اردوغان

احزاب مخالف رئیس جمهور ترکیه در اعتراض به تغییرات در حال انجام در آئین‌نامه و رویه‌های پارلمانی این کشور، دست به تحصنی اعتراضی زدند.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، حزب اصلی مخالف دولت ترکیه، امروز پنجشنبه، در اعتراض به طرح پیشنهادی برای اعمال تغییرات در آئین‌نامه (رویه‌های) پارلمانی این کشور، تحصنی اعتراضی را برگزار کردند. مخالفان می‌گویند که تغییرات پیشنهادی موجب محدودیت توان نمایندگان مجلس برای به چالش‌کشیدن حزب حاکم عدالت و توسعه در مجلس این کشور می‌شود.

این طرح پیشنهادی در شرایطی مطرح شده است که نگرانی احزاب مخالف، گروه‌های حقوق بشری و متحدان غربی ترکیه از اینکه اردوغان از (حربه) سرکوب مظنونانِ به دست داشتن در کودتای ناکام سال گذشته برای فرونشاندن تمامی نارضایتی‌ها و اعتراض‌ها استفاده کند، در حال افزایش است.

اعضای حزب  سکولار «جمهوری‌خواه خلق» می‌گویند که تغییرات پیشنهادشده - که شامل کوتاه کردن زمان تخصیص یافته برای بررسی لوایح و طرح‌ها و تنبیه نمایندگان به خاطر «ارجاع/اشاره نادرست» به مناطق مختلف ترکیه در مجلس است - آزادی بیان را محدود خواهد کرد.

براساس تغییرات مدنظر، قانون‌گذاران ترکیه‌ای می‌توانند رأی به ممنوعیت حضور سه جلسه‌‌ای نمایندگانی بدهند که از اصطلاحاتی همچون «کردستان» یا «استان کردی» استفاده می‌کنند. اعضای حزب هوادار کردهای «دموکراتیک خلق‌ها» به کرات از این اصطلاحات برای اشاره به مناطق کردنشین جنوب غربی ترکیه استفاده می‌کنند، اقدامی که موجب خشم ملی‌گراهای ترکیه شده است.

اوزگو اوزل، معاون ارشد حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه پس از اینکه بیشتر مواد این طرح پیشنهادی از سوی حزب حاکم عدالت و توسعه و با همراهی متحدان ملی‌گرای آن در مجلس این کشور تصویب شد، اعلام کرد که «در واکنش به قطع صدای مخالفان، گروه پارلمانی جمهوری‌خواه خلق امشب پارلمان را ترک نمی‌کند».

وی افزود که «هدف {از تصویب این طرح} تقویت رئیس جمهور اردوغان و ناتوان کردن پارلمان است» و وعده داد که این تغییرات را نزد دادگاه قانون اساسی به چالش بکشند. حزب هوادار کردهای دموکراتیک خلق‌ها نیز از این اعتراضات حمایت کرده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۵
    0 2
    اونا حزب مخالف نیستند عوامل پ ک ک و پژاک ملعون هستند
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    1 0
    اردوغان مغول وحشی کافتار...خخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس