کد خبر 751529
تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴
ال جی

جی ۶ پرچم‌دار امسال ال‌جی، نسبت تصویر و قابلیت‌های جدیدی را به دنیای گوشی‌های هوشمند آورده است که در این مطلب بیشتر به آن‌ها خواهیم پرداخت.

به گزارش مشرق، ال‌جی یکی از بازیگران قابل‌ احترام و نترس دنیای گوشی‌های هوشمند به شمار می‌رود؛ به طوری که نام پرچمداران این شرکت همیشه در بین اولین‌ها به چشم می‌خورد. پرچمدار سال ۲۰۱۷ این کمپانی کره‌ای در کنگره‌ی جهانی موبایل امسال در بارسلون اسپانیا رونمایی شد؛ ال‌جی جی ۶ به واسطه‌ی استفاده از نسبت تصویر جدید ۱۸:۹ یا همان ۲:۱ طراحی کاملا متفاوتی نسبت به پرچمداران گذشته‌ی ال‌جی و رقبا دارد. استفاده از این نسبت تصویر و حاشیه‌های اندک در جی ۶ باعث شده تا در دست گرفتن گوشی ساده‌تر از نمونه‌های رایج بازار باشد. با ما همراه باشید تا نگاهی به ویژگی‌های نمایشگر استفاده شده در جی ۶ و تفاوت‌های آن با نمونه‌های رایج بازار داشته باشیم.

نمایشگر جی ۶ که ال‌جی نام FullVision را برای آن انتخاب کرده، قطعا یکی از بارزترین ویژگی‌های این پرچمدار به شمار می‌رود. پنل ۵.۷ اینچی استفاده شده در جی ۶ از نوع IPS LCD بوده و رزولوشن ۲۸۸۰ در ۱۴۴۰ را ارایه می‌دهد. رزولوشن این نمایشگر، تراکم پیکسلی ۵۶۴ پیکسل بر اینچ را برای جی ۶ به ارمغان می‌آورد که عددی کاملا مناسب برای نمایشگر یک پرچمدار محسوب می‌شود.

گوشی‌های بالارده‌ی ال‌جی همیشه ویژگی جدیدی را با خود به همراه داشته‌اند از طراحی ماژولار جی ۵ گرفته تا استفاده از نمایشگر دوم در سری V این شرکت همه و همه نشان از فعال بودن بخش تحقیق و توسعه‌ی این غول کره‌ای دارند. به عقیده‌ی بسیاری از کارشناسان، دوران نمایشگرهایی با نسبت تصویر ۱۸:۹ وارد فاز جدید شده‌ است و به زودی چنین نمایشگرهایی را در پرچمداران غیر کره‌ای نیز خواهیم دید.

جی ۶ ال جی

نوآوری‌های نمایشگر جی ۶ به نسبت تصویر و بهره‌مندی از قابلیت‌های dolby vision و HDR10 خلاصه نمی‌شود؛ مهندسین ‌ال‌جی گوشه‌های نمایشگر جی ۶ را نیز گرد طراحی کرده‌اند. این اقدام ال‌جی علاوه بر زیباتر کردن گوشی به استحکام بیشتر نمایشگر در هنگام برخورد آن با زمین نیز کمک می‌کند؛ کنار گذاشتن گوشه‌های تیز و استفاده از گوشه‌های منحنی شکل، تمرکز نیرو بر یک نقطه را از بین خواهد برد. یکی دیگر از محاسن استفاده از گوشه‌های گرد در نمایشگر، کاهش لمس‌های اشتباه در هنگام برداشتن گوشی از کناره‌ها و کار با یک دست است.

نسبت کنتراست ۲۰۵۳ نمایشگر جی ۶ یکی از بالاترین مقادیر در بین پنل‌های LCD به شمار می‌رود. نمایشگر G6 زیر تابش مستقیم نور خورشید چیزی از رقبا کم نداشته و روشنایی آن در حالت دستی و خودکار به ۴۶۸ و ۵۶۴ نیت می‌رسد. ال‌جی‌ همچنین قابلیت Always-on Display را برای نمایش ساعت در جی ۶ تعبیه کرده است؛ کاربر به کمک این قابلیت قادر به مشاهده‌ی ساعت بدون روشن کردن نمایشگر است. کمترین روشنایی نمایشگر حدوداً ۴ نیت بوده و استفاده از آن در محیط‌های کم نور اذیت‌کننده نخواهد بود. همچنین به لطف قابلیت «Comfort mode» نور آبی نمایشگر تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند از این رو خستگی چشم در استفاده‌ی شبانه از گوشی کمتر می‌شود؛ این قابلیت به صورت دستی و از بخش تنظیمات سریع در دسترس است.

نسبت تصویر ۱۸:۹

ال‌جی در پرچمدار جدید خود نسبت تصویر رایج ۱۶:۹ را کنار گذاشته و نسبت تصویر متفاوت ۱۸:۹ را برگزیده است؛ دیدن چنین نمایشگرهای عریضی در دنیای سینما، مانیتورها و تلویزیون‌ها چندان عجیب نیست. با وجود افزایش ارتفاع و کاهش عرض نسبت به نمایشگرهای مرسوم، ابعاد کلی دستگاه نسبت به پرچمدار سال گذشته ال‌جی کاهش یافته است؛ عرض و ارتفاع گوشی نسبت به جی ۵ که نمایشگری ۵.۳ اینچی داشت کمی کاهش یافته است. همانطور که احتمالا می‌دانید از قطر نمایشگر برای معرفی ابعاد آن استفاده می‌شود؛ بیشترین مساحت نمایشگرها با قطر یکسان، زمانی به دست خواهد آمد که نمایشگر مربعی شکل باشد در نتیجه مساحت نمایشگر ۵.۷ اینچی جی ۶ نسبت به نمونه‌های ۱۶:۹ رایج کمی کمتر است. نمایشگر ۵.۷ اینچی جی ۶ مساحتی معادل نمایشگرهای ۵.۵ اینچی رایج دارد و عرض آن با نمونه‌های ۵.۲ اینچی با نسبت تصویر ۱۶:۹ یکسان است. شایان ذکر است مساحت نمایشگر ۵.۷ اینچی استفاده شده در جی ۶ ال‌جی ۸۶.۵ سانتی‌متر مربع است؛ نمایشگرهایی با نسبت تصویر مرسوم ۱۶:۹ مساحتی معادل ۹۰.۷ سانتی‌متر مربع را در اختیار کاربر می‌گذارند. 

نمایشگر جی ۶

در صنعت سینما به چنین فرمتی از تصویر Univisium گفته می‌شود و بسیاری از کارشناسان چنین نسبت تصویری را آینده‌ی سینما می‌دانند. با این که بیشتر ویدئوها و محتوای موجود با نسبت تصویر ۱۶:۹ سازگار هستند؛ ولی تلاش برای ساخت محتوا برای نسبت تصویر ۱۸:۹ روز به روز در حال افزایش است. بخشی از محتوای موجود در نت‌فلیکس مانند سریال‌های خانه پوشالی (House of Cards) و چیزهای عجیب (Stranger Things) با نسبت تصویر ۲:۱ سازگاری کامل دارند. ال‌جی برای رهایی از نوار مشکی نمایش داده شده در حین تماشای ویدئوها، قابلیت‌ نرم‌افزاری خاصی تعبیه کرده است.

تغییر نسبت تصویر جی 6

به لطف تطابق اپلیکیشن‌های اندروید با ابعاد مختلف نمایشگرها، مشکل عمده‌ای از نظر سازگاری و تجربه‌ی کاربری وجود نخواهد داشت؛ اما احتمال بروز برخی ناسازگاری‌ها همچنان وجود دارد. ال‌جی با اضافه کردن «App scaling» تا حد زیادی مشکل تطابق ابعاد اپلیکیشن‌ها را حل کرده است. در این بخش سه نسبت تصویر (Compatibility (۱۶:۹)، Standard (۱۶.۷:۹ و (Full Screen (۱۸:۹ برای اپلیکیشن‌های دانلود شده در دسترس است.

کراپ تصویر ۱۸:۹

استفاده از نمایشگر عریض و با نسبت ۱۸:۹ تجربه لذت‌بخشی از وب‌گردی به کاربر ارائه خواهد داد. کاربر با چنین نسبت تصویری قادر به ایجاد پنجره‌هایی هم اندازه و با ابعاد مناسب برای استفاده از قابلیت اسپلیت اسکرین خواهد بود. نمایش محتوای بیشتر در کنار کاهش تعداد اسکرول‌ها از دیگر مزیت‌های چنین نمایشگری محسوب می‌شوند.

دالبی ویژن و HDR10

همانطور که در بررسی گوشی ال‌جی جی ۶ ذکر کردیم، نمایشگر جی ۶ یکی از نقاط قوت این پرچمدار محسوب می‌شود. متون و تصاویر نمایش داده شده در نمایشگر جی ۶ کاملا پویا و دقیق هستند و خبری از اشباع رنگ در آن نیست. رنگ‌های نمایش داده شده با تغییر زاویه نسبت به نمایشگر، افت نکرده و طراوت خود را حفظ می‌کنند. ال‌جی علاقه‌ی خاصی به اولین بودن در ارائه استانداردهای جدید در گوشی‌های هوشمند دارد؛ ال‌جی جی ۶ اولین گوشی هوشمندی است که از هر دو استاندارد بهبود تصویر دالبی‌ویژن و HDR10 پشتیبانی می‌کند. محتوای سازگار با این استانداردها روز به روز در حال افزایش بوده و طبق اعلام ال‌جی، این شرکت با نت‌فلیکس و آمازون برای آوردن این محتوا به اپ‌های موبایل در حال همکاری است. نت‌فلیکس ماه گذشته‌ی میلادی پشتیبانی خود از محتوای سازگار با فرمت‌های دالبی‌ویژن و HDR10 در گوشی‌های هوشمند را رسانه‌ای کرد.

دالبی ویژن HDR

شاید استفاده از این استاندارد در گوشی‌های موبایل به اندازه‌ی دیدن محتوای دالبی‌ویژن و اچ‌دی‌آر در تلویزیون‌های بزرگ لذت بخش نباشد ولی با مشاهده‌ی ویدئوهای سازگار با این استانداردها در جی ۶ به نمایش بهتر رنگ‌ها و جزئیات بیشتر ‌آن‌ها پی خواهید برد. نکته‌ی جالب و البته مثبت در مورد جی ۶ پشتیبانی از هر دو استاندارد مطرح HDR10 و دالبی‌ویژن است به طوری که محتوای پشتیبانی شده توسط هر یک از این استانداردها تکمیل‌کننده‌ی یکدیگر هستند؛ به بیان دیگر به دلیل پشتیبانی سرویس‌های مختلف از هر دو یا یکی از این استانداردها، دست شما برای پیدا کردن محتوای مورد نظرتان بازتر است.

دالبی ویژن و HDR

نمایشگر ال‌جی ۶ به واسطه‌ی پشتیبانی از دالبی ویژن قادر به نمایش ۶۸ میلیارد رنگ (۱۲ بیت) است. شایان ذکر است قابلیت HDR نمایش رنگ را به ۱۰ بیت یا ۱ میلیارد رنگ محدود می‌کند. بد نیست بدانید که عملکرد دالبی ویژن (یا HDR) تنها در هنگام مشاهده‌ی محتوای انکود شده‌ی مخصوص آن‌ قابل مشاهده است. هنگامی که فرد به مشاهده‌ی محتوای پشتیبانی شده از این استانداردها اقدام می‌کند به کمک پردازش متادیتای محتوا، نور پس‌زمینه‌ی گوشی به نحوی کنترل می‌شود که بهترین رنگ‌ها، کنتراست و ایده‌آل‌ترین هایلایت‌ها نمایش داده شوند.

بسیاری از کارشناسان نتایج استاندارد دالبی‌ویژن را نسبت به HDR10 بهتر می‌دانند. دالبی‌ویژن متادیتا را به صورت فریم به فریم بررسی می‌کند؛ از این رو نمایش بهترین خروجی در آن دور از ذهن نیست. صرف‌نظر از این که کدام استاندارد برتر است، شما بهتر و بهترین را در نمایش تصاویر روشن‌تر و رنگ‌های طبیعی‌تر در اختیار خواهید داشت. یکی دیگر از تفاوت‌های این دو استاندارد تفاوت کنترل نور پس‌زمینه‌ در آن‌ها است؛ استاندارد دالبی به دلیل کنترل دینامیکی نور پس‌زمینه نسبت به HDR10 از نظر مصرف انرژی بهینه‌تر است. با این حال به دلیل فعال بودن این قابلیت‌ها در نمایش ویدئو، تفاوت چندانی در مصرف کلی دستگاه مشاهده نخواهد شد. در هنگام مشاهده‌ی محتوای دالبی ویژن، مصرف جی ۶ تقریبا ۱۵ درصد کمتر از زمانی است که کاربر ویدئویی با دامنه‌ی دینامیکی استاندارد در آن می‌بیند.

شاید با خرید دستگاه‌های پشتیبانی‌کننده از دالبی‌ویژن یا HDR10 با دریایی از محتوا روبرو نباشیم؛ اما دنیای سینما و سیاست‌های ارائه‌دهندگان محتوا به سمتی سوق پیدا کرده است که در آینده شاهد تعداد بیشتری از این نوع محتوا خواهیم بود.

منبع: زومیت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس