آیت الله مدرسی یزدی

عضو فقهای شورای نگهبان گفت: ما گله بزرگی نسبت به دولت و مجلس درباره لوایح بودجه های سنواتی داریم، طوری بودجه های سنواتی را به شورای نگهبان ارائه کنید که وقت بررسی آن را در شورا داشته باشیم.

به گزارش مشرق، آیت الله مدرسی یزدی عضو فقهای شورای نگهبان عصر امروز چهارشنبه طی سخنانی در مراسم گرامیداشت سالروز تاسیس شورای نگهبان که در محل مجلس قدیم برگزار شد، اظهار داشت: کسی که انتخاب می شود مشروعیت و مبنایش بر اساس قانون اساسی است، تایید صلاحیت فرد باید طبق نص صریح قانون اساسی توسط شورای نگهبان انجام شود.

وی افزود: قوای مجریه، قضاییه و مقننه کشور زیر نطر ولایت مطلقه فقیه در کشور فعالیت می کنند.

آیت الله مدرسی یزدی در ادامه با اشاره به ضرورت تشکیل مرکز فقهی و پژوهشکده شورای نگهبان، توضیح داد: برای اینکه کار سنگین شورای نگهبان به نحو احسن انجام شود و بالاترین اتقان را داشته باشد، مقام معظم رهبری و اعضای شورای نگهبان تشخیص دادند باید عقبه فکری داشته باشد.

وی اضافه کرد: وقتی قانون اساسی تصویب شد و شورای نگهبان تاسیس شد، مصوبات مجلس می توانست توسط شورای نگهبان بررسی شود اما در طول زمان و با گذشت زمان، نظرات مختلفی توسط شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نطام مطرح شد، تسلط بر همه این موارد نیاز به یک عقبه هم از لحاظ فقهی و هم از لحاظ حقوقی داشت.

آیت الله مدرسی یزدی همچنین گفت: گاهی لوایحی با 700 ماده به شورای نگهبان می آید، مگر می شود ظرف 20 روز به این موارد رسیدگی کرد؟! به حمدالله مرکز فقهی مشورتی در قم و همچنین پژوهشکده شورای نگهبان زیر نظر آقای ره‌پیک تشکیل شد.

این عضو فقهای شورای نگهبان یادآور شد: ما گله بزرگی نسبت به دولت و مجلس درباره لوایح بودجه های سنواتی داریم، طوری بودجه های سنواتی را به شورای نگهبان ارائه کنید که وقت بررسی آن را در شورا داشته باشیم.

وی گفت: جداول بودجه هم باید به شورای نگهبان ارسال شود، قانون اساسی می گوید "تمام" مصوبات مجلس شورای اسلامی باید به شورای نگهبان ارسال شود، اما حداقل از زمانی که بنده در شورای نگهبان بودم این اتفاق نیفتاده و جداول بودجه به شورای نگهبان ارسال نشده است.

وی با بیان اینکه عقبه های فکری شورای نگهبان با تیزفهمی‌ مقام معظم رهبری تشکیل شد که امیدوارم ادامه یابد، تاکید کرد: هر چه هم مجلس شورای اسلامی با اتقان بیشتر قوانین رو وضع کند و شورای نگهبان با دقت بیشتر آنها را بررسی کند، شایسته است؛ شورای نگهبان نقش بسیار زیادی دارد و در بیشتر نهادهای کشور تاثیر دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شورای نگهبان در تار و پود کشور تاثیر دارد، شورای نگهبان هم در قوه مجریه، هم قوه قضاییه و هم قوه مقننه تاثیر گذار است، فلذا هرچه برای تقویت شورای نگهبان تلاش کنیم برای کشور مفیدتر است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس