ظریف

بر اساس شواهد موجود و حساب تقریبی یکی از نمایندگان سابق مجلس شورای اسلامی، یک روز مراسم تحلیف بیش از هشت هزار میلیارد تومان هزینه برای کشور به بار آورده است.

سرویس سیاست مشرق - در تاریخ یکم مرداد سال جاری، سندی از مصوبه هیأت وزیران با عنوان «اختصاص ۳ میلیارد تومان برای تأمین هزینه سفر و اقامت هیأت‌های خارجی در ایران» منتشر شد. آنطور که در متن تصویب‌نامه هیأت وزیران آمده است، دولت با اختصاص ۳ میلیارد تومان از محل اعتبارات و ردیف بودجه "هزینه‌های پیش‌بینی نشده-کمک" به منظور تأمین هزینه‌ سفر هیأت‌های خارجی موافقت می‌کند.

این اولین بار طی سال‌های اخیر است که وزارت امور خارجه تحت عنوان "تأمین هزینه سفر هیأت‌های خارجی" به کشور، مازاد بر آنچه در بودجه سالانه وزارت امور خارجه بدین منظور اختصاص داده می‌شود، درخواست بودجه کمکی می‌نماید.

با توجه به همزمانی این درخواست با ایام برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری دوازدهم، به نظر می‌رسد وزارت امور خارجه برای تأمین هزینه‌های سفر، اقامت و پذیرایی از هیأت‌های دعوت‌شده به مراسم تحلیف، با کمبود بودجه مواجه شده است. هرچند اعتبارات وزارت خارجه برای پذیرایی و اقامت هیأت های خارجی مشخص نیست، اما این کسری بودجه در حالی است که نگاهی به جزییات قانون بودجه ۹۶ و ردیف‌های اختصاص یافته به برنامه‌های وزارت خارجه رقم‌های قابل توجهی را نشان می‌دهد که تحت عناوین مختلف در اختیار دارد. از جمله می‌توان به ردیف‌های زیر اشاره دارد:

- برنامه تنظیم و توسعه روابط با نهادها و سازمان‌های بین المللی ۱۰۰ میلیارد تومان

- برنامه گسترش و تقویت روابط با کشورها (دوجانبه و چندجانبه) ۳۰۸ میلیارد تومان

- برنامه هماهنگی روابط اقتصادی خارجی ۲۰۰ میلیارد تومان

- برنامه تقویت مناسبات بین المللی ۱۵۰ میلیارد تومان

و موارد مشابه دیگری ازین دست که از اینجا قابل مشاهده است. بودجه وزارت خارجه در سال ۹۶ بالغ بر ۱۱۶۰ میلیارد تومان است.

با این حال، این سؤال مطرح می‌شود که هزینه اقامت، پذیرایی و ... هیأت‌های حاضر در مراسم تحلیف ریاست محترم جمهوری چقدر بوده است که وزارت خارجه در تأمین آن با کمبود بودجه مواجه شده است؟

در مراسم تحلیف ریاست جمهوری دوازدهم، هیأت‌های سیاسی کشورها و دولت‌های خودمختار حاضر بودند. از جمله هیأت‌ها و نمایندگانی از:

زیمبابوه، لستو، ماداگاسکار، مالی، تانزانیا، زنگبار، مرسکسور، غنا، سوازیلند، اوگاندا، ساحل عاج، غنا، گامبیا، گینه، سائوتومه و پرنسیپ، توگو، نامیبیا، گابن، دماغه سبز، سورینام، گویان، گامبیا، مونته نگرو، نامیبیا

عالی رتبه ترین هیأت سیاسی حاضر در این مراسم هم از این قرار بود:

لسوتو، لتسی سوم، پادشاه
عراق، فؤاد معصوم، رئیس جمهور
افغانستان، محمداشرف غنی، رئیس‌جمهور
ارمنستان، سرژ سرکیسیان، رئیس‌جمهور
مولداوی، نیکلای تیموفتی، رئیس جمهور
زیمبابوه، رابرت موگابه، رئیس جمهور
غنا، جان درامانی ماهاما، رئیس جمهور
کره شمالی، کیم یونگ-نام، رئیس مجمع عالی خلق

از سوی دیگر؛ دکتر احمد توکلی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد دولت در یک روز تعطیلی تهران به بهانه مسائل امنیتی در کانال تلگرامی‌اش نوشت:

"مجلس از سران ده‌ها کشور و چندین سازمان بین المللی برای حضور در مراسم تحلیف دعوت کرده است. دسته‌ای از دعوت شدگان اجابت کردند. در میان آنان ۸ رئیس جمهور ۱۹ رئیس مجلس و مقامات دیگر تا حد نماینده‌ای از مجلس یک کشور حضور دارند. جز دو سه استثناء، قاطع مهمانان از کشورهای کمتر تأثیرگذار در مناسبات بین المللی هستند.

دولت با عذر حفظ امنیت، سطح حفاظت را از حساس به حیاتی ارتقاء داده و تمامی دستگاه‌های دولتی و بانک‌ها دولتی و خصوصی را در روز شنبه، فردا، تعطیل اعلام کرده است.

در اداره عقلانی کشور، هر تصمیم در بخش عمومی وقتی موجه است که روش هزینه-فایده اجتماعی با وزن دادن به هر فایده و هر هزینه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و ... بکار گرفته شود و جمع فایده‌ها از مجموع هزینه‌ها بیشتر گردد و در عین حال کار واجب‌تری که با همان هزینه قابل انجام است بر زمین نماند.

بدیهی است وزن وضریبی که به هر فایده یا هزینه‌ای داده می‌شود، از تصمیمی تا تصمیم دیگر متفاوت است.

هزینه تصمیم به دعوت ابتدائا اقتصادی است و در فقدان بعضی شروط هزینه سیاسی هم دارد.

هزینه اقتصادی از نظر مالی این اقلام را در بر می‌گیرد:

هزینه پذیرایی از هیئت‌ها، هزینه حفاظت از مقامات مهمان. چون علی القاعده برای بازدید از نقاط دیدنی نیز برنامه ریزی می‌شود، هزینه سفرهای داخلی با حفاظت پرخرج‌تر باید لحاظ شود. همین طور مبالغی که صرف خرید هدیه به مهمانان می‌گردد."

توکلی در ادامه می‌گوید:

"هزینه بزرگتر و مهمتر هزینه تعطیلی یک روزه تهران است. گرچه ظاهراً دولت فقط دستگاه‌های دولتی و بنگاه‌های بخش عمومی را تعطیل اعلام کرده است، اما به دلیل

۱. تعطیلی بانک‌های دولتی و خصوصی؛

۲. گستردگی دخالت دولت در امور اقتصادی که کار بخش خصوصی بدون حضور دولت لنگ می‌شود

۳. وزن سنگین تهران در اقتصاد کشور، تعطیلی به بخش دولتی و به تهران بزرگ محدود نمی‌ماند؛ بلکه بر کسب و کار در همه بخش‌ها و در سطح کشور تأثیر جدی می‌گذارد.

بعید میدانم این تأثیر از نیمی از تولید ملی نصف روز کامل کمتر باشد.

بر اساس این برآورد سرانگشتی، میزان این هزینه قابل تخمین است. صندوق بین المللی پول تولید ملی ایران را در سال جاری، با روش برابری قدرت خرید (PPP) ۱۵۴۰ میلیارد دلار برآورد کرده است.[۱]

با این مقدمات، درآمدی که با تعطیلی شنبه تهران کسب نمی‌شود ۱/۲ (دو و یک دهم) میلیارددلار است (۳۶۵/۱۵۴۰*۵/۰)

به قیمت امروز ارز در بازار تهران (هر دلار ۳۸۳۵ تومان) تعطیلی شنبه تهران حدود ۸۰۰۰ میلیارد تومان برای اقتصاد ملی و میلیاردها تومان برای خزانه دولت هزینه در بر دارد."

با احتساب یک حساب سرانگشتی میزان بودجه اعلامی دولت برای میهمانان خارجی و رقم تقریبی دکتر توکلی، مراسم تحلیف حسن روحانی برای مردم تهران، حداقل ۸ هزار و سه میلیارد تومان هزینه در برداشته است.

 


[۱] -http://www.imf.org/external/datamapper/PPPGDP@WEO/OEMDC/ADVEC/WEOWORLD/IRN

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 50
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    57 91
    دیگه برای هرچیز کوچکی به دولت حمله نکنیم
    • DE ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
      8 10
      این دیگه چجور دولیته که ارزشی برای حرف و مصوبه خودش هم قائل نیست همین چند هفته قبل مگه هیات وزیرات مصوب نکرد پول ملی بشه تومان؟ حالا چرا مکاتبات رسمی خود دولت و همین هیات وزیران به ريال نوشته؟؟؟
    • IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
      5 4
      ولی اینا اگر کوچکترین چیز از ما ها ببینن در بوق و کرنا می کنند و به اندازه کوه و جانایات تاریخ بشر بزرگش کرده و بخورد مردم می دهند.
    • IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
      6 7
      8 هزار میلیارد یعنی چی ؟ چند صفر دارد. اینم دولت تدبیر و امید هست. بیشتر خرج می کردید و پادشاه یک تنی گابن را آورده بودید.
    • IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
      6 3
      فقط پادشاه سوازیلند تو اینترنت سرچ کنین ببینین چه مفسد فی الارضی هستش
    • سمی IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
      7 0
      به این میگی کوچک؟ یا وضعت مالیت خیلی خوبه یا خبر از وضع مردم نداری. مردم زیر بار مشکلات مالی دارن کمر خم میکنن بعد دولت پول همین مردم رو صرف یه نمایش مسخره کرده.
    • عادل IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
      6 0
      کوچیک؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! بزرگ چیه؟ صداتون از جای خیلی خیلی گرم بلند میشه.
    • پويا IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      5 0
      دولت عشق خارج
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    5 0
    خودتان و خدایتان بهتر میدانید
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    71 12
    پیاز براشون سوغاتی بذارین. گرونقیمته
  • IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    37 41
    بابا این همه خرج کردید یه آنتی هیستامین هم میدادید به دماغه سبز بلکه آبریزش بینیش خوب شه از دماغه سبزی دربیاد
    • IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
      8 8
      من از وقتی اسم کشور "زنگبار" رو توی این خبر خوندم، دارم روی زمین غلت میزنم و ریسه میرم
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    4 9
    واقعا به حال خود تاسف خوردم که مدتی این سایت دغل باز را می خواندم.
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    4 9
    مشرق خان بزار دولت دوازدهم شروع بشه بعد حملاتت را شروع کن.
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    2 5
    چرا مردم اکثریت، همه عاشق نوکری برای انگلستان و آمریکایی ها هستند
  • IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    44 58
    اجلاس غیر متعهدها در زمان محمود چطور؟
    • ساده IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
      5 1
      شما باید همیشه ممنون محمود باشید جون اگر او نبود پیدا کردن کسی که مشکلات را به گردنش بیاندازید برایتان خیلی آسان نبو
    • M.sh IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
      7 2
      اجلاس غیر متعهدهارو با مراسم تحلیف مقایسه میکنی که حتی دبیر کل سازمان ملل با تمام تلاش ومخالفت امریکاییها وارد تهران شده بود واینقدر این مراسم مهم بود که از داخل وخارج فتنه گران دنبال توطئه بودند که به لطف خدا خنثی شد. اون کجا واین کجا. سالی که نکوست از حقارت سلفی ان پیداست!
    • عادل IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
      3 4
      فرافکنی است؛ اگر آن هم بوده هردو غلط است هم این هم آن. گناه را با گناه نمی شویند
    • IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      6 2
      خداوکیلی چی رو با چی مقایسه کردی الان؟
  • DE ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    16 19
    چی بگم؟
  • علی IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    46 18
    ده میلیون وام خود اشتغالی میخواستم ندادن حالا این همه هزینه و خرج روی دست ملت گذاشتن ، واقعا که اخرش هم رفتن خراب کاری کردن این همه ادم مهم هر روز میره سازمان ملل مگه نیویورک رو تعطیل میکنن هر روز
  • IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    0 10
    مشرق خاله زنک ...ژن. دختر روحانی. پسر عارف .بودجه وزارت خارجه .سلفی نمایندگان ..کله پاچه خوردن وزیر کار...گریه نکن عیزم. 40 سال دیگه مردم بشما رای میدن ...خخخخخخ
  • RSL IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    2 10
    این موضوع همه جای دنیا وجود داره این اتفاقا بریز و بپاش نیست و برای کشور منفعت زیادی داره.اولا تمام تلاش آمریکا و اسرائیل برای منزوی کردن ایران شکست میخوره.ثانیا مذاکرات زیادی بین بخش خصوصی و دولتی کشور با کشورهای مهمان انجام میشه و امکان داره قراردادهایی هم بسته بشه.ثالثا پیشرفت ایران و تهران رو برخلاف ادعای رسانه های غربی به چشم میبینن و به مردم و مسئولین خودشون میگن.و ده ها مورد دیگه
  • محمدی IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    4 1
    اقایان زنگنه و نوبخت مشکل پیدا نکردن تو این چند روز؟!!
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    8 1
    یک جشن دو هزار و پانصد ساله فکستنی ساده گرفت شاه ،صدها هزار فحش بهش دادید ، و گفتید وا اسفا و وامصیبتا و وااسلاما ، اما هزار هزار میلیارد خرج می شه میگید چیز کوچکیه چیزی نگید ؟!!!!!!!!!! بله با توجه به این سیستم ناب .... باید هم همه خفه شن و چیزی نگن
  • ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    5 0
    پیاز رو برای مراسم تحلیف می آوردید تا از قیمتش اشک بریزند
  • IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    0 6
    این بازی ریاضیو ببر جای دیگه. الان خودت با اتلاف وقت خواننده ها برای این جفنگیات کلی به جامعه آسیب داری میرسونی
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    3 1
    والا مگه اصلا حرف ما شنیدن دارِ!
  • محمود IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    5 0
    خدا وکیلی این کشورها رو چطوری پیدا کردین. این چندنفر که جلو ظریف هستن بدبختا صندلی هم گیرشون نیومده که بشینن دیگه ظریف بهشون گفته ناراحت نشین خودمون ایستاده مراسم رو نگاه میکنیم اونا هم قبول کردن
  • حامد IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    6 0
    بابا چه رفقای نای و بزرگی داره کشور ما
  • RU ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    3 3
    جشن های 2500 ساله چقدر خرج داشت؟
  • IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    4 0
    واقعا این همه تشریفات و کارهای الکی گناهه .این همه جوون بیکار که بخاطر بیکاری و نداشتن درآمد خانواده هاشون از هم میپاشه یا به فساد کشیده می شن همه مسئولینی که دنبال رو این کارهای بیخود و هزینه های گزاف میشن همه تو گناه از هم پاشیدن این خانواده ها و یا فسادی که جوونا توش می افتن شریکن.
  • مهرداد IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    5 0
    خرج که از کیسه مردم بود / حاتم طایی شدن آسان بود !
  • IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    3 2
    جشن های 2500 ساله...
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    2 0
    آن پارسا که ده خرد و ملک رهزن است آن پادشاه که مال رعیت خورد گداست بر قطره سرشک یتیمان نظاره کن تا بنگری روشنی گوهر از کجاست
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    5 0
    افتابه لگن هفت دست شام و ناهار برای مردم هیچی
  • سجاد IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    4 0
    مشرق،درباره مسدود شدن حساب های بانکی ایران در چین بنویس
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    5 0
    این مراسم تحلیف باید منحل بشه
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    4 0
    روز قیامت جواب اصلاح طلبان چیست ؟؟؟؟؟؟؟
  • شادی IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    2 2
    باید از آقای روحانی و احمدی نژاد مچکر باشیم , با ۸ هزار میلیارد خرج ,معلومات ما رفت بالا و فهمیدم همچین کشور هایی که نام شون برای یکبار هم نشنیدیم ودر نقشه کره زمین پیدا نکردیم, وجود دارند و اینبار با تلنگر ۸ هزار میلیارد پول بیت المال مدام ذربین دست ام هست تا این کشور هایی که نمی دانستیم کجا هستند وکجای افریقا هستند پیدا کنیم. واقعا من اسم بیشتر کشور ها رو با احمدی نژاد و روحانی شنیدام. فکر کنم این سرمایه ملی به اون نا کجا آباد ها کمک کرد تا به وسیله ایران در دنیا شناخته شوند. و سازمان های بین المللی بهشون بعد شناخته شدند کمک کنند. خوشبحال شون بدون تمدن وفرهنگ و تاریخ به وسیله ایران با تمدن وفرهنگ و تاریخ اش و سرمایه مفت ایرانیها شناخته شدن
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    5 0
    مشرق شما راجع به سلفی موهن و وقیحانه یک مشت ابله غربپرست تیتر زدی نظر تنفر ملت رو هم نسبت به فراکسیون امیدِ آمریکا در قالب کامنتها دیدی . چرا از بازتاب جهانی این اقدان بی شرمانه و خوارکنندۀ ایران چیزی نمیزنی ؟
  • IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    5 0
    دماغه سبز اسم کشوره!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟ نمی دونستم پیشنهاد می کنم چندتا از این مراسم تحلیفا بگیریم تا هرچی قبیله و کشور ناشناخته تو دنیا هست رو بشن واقعا" که دنیای آقایون کیا بودن که 4 سال باهاشون تعامل کردن گریه داره ولی می خندم
  • IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    4 0
    خخخخخخخخخخخخخخخخخخخ , تعامل با دماغه سبز
  • IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    5 0
    شماها با دماغه سبزتان تعامل کنید و بخور بخور خودتان جهنم آنها را هم بخورانید بخدا وقتی تصویر خودکشی دوتا دختربچهی 3,4 ساله ویکی شون هم 8,9 ساله رو دیدم که چطور خودشون را دار زده بودن یا والدینشان از فقر اونا رو کشته بودن وقتی به چشمان بسته ی معصومشان نگاه کردم دلم سوخت وسوخت , تعامل کنید و سلفی بگیرید آه مظلومان بدرقه ی راهتان
  • IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    4 1
    هسته ای و موشک های کشور رو به آمریکا میدین , واسه تحلیف تون هم گابن,بوتسوانا و دمااااااااااااااغه سبز رو می یارین!!!!!!!!!!؟؟؟ تازه اونم میرین میارین با وعده ی غذا!!!!!!!!!؟؟؟ , ای کاش ملت ما سرنوشت خودشان را دست یک مشت بازیگر,فوتبالیست,خواننده نمی سپردند که چون فلان بازیگر به اون رای داده منم بهش رای میدم آخه بدبخت یه بازیگر بخاطر سفرهاش به ایرباس اسقاطی از کلمبیا برگشته نیاز داره تو چرا رایت رو عوض میکنی؟؟!!!
  • IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    5 0
    از این جور مراسما واسه ما که هیچی نیست لا اقل بیشتر بگیرین کشورها وقبایل ناشناخته ی دنیا رو بیشتر بشناسیم , دماغه سبز
  • IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    5 0
    اگه همین نماینده های دماغه سبز واسه احمدی نژاد می اومدن این تعامل با دماغه سبز ی ها خودشون رو می کشتن و این ور اونور ....... دولت....یر, نا امیدی و تعامل با دماغه سبز
  • کارگر معدن زمستان یورت IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    4 0
    یا قاصم الجبارین اغثنا!
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
    0 0
    دماغه سبز، این کشور هویتش را از استعمار گرفته که چنین نامگذاری شده!؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس