ظریف

«محمدجواد ظریف» به تازگی گفته است: ما در برجام به اهدافمان رسیده‌ایم و میلیاردها دلار سرمایه هم وارد کشور شده است!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

در دنیای ظریف، ساعت چند است؟

ظریف: در برجام به اهدافمان رسیده‌ایم و میلیاردها دلار سرمایه وارد کشور شده است!

«محمدجواد ظریف» وزیر پیشنهادی امور خارجه برای دولت دوازدهم و از ارکان تحقق برجام آقای روحانی، در اظهارات خود در جمع نمایندگان فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی پیرامون برجام گفته است:

«در حوزه برجام به اهداف خود رسیده‌ایم و تا کنون موانع حمل و نقل، حوزه نفت و بانک برداشته شده است و از آنجایی که در مذاکرات درباره سایر حوزه ها صحبت نشد لذا نمی‌توان انتظار داشت تحریم‌ها در حوزه‌های دیگر نیز برداشته شود.»

به گزارش فارس، او همچنین می‌افزاید: تاکنون میلیاردها دلار سرمایه خارجی بعد از برجام وارد کشور شده است![۱]

*ما دقیقا نمی‌دانیم در دنیای برجامی آقای ظریف که در آن آمریکا یک کدخدای ترسنده از سازمان ملل، دولت آقای روحانی یک دولت گلوبالیزه و صلاح حزب‌الله در خروج از سوریه[۲] است، عقربه‌های ساعت روی چه اعدادی قرار دارد؟!

اظهارات ظریف در حالی است که شکست پروژه برجام و بی‌دستاوردی آن سر به آسمان گذاشته و حالا دیگر همه در حال زمزمه پیرامون احتمالات بعد از «اعلام شکست رسمی برجام» هستند.

از رئیس‌جمهور آمریکا تا علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی که چندی قبل تأکید کرد هنوز هم می‌توان برجام را از شکست نجات داد![۳] و تا اصلاح‌طلبان بعنوان اصلی‌ترین حامیان برجام که این روزها حتی در سخنرانی‌های مطوّل خود نیز به برجام هیچ اشاره‌ای نمی‌کنند و یکی یکی در حال توبه از برجام آقای روحانی هستند.[۴]

جالب آنکه حسین موسویان، از چهره‌های خارج نشین طرفدار دولت نیز تاکنون چندین مرتبه به احتمال شکست رسمی برجام اشاره کرده است.

او در یکی از صحبت‌های خود در این رابطه می‌گوید: «اگر ایران نتواند از منافع اقتصادی برجام بهره‌مند شود، چرا باید خود را متعهد به آن بداند؟ این موضوع میدان بازی جدید واشنگتن خواهد بود.»[۵]

تنها نگاهی به همین گفته‌های مستند در کنار فهم این حقیقت که نه تحریمی بصورت کارا لغو شده و نه دستاوردی بصورت ملموس حاصل آمده؛ کافیست تا فاصله زیاد دنیای محمدجواد ظریف با جهان واقعیت‌ها مشخص شود.

برخی کارشناسان معتقدند پس از دستگیری یک جاسوس در تیم هسته‌ای و در اقتفای آن، احضار دو چهره مدافع برجام برای پرسش‌های امنیتی و افشای دریافت پول نقد از کاخ سفید توسط یکی از مروّجین برجام، تغییرات سینوسی فاحشی در رفتار عوامل ستادی برجام دیده می‌شود که هدف از آنها اجرای «فرایند نجات» در پساشکست برجام است.

***

فقط روحانی! کسی از چپ‌ها انتظار شهردار زن و جوانگرایی نداشته باشد...

سیدمحمود میرلوحی، عضو شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلب و از منتخبان شورای شهر پنجم تهران، به تازگی در بخشی از مصاحبه خود با خبرگزاری ایلنا درباره کابینه دوم رئیس‌جمهور روحانی گفته است:

«انتظار اصلاح‌طلبان این بود که دولت دوازدهم اصلاح‌طلب‌تر از دولت یازدهم باشد. همچنین ما انتظار داشتیم که دولت دوازدهم جوانتر باشد و زنان نیز در جمع وزرای معرفی شده، حضور داشته باشند.»

او در ادامه می‌افزاید:

آقای روحانی در ایام انتخابات بسیار صریح، نظرش را نسبت به زنان، جوانان و اقوام بیان کرد. ما امیدواریم آن قول‌ها و وعده‌ها خود را در دولت دوازدهم نشان دهد. ما انتظار داریم میزان حضور آن افراد در دولت افزایش یابد. ما فکر می‌کنیم زمان حضور و نقش‌آفرینی زنان، جوانان و اقوام در سطوح عالی و میانی کشور فرارسیده و تاخیر در آن به صلاح کشور نیست.[۶]

*اظهارات این عضو شورای شهر تهران در حالی است که اصلاح‌طلبان برای پست شهرداری تهران با اینکه دارای تمامی امکانات برای تحقق شعار چندین ساله خود بودند اما نه تنها حاضر به انتصاب یک شهردار زن نشدند بلکه حتی مسئله مهم جوانگرایی را هم ذبح کردند و چهره‌ای ۶۵ ساله را به سمت شهرداری پایتخت جمهوری اسلامی برگزیدند که گفته می‌شود پیش از این به دلیل مشکلات قلبی از پذیرفتن سمت‌های کلان دولتی استنکاف کرده است.

به سخن دیگر اینکه عیار انتقادات اصلاح‌طلبان از رئیس‌جمهور روحانی بواسطه عدم‌النصب وزیر زن و یا عدم جوان‌سازی کابینه دوم بسیار پایین و در حد جعلی است و آنها در واقع قصد دارند کاری که خود در مظان انجام آن بوده‌اند را به گردن آقای روحانی بیاندازند.

لازم به ذکر است، تأکید ستاد اصلاحات بر عدم نصب شهردار زن به حدی عیان بود که حتی نامزد شدن خانم «الهه کولایی» برای احراز پست شهرداری تهران و درخواست برنامه از وی تنها یک نمایش تلقی شد و اعتراض محافل اصلاح‌طلبی را نیز برانگیخت.[۷]

گفته می‌شود جریان سیاسی چپ به این دلیل که وارد فرایند «طلاق سیاسی از دولت روحانی» شده است، پس از این بر حجم انتقادات خود علیه دولت دوازهم خواهد افزود و آقای روحانی را ام‌المشاکل کشور جلوه خواهد داد.

***

وقتی پیرمردها می‌دانند توانایی «قالیباف جوان» را ندارند

نجفی شرایط «منفی بی‌نهایت» تهران را با «قلیان» به صفر می‌رساند؟

روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد، در شماره شنبه گذشته خود طی گزارشی با عنوان «لبخند تهران» به استقبال انتصاب محمدعلی نجفی ۶۵ ساله به سمت شهرداری تهران رفت.

این روزنامه در بخشی از مقدمه گزارش خود نوشته است:

«محمدعلی نجفی، نیرویی توانمند و قابل اعتماد که اگر محدودیتی برای کارش پیش نیاید و اگر حلقه نزدیکان و اطرافیانش در امور مدیریتی او دخالتی نکنند، می تواند بعد از سپری کردن حداقل چهار سال، شرایط ساز و کار موجود در شهرداری و مدیریت پایتخت را از منفی بی نهایت به صفر برساند.»[۸]

*البته دلیل اینهمه حقد و کینه ستاد جریان چپ از مدیریت جهادی و ۱۲ سال شهرداری محمدباقر قالیباف در ظاهر امر مشخص نیست اما نکته محرز آنست که عمده این حملات به این دلیل صورت می‌گیرد که اصلاح‌طلبان بهتر از هرکسی می‌دانند توانایی تکرار کارنامه قالیباف جوان را ندارند.

آنهم با جایگزینی کسی که در میان مردم به پیری، داشتن بیماری جسمی و قلیان مشهور است...

جریان سیاسی خاص که محمدعلی نجفی را صرفاً با دو مأموریت ویژه «انتخابات» و «قالیباف‌سوزی» به شهرداری تهران فرستاده است، در خود این اجبار را احساس می‌کند که در کنار چینش مطلوب پازل برای دو انتخابات سال ۹۸ و ۱۴۰۰ با عملگری ویژه شهرداری تهران، تمام اقدامات و خدمات محمدباقر قالیباف را نیز ملکوک نموده و از وی سیاه‌ترین تصویر ممکن را در ذهن مردم بسازد.

تا نسیم مدیریت جهادی آنچنان که ۱۲ سال بر تهران وزید و این شهر را در چشم دشمنان ایران حتی در زمره پیشرفته‌ترین شهرهای جهان قرار داد[۹]، هیچگاه و در هیچ بخش دیگری از پیکره ایران اسلامی، وزیدن نگیرد.

گفتنیست، پیش از تأکید روزنامه آفتاب یزد مبنی بر اینکه شرایط تهران در حالت منفی بینهایت! قرار دارد، برخی محافل اصلاح‌طلب تقلا کردند تا از شهر تهران در دوران پساقالیباف با عنوان «شهر سوخته» یاد کنند و این عبارت را در ذهن افکار عمومی تسرّی دهند.[۱۰]

نقشه‌ای که البته نتیجه برعکس داد و هم‌اکنون به عاملی برای تمسخر اصلاح‌طلبان تبدیل شده است.

روزنامه کیهان نیز به تازگی در اشاره به تعبیر «شهر سوخته» و ماجرای منفی بینهایت بودن تهران، در مطلبی نوشت:‌ (آنها) می‌دانند که در انجام خدمات شهری به پای قالیباف نمی‌رسند، دارند از حالا برای ناتوانی خود در اداره شهر بهانه می‌تراشند.[۱۱]

در کنار این تخریب‌ها و برای تنویر بیشتر افکار عمومی، اشاره به گفته‌های مشاهیر اصلاح‌طلب طی روزهای اخیر علیه «محمدباقر قالیباف» نیز ضروری به نظر می‌رسد:

در میان حملات گسترده این روزهای اصلاح‌طلبان علیه قالیباف، جملات زیر قابل اشاره است:

_غلامحسین کرباسچی: قالیباف کم‌کاری کرده و فعالیت‌هایش زیر نظر شورای شهر نبوده است.

_محمد هاشمی: قالیباف تهران را ۱۰۰ سال به عقب برد.

_عبدالواحد موسوی لاری: اصلی‌ترین بازنده انتخابات قالیباف بود.

_محمدعلی افشانی: قالیباف مردم تهران را به جهنم برد.

_ولی‌ا... شجاع‌پوریان: قالیباف خود را موظف به پاسخگویی نمی‌دانست!

_الهه کولایی: نگاه قالیباف سخت‌افزاری و غافل از انسان بوده است.

_مصطفی میرسلیم: آقای قالیباف دیگر نمی‌ماند تمام شد، اما هر جا باشد باید مواظب او بود که خلافی نکند. اینها برای جامعه ما بسیار مضر است.

_محسن هاشمی: پیشرفت مترو در دوران قالیباف نمایشی و تبلیغاتی بوده است.

_زهرا نژادبهرام: قالیباف ناکارآمد بود و اقدامات خود را تأیید نمی‌کرد![۱۲]

(اگرچه ممکن است این صحبت‌ها دفاع از آقای قالیباف قلمداد شود اما حقیقت این است که مسئله مدیریت جهادی محصور در افراد نیست.

نکته‌ای که ستاد جریان سیاسی خاص هم آنرا می‌داند و برای همین، عزم خود را بر ذبح کردن مدیریت جهادی و تمثّلات آن قرار داده است و نه لزوما بر افراد.)

پی‌نوشت: لازم به یادآوریست آقای نجفی چند سال قبل توضیحات مفصلی را درباره مصرف خانوادگی «قلیان» و بی‌اشکال بودن آن ارائه کرده است![۱۳]

***

1_ http://fna.ir/N8I47V

2_ mshrgh.ir/279918

3_ mshrgh.ir/741095

4_ mshrgh.ir/755691

5_ mshrgh.ir/741095

6_ https://tnews.ir/news/72a591813624.html

7_ mshrgh.ir/761006

8_ http://aftabeyazd.ir/?newsid=80954

9_ https://www.tasnimnews.com/fa/news/1396/03/10/1424540

10_ mshrgh.ir/729526

11_mshrgh.ir/760958

12_ mshrgh.ir/760842

13_http://www.asriran.com/fa/news/300654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 5
  • سید IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۲
    19 10
    عثلاه تلبان طحوع عاور
  • خشایار IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۲
    6 0
    تاسف بجای تشکر از کارهای هم با تعویض هر مدیر نباید نکات منفی را مد نظر داشت واگر قرار است دیواری خوبی ها را خواستین خراب کنید باید اجر اجر دیوار را بیرون کشید نه کل دیوار را خراب کرد. دکتر قالیباف مرد عمل و کارامد بود زمان نشان خواهد داد که چه کسی توان بازسازی و نوسازی پس از ان را دارد .
  • سعید IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۲
    5 0
    ما انتظار ز می شمارند معجزه از نجفی در شهرداری تهران نداریم نمی خواهیم معجزه کند حداقل نصف قالی باف خدمات بدهد می گوییم علی برگت الله چون این گروه قلیل جز خالی بندی و وعده های سر خرمن و تمام ناکارآمدی خود را به گذشته گان ربط دهند چیز دیگری دست شان بر نمی آید آقای نجفی این چهار سال هم می گذرد و جوجه را آخر پاییز می شمارند. حداقل برای چهار سال دیگر بهانه ای برای فرار از واقعیت ها پیدا کن .
  • ناشناس IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۲
    8 1
    ویندوز آقای ظریف ویروسی شده،لطفا" به دادش برسید.
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۲
    1 1
    نجفی وت داره هم قلیان بکشه هم در شهر را تمیز کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس