اسیدپاشی در انگلیس

وقایع اسیدپاشی شاید تا همین اواخر در کشورهای جنوب آسیا رکوردار بود اما اکنون انگلیس و پایتخت آن پیشتاز هستند. مردان انگلیسی هم از جمله قربانیان اسیدپاشی هستند.

سرویس جهان مشرق- انگلیس به عنوان رکوردار اسیدپاشی در دنیا شناخته می‌شود و در سال گذشته ۴۵۴ مورد حمله اسیدی صورت گرفته است. تقریبا تمامی موارد این اسیدپاشی‌ها به انگیزه‌های شخصی برمی‌گردد و مواردی قلیلی هم بصورت سهوی صورت گرفته است. مردان نیز از سهم زیادی در میان قربانیان اسید برخوردار بوده‌اند و به گفته کارشناسان علت مشخص واحدی برای مجموع اسیدپاشی‌های پایتخت جدید اسیدپاشی جهان یافت نشده است.

اسیدپاشی را می‌توان یکی از فجیع‌ترین جرائم اجتماعی دانست که نه تنها یک انسان را از تا پایان عمر از نعمت زیبایی محروم می‌سازد، که در بسیاری از موارد دچار عوارض شدید و طاقت‌فرسای جسمی و روحی می‌کند. قربانی اسیدپاشی، تا سال‌ها از اختلالاتی که گریبانگیر جسم‌اش شده رنج می‌برد و فراتر از آن، این روح اوست که در اثر برخوردهای اجتماعی متعاقب از دست دادن زیبایی‌اش نابود می‌شود. نگاه‌ها و برخوردهای ترحم‌آمیز و و گاها رقت‌بار مردم، سنگینی رنجی که می‌برد را چندین برابر می‌کند و نتیجه می‌شود گوشه‌گیری شدید اجتماعی و افسردگی ویران‌کننده.

اسیدپاشی آسیب شدیدی به قربانی وارد می‌کند که معمولاً ماندگار است و علاوه بر آسیب‌های جسمی ماندگار از جمله نابینایی، می‌تواند آسیب‌های روانی جدی مثل افسردگی، اختلال تنش‌زای پس از رویداد (PTSD)، اضطراب، حملات اضطرابی، اختلالات خوردن و حتی اعتیاد و خودکشی را به همراه داشته باشد. اسید به علت خاصیت خورندگی و گرمایی که ایجاد می‌کند به بافت‌ها آسیب می‌زند. معمولاً صورت قربانی هدف اسیدپاشی قرار می‌گیرد. غالباً خطر مشکلات تنفسی، عفونت خون (سپتی‌سمی)، نارسایی کلیه و نهایتاً مرگ قربانیان اسیدپاشی را تهدید می‌کند.

وقایع اسیدپاشی شاید تا همین اواخر در کشورهای جنوب آسیا رکوردار بود اما اکنون انگلیس و شهر لندن است که پیشتاز جهانی است. طبق آماری که پلیس این شهر اعلام کرده، ۴۵۴ مورد اسیدپاشی در سال ۲۰۱۶ ثبت شده است که در مقایسه با آمار سال ۲۰۱۵ با ۲۶۱ مورد، افزایش ۱۷۳ درصدی و در مقایسه با آمار سال ۲۰۱۲ افزایش افزایش ۳ برابری داشته است. امری که در نوع خود فاجعه‌بار و بسیار نگران‌کننده است. در مجموع، از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶، ۱۸۰۵ مورد اسیدپاشی در انگلیس ثبت شده که ۳ مورد آن منجر به مرگ شخص گردیده است.

سوال مشخص این است که چرا باید این نرخ از اسیدپاشی در انگلیس صورت بپذیرد؟ شاید پاسخ پلیس این کشور قانع‌کننده نباشد اما معتقد است که در دسترس بودن اسید، بیشترین انگیزه برای انتقام‌جویان برای انتقام‌جویی به این شکل است. عموما عاملان اسیدپاشی دوست‌پسرها، دوست‌دخترها، و همسران سابق شخص قربانی اسیدپاشی هستند. آنها به راحتی اسید می‌خرند و راحت‌تر از آن اینکه این ماده بسیار خطرناک را در ظرفی مثل ظرف آب معدنی می‌ریزند که بسیار برای عمل اسیدپاشی بدون ایجاد ظن مناسب است.

فقط در ۲ ماهه اول سال ۲۰۱۷، شهر لندن ۴۹ فقره اسیدپاشی را به چشم خود دید. تصویر زیر، نشان‌دهنده حملات اسیدی فقط در یک روز شهر لندن است. ۵ فقره اسیدپاشی طی ساعت‌های ۱۰:۲۵ دقیقه صبح تا ۱۱:۳۷ دقیقه ظهر (در فقط ۷۰ دقیقه) صورت می‌گیرد که در نوع خود کم‌نظیر است.

۵ اسیدپاشی فقط در ۷۰ دقیقه، از لندن پایتخت جدید اسیدپاشی جهان را ساخته است

اکنون فعالان حقوق مدنی در انگلیس، لندن را «پایتخت جدید اسیدپاشی جهان» خوانده و از دولتمردان این کشور خواسته‌اند که فروش موادی چون اسید سولفوریک را فقط در قبال مجوز صادره از سوی مراجع قضایی ممکن سازند. بیشترین رکورد مربوط به سال ۲۰۱۵ هند است که ۸۰۲ مورد اسیدپاشی در این کشور صورت گرفت اما لندن به عنوان فقط یک شهر، ۴۵۴ مورد اسیدپاشی در یک سال داشته است و لقب پایتخت اسیدپاشی برای آن، چندان بیراه نیست.

کارشناسان امر، معتقدند که به غیر از انتقام‌جویی‌های عاشقانه، بخشی از اسیدپاشی‌های انگلیسی مربوط به زورگیری است. فرد زورگیر پول می‌خواهد و اگر به او داده نشود، اقدام به این حرکت می‌کند. بخش دیگری از عمل اسیدپاشی مربوط به انتقام‌جویی‌های نوجوانانه است. گاها یک نوجوان یا جوان، به جهت انتقام‌جویی و فرونشاندن عقده‌اش، اقدام به حمله اسیدی به دوست و یا دوستان‌اش می‌کند.

یک نوجوان انگلیسی شهر «اسکس» در حال اسپری کردن اسید به صورت همکلاسی‌هایش

تنفرات نژادپرستانه نیز سهم دیگری را داراست. انگلیسی‌های افراط‌گرا، اقدام به حمله به تبعه‌های این کشور می‌کنند. آنها برای اینکه عمل قتل هم مرتکب نشده باشند، بهترین راه را در از فرم انداختن صورت و جسم کسی می‌بینند که از بودن او نفرت دارند.

«نحاله اشرف» زن مسلمانی که در شرق لندن از سوی یک نژادپرست قربانی اسیدپاشی شد / در حال سخنرانی

فیلم / اسیدپاشی به صورت یک مسلمان در لندن

در کشورهای شرقی، عمدتا مسئله تبعیض جنسی مطرح است و در مشهودترین نمونه آن می‌توان بافت مردسالارانه هند و پاکستان را مثال زد که شمار زیادی از حملات اسیدی از سوی مرد خانواده نسبت همسرش صورت می‌پذیرد. اما محققان انگلیسی معتقدند که جامعه انگلیس پاسخ مشخصی به این سوال نداده است و هنوز علت واقعی اسیدپاشی‌های این کشور که در حال افزایش شدید است، مشخص نیست.


منابع:

https://www.theguardian.com/uk-news/۲۰۱۷/jul/۱۴/police-investigate-acid-attacks-east-london
http://edition.cnn.com/۲۰۱۷/۰۷/۱۴/europe/acid-attacks-london-numbers-trnd/index.html
https://www.theguardian.com/commentisfree/۲۰۱۷/jul/۱۴/acid-attacks-capital-london-crime-anger
http://www.dailymail.co.uk/news/article-۴۴۶۲۰۱۶/Two-acid-attacks-Britain-DAY-figures-show.html
http://www.asti.org.uk/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • دکتر گاوچرون از کومور IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۰
    18 35
    خجالت بکش وطن پرستیت کجا رفته ای مشرق مدعی؟ پایتخت اسیدپاشی دنیا فقط اصفهان و بس
    • CN ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۰
      8 1
      شما از عصر ایران و فرارو سرریز کردید به مشرق! دست مریزاد به این همه پشتکار در لجن پراکنی.
    • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
      5 0
      خخخخ
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۰
    34 0
    تیزاب (اسید) ریختن بر چهره افراد نهایت ناجوانمردی است
  • IR ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۰
    25 1
    اطلاع نداشتم! ممنون از اطلاع رسانی، متعجب شدم.... لطفا اسیدپاشی در ایران رو ریشه یابی کنید
  • محمود IR ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۰
    24 1
    این اسیدپاشها آدم نیستن. اگه چندتاشون مینداختن توی بشکه اسید دیگه کسی جرات نمیکرد اینکارو انجام بده
  • علی IR ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۰
    22 5
    اروپا محور شرارت جهان است .
  • مخ اصلاح طلبی IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۰
    19 9
    به خاطر عدم آموزش سند 2030 است!
    • razor IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۰
      8 5
      تو انگلیس هم سند 2030 ممنوعه که اسیدپاشیه. این حرفا چیه برادر من؟
  • P IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۰
    20 0
    اکثرا" قربانیان خانم هستن
  • حسام IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۰
    10 0
    اصلا باید تولید اسید رو متوقف کنند
    • ناشنای IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۰
      8 1
      اسید مصارف دیگری از جمله مصارف صنعتی دارد و تولید نکردن آن غیر ممکن است باید اسید را از دسترس این گونه افراد خارج کرد و مطمئن شد که برای این کارها مصرف نمی شود
  • ناشناس IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۰
    8 0
    قوانین محکمی برای استفاده کنندگان اسید دراین گونه جرایم باید تصویب واجرا کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس