کد خبر 761158
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۳
ترزا می

نخست وزیر انگلیس به خوبی می‌داند که برگزیت می‌تواند به پاشنه آشیل قدرت وی تبدیل شود.

 به گزارش مشرق، در حالی که هنوز مذاکرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا شکل و شمایل واقعی خود را پیدا نکرده و طفین(لندن و بروکسل) در حال محک زدن یکدیگر در مذاکرات ابتدایی هستند، اکثر شهروندان انگلیسی از مدیریت تراز می نخست وزیر خود در این مذاکرات ابراز نارضایتی کرده اند. نظرسنجی جدید موسسه "او آر بی" نشان می دهد که بیش از ۶۱ درصد رای دهندگان بریتانیایی از عملکرد ترزا می در مدیریت مذاکرات مربوط به خروج از اتحادیه اروپا رضایت ندارند. این رقم در مقایسه با ماه ژوئن امسال، ۱۵ درصد کاهش داشته است.

در آن زمان، ترزا می از حمایت اکثریت نسبی جامعه در مذاکرات برگزیت برخوردار بود اما هم اکنون معادله برعکس شده است. به نظر می رسد تبلیغات احزاب و گروههای سیاسی در انگلیس از یک سو و هشدارهای صورت گرفته در خصوص خروج انگلیس از اروپا از سوی دیگر، بر شکل گیری و تشدید این روند تاثیرگذار بوده است.

هم اکنون ترزا می به شدت نسبت به آینده سیاسی خود نگران است. نخست وزیر انگلیس به خوبی می داند که برگزیت می‌تواند به پاشنه آشیل قدرت وی تبدیل شود. در دوران نخست وزیر دیوید کامرون (که به مراتب شخصیت قوی تری از ترزا می محسوب می‌شد)، مقاومت محافظه کاران در مقابل تبعات برگزاری همه پرسی به اندازه ای نبود که منجر به حفظ نخست وزیر سابق انگلیس در خانه شماره و داونینگ استریت شود. در نهایت، دیوید کامرون علی رغم میل باطنی خود ناچار شد از سمت نخست وزیری کشورش کناره گیری کند و جای خود را به ترزا می دهد.

هم اکنون، ترزا می از اینکه به دومین قربانی برگزیت تبدیل شود به شدت نگران است. نظرسنجی های اخیر نشان می دهد که نگرانی های ترزا می در این خصوص بی دلیل نیست. در حالی که شهروندان اکثر کشورهای اروپایی از سران اروپای واحد خواسته اند تا در مذاکرات برگزیت با لندن قاطعانه برخورد کرده و از دادن امتیازات بیهوده به انگلیس خودداری کنند، شهروندان انگلیسی نگران ناتوانی سیاسی نخست وزیر خود در این مذاکرات هستند.

شکست دور اول مذاکرات برگزیت، موضوع دیگری است که نمی توان از کنار آن به راحتی گذشت. در جریان برگزاری دور نخست مذاکرات برگزیت، طرفین نتوانستند به نقطه مشترکی در این خصوص برسند. همین مسئله، تردید کشورهای اروپایی مبنی بر نتیجه بخش بودن مذاکرات را افزایش داده است. شهروندان انگلیسی هم اکنون در نوعی بلاتکلیفی سیاسی و اقتصادی به سر می برند.

آنها امیدوار بودند با آغاز رسمی مذاکرات برگزیت، از شدت این بلاتکلیفی کاسته شود اما هم اکنون شاهد پیچیده تر شدن معمای خروج کشوررشان از اتحادیه اروپا هستند. نباید فذاموش کرد که بریتانیا کمتر از ۲ سال فرصت دارد تا درباره مفاد قرارداد مربوط به خروج از اتحادیه اروپا، مذاکره کند. بریتانیا باید تا اواخر مارس ۲۰۱۹ میلادی از اتحادیه اروپا خارج شود. آیا تا آن زمان، دولت ترزا می قادر خواهد بود مذاکرات موثری را با سران اروپایی صورت دهد؟ پاسخ این سوال فعلا مثبت نیست!

هر یک از طرفین مذاکرات برگزیت، یعنی لندن و اتحادیه اروپا خواسته هایی دارند که در صدد برآورده ساختن آنها هستند. این خواسته ها، خصوصا در حوزه های شهروندی و تجاری در تعارض با یکدیگر قرار دارد. بدیهی است که در این معادله، یکی اط طرفها ناچار است از خواسته های خود عقب نشینی کند. در هر حال، نظرسنجی های اخیر در خصوص نحوه عملکرد دولت انگلیس در مذاکرات برگزیت، به مثابه نوعی سکته سیاسی برای ترزا می، آن هم در همین گامهای نخستین مذاکرات برگزیت محسوب می شود. هم اکنون طرف مقابل یعنی اتحادیه اروپا به خوبی دریافته است که ترزا می پشتوانه مردمی لازم را برای ادامه قاطعانه مذاکرات دارا نیست.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس