کد خبر 757505
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۹
عباس سلیمی نمین

"اکنون این سؤال جدی‌تر متوجه عزیزان مؤتلفه است که آیا فردی که آرای‌ وی با آرای باطله برابری کرد ارزش آن را داشت که همه اعتبار یک تشکیلات هزینه‌اش شود؟"

به گزارش مشرق، عباس سلیمی‌نمین طی یادداشتی نوشت: سرمایه‌های اجتماعی به سهولت به دست نمی‌آید که آن را دست‌ودل‌بازانه هزینه دادوستدهای کم‌بها نماییم. دست‌اندرکاران امروز برخی جریانات سیاسی بدون توجه به ایثارگری‌ها و فداکاری‌های نیروهای مخلص در عقبه و سابقه تاریخی تشکیلاتی خود به جای تقویت پشتوانه‌های اعتباری در مقام تخریب آن برمی‌آیند. صاحب این قلم زمانی که حزب مؤتلفه، نامزدی برای رقابت در انتخابات ریاست‌جمهوری بهار 1396 معرفی کرد طی نامه‌ای خصوصی به جناب آقای مهندس حبیبی- دبیرکل محترم حزب مؤتلفه- ضمن ابراز تعجب از چنین انتخابی نوشت: " اگر فردی از اعضای مخلص و مؤمن مؤتلفه (که خوشبختانه فراوانند) از شما سؤال کند که چه قرابتی بین شخص انتخابی و شخصیت­های نامدار این حزب همچون شهید مهدی عراقی وجود دارد چه پاسخی خواهید داشت؟ " این مکتوب دل‌سوزانه شاید به دلیل نداشتن فرصت لازم برای مطالعه مستندات مورد اشاره یا به دلایل دیگر بی‌پاسخ گذاشته شد، تأمل برانگیزتر این که حتی بعد از اقامه مستنداتی مبنی بر صالح نبودن فرد معرفی شده عضوی از شورای مرکزی این حزب مصاحبه نمود و اعلام داشت نامزد حزب ما یک سر و گردن از دیگر کاندیداهای اصول‌گرا بالاتر است.

اکنون با توجه به علنی شدن برخی اعوجاجات در مواضع نامزد مورد اشاره، حمیدرضا ترقی- عضو شورای مرکزی مؤتلفه- در مصاحبه‌ای با " خبر آنلاین" می‌گوید: " این‌ها حرف‌های شخصی ایشان است ما هم با این حرف‌ها مخالفیم".

از ابتدای تشکیل سازوکاری به نام" جمنا" ، حزب مؤتلفه ضمن پیوستن به آن و حضور در شورای مرکزی‌اش متعهد شد که از جمع‌بندی نهایی آن تبعیت نماید، اما زمانی که جمنا به جمع‌بندی رسید که آقای رئیسی بماند و سایر کاندیداهای اصول‌گرا اعلام انصراف کنند، آقای قالیباف با وجود داشتن شانس رفتن به دور دوم در اقدامی شایسته کناره‌گیری کرد ولی نامزد مؤتلفه به اصول ضروری وحدت و اتحاد پای‌بند نماند حتی بعد از اعلام رسمی این حزب در حمایت از تنها گزینه جمنا، وی برخلاف اظهارات قبلی خود عمل نمود و علی‌رغم گفته‌اش که: " در چارچوب‌ حزب و بر مبنای تصمیم حزب عمل می‌کند" ، ساختارشکنی کرد و به تصمیم حزب نیز گردن ننهاد و در انتخابات ریاست‌جمهوری به عنوان نامزد مستقل شرکت کرد. آن‌چه بسیار قابل تأمل بود این که در زمان رأی‌دهی کاندیدای اولیه مؤتلفه شناسنامه قبل از انقلاب خود را به خبرنگاران نشان داد. ارائه برگه هویتی که نه اعتبار داشت و نه می‌توانست با آن رأی داده شود به چه معنا بود؟ این عمل یا باید از روی بلاهت صورت گرفته باشد یا سیاست‌ورزی چندلایه. حامیان چنین نامزدی قطعاً می‌بایست برای این سؤال پاسخی درخور داشته باشند.

در همین رابطه پرویز سروری- عضو شورای مرکزی جمنا- در مصاحبه‌ای از انتقال انتقادهای جمنا به حزب مؤتلفه خبر داد و گفت: "یک حزب باسابقه نمی‌تواند اعتبار خویش را خرج افراد کند. بالاخره یک تعهدی در جبهه مردمی نیروهای انقلاب شکل گرفت. افرادی که در شورای مرکزی بودند و گروه‌هایی که به نوعی جبهه مردمی را مورد حمایت قرار دادند این فرآیند را پذیرفتند و اگر حزب مؤتلفه این کار را نمی‌کرد به نظر من امروز زیر علامت سؤال بود که چرا به عنوان یک حزب معتقد به مبانی اسلامی و انقلابی تعهدی را داد اما به آن تعهد پای‌بند نماند". این عضو شورای مرکزی جمنا در نهایت همه ایرادات را متوجه کاندیدای مؤتلفه می‌داند؛ زیرا وی به هیچ‌یک از تعهدهای اخلاقی، گروهی و حتی حزبی، پای‌بند نماند.

اکنون این سؤال جدی‌تر متوجه عزیزان مؤتلفه است که آیا فردی که آرای‌ وی با آرای باطله برابری کرد ارزش آن را داشت که همه اعتبار یک تشکیلات هزینه‌اش شود؟ اصولاً چرا باید اجازه داد افرادی با سوءاستفاده از اعتبار و سوابق درخشان شخصیت‌های گذشته این حزب به دادوستدهای سیاسی خود با افراد غیرهمگون ادامه دهند؟ متأسفانه در سال‌های اخیر بعضاً افرادی مؤتلفه را سکوی پرش قدرت خود قرار داده‌اند که صرفاً برای این حزب هزینه به‌بار آورده‌اند و نه اعتبار.

* مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس