یگان‌های مدافع خلق سوریه، محور جنگ دیپلماتیک بریتانیا و ترکیه

دستگیری و بازداشت سرباز بریتانیایی توسط دولت ترکیه آنهم به بهانه مبارزه با داعش در کنار کردهای سوریه موضوعیست که گمانه‌زنی‌ها در خصوص روی دادن جنگ دیپلماتیک ترکیه و بریتانیا را قوی‌تر کرده است.

به گزارش مشرق، «جو رابینسون» سرباز سابق ارتش بریتانیا به همراه خانواده‌اش که برای تعطیلات به ترکیه سفر کرده بودند به اتهام  جنگ با داعش توسط نیروهای سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه (میت) در این کشور دستگیر شدند.

اسکای نیوز در خبر منتشر شده خود نوشته است که این سرباز عضو ارتش بریتانیا بوده و در کنار "یگان‌های مدافع خلق  (YPG)" در سوریه علیه گروه تروریستی داعش مبارزه می‌کرده است اما ترکیه به دلیل همکاری وی با کردها وی را دستگیر کرده است.

«جو رابینسون/ سرباز ارتش بریتانیا»


در حال حاضر خانواده رابینسون آزاد شده اما این سرباز ۲۳ ساله در زندان ترکیه به سر می‌برد. رابینسون در کنار "یگان‌های مدافع خلق  (YPG)" علیه گروه تروریستی داعش مبارزه می‌کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بریتانیا در واکنش به این موضوع اظهار کرده است: "در حال حاضر ما از دستگیری این سرباز بریتانیایی مطلع هستیم و خواستار دسترسی کنسولی شدیم".

آنچه که در اینجا باید مورد بررسی و نظر قرار بگیرد این است که رابطه دیپلماتیک و مناسبات لندن و آنکارا از مدت‌ها پیش که مواضع ترکیه در مورد کردها تندتر شده بود دچار سر در گمی شده و این روند تا به این لحظه ادامه دارد.

بریتانیا یکی از کشورهایی است که از سال ۲۰۰۳ در پرونده عراق همراه با آمریکا وارد خاورمیانه شد و در حالت فعلی هم به دنبال کسب منافع خود در سوریه است.

به گونه‌ای که در اربیل عراق رسماً دیپلمات‌ها و مشاوران امنیتی و نظامی به همراه آمریکا حضور دارند و حتی به تربیت و آموزش نیروهای پیشمرگه کُرد مشغول هستند که البته نظامیان استرالیا و تا حدودی آلمان هم در آن ناحیه حضور دارند.

از این جهت باید دانست که کردها به دلیل عدم داشتن علقه‌های دینی و مذهبی و پیروی از ایدئولوژی مارکسیسم بهترین طیف برای بر قراری ارتباط از سوی آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها قلمداد می‌شوند. لذا اینکه دیده می‌شود کردها وارد پرونده‌های میدانی مانند عراق و سوریه می‌شوند و چراغ سبز آمریکا و اروپا هم برای آنها روشن می‌شود نه تنها تامین منافع غربی‌ها در آن نهفته است بلکه تثبت پایگاه‌های نظامی و داشتن یک نیروی پیش‌ران در منطقه تنها با حضور کردها در کنار نظامیان آمریکا و اروپا محقق می‌گردد.

اما از سوی دیگر ترکیه مورد هدف قرار گرفته است و منافع خود را در خطر میبیند. اینکه هر روز شاهد هستیم که رسانه‌های ترکیه روزانه اخباری در مورد کشته شدن عناصر پ.ک.ک توسط نظامیان این کشور منتشر می کنند در گام اول شاید تلاش برای تامین امنیت مرزهای ترکیه قلمداد شود اما ترکیه بر اساس عادت و رویه رسانه‌ای خود قصد دارد تا با تکیه بر «راهبرد گوشزد و تکرار بحران»در سطح رسانه‌ای، این پیام را مخابره کند که امنیتی ملی ترکیه روزانه در حال تهدیدی است که اصل و پایه آنرا «کُردها» تشکیل می‌دهند.

از اینرو آنکارا با تکرار و انتشار این موضوع در صدد است تا کشورهای اروپایی که به رفتار اردوغان اعتراض دارند و آنرا خارج و متضاد با عرف اتحادیه اروپایی می‌دانند را محکوم کند و به کشورهای حاضر در قاره سبز به خصوص آلمان بفهماند که کردها تهدید اصلی و اساسی در منطقه و ترکیه به حساب می‌آیند.

حال در اینجا ممکن است که عده‌ای سوال کنند که بریتانیا عضو اتحادیه نیست و اساساً دستگیری سرباز بریتانیا توسط ترکیه هیچ ربطی به اروپایی‌ها ندارد. باید دانست در میدان مقابله سیاسی هر کشوری از کشور دیگر (حتی دشمن) برای هدف قرار دادن هدف خود استفاده می‌کند و در اینجا راهبرد «دشمنِ دشمن تو، دوست تو خواهد بود» مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لذا ممکن است که درگیری رسمی و سیاسی میان ترکیه و اتحادیه اروپایی بر سر زندانی کردن سرباز بریتانیایی آنهم در مبارزه با داعش و در کنار کرده ا رخ ندهد اما بدون تردید بریتانیا به این موضوع واکنش نشان می‌دهد و اتحادیه هم این رفتار آنکارا را به عنوان یک نکته منفی دیگر برای ترکیه ثبت و ضبط خواهد کرد.

باید توجه داشت که ترکیه هم اینک در حال جنگ با یگان‌های مدافع خلق بوده و آنان را گروه تروریستی خطاب می‌کند. این در حالی است که ترکیه به صورت مخفیانه سلاح در اختیار داعش گذاشته و زخمی‌های آنان را در بیمارستان‌های خود مداوا می‌کند. لذا ادامه این روند توسط دولت اردوغان و حزب مطبوعش می‌تواند موجب تیره شدن روابط میان آمریکا و حتی اروپا شود؛ چراکه کردهای عراق و سوریه تنها جریانی است که اروپا و آمریکا بر روی آن سرمایه‌گذاری کلان کرده است.

منبع: پایگاه دیدبان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
    1 0
    اون که شما میگید داعش در اصل آن گروه که ترکیه تحت حمایتش داره ارتش آزاده که به اشتباه مشرق آن را داعش مینامد ولی کردهای تجزیه طلب هم به نوعی دشمن ترکیه و ایران و عراق هستند و بزودی باید ریشه کن بشوند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس