمانی آسیا به گردن اویز طلا رسید و با استفاده از انگیزه و نیروی جوانی درصدد است در نخستین تجربه جهانی خود به روی سکو برود. نوری اگر بخواهد می‌تواند همان کشتی‌گیری شود که در رقابت‌های انتخابی تیم ملی برای حضور در المپیک ریو یقه بزرگان این وزن را گرفت و مقتدرانه به عنوان قهرمانی رسید هر چند که در نهایت راهی المپیک نشد.

در این وزن ویکتور لورینچ مجارستانی و دارنده دو مدال برنز جهان، داویت چاکوتادزه روس و قهرمان المپیک ریو، نیکولای بایراکوف بلغار، نفر پنجم المپیک ریو و سوم اروپا، بنیامین پروویسو از آمریکا و دارنده مدال‌های طلا و نقره پان آمریکن، جاوید حمزاتوف از بلاروس و دارنده مدال برنز جهان و المپیکبه همراه متهان باشار ترک و دارنده مدال نقره اروپا و مدال برنز بازی های اروپایی از جمله چهره‌های شاخص این وزن هستند که به روی تشک می‌روند.

در این میان چاکوتادزه روس که طلای المپیک ریو را بر گردن آویخت، اخیرا در رقابت‌های قهرمانی اروپا به عنوانی بهتر از یازدهمی نرسید. او در تورنمنت پیتلاسینسکی نیز مدال نقره گرفت.

وزن ۹۸ کیلوگرم: صالحی‌زاده به دنبال طلای جهان

سید مصطفی صالحی‌زاده، کشتی‌گیر آتیه‌دار تیم‌ ‌ملی نماینده ایران در این وزن است. او به تازگی مدال طلای آسیا را بر گردن آویخت و در رقابت‌های انتخابی تیم‌ ‌ملی نیز با ارائه عملکردی خوب موفق به عنوان قهرمانی و رسیدن به دوبنده تیم ملی شد. به اذعان بسیاری از کارشناسان صالحی‌زاده به شرط آن که تحت تاثیر جو سنگین مسابقات قرار نگیرد و کشتی‌های خود را به نمایش بگذارد می‌تواند دیگر مدال‌آور ایران در این رقابت‌ها باشد. هر چند او پیش از اعزام به پاریس از عزم خود برای رسیدن به مدال طلا در نخستین حضورش در رقابت‌های جهانی خبر داد.

آرتور الکسانیان ارمنستانی و دارنده مدال‌های طلا و برنز المپیک و طلا و نقره جهان، بالاژ کیس مجارستانی و دارنده مدال‌های طلا و برنز جهان، دیمیتری تیمچنکو نفر سوم جهان از اوکراین، ملونین نمونوی فرانسوی و نفر پنجم  المپیک پکن و دارنده مدال‌های طلا و نقره جهان به همراه یورلان ایسکاکوف قزاق و دارنده مدال‌های طلا و نقره آسیا از جمله چهره‌های شاخص در این وزن محسوب می‌شوند.

۱۳۰ کیلوگرم: قوره‌جیلی و عرض اندام مقابل غول‌های جهان

شهاب قوره جیلی، کشتی‌گیر سنگین وزن ایران و دارنده مدال‌های برنز جوانان جهان  و برنز بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی نماینده ایران در این وزن است که کار بسیار سختی را برای نشان دادن توانایی‌هایش دارد.

رضا کایالپ ترک و دارنده دو مدال طلای جهان و نقره و برنز  المپیک، صبا شریعتی، کشتی‌گیر ایرانی الاصل آذربایجان و نفر سوم  المپیک، مامینجان عبدالله‌یف ازبک و دارنده مدال‌های برنز آسیا و نقره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی، سرگئی سیمینوف روس نفر سوم المپیک ریو، مرات رامانوف قرقیز و دارنده مدال‌های نقره و برنز آسیا به همراه هیکی نابی از استونی و بالینت لام مجارستانی از جمله چهره‌های شاخص این وزن محسوب می‌شوند.

لوپز کوبایی چهره شماره یک این وزن در جهان و دارنده مدال‌های طلای جهان و المپیک شاخص‌ترین غایب این رقابت‌ها در سنگین وزن محسوب می‌شود.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس