کد خبر 749974
تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۵
خبرویژه

اتحادیه اروپا اگر واقعا خواستار اجرای کامل برجام هستند، باید آمریکا را وادار به اجرای برجام کنند.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه های خود نوشت:

۳۰ فروردین ماه امسال بود که رسانه‌ها خبر از صادر شدن دستور بازنگری برجام توسط دونالد ترامپ دادند. رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا نیز با تایید این خبر اعلام کرد که دونالد ترامپ دستور داده این مسئله را بررسی کنند که آیا لغو تحریم‌های ایران طبق برجام در راستای منافع ملی آمریکا بوده یا خیر؟


اما در حالی که زمان اعلام نتیجه بازنگری تنها تا ۲۸ تیر(۱۹ جولای)- ۹۰ روز بعد از صدور دستور ترامپ- فرصت دارد و به این روزها نزدیک‌تر می‌شویم، ابهام در اعلام نتیجه همچنان ادامه داشته و آمریکا با بیان اینکه سیاست بازنگری ادامه دارد کشورهای دیگر را در بلاتکلیفی نگه داشته است.


در همین راستا وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت که دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند که بیش از پیش نگران آن هستند که دولت ترامپ به دنبال بازبینی خود در توافق هسته‌ای ایران و با حذف و برچیدن مزایای اقتصادی آن برای ایران، توافق هسته‌ای را تضعیف کند.


در همین زمینه باید اشاره کرد که نوع رفتار آمریکا، چه در اعلام بازنگری و چه عدم اعلام نتیجه آن از آن جهت که بانک‌های خارجی، موسسات، نهادها و کشورهای دیگر را برای برقراری رابطه با ایران دچار تردید می‌کند و به تعبیر دقیق‌تر تاثیرگذاری منفی در عادی‌سازی تجارت و روابط خارجی با ایران می‌گذارد نقض ماده ۲۹ برجام محسوب می‌شود:


«۲۹- اتحادیه اروپایی و دولت‌های عضو و همچنین ایالات متحده، منطبق با قوانین خود، از هرگونه سیاست با هدف خاص تاثیرگذاری منفی و مستقیم بر عادی‌سازی تجارت و روابط اقتصادی با ایران، در تعارض با تعهداتشان مبنی بر عدم اخلال در اجرای موفقیت‌آمیز این برجام خودداری خواهند کرد.»


لذا مشخص است که این اقدام آمریکا به خاطر آنکه مانع تحصیل منافع ایران از برجام می‌شود نقض برجام است لذا سخنان فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه می‌دانیم که در آمریکا یک بررسی مجدد برجام در جریان است. ما به این امر احترام می‌گذاریم، نه تنها هیچ تضمینی برای اجرای برجام نیست بلکه در واقع حمایت از نقض برجام است.


در صورتی که موگرینی و اتحادیه اروپا واقعا خواهان ضمانت اجرای کامل توافق هستند باید به جای احترام گذاشتن به نقض برجام، باید با صدور قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل، ایالات متحده را ملزم به اجرای تمام مفاد برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ نماید. البته این مهم تنها در صورتی اتفاق خواهد افتاد که وزارت امور خارجه کشورمان با رها کردن انفعال، بی‌عملی و تماشاچی بودن این موضوع را از اتحادیه اروپا مطالبه کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علیع GB ۰۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۵
    0 0
    وقتی مسئولان ما سکوت می کنند اونها مگر احمق ویا دیوانه اند که سکوت نکنند ازماکه برماست .
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۵
    0 0
    اشکالی ندارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس