کد خبر 755757
تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۴
سوریه

اندیشکده آمریکایی با اشاره به پیروزی‌های نیروهای مقاومت حزب الله در عرسال نوشت: حزب الله لبنان با صبر راهبردی و آینده نگری به عنوان نیرویی فراملی جای خود را بین کشورهای منطقه حفظ می‌کند.

به گزارش مشرق، اندیشکده آمریکایی «قرن» در مطلبی پیرامون «نمایش قدرت منطقه‌ای حزب‌الله لبنان» نوشت: مبارزه حزب الله در ماه جاری علیه داعش و تروریست‌های شبیه به آن‌ها به اندازه نبردهای کنونی در رقه و موصل مورد توجه قرار نگرفته، اما نشانگر تغییر مهمی در نظم خاورمیانه است.

بر اساس این گزارش، حزب الله دراواخر ماه جولای و در کمتر از یک هفته به سرعت یک دژ تروریست‌ها در شهر عرسال واقع در مرز لبنان و سوریه را تصرف کرد. این در حالی است که این گروه قبل از آغاز این حمله هجمه سیاسی و تبلیغاتی بلندمدتی را سازماندهی کرده و در نهایت عملیاتی نظامی را آغاز کرد که توسط ائتلافی نامتعارف اما موثر از ارتش‌های متعارف و تحت رهبری یک بازیگر غیردولتی در میدان نبرد، عمل می‌کرد.

به واقع، حزب الله حمله‌ای را هدایت کرد که در آن نبردهای دشوار نیروهایش در پنج سال و در خط مقدم جنگ در سوریه با حمایت ارتش‌های سوریه و لبنان را به تصویر کشید.  

در ادامه این مطلب با اشاره به اهمیت حضور نیروهای حزب‌الله در سوریه آمده است: حزب‌الله به یقین نقش مهم‌تری را نسبت به متحدان دیگر سوریه برای حفظ «بشار اسد» در قدرت که از سال ۲۰۱۱ آغاز شد، ایفا کرد. از آن به بعد نقش حزب الله در امور آموزشی و گاهی رزمی در کنار مبارزان یمن، عراق و سوریه گسترش یافته و البته این گسترش منطقه‌ای را تحت همکاری نزدیک با ایران بر عهده گرفته است.

این اندیشکده با اشاره به ناراحتی دولت‌های غربی از نقش حزب‌الله که در مواردی موجب لفاظی علیه این گروه شده، نوشت: حقیقت این است که حزب الله به عنوان یک بازیگر ملی و منطقه‌ای غیرقابل چشم‌پوشی که دارای عمق نفوذ، نگاه راهبردی و توانمندی است، از دل آشفتگی‌های سوریه پدیدار شده است.

در ادامه این مطلب با بیان اینکه در نبرد عرسال ارتش لبنان و سوریه که یکی مورد حمایت آمریکا است و دیگری مورد حمایت ایران در کنار هم قرار گرفتند، آمده است: مبارزات حزب‌الله در عرسال نشانه‌های مهمی را از وضعیت نظم منطقه‌ای که همزمان با پایان جنگ در سوریه در حال شکل‌گیری است و نحوه پر شدن خلائی که به واسطه دوری فزاینده آمریکا از تحولات منطقه ایجاد شده، همراه دارد.

بر این اساس ، همکاری در عرسال به دلایل مختلف روندی قابل توجه است به طوری‌که در نقش حزب الله (و به تبع آن ایران) در رهبری یک ائتلاف ضدتروریستی را به تصور می‌کشد. حزب الله سال‌ها تلاش کرده دولت‌های غربی را متقاعد کند که شریک طبیعی در مبارزه جهانی علیه گروه‌های افراطی سرچشمه گرفته از محیط تکفیری است. این حمله همچنین توازن قدرت واقعی حزب‌الله را در سوریه و لبنان که در این دو مکان نیز مستقل عمل می‌کند را رسمیت می‌دهد. این در حالی است که حزب الله به اندازه کافی از قدرت سیاسی برای تعیین شرایط در دمشق و بیروت برخوردار است.

در ادامه این مطلب آمده است: نبرد عرسال نشانه‌هایی زیادی را برای الگو برداری از رشد نفوذ حزب الله در خود دارد. حزب الله، به عنوان نیروی فراملی، بین‌المللی می‌تواند جای خود را میان کشورهای منطقه حفظ کند.

حزب‌الله صبر راهبردی، آینده‌نگری و چشم داشتن بر اهداف بلند مدتی که به صورت سازمانی از آن نفع می‌برد و به شرکای خود به ویژه ایران نیز کمک می‌کند را به نمایش گذاشته است.

این اندیشکده در خاتمه نوشت: به نظر می‌رسد پنج سال جنگ بین المللی مواضع منطقه‌ای حزب الله را تقویت و موجب تحکیم نظامی و سیاسی آن شده است. حزب‌الله که به عنوان یک نیروی غالب در داخل لبنان وارد عرصه سوریه شد به نظر به عنوان بازیگر منطقه‌ای تعیین کننده که به طور محتمل در آینده نیز قدرتمند خواهد بود، پدیدار می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس