مهدی چمران

مهدی چمران با تقدیر از اقدامات محمدباقرقالیباف در سمت شهرداری تهران گفت:شفافیت های مالی ۱۲ سال شهرداری جناب قالیباف را باید با ادوار گذشته مقایسه کرد و پس از ایشان شهردار شدن دشوار است.

به گزارش مشرق، مهدی چمران در نشست خبری که به مناسبت روزهای پایانی دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد با تبریک دهه کرامت و ایام ولادت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) افزود: روزها و هفته های پایانی شوراهای اسلامی دوره چهارم سراسر کشور است و در این بین شورای اسلامی شهر تهران جایگاه خاصی در کشور دارد و بر همه شوراهای کشور تأثیرگذار بوده است.

وی گفت: دوره چهارم شورا سال 92 آغاز به کار کرد و نخستین دوره ای بود که 31 عضو داشت و اعضای شورا از جناح های مختلف سیاسی بودند و تضادها و تناقض هایی هم داشتند و نتیجه انتخاب نخستین رئیس این دوره از شورا آقای مسجدجامعی بود و همچنین نخستین انتخاب شهردار این دوره هم آقای قالیباف بود که هنوز هم در سمت شهردار تهران فعالیت می کند و ان شاءالله تا پایان این دوره ادامه کار خواهد داد.

چمران با اشاره به اینکه همه تلاش این دوره از شورا حاکم شدن مسائل تخصصی و شهری بر تفکرات سیاسی بود، افزود: برخی طرح ها و لوایح حتی بیش از یک بار به صحن شورا می آمد و اشکالاتی به آن گرفته می شد و دوباره بازگشت پیدا می کرد تا باز با کار کارشناسی بیشتری بیاید و بررسی شود و این کار کارشناسی برای ما بسیار ارزشمند بود.

وی گفت: در این دوره شاهد بودیم که مثلاً دوستانی از یک گروه طرحی را ارائه و گروه های دیگر حمایت می کردند و شاید دوستان خودشان از این طرح حمایت نمی کردند و این نشان می دهد که بر اساس تفکرات سیاسی و جناحی، تصمیم گیری نمی شد و نگاه ها تخصصی بود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: اعضای این دوره از شورا در قید و بند مسائل سیاسی گرفتار نبودند و توانستند با همه مشکلات موجود، کار تخصصی خود را ادامه دهند.

چمران گفت: چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران نه جلسه خصوصی کم تعداد خودمانی بود و نه یک جلسه بزرگ رسمی پارلمانی محسوب می شد و به همین علت، اداره چنین جلساتی مشکل تر و سخت تر بود.

 522 مصوبه طی 4 سال گذشته داشتیم 

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: طی 4 سال گذشته 522 مصوبه عمومی در شورای اسلامی شهر تهران داشتیم که این مصوبات غیر از مصوبه باغات و نامگذاری بوده است. 

 مهدی چمران افزود: تاکنون 365 جلسه داشتیم که البته ما تصور می کردیم پایان دوره 12 شهریور است بنابراین با این احتساب تعداد جلسات را 373 جلسه شمردند اما من فکر می کنم که تعداد جلسات کمتر از این باشد بنابراین ما تا پایان جلسات این دوره شورا دو، سه جلسه بیشتر نداشته باشیم. 

وی گفت: من در جلسه گذشته فکر می کردم که آخرین جلسه است و دولت (پایان دوره) را ابلاغ می کند اما هنوز دولت ابلاغ نکرده است و همانطور که می دانید بعد از ابلاغ نیز 10 روز بعد از چاپ در روزنامه رسمی اجرا می شود . 

رئیس شورای شهر تهران افزود: بنابراین شاید تا پایان دوره 4 تا 5 جلسه دیگر به این صورت داشته باشیم . 

وی اضافه کرد: ما در طول این 4 سال مجموعه مصوبات عمومی که داشتیم 522 مصوبه بود که البته این غیر از مصوبه باغات و نامگذاری است و از این 522 مصوبه بیشتر از 11 مصوبه دو فوریتی نبوده است و برخی از این دو فوریتی ها نیز نامگذاری بوده است . 

چمران گفت : حدود 70 طرح و لایحه یک فوریتی نیز داشتیم و مابقی به صورت عادی بوده که در کمیسیون ها مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته و بعد از آن به صحن شورا آمده و به تصویب رسیده است. 

وی با بیان اینکه در حدود 558 رای درمورد باغات داشتیم  افزود : بر اساس قانون، آخرین نظری که باید درباره باغات داده شود نظر شورای شهر است که نظر خود را این خصوص اعلام کرده است و 883 نامگذاری نیز تاکنون در این دوره چهار ساله داشتیم.

رئیس شورای شهر تهران گفت : بنابراین با تمام تلاشی که در این دوره داشتیم توانستیم یک دوره 4 ساله را با کار کمیسیون های برنامه و بودجه، سلامت محیط زیست و خدمات شهری ، حمل و نقل، کمیسیون عمران و کمیسیون معماری و شهرسازی توانسته است به فعالیت های خود ادامه دهد. 

وی درباره اداره شورا نیز اظهار داشت: اداره چنین جلساتی قاعدتا مشکل تر و سخت تر است به ویژه که جمع بندی جلسات و نظرها، طرح ها و لوایح و ارائه آنها به صورت یک طرح و لایحه واحد کار بسیار مشکلی است بنابراین ضروری است کسی که جلسه را اداره می کند بر این مسائل و قوانین تسلط کافی داشته باشد تا بتواند جمع بندی کند . 

چمران گفت: در واقع در صحن شورا نظرهای مختلف گرفته و جمع بندی شد و به تصویب رسید که به لطف خدا در این دوره فعالیت شورا توانستیم از عهده کارها به بهترین وجه ممکن برآییم.

مهدی چمران تشریح کرد:در این دوره از شورا شاهد دقت در افتتاح پروژه‌ها بوده ایم و توانستیم از عهده وعده‌ها و گفته‌هایمان برآییم و تسلیم تضادها و درگیری‌های طبیعی که در هر جمعی وجود دارد نشدیم.

در مقابل خوبی های مردم شهر همه خدمتگزار بودیم و باید بیشترین خدمات را ارائه می‌کردیم.


 

 مهدی چمران در پاسخ به این سوال که  سیمای مناطق ۲۰ و ۲۱ تا کنون تغییری مناسب نداشته است  و علت آن چیست گفت: آنچه که اکنون  دیده می‌شود حاصل تنها دو سال کار برای بازسازی سیمای شهر است و امیدوارم شورای پنجم به این منطقه شهر بیشتر رسیدگی کند.

البته نمی‌توان برای همه شهر یک فرمول را اجرایی کرد و تنها گفته شد که معماری که انجام می‌شود معماری اروپایی و تقلیدی نباشد و  متاسفانه در برخی نقاط ناخواسته طرح های فراماسونری اجرا می‌شود.

پس از قالیباف شهردار شدن سخت است

 مهدی چمران با تقدیر از اقدامات محمدباقرقالیباف در سمت شهرداری تهران گفت:شفافیت های مالی ۱۲ سال شهرداری جناب قالیباف را باید با ادوار گذشته مقایسه کرد و پس از ایشان شهردار شدن دشوار است و در دوره‌های گذشته در موارد مالی شاهد چک‌های وصول نشده بوده‌ایم.

چمران افزود:شهردار باید به عنوان عضوی از شورا با اعضا هماهنگ و پاسخگو باشد. اقدام اساسی شهردار تهران در کاهش ۱۰۰شرکت وابسته شهرداری به ۳۰ شرکت قابل تقدیر است.

وی همچنین تصریح کرد:ما شورای شهر بودیم نه شورای شهرداری و جدا از شهرداری به تمام معضلات شهری توجه داشتیم.

فعالیت دانشگاهی بعد از شورای شهر

چمران به برنامه های بعد از شورای خود اشاره کرده و افزود: پس از شورای شهر قصد دارم به فعالیت دانشگاهی بپردازم و تفکرات و تجربیاتم را با دستی باز در اختیار شورای پنجم قرار داده و خواهم داد.

 چمران به زمان شهردار شدن احمدی نژاد هم اشاره کرده و با بیان اینکه در زمان انتخاب احمدی نژاد به عنوان شهردار اعضا با دقت نظر فراوان به بررسی برنامه‌ها پرداختند، گفت:مقام معظم رهبری در آن زمان فرمودند که رایحه خوش خدمت در شهر استشمام می‌شود.مردم نیز در آن زمان به آرامش خاصی رسیدند.

وی به روندتذکرات اشاره کرده و افزود:تذکرات در صحن شورا اول به صورت کتبی ارائه می‌شد و رییس شورا پس از مطالعه اجازه نطق شفاهی می‌داد.تذکرات پس از مطرح شدن به صورت سیستماتیک پیگیری می‌شد و این‌گونه نبود که پس از مطرح شدن رها شود.

در خصوص شورایاری‌ها نباید به شهردار تذکر داد زیرا در مسئولیت اعضای شورا بوده و گاهی در صحن نیز تذکرات جدی در این باره مطرح می‌شد.

میزان بدهی های شهرداری چقدراست؟

مهندس مهدی چمران در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد میزان بدهی‌های شهرداری گفت:بدهی‌های شهرداری تا تاریخ ۳۱ مرداد ۹۵ حدود ۱۹ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان است و ارقام دیگری که گفته می‌شود مورد قبول بنده و همچنین شهرداری نیست.بدهی‌های دو سال آینده  بدهی اکنون نیست  و میزان بدهی‌های شهرداری کاملا مشخص است. اصرار ما این است که این بدهی‌ها پرداخت شود تا به میزان آن افزوده نشود.البته بخشی از بدهی به بانک هاست که در پرداخت آن با عدم حمایت از سوی دولت‌ها مواجه شدیم .ما برای ساخت مترو از بانک‌ها وام گرفتیم که این کار نیز برای خدمت به مردم بوده است.

اشاره به پلاسکو

 چمران به پلاسکو هم اشاره و تشریح کرد: ساختمان پلاسکو باید با تفاهم شهرداری و مالک با نقشه‌ای مناسب ساخته شود.بنده معتقدم  تمام ساختمان‌های قدیمی همچون پلاسکو که در خیابان جمهوری وجود دارند باید همگام و هماهنگ بازسازی شود.سوخته خوانده شدن تهران را یک جوک و شوخی می‌دانم.

دستاوردهای شورای شهر

رئیس شورای شهر چهارم به دستاوردهای این دوره شورا پرداخته و تشریح کرد:پیشرفت چشمگیر در زیباسازی و فرهنگ سازی شهر تهران از برکت وجود آرمان های امام راحل (ره) است.تحول عظیمی در تهران رخ داده که البته در نقاطی ضعف های جدی نیز وجود دارد که شورای پنجم باید با توان بالا در این راستا تلاش کند.


مهدی چمران اضافه کرد: آئین نامه شورایاری‌ها در دوره های دوم و سوم تدوین شد اما وزارت کشور برای بررسی این قانون توجهی نداشت و جلو نیامد. انتخابات شورایاری‌ها به صورت محلی برگزار می‌شود نه به صورت ملی و شهری.انتخابات شوراها نیز باید محلی باشد و زیر سایه انتخابات ریاست جمهوری قرار نگیرد.

 کار تا آخرین لحظه

مهندس مهدی چمران به روحیه جهادی در آخرین لحظات کار هم تاکید کرده و افزود: تمام اعضای شورا و همچنین شهردار موظف هستند تا آخرین لحظه مسئولیت خود را بدون هیچ دلسردی انجام دهند.

چمران گفت: برای مبارزه با تخلفات شهرسازی ما نامه‌های سه امضایی جهت رسیدگی ارسال می‌کردیم اما اکنون سیستم رایانه‌ای به صورت آنلاین تخلفات را گزارش می‌کند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
    13 6
    آفرین. عزیز موفق و پیروز باشید . خسته هم نباشید
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
    1 14
    موافق اصلاح طلبان نیستم اما حالم از دولت جدید به هم میخوره ای کاش کروبی خودش رییس جمهور میشد و موسوی هم معاون اجرایی و رجوی هم وزیر فرهنگ
    • IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
      4 2
      مگر رجوی اصلاح طلبه؟!
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
      4 1
      حضرتعالیم معاونشون-الفتنت والفتنه ومادراک مالمنافق
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
    11 7
    قالیباف خوب کار کرد
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
    8 1
    ببینیم شورا جدید چی کار میکنه
    • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۴
      0 0
      اغاز موجی از رشوه و فساد و تبانی و ... بر همه مبارک!! ضمنا از این به بعد اگر دیدید در خیابانی بن بست جدید تشکیل شده اصلا تعجب نکنید!
    • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۴
      0 0
      اغاز موجی از ...فسا و ... بر همه مبارک!! ضمنا از این به بعد اگر دیدید در خیابانی بن بست جدید تشکیل شده اصلا تعجب نکنید!
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
    6 6
    مردم اشتباه نمی کنند آقای چمران
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
    3 4
    بی خیال آقای چمران، همه مدیریت ها در ایران ساده است، کسب شق القمر نکرده، و برنامه هم ندارند، مهم کسب قدرت و ثروت و گماردن فک و فامیل راس کار هست
  • ناشناس IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
    4 3
    شفافیت مالی؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
    8 3
    حیف شدی دکتر جان ، این همه نامردی از این مردم تهران جای بسی تاسف و شرم دارد، حیف از دوازده سال که برای این مردم تلاش کردی ، دوستت داریم چه باشی و چه نباشی
  • منتظر ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
    10 3
    مردم تهران با رایی که داده اند حقشان است که فردی مریض و بی حال شهردارشان شود. سرنوشت بشر بدست خود بشر عوض می شود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس