کد خبر 759063
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۱
دولت دوازدهم

فردا کابینه دوازدهم معرفی می‌شود. این در حالی است که همچنان سهم‌خواهی و منفعت‌طلبی مدعیان اصلاحات در پیشنهادات و حتی تحمیل وزرا به دولت جایگزین کمک به روحانی برای شکل دادن به کابینه‌ای کارآمد شده است.

 به گزارش مشرق، نگاهی کوتاه و گذرا به اخبار منتشر شده در روزنامه‌های زنجیره‌ای حامی دولت در چند هفته گذشته به خوبی نشان‌دهنده این واقعیت است که رئیس‌جمهور از سوی جریان مدعی اصلاحات و به ظاهر حامیان خود تحت فشار قرار گرفته است. در حقیقت بر سر کابینه نزاعی میان مدعیان اصلاحات و دولت در جریان است و اصلاح‌طلبان از این که روحانی سهم آنان را به صورت کامل ادا نکرده است، ناراحتند.


مدعیان اصلاحات در فشار خود به روحانی برای شکل‌دهی کابینه مطلوب آنها تا آنجا پیش رفتند که برخی منابع خبری از خروج قهرگونه اسحاق جهانگیری از دولت در اعتراض به چینش کابینه خبر دادند و محمدعلی ابطحی مشاور رئیس ‌دولت اصلاحات نیز در حساب کاربری خود در یکی از صفحات اجتماعی، روحانی را تهدید کرد که کابینه اگر آن طور که آنها می‌خواهند نباشد پشت او را خالی می‌کنند! در همین رابطه احمد شیرزاد نماینده اصلاح‌طلب و افراطی مجلس ششم گفت که پیروزی روحانی معجزه او نبوده و ما درویشانه و کریمانه بدون گرفتن سهم کنار نمی‌رویم.


 شیرزاد در مصاحبه با روزنامه زنجیره‌ای بهار و درباره موضوع سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان از روحانی در کابینه جدید گفت: سهم‌خواهی در عرف سیاسی کشور ما به عنوان یک واژه منفی مطرح شده است. آنچه منفی است این است کسانی که هیچ زحمتی نکشند و در یک حرکت اجتماعی هیچ نقشی نداشته باشند و بعد بگویند سهم ما را بدهید، اما اگر واقعا یک حرکت جمعی صورت گرفته و نتیجه آن در انتخابات متجلی شده، طبیعی است که نفع این حرکت جمعی باید به همه برسد.

شیرزاد افزود: آنچه که در انتخابات امسال اتفاق افتاد، این طور نبود که یک فرد به تنهایی به صحنه آمده و توانسته باشد معجزه صورت دهد. مجموعه‌ای از مطالبات اجتماعی و گرایشات سیاسی این موضوع را به نتیجه رساندند و طبیعی است که همه آنها باید در استفاده از آنچه که اتفاق افتاده و مدیریت بعدی کشور نقش داشته باشند. شیرزاد همچنین گفت که دولت روحانی اگر بخواهد در دور دوم به نیازهای مردم پاسخ دهد، ناچار است که به اصلاح‌طلبان نزدیک‌تر شود.


همچنین عبدالله نوری وزیر کشور دولت اصلاحات نیز در دیدار با اعضای شورای مرکزی و شورای عمومی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم‌پزشکی در اظهاراتی درباره چینش کابینه دلخواه اصلاح‌طلبان گفت: «همه نگرانی اصلاح‌طلبان این است که اگر وعده‌ها و شعارهای انتخاباتی آقای روحانی فراموش و به بایگانی سپرده شود، اعتماد مردم آسیب می‌بیند و کشور ضرر می‌کند. برای تحقق این وعده‌ها باید کسانی که به آنها ایمان دارند، در کابینه حضور داشته ‏باشند، چراکه در غیر این صورت، پیش از همه برای خود آقای روحانی مشکل ایجاد می‌شود».


عبدالله نوری در ادامه گفت: «چنانچه آقای روحانی با اطرافیان خود رودربایستی داشته باشد، اصلاح‌طلبان نباید با ایشان رودربایستی داشته باشند. باید صریح و منطقی و البته محترمانه سخن بگویند و هر نکته‌ای را که لازم باشد، در راستای مصالح کشور و خود ایشان بیان ‌کنند».


وزیر دولت اصلاحات همچنین با طعنه و کنایه به رئیس‌جمهور گفت که اصلاح‌طلبان چون ‏تشخیص داده‌اند حضور آقای روحانی به نفع کشور و منافع ملی است از ایشان حمایت کرده‌اند، اما معنایش این ‏نیست که با همه اقدامات آقای روحانی موافق هستند و نقدی ندارند.


مطالبات اصلاح‌طلبان برآورده نشد فراکسیون امید تلافی کند


علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و دبیرکل انجمن اصلاحات نیز در گفت‌وگو با جهان اقتصاد درباره سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان از کابینه گفت: اگر منطقی بخواهیم به این موضوع نگاه کنیم درخواهیم یافت، زمانی جریان سیاسی‌ تمام قد از یک کاندیدا حمایت می‌کند، در مقابل مردمی از آن کاندیدا حمایت کردند، مسئول خواهند بود. در انتخابات اخیر نیز به دعوت اصلاح‌طلبان مردم به آقای روحانی رای دادند. پس جریان اصلاحات در مقابل مردم مسئول است و باید پاسخگوی عملکرد دولت برآمده از این دعوت باشد.

وی ادامه داد : اصلاح‌طلبان به منظور پاسخگویی به مردم، بر چینش کابینه نظارت کنند. در این مورد نباید تعارف کرد و باید در چینش کابینه، نقش ایفا نمود. از طرف دیگر فراکسیون امید مجلس هم باید بر روی افرادی که رئیس‌جمهور به مجلس معرفی می‌کند، حساس باشد.


محمدرضا تابش نایب‌رئیس ‌فراکسیون امید نیز در اظهاراتی ضمن ابراز نارضایتی از عدم برآورده شدن خواسته‌های اصلاح‌طلبان در ترکیب کابینه دوازدهم گفت که اگر شنیده‌ها درباره ترکیب کابینه درست باشد، خیلی رضایت اصلاح‌طلبان برآورده نمی‌شود.


وی در گفت‌وگویی با بیان اینکه اطلاعاتش از ترکیب کابینه دولت دوازدهم در حد همین شنیده‌هاست گفت که اگر این شنیده‌ها درست باشد، خیلی رضایت اصلاح‌طلبان برآورده نمی‌شود.


تابش افزود: در هر صورت کابینه باید تجلی قول‌ها و وعده‌های شعارهای رئیس‌جمهور باشد.


جریان مدعی اصلاح‌طلبی همچنین پس از شنیده شدن اخباری مبنی بر کنار گذاشتن معاونت زنان و ابقای رحمانی فضلی، به عنوان آخرین تلاش‌ها برای چینش دلخواه کابینه موج جدیدی از فشار را به راه انداختند. در یکی از واکنش‌ها سخنگوی دولت اصلاحات در توئیترش خبر داد که قرار نیست مولاوردی و ابتکار، دو گزینه پست وزارت آموزش و پرورش و سازمان محیط زیست که هم اکنون هر دو معاون رئیس‌جمهور هستند، در دولت بعدی حضور داشته باشند.

فاطمه سعیدی نماینده مجلس نیز گفت: «درخواست استفاده از زنان شایسته در سطح وزرا از طرق مختلف به رئیس‌جمهور منتقل شد؛ اما به نظر می‌رسد امیدواری‌ها برای حضور یک زن در سطح وزیر دولت دوازدهم به‌شدت کاهش یافته است. آنچه این روزها موجبات نگرانی بخش عمده‌ای از زنان و فعالان اجتماعی را به خود اختصاص داده است، کنار ‌رفتن خانم مولاوردی از کابینه دولت جدید است که به صورت جدی مطرح شد. »


در شرایطی که نزدیکان رئیس‌جمهور اصلاح‌طلبان را به محاصره روحانی برای تحمیل خواسته‌های خود و حضور جدی‌تری در کابینه به دلیل نقششان در انتخابات متهم می‌کنند، جریان مدعی اصلاح‌طلبی نیز در کنار سهم‌خواهی و دست برنداشتن از فشار به روحانی برای تغییرات، از بی‌توجهی روحانی به مطالباتشان و نگرانی از دور خوردن خود توسط حلقه نزدیکان وی جیغ بنفش سر می‌دهند. باید منتظر ماند و دید سرانجام روحانی چه کسانی را به مجلس برای رای اعتماد معرفی می‌کند.


سه‌شنبه لیست کابینه به مجلس ارائه می‌شود


در رابطه با دولت دوازدهم نیز آخرین خبرها حاکی است سه‌شنبه این هفته لیست کابینه به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد.


 غلامرضا کاتب عضو هیئت‌رئیسه مجلس گفت: طبق گفته معاون اول رئیس‌جمهور، لیست کابینه دوازدهم روز سه‌شنبه به مجلس ارائه می‌شود.


عضو هیئت‌رئیسه مجلس تصریح کرد: در مراسم تحلیف بنده طبق صحبت‌هایی که با آقای اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور داشتم، وی اعلام کرد روز سه‌شنبه لیست اعضای کابینه به مجلس ارائه می‌شود.


عضو هیئت‌رئیسه مجلس افزود: اگر روز سه‌شنبه لیست اعضای کابینه دوازدهم به مجلس ارائه شود، در همان روز اعلام وصول می‌شود.


از کل کابینه پیشنهادی حمایت نمی‌کنیم


سخنگوی فراکسیون امید نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: نمایندگان عضو فراکسیون امید الزاما از کل کابینه پیشنهادی حمایت نخواهد کرد و براساس شاخص‌ها در مورد وزرای پیشنهادی رای خواهند داد.


بهرام پارسایی اظهار کرد: پس از معرفی اعضای کابینه به مجلس از سوی آقای روحانی که احتمالا سه‌شنبه هفته جاری خواهد بود، عملکرد، برنامه‌ها و اطلاعات آنها را جمع‌آوری و به فراکسیون ارائه خواهیم کرد تا براساس شاخص‌ها برای کابینه معرفی شده قضاوت کنیم.


وی افزود: تعدادی از اعضای کابینه دوازدهم در دولت یازدهم حضور داشتند که طبیعتا فراکسیون ارزیابی درباره آنها داشته اما وزرای جدید مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و فراکسیون بر این اساس درباره آنها تصمیم‌گیری خواهد کرد.


سخنگوی فراکسیون امید مجلس خاطرنشان کرد: ممکن است درباره همه وزرای پیشنهادی اتفاق نظر وجود نداشته باشد اما نهایتا همه اعضای فراکسیون به جمع‌بندی نهایی فراکسیون پایبند خواهند بود و به آن تمکین می‌کنند.


پارسایی با اشاره به حمایت فراکسیون امید از حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: امیدواریم کابینه‌ای که معرفی می‌شود شاخص‌های موردنظر را داشته باشد تا ما به صورت یکپارچه از آنها حمایت کنیم، اما الزاما از کل کابینه حمایت نخواهیم کرد و اگر این شاخص‌های تعریف شده در وزرای پیشنهادی نباشد ما در مقابل مردم، قانون و جامعه مسئول هستیم و براساس شاخص‌ها تصمیم‌گیری خواهیم کرد.


حضور بیطرف در وزارت نیرو قطعی شد

درحالی‌که از هفته گذشته و با اظهار نظر چیت‌چیان که گفته بود «برادران بسیاری هستند که جای ما در کابینه بعدی بنشینند» گمانه‌زنی درباره جانشینان وی شدت گرفته بود ایسنا به نقل از یک منبع آگاه که نام آن را نبرد حضور بیطرف در لیست نهایی وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور به مجلس را تایید کرد.

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سید IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    0 0
    خدا آخر و عاقبت ما ملت را با این اصلاح طلبان تهوع آور به خیر کند!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس