کد خبر 748908
تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۶ - ۰۴:۰۰
احمد کاظم زاده

رکس تیلرسون وزیر امور خارجه امریکا بعد از دیدار از کویت و قطر برای دیدار با وزرای امورخارجه ائتلاف مهاجم شامل عربستان، امارات، بحرین و مصر وارد جده عربستان شد.

به گزارش مشرق، «احمد کاظم زاده» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

رکس تیلرسون وزیر امور خارجه امریکا بعد از دیدار از کویت و قطر برای دیدار با وزرای امورخارجه ائتلاف مهاجم شامل عربستان، امارات، بحرین و مصر وارد جده عربستان شد. هدف از این دیدارها پادرمیانی برای حل سیاسی بحران در داخل شورای همکاری خلیج‌فارس است که از ۳۷ روز پیش میان قطر از یکسو و عربستان، امارات، بحرین و مصر از دیگر سو پدید آمده است و به‌رغم تلاش‌های میانجیگرانه کویت و برخی دیگر از کشورهای اروپایی مانند آلمان همچنان ادامه دارد. در این میان تیلرسون در مقایسه با تلاش‌های میانجیگرانه آلمان و کویت چند مانع دیگر پیش روی خود دارد که این شانس موفقیت وی را کاهش می‌دهد:

نخست اینکه تیلرسون برای میانجیگری خود از حمایت قاطع و یکدست دولت امریکا برخوردار نیست و بعد از روی کار آمدن ترامپ چندگانگی بر سیاست خاورمیانه‌ای امریکا از جمله در قبال بحران قطر حاکم شده است و در حالی که وزارت امورخارجه به ریاست رکس تیلرسون در پی اتخاذ نوعی سیاست بی‌طرفی مثبت در قبال طرف‌های بحران بوده است اما رویکرد کاخ سفید به ریاست دونالد ترامپ از همان ابتدا در پی جانبداری صریح از عربستان بوده است که علت آن نیز کسب امتیاز مالی از این کشور به ارزش بیش از نیم تریلیون دلار در جریان برگزاری نشست ریاض است که اجرای آنها می‌تواند بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار شغل در امریکا ایجاد کند.  دوم اینکه تیلرسون فاقد شروط لازم برای میانجیگری یعنی کسب رضایت طرف‌های بحران و اعمال بی‌طرفی است و برهمین اساس وی از طرف ائتلاف مهاجم به رهبری عربستان به جانبداری از قطر متهم شده و در حالی وارد جده شده است که میزبانان نشست به شدت به شخص و وزارت تحت امر وی بدبین هستند.

امضای تفاهم همکاری میان وی و قطر درباره مبارزه با تروریسم در جریان سفر به دوحه که تنها یک شرط از مجموع شروط سیزده‌گانه ائتلاف مهاجم را شامل می‌شود بر بدبینی و بی‌اعتمادی اعضای این ائتلاف به میانجیگری تیلرسون افزوده است.

از دیگر سو ائتلاف مهاجم از همان ابتدا بازی با قطر را به گونه‌ای ناشیانه و غیرحرفه‌ای شروع کرد که همه برگه‌های خود را یکجا استفاده کرد و در عین حال سطح مطالبات خود را به قدری بالا برد که هیچ راهی برای چانه‌زنی سیاسی باقی نگذاشت. همین مسئله باعث شکست رایزنی‌های آلمان و کویت شد و همین سرنوشت پیش روی تیلرسون نیز قرار دارد.

حاصل اتخاذ این سیاست ناپخته برای قدرت‌طلبان تازه به دوران رسیده عربستان و امارات نیز تجربه یک شکست جدید در منطقه در کنار سایر شکست‌ها در جنگ‌های یمن، سوریه و عراق بوده است که در عین حال از به هم ریختگی و فروپاشی طرح‌هایی حکایت دارد که عربستان با صرف میلیاردها دلار در نشست ریاض برای آینده ریخته بود و قصد داشت با اتکا به حمایت دولت ترامپ و راست‌گرایان صهیونیستی شکست‌ها و ناکامی‌های قبلی خود را جبران کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس