سرطان

چیزی که دانشمندان و محققان به آن رسیده‌اند این است که در میان همه انواع سرطان، سرطان‌های ریه، سینه، و پروستات در دنیا شایع‌تر و معمول‌ترند.

سرویس جهان مشرق- «بنیاد بین‌المللی پژوهش در مورد سرطان» در تازه‌ترین گزارش خود خبر از ۵۰ کشوری که دارای بیشترین آمار سرطان در دنیا هستند داد. جدول مربوطه کشورهایی را در راس خود می‌بیند، که به هیچ وجه باور نمی‌شد که این کشورها با داعیه سبک زندگی پیشرفته دچار چنین وضعیتی باشند.

طبق آمار سال ۲۰۱۲ «بنیاد بین‌المللی پژوهش در مورد سرطان»، ۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزار مورد مبتلا به سرطان در دنیا وجود دارد. برخی از کشورها در انواعی از سرطان پیشگام بوده‌اند و برخی دیگر در انواع دیگر. اما چیزی که شایان توجه است این است که کشورهای دارای سبک زندگی پیشرفته همچون دانمارک، نروژ، و فرانسه، صدر جدول را طی سالیان اخیر از آن خود کرده‌اند. علل بروز سرطان از نگاه بنیاد مذکور، سطح دسترسی به مراقبت سلامت، محیط، رژیم غذایی، انتخاب سبک زندگی اعلام شده است.

 ۴۴ کشور دیگر را می‌توانید در منبع مشاهده نمایید

* همانطور که در شکل بالا قابل مشاهده است، دانمارک با ۳۳۸ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت جهان، رکوردار است. فرانسه با بیش از ۳۲۴ مورد، استرالیا با ۳۲۳ مورد، بلژیک با ۳۲۱ مورد، نروژ با بیش از ۳۱۸ مورد و آمریکا با بیش از ۳۱۸ مورد در رتبه‌های بعدی قرار دارند و ۶ کشور اول مبتلا به سرطان تا سال ۲۰۱۲ را تشکیل می‌دهند.

از میان سرطان‌ها، بیشترین سهم نصیب سرطان ریه (۱۳ درصد) و به ترتیب نصیب سرطان سینه (۱۱ درصد)، سرطان کولون (روده بزرگ)، سرطان پروستات (۷.۹ درصد)، و سرطان معده (۶.۸ درصد) شده است.

۱۰ کشور پیشرو در سرطان در سال ۲۰۱۲ طبق آمار بنیاد جهانی پژوهش در مورد سرطان

آمار سال ۲۰۱۷ به تفکیک نوع سرطان

موسسه بین‌المللی سرطان‌شناسی «دانا فاربر» در پژوهش سال ۲۰۱۵ خود دانمارک و ۵ کشور غربی را در صدر جدول مبتلایان به سرطان قرار داد.

این موسسه بین‌المللی، در آخرین پژوهش خود مربوط به ماه می ۲۰۱۷، به تفکیک نوع سرطان، کشورها را رتبه‌بندی کرد. با این حال هم، کشورهای پیشرفته اروپایی دارای بیشترین میزان ابتلا به سرطان هستند و در مجموع کل، آنها در صدر جدول جای دارند.

سرطان معده

۱. کره جنوبی (تقریبا ۴۲ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر)

۲. مغولستان ( بیش از ۳۲ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر)

۳. ژاپن (تقریبا ۳۰ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر)

سرطان ریه

۱. مجارستان (بیش از ۵۱ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر)

۲. صربستان (بیش از ۴۵ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر)

۳. کره شمالی (بیش از ۴۴ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر)

سرطان پروستات

۱. مارتینیک از مستعمرات فرانسه (بیش از ۲۲۷ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر)

۲. نروژ (تقریبا ۱۳۰ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر)

۳. فرانسه (بیش از ۱۲۷ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر)

سرطان روده بزرگ

۱. کره جنوبی (۴۵ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر)

۲. اسلوواکی (تقریبا ۴۳ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر)

۳. مجارستان (بیش از ۴۲ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر)

سرطان سینه

۱. بلژیک (تقریبا ۱۱ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر)

۲. دانمارک (۱۰۵ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر)

۳. فرانسه (بیش از ۱۰۴ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر)

۱۰ کشور اول در سرطان در سال ۲۰۱۷

هم‌اکنون در سال ۲۰۱۷ میلادی، ۱۰ کشور در جهان دارای بیشترین تعداد مبتلایان به سرطان هستند که ۶ مورد اول جدول را کشورهای غربی پیشرفته شامل می‌شوند.

۱۰ کشور پیشگام در سرطان در سال ۱۷-۲۰۱۶ / دانلود

۱۰. جمهوری چک

بیشترین نوع شیوع سرطان در این کشور، مربوط به سرطان پوست است. از هر ۱۰۰ هزار نفر، ۷۳۶ مرد و ۶۴۸ زن مبتلا به این بیماری هستند. نرخ مرگ در اثر سرطان در هر ۱۰۰ هزار نفر، ۲۶۳ نفر است. همچنین، سرطان سینه، ریه، و پروستات هم در این کشور در حال پیشروی است.

۹. کانادا

اگرچه کانادا کشور بسیار پیشرفته‌ای محسوب می‌گردد، اما دچار نرخ چشمگیر سرطان و مرگ و میر در اثر همین امر است. نرخ ابتلا به سرطان در این کشور رو به افزایش است و مسئولین مربوطه در تلاش‌اند تا آن را کنترل کنند. سال گذشته، ۱۰۲ هزار و ۹۰۰ مرد کانادایی مبتلا به سرطان اعلام شدند و ۴۱ هزار و ۷۰۰ مرد از دنیا رفتند. این آمار در سال گذشته در مورد زنان ۹۹ هزار و ۵۰۰ نفر بود که ۳۷ هزار و ۱۰۰ نفر از آنها فوت شدند.

۸. نروژ

این کشور را می‌توان سرزمین سرطانهای سینه، ریه، پروستات، و روده بزرگ دانست. در سال ۲۰۱۲، اعلام شد که در نروژ ۳۰ هزار و ۹۹ نفر مبتلا به سرطان هستند. نیمی از این تعداد، در سنین ۷۰ قرار داشتند. ۴ نوع سرطانی که در ابتدای خط گفتیم، ۴۵ درصد از مبتلایان به سرطان را در این کشور شامل می‌شوند. پیش‌بینی شده که تا سال ۲۰۳۰، آمار مبتلایان به ۴۰ هزار نفر خواهد رسید.

۷. بلژیک

در سال ۱۹۵۴ بود که اولین نمونه سرطان سینه در بلژیک تشخیص داده شد. این نوع سرطان، رایج‌ترین نوع سرطان در این کشور است و رشد روزافزون‌اش تهدید بزرگی برای بلژیکی‌هاست. رده‌های سنی ۳۵ تا ۴۹ و ۵۰ تا ۵۹ بیشترین سهم را از انواع سرطان‌ها در این کشور دارند. در سال ۲۰۱۳، اداره ثبت آمار سرطان‌های بلژیک اعلام کرد که تا سال ۲۰۲۵، ۱۲ هزار مورد از ابتلا به سرطان افزوده خواهد شد. با این حساب، در سال ۲۰۲۵، بلژیک با ۸۷ هزار مبتلا به سرطان سر و کله خواهد زد. افزایش و پیر شدن جمعیت همانند بسیاری از کشورهای دیگر، دو عارضه‌ای است که در بروز سرطان در این کشور نقش دارند. همچنین، مصرف سیگار به عنوان یکی از اصلی‌ترین علل بروز سرطان در این کشور شناخته شده است.

۶. آمریکا

علت اصلی سرطان در آمریکا طبق ادعای محققان این کشور به سبک زندگی غیرمنتظره مردم‌اش که شامل مصرف بی‌محابای سیگار و مشروبات الکلی می‌شود برمی‌گردد. آمریکایی پُرخورند و به نسبت دیگر کشورهای غربی، کم‌تحرک‌اند و الکل زیاد مصرف می‌کنند.

۵. نیوزلند

نیوزلند به نسبت جمعیت‌اش، خیلی مبتلا به سرطان دارد. این کشور، مردم تحصیل‌کرده‌ای دارد اما آمار مرگ و میر در اثر سرطان، مقامات آن را بسیار نگران کرده است. هم‌اکنون، ۳ هزار زن در این کشور مبتلا به سرطان سینه هستند و از حیث ابتلا به سرطان پوست در حال حاضر در دنیا رکوردار است.

۴. فرانسه

فرانسه در جایگاه چهارم ابتلا به سرطان در دنیا قرار دارد. اولین گزینه سبب‌ساز سرطان در این کشور، از سوی متخصصین‌ مربوطه، استفاده از مکمل‌های غذایی اعلام شده است. سپس، سیگار و مشروبات الکلی در رده‌های بعدی قرار دارند. ۲ درصد زنان و ۲۹ درصد مردان این کشور هم‌اکنون با مشکلات سرطان دست و پنجه نرم می‌کنند. سرطان پروستات بیشترین سهم ابتلای آقایان فرانسوی را به خود اختصاص داده است. زنان نیز، بیشترین سهم از سرطان سینه را دارند.

۳. استرالیا

آمار ابتلا به سرطان در استرالیا، نشاندهنده ۱۲۶ هزار و ۸۰۰ نفر است و پیش‌بینی شده که تا سال ۲۰۲۰، ۵۰ هزار نفر به این تعداد افزوده خواهد شد. عارضه پیری یکی از اصلی‌ترین علل بروز سرطان در این کشور دانسته شده است. زنان این کشور، در بین سرطان‌ها، بیشترین سهم را از سرطان ریه و سینه دارند. آفتاب استرالیا خطرناک‌ترین آفتاب برای پوست و علت اصلی بروز سرطان پوست در این کشور است. لذا مقامات این کشور، هر گونه تفریح در فضای باز بخصوص در مدارس را بدون رعایت پوشش کلاه و لباس ممنوع کرده‌اند.

۲. ایرلند

ایرلند به عنوان دومین کشور در ابتلا به سرطان، زخم‌خورده مصرف سیگار و مشروبات الکلی است. اینگونه است که در ایرلند، هر ۳ دقیقه یک نفر به سرطان مبتلا می‌شود و هر یک ساعت، یک نفر در اثر ابتلا به سرطان می‌میرد. دلیل اینکه این کشور در جایگاه دوم لیست قرار گرفت این است که  هر ساله، بطور میانگین ۴۰ هزار نمونه جدید از ابتلا به سرطان در این کشور تشخیص داده می‌شود. شایع‌ترین انواع سرطان در ایرلند شامل سرطان پوست، سرطان پروستات، سرطان سینه، سرطان روده، و سرطان ریه می‌شود.

۱. دانمارک

دانمارک پیشرفته‌ترین کشور دنیا از حیث اجتماعی و فرهنگی است اما در عین حال، دارای بیشترین آمار مبتلایان به سرطان در دنیاست. در پایتخت سرطان جهان، از هر ۱۰۰ هزار نفر، ۳۲۶ نفر مبتلا به سرطان هستند. اصلی‌ترین علت بروز سرطان در دانمارک، مصرف بیش از حد سیگار -بالاخص در میان زنان- و مشروبات الکلی است.

چیزی که دانشمندان و محققان به آن رسیده‌اند این است که در میان همه انواع سرطان، سرطان‌های ریه، سینه، و پروستات در دنیا شایع‌تر و معمول‌ترند. آمارها نشاندهنده آن است که کشورهای پیشرفته در مقایسه به کشورهای کمتر پیشرفته، از آمار ابتلا به سرطان بیشتری برخوردارند. در ۲۰ کشور اول مبتلا به سرطان، ۱۳ کشور اروپایی به همراه آمریکا، کانادا، نیوزلند، و استرالیا حضور دارند. درست است که این آمارها، توانایی کشورهای پیشرفته در تشخیص سرطان را نشان می‌دهد اما از سوی دیگر، گرایش جامعه ثروتمندتر به سمت مصرف مشروبات الکلی و ورزش کمتر که از علل اصلی سرطان هستند را باید موضوعی بسیار جدی دانست.


منبع:

http://www.wcrf.org/int/cancer-facts-figures/data-cancer-frequency-country
https://www.trendrr.net/۸۲۶۳/countries-with-highest-cancer-rate-world-india-japan-china-famous/
http://blog.dana-farber.org/insight/۲۰۱۴/۰۶/which-countries-have-the-highest-and-lowest-cancer-rates/
http://www.telegraph.co.uk/news/health/news/۸۲۷۷۴۱۸/Why-is-Denmark-the-cancer-capital-of-the-world.html
http://www.worldatlas.com/articles/countries-with-the-highest-rates-of-cancer.html

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    40 16
    نژاد های سفید نسبت به سرطان ضعیفتر هستند. اگر غذاهای سوپر مارکتی ما ایرانی ها را می خوردند و آلودگی هوای ما را داشتند آمار های آنها بالاتر از این بود. سبک زندگی اسلامی نیز باعث کاهش طرطان در کشورهای مسلمان شده.
  • صمد نقی نژاد AE ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    7 3
    میزان ابتلا به سرطان ،در ایران،روسیه،چین،وسایرکشورهای اسیایی چقدر،می باشد،بهتر بود ازمرکز مبارزه بابیماریها موارد ابتلا به سرطان درایران،در گزارش درج،ومقایسه اماری می گردید،تاانجا که اطلاع دارم امار سرطان معده،در گذشته بالا بود،امار ابتلا به سرطان کولون در امریکاوالمان،به علت استفاده از گوشت غالب در تغدیه شان امار بالایی،داشت
  • دانشجوی پزشکی IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    19 22
    یکی از دلایل شیوع بالای سرطان در کشورهای پیشرفته مهاجرپذیری هست اختلالات ژنتیکی و کرومزومی در ازدواج هایی که بین نژادهای مختلف رخ میده باعث تشدید سرطان در کشورهای مهاجر پذیری مثل کانادا استرالیا امریکا فرانسه و..شده البته در کشورهایی سنتی مثل ایران تغییر سبک زندگی از مذهبی-ایرانی به مدرنیسم-غیر مذهبی مثل مصرف مشروبات الکی مواد مخدر صنعتی مواد آرایشی شیمیایی و از همه بدتر فست فودها و غذاهای آماده و نیمه آماده صنعتی استفاده از رنگ مصنوعی اسانس و نیترات و نیتریت و مواد نگهدارنده مصنوعی و نمک و کلآ هر چیزی که صنعتی شده حتی یک قوطی رب گوجه آب لیموی کنسروی شده که با اضافه کردن مواد نگهدارنده به جای چند هفته و چند ماه تا دو سال!!!! باقی میماند بعلاوه استفاده از سم و کود شیمیایی در کشاورزی وباغبانی که باعث غیر اورگانیک شدن محصولات باغی و کشاورزی ایرانی شده باعث شیوع شدید سرطان بخصوص سرطان معده و روده و ریه در ایران شده بهترین راه جلوگیری از سرطان خوردن غذای تازه با مواد اولیه تازه و طبیعی هست و میوه های تیره و ترش مزه که سرشار از آنتی اکسیدان هستن حتی غذای یک روز مانده هم خوب نیست..
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    20 3
    ان شالله که خدا خودش راه درمان تمام این بیماری های سخت و صعب العلاج رو به دانشمندان عطا بفرمایند.
  • IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    36 3
    مال تغذبه نامناسب و خوک و جک و جونورایی که میخورن
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    15 0
    لعنت به این بیماری صعب العلاج ... به خاطر بیماری سرطان پدرم مرحومم سه ماه در بخش خون و سرطان بیمارستان بودم واقعا از بدترین نوع سرطان هایی که دیدم کلیه ، ریه و استخوان بود. خدا رو شکر که درمان سرطان های معده و خون در این چندین سال پیشرفت زیادی داشته و خیلی از این بیماران بهبودی کامل می یابند
  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    21 0
    از سونامي سرطان و استفاده افسارگسيخته از كود شيميايي و سموم آفت كش نيز گزارشي تهيه كنيد .
  • منوچهر IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    16 3
    مشرق راجع به ایران هم میگفتی
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    7 0
    چه کشورهایی در ابتلا به سرطان رکورددار هستند؟کشورهایی که چهارپنجم سرزمینشان را بایر رها کرده اند و آبهای زیر زمینی را حبس کرده اند و مترتب بر آن کمبود مواد غذایی را با تولید و مصرف محصولاتی که نتیجه دستکاری جاهلانه بشریت در شکل طبیعی نعمات الهی هستند میخواهند جبران کنند و خزائن بی پایان پروردگار واسع را با چشم تنگ بشری ارزیابی میکنند .
  • مسعود IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    20 5
    به خاطر سبک زندگی غربی بی تحرکی غذای فست فود و استرسه
  • IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    5 0
    ایران چرا نیست !!!
    • IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
      8 9
      چون هنوز سبک زندگی کثیف غربی کامل در اینجا پیاده سازی نشده. هرچقدر که ایرانیها هم از سنتهای اسلامی و ملی خودشون فاصله بگیرن، به همون نسبت در سرطان هم پیشرفت خواهند کرد.
  • رضا IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    2 6
    سرطان پروستات ۱. مارتینیک از مستعمرات فرانسه (بیش از ۲۲۷ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر) خنده دار بود امارتون
  • IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    12 10
    شاید به علت پر خوری وحق مردم فقیر هم باشد! فرهنگ لیبرال واومانیسم بهتر از این نمی شود
  • IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    10 4
    طبیعیه که هرچی امید به زندگی در کشوری بیشتر باشه نرخ سرطان بالاتر میره. شاید بهتر باشه برای مقایسه ابتلا به سرطان در کشورهای مختلف ، فقط نمونه های زیر چهل و پنج سال رو شمارش کنن.
  • آریو IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۷
    3 3
    چرا از ایران و رتبش به هیچ وجه حرفی زده نشده؟؟؟؟؟ از قدیم گفتن اگه یه میخ به بقیه میزنی حداقل یه سوزن هم به خودت بزن....پس آمار خودمون چی شد؟وضعیت ما توی دنیا چطوره؟
  • کمال IR ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۷
    3 5
    این رتبه بندی بخاطر ارایه امار دقیق این کشورهاست در خانواده های سنتی اسیای و ایران خیلی ها اونقدر دیر به پزشک مراجعه میکنند که کاری نمیشه کرد و سرطانشان در امار ثبت نمیشه
  • IR ۰۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۷
    7 3
    الکل الکل الکل
  • دانشجوی شریف IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۷
    3 1
    کشورهای توسعه نیافته اگر سرطان معدشون که بخاطر باکتری معده است کنار بذاریم، بخاطر زندگی سنتی تر سرطان کمتری میگیرن. همین قضیه در مقایسه بین شهر و روستا برقراره علل اصلی: تغذیه سالم-استرس کمتر- هوای سالم
  • محمود IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۷
    4 9
    فقط حجامته که میتونه پیش گیری کنه
  • مسلم IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۷
    8 7
    اگه آمار افسردگی و مشکلات روانی مردم غرب را ببینید چی میگید؟ قابل توجه غرب زده های عزیز.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس