کد خبر 759752
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۰
بسکتبال

رقابت‌های بسکتبال کاپ‌آسیا از امروز (سه شنبه) آغاز شده اما دیدارهای تیم ملی ایران از فردا شروع می‌شود.

به گزارش مشرق، بیست و نهمین دوره از رقابت‌های بسکتبال قهرمانی آسیا از امروز در بیروت پایتخت لبنان و با نام کاپ‌آسیا شروع می‌شود. ۱۶ تیم برتر قاره کهن و اقیانوسیه به عروس شهرهای خاورمیانه سفر کرده‌اند و از امروز در چهار گروه چهار تیمی رقابتشان را شروع می‌کنند. بهترین‌های این دو قاره تقابل خود برای نخستین دوره کاپ‌آسیا را شروع می‌کنند و باید دید در انتها کدام تیم می‌تواند بر بام آسیا قرار بگیرد. تیم ملی ایران نیز که برای شرکت در این تورنمنت در لبنان حضور دارد از فردا کارش را شروع می‌کند و در روز نخست استراحت خواهد داشت.


*بعد از ۱۲ سال در غرب‌آسیا
لبنان برای نخستین‌بار است که میزبانی رقابت‌های قهرمانی آسیا را برعهده گرفته و این مسابقات را در یک سالن واقع در منطقه جونیه برگزار خواهد کرد. بعد از ۱۲ سال است که میزبانی این تورنمنت مهم آسیایی به منطقه غرب‌آسیا رسیده و حالا بیروت و جونیه پذیرای بهترین‌های بسکتبال آسیا هستند. آخرین باری که این مسابقات از شرق قاره کهن خارج شد به سال ۲۰۰۵ بازمی‌گردد که قطر میزبانی رقابت‌ها را برعهده داشت و جام به چینی‌ها رسید. دقیقا از آن سال به بعد بود که بسکتبال ایران به یکباره وارد مدعیان آسیا جای گرفت و عرصه را برهمه حریفان تنگ کرد. بعد از آن دوره ژاپن و فیلیپین یکبار و چین سه بار میزبانی این رقابت‌ها را برعهده گرفت.


* ورود استرالیا و نیوزلند
برای نخستین‌بار از این دوره استرالیا و نیوزلند هم به رقابت‌های آسیایی وارد شدند و در کنار کشورهای قاره کهن رقابت می‌کنند. در کنار این دو کشور،‌ لبنان، قزاقستان، هنگ کنگ، چین، چین تایپه، فیلیپین،‌ ژاپن، کره جنوبی، قطر، اردن، عراق، سوریه، هند و ایران در این دوره حضور خواهند داشت و باهم مسابقه می‌دهند. از همین دوره نیز تغییراتی اساسی در رقابت‌های قهرمانی آسیا شکل گرفته که نسبت به سال‌های گذشته آن را متفاوت کرده‌است اما حضور پرقدرت تیم‌ها در بیروت نشان می‌دهد اهمیت آن برای بسکتبال آسیا کم نشده‌ است.


* تغییرات در قهرمانی آسیا
از این دوره مسابقات قهرمانی آسیا با نام کاپ آسیا برگزار می‌شود که انتخابی المپیک یا جام جهانی نیست. در دوره‌های قبلی سه تیم اول این تورنمنت به جام جهانی می‌رفتند یا قهرمان آن سهمیه المپیک می‌گرفت اما از امسال نحوه کسب سهمیه المپیک و جام جهانی در کل بسکتبال دنیا تغییر کرده‌است و کاپ‌آسیا تنها رقابت اصلی تقابل آسیایی‌ها برابر هم است تا بهترین تیم خودش را نشان دهد و اولی‌اش را برهمه حریفان در قاره کهن اثبات کند. همانطور که گفته شد نیز تیم‌ها با ترکیب‌ قدرتمندی به لبنان آمده‌اند و این نشان می‌دهد که مسابقات همچنان دارای اهمیت بالایی است.


* گروه‌بندی ایران
طبق قرعه کشی انجام شده قبل از مسابقات تیم ملی کشورمان در مرحله مقدماتی کاپ‌آسیا در گروه اول قرار گرفت و باید با هند، سوریه و اردن رقابت کند. تیم‌ها بعد هر مسابقه یک روز استراحت دارند و تیم ملی کشورمان نیز فردا اولین دیدارش را برابر هند برگزار می‌کند. بعد از یک روز استراحت سوریه حریف دوم کشورمان خواهد بود و سپس ملی‌پوشان یکشنبه برابر اردن بازی خواهند کرد. می‌توان گفت اصلی‌ترین مسابقه تیم ملی در مرحله مقدماتی پیکار برابر اردن است که قطعا تقابل دو تیم برای صدرنشینی خواهد بود که بازهم شانس اصلی برای تیم ملی کشورمان خواهد بود.


* نحوه صعود تیم‌ها
فیبا آسیا در نحوه صعود تیم‌ها به مرحله بعدی نیز تغییراتی ایجاد کرده‌است. طبق برنامه تیم‌های اول هر گروه به طور مستقیم راهی یک چهارم پایانی می‌شوند و تیم‌های دوم و سوم در مرحله پلی‌آف به صورت ضربدری با گروه دیگر مسابقه می‌دهند تا چهار تیم بعدی راه یافته به جمع هشت تیم مشخص شوند. تیم ملی ایران در صورت اول شدن در گروهش در مرحله یک چهارم پایانی با برنده دیدار تیم دوم گروه سوم و تیم سوم گروه چهارم پیکار خواهد کرد.


*  گروه‌بندی مسابقات
۱۶ تیم حاضر در تورنمنت درچهار گروه چهار تیمی قرار گرفته‌اند که ایران در گروه A قرار دارد. در گروه B عراق، چین، فیلیپین و قطر رقابت خواهند کرد که دوست‌داران بسکتبال آسیا در رای گیری فیبا این گروه را دشوارترین گروه تورنمنت معرفی کردند. در گروه C قزاقستان، لبنان، کره جنوبی و نیوزلند هستند و در گروه D نیز ژاپن، هنگ‌کنک،‌چین تایپه و استرالیا رقابت می‌کنند.


*بهترین‌های آسیا
بیست و نهمین دوره قهرمانی آسیا در شرایطی برگزار می‌شود که جام قهرمانی‌اش مدعیان زیادی دارد. چین مدافع عنوان قهرمانی است، فیلیپین به عنوان نایب قهرمان دو دوره گذشته اینبار سرمایه گذاری بیشتری برای کسب جام کرده‌است، ستاره‌های ایران به دنبال بازگشت به بام قاره آسیا هستند، کره جنوبی بعد از قهرمانی در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ همیشه جزو مدعیان بوده و استرالیا که می‌خواهد در اولین حضورش در این تورنمنت با جام به خانه بازگردد. در ده سال گذشته قهرمانی آسیا تنها به ایران و چین رسیده‌است. تیم ملی کشورمان با سه قهرمانی و چینی‌ها با دو قهرمانی بهترین‌های قاره بوده‌اند. در مجموع اما چین با ۱۶ قهرمانی بهترین تیم قاره است و بعد از آن فیلیپین با پنج قهرمانی و ایران با ۳ قهرمانی در رده‌های دوم و سوم ایستاده‌اند.


* تیم ملی ایران در بیروت
ایران برای کسب چهارمین قهرمانی‌اش راهی لبنان شده‌است اما امسال شرایط متفاوتی دارد. بعد از بیش از ده سال است که بازیکنان نسل طلایی به طور کامل در ترکیب تیم ملی کشورمان حضور ندارند و ستاره‌هایی جوان‌تر مسوولیت اصلی تیم ملی را برعهده دارند. فدراسیون جهانی بسکتبال در گزارشی تاکید کرد که در تیم کنونی ایران نشانه‌هایی از یک نسل جدید در بسکتبال کشورمان دیده می‌شود و حالا باید دید این نسل جنگنده، جوان، با انگیره و مستعد می‌تواند چهارمین قهرمانی کشورمان را به دست بیاورد یا نه. حامد حدادی، اوشین ساهاکیان، ارسلان کاظمی، فرید اصلانی، محمد جمشیدی، بهنام یخچالی، سجاد مشایخی، روزبه ارغوان، وحید دلیرزهان، نوید نیکتاش، نوید رضایی‌فر و میثم میرزایی ۱۲ بازیکن تیم ملی هستند که وحید دلیرزهان به دلیل مساله سربازی هنوز نتوانسته به جمع ملی‌پوشان اضافه شود.


*برنامه بازی‌های ایران:

*چهارشنبه

ایران – هند، ساعت ۱۶ (به وقت محلی)، ساعت ۱۷:۳۰ (به وقت ایران)

*جمعه

ایران – سوریه، ساعت ۲۱ (به وقت محلی)، ساعت ۲۲:۳۰ (به وقت ایران)

*یکشنبه

ایران – اردن، ساعت ۱۸:۳۰ (به وقت محلی)، ساعت ۲۰ (به وقت ایران)

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس