کد خبر 756947
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۷
قطر

یک روزنامه آمریکایی نوشت: قطر از درس‌های گذشته آموخت که چگونه می‌تواند در مقابل تحریم‌ها ایستادگی کند.

 به گزارش مشرق، روزنامه آمریکایی "وال استریت ژورنال"  با انتشار مقاله ای به نحوه مقاومت قطر در برابر تحریم های عربستان، امارات، بحرین  و مصر پرداخت و نوشت:  دوحه بخاطر درس هایی که از گذشته گرفت، متوجه شد، توانایی زیادی برای مقاومت در برابر این تحریم ها دارد.

این روزنامه آمریکایی تاکید کرد: قطر از ماجرای سال ۲۰۱۴ درس اساسی گرفت. در این سال عربستان، امارات و بحرین  سفیران خود را از دوحه  فراخواندند. این فراخوانی در مخالفت با حمایت قطر از اخوان المسلمین  و پوشش خبری این جنبش توسط شبکه "الجزیره" صورت گرفت.

وال استریت ژورنال نوشت: این  برخورد دیپلماتیک به تحریم های فراگیر منجر نشد، همانطوریکه اکنون این تحریم ها وجود دارد اما دوحه متوجه شد، باید تدابیری اتخاذ کند که بتواند در برابر چینین برخوردها و رویارویی هایی از منافع  قطر حمایت و حفاظت کند  لذا این کشور عملا خود  را آماده دومین  دور اختلاف و درگیری با کشورهای مزبور کرد چراکه فهمیده بود برخورد سال ۲۰۱۴ آخرین برخورد عربستان، امارات و بحرین با دوحه نخواهد بود.

این روزنامه به نقل از "مروان قبلان" رئیس بخش تحلیل های سیاسی مرکزعربی پژوهش های سیاسی قطر نوشت: "درسال ۲۰۱۴ هیچ کس فکر نمی کرد قطر بتواند  دربرابر تحریم مقاومت کند  البته  درصورتی که بحران دیپلماتیک دوحه با عربستان، امارات و بحرین ادامه پیدا می کرد و اوضاع به مرحله تحریم می رسید. اکنون تحریم ها علیه قطر اعمال شده و قطرها متوجه شده اند که می توانند با آن زندگی کنند. این همزیستی  با تحریم ها بخاطر آمادگی قبلی قطری هاست. "

وی افزود: "کشورهای تحریم کننده راه صدمه  و آسیب رساندن به قطر را در پیش گرفتند اما نتوانستند آسیبی به این کشور برسانند زیرا دوحه برای چنین وضعیتی از قبل آماده بود چراکه از گذشته  بخوبی درس آموخته بود. "

وال استریت ژورنال  به راهکارهای قطر برای مقابله با تحریم ها پرداخت و نوشت:  درسال ۲۰۱۴ قطر فاقد بندری در خلیج فارس بود اما اکنون یک بندر جدیدی به نام "بندر حمد" دارد. دراین بندر کشتی های بزرگ می توانند  پهلو بگیرند.  شناورهایی که در بنادر امارات به خاطر اعمال تحریم ها نمی توانند بار خود را تخلیه کنند،  در "بندر حمد" محموله آنها تخلیه می شود. اینک بندر حمد به عنوان مهم ترین بندر قطر محسوب می شود که شناروها در آنجا بار خود را تخلیه می کنند. "

این نشریه آمریکایی افزود: قطر کالاهای مورد نیاز خود را مثل محصولات لبنی از ترکیه، جمهوری آذربایجان و لبنان وارد می کند. همچنین دوحه گاوهایی  را برای تولید شیر و گوشت خریداری کرده و تجهیزات لازم را برای  ساخت انبارهای محصولات راهبردی  وارد کرده است.

مدیر اجرایی شرکت صنایع شیر و محصولات لبنی قطر گفت: تحریم ها فرصتی شد تا ما شکاف های خطرناک  درصنعت شیر و محصولات لبنی کشورمان را برطرف سازیم. این مسئله سبب شد تا ما فاصله خود را با شرکت های سعودی در بازار بطور چشم گیری کاهش دهیم. "

وی در پایان تصریح کرد: "این بحران سبب شد قطری ها به آن به  چشم فرصتی برای ابراز حماسه ملی نگاه کنند. این بحران باعث شد تا شرکت های قطری اعتماد به نفس پیدا کنند. "

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • س ح IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
    0 1
    قالیباف رضا شاه ایران

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس