کد خبر 759846
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۵
کودک

رئیس گروه آمارهای جمعیتی ثبت احوال به رواج سبک زندگی اسلامی در جامعه برای کاهش طلاق و پایین آمدن سن ازدواج تأکید کرد و گفت: میزان موالید از سال ۹۵ در کشور کاهش یافته است.

 به گزارش مشرق، علیرضا ساجدی امروز در همایش "پیامدهای تک‌فرزندی بر سلامت خانواده" با اشاره به بند ۱۴ سیاست‌های کلی جمعیت در رابطه با رصد مستمر سیاست‌های جمعیتی در ابعاد کمی و کیفی اظهار داشت: در کشور ۱۲۲ مرکز به پایگاه اطلاعات جمعیت کشور از طریق وب‌سایت متصل هستند و در آینده‌ای نزدیک داده‌های ولادت از مراکز درمانی به پایگاه اطلاعات کشور انتقال می‌یابند.

وی به وجود یک هزار و ۳۵ نیروی انسانی در اداره ثبت احوال مراکز شهرستان‌ها و بخش‌ها اشاره کرد و گفت: وجود این میزان نیروی انسانی امکان گردآوری گسترده آمار را ایجاد کرده است.

رئیس آمارهای جمعیتی و مهاجرت دفتر آمار سازمان ثبت احوال بیشترین تعداد موالید را از سال ۵۰ به بعد در دهه ۶۰ عنوان کرد و گفت: از دهه ۶۰ تا سال ۸۰ تعداد موالید در کشور کاهش و بعد از سال ۸۰ افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه دلیل افزایش جمعیت از سال ۸۰ مربوط به ازدواج متولدین دهه ۶۰ است که تعدادشان زیاد بوده و امری طبیعی است، عنوان کرد: از سال ۹۵ تعداد موالید کاهش یافته که پیش‌بینی می‌شود با عدم تمایل خانواده‌ها به فرزند سوم این روند کاهش جمعیت ادامه یابد.

ساجدی بیشترین گروه سنی مادران کشور را در بازه ۲۵ تا ۲۹ سال عنوان کرد و گفت: مادران گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال استان بیشتر از مادران این گروه سنی کشور است و مادران گروه سنی ۲۷ تا ۳۴ سال استان زنجان کمتر از مادران این گروه سنی کشور است.

وی نرخ موالید سال ۹۵  در کشور را ۱۹.۴ در هزار نفر و در استان را ۱۹.۵ در هزار نفر عنوان کرد و افزود: نرخ مرگ و میر سال ۹۵  نیز در کشور ۴.۸ در هزار نفر و در استان ۴.۷ در هزار نفر بوده است.

رئیس با اشاره به مغفول ماندن مسئله افزایش سن ازدواج در کشور ابراز کرد: آسان شدن ازدواج، رواج سبک زندگی اسلامی و جلوگیری از وقوع طلاق و فرسوده شدن خانواده‌ها از راه‌های کاهش سن ازدواج است.

وی بیشترین ازدواج مردان را در کشور مربوط به گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال و در زنان مربوط به گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ سال عنوان کرد و گفت: این آمار در زنان استان زنجان در گروه سنی ۱۵ تا ۱۹ سال و در مردان مشابه آمار کشور است.

ساجدی میزان طلاق با طول زندگی مشترک کمتر از یک سال را در سال ۹۵ در کشور ۱۱ درصد و در استان ۱۵.۷ درصد عنوان کرد و گفت:  بالا بودن میزان طلاق با طول زندگی مشترک کمتر از یک سال استان زنجان باید مورد توجه قرار گیرد.

وی جمعیت افراد ۱۵ تا ۶۵ سال کشور را در سال ۹۵، ۶۹.۴ در هزار نفر و در استان ۷۰.۵  در هزار نفر عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه میزان این آمار در استان زنجان در سال ۹۰، ‌ ۷۰.۷ در هزار نفر بوده پنجره جمعیت در زنجان ثابت بوده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس