کد خبر 747029
تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۶ - ۰۱:۵۹
ریزگرد

ابتدا سخن از عزمی ملی برای رسیدگی به وضعیت ریزگردها بود و امروز بحث کمک‌های بین‌المللی به میان آمده، با این حال مردم همچنان چشم‌انتظار حل وضعیت بحرانی ریزگردها هستند.

 به گزارش مشرق،  ابتدا سخن از عزمی ملی برای رسیدگی به وضعیت ریزگردها بود و امروز بحث کمک‌های بین‌المللی به میان آمده، با این حال مردم همچنان چشم‌انتظار حل وضعیت بحرانی ریزگردها هستند. گویی فعلا قرار نیست ریزگرد بساط خود را از استان خوزستان و ۱۹ استان دیگر جمع کند. برای شکست حملات این دانه‌های ریز، نمایندگان ۴۳ کشور طی اجلاسی در تهران جمع شدند تا چاره‌ای بیندیشند. این برنامه، نخستین اجلاس بین‌المللی سازمان ملل با موضوع مقابله با گردوغبار است که از ۱۲ تا ۱۴ تیرماه جاری در تهران برگزار شد و از ۵۸ کشور مدعو، ۴۳ کشور در این اجلاس شرکت کردند.

در کنار کشورهای حضور یافته، یک هیات 7 نفره از سازمان ملل به سرپرستی اریک سولهام، معاون دبیر کل سازمان ملل متحد و گری لوئیس، نماینده مقیم سازمان ملل در ایران جزو میهمانان بودند. ابتکار نیز برای یازدهمین بار در 4 سال اخیر به خوزستان سفر کرد. آخرین سفر وی اردیبهشت امسال برای شرکت در همایش مقابله با سیلاب و ریزگرد در اهواز بود که با حاشیه‌هایی نیز همراه شد. خوزستان از اوایل دهه ۸۰ با پدیده گردوغبار درگیر است و این پدیده اکنون بیش از ۲۰ استان کشور را دچار مشکل کرده است.

5/2 میلیون هکتار از سطح استان خوزستان را پوشش جنگلی، یک‌میلیون و ۲۷۰ هزار هکتار را بیابان و ۲۷۰ هزار هکتار آن را تپه‌های شنی تشکیل می‌دهد. ریزگردها با اینکه باعث افزایش آمار بیماری‌های ریوی و... شده است اما اخیرا بحث مهاجرت نیز از جمله تبعات وجود ریزگردها در استان است. نماینده مردم خوزستان در شورایعالی استان‌ها اخیرا گفت به دلیل معضل ریزگردها و کم‌آبی، آمار مهاجرت‌ در استان خوزستان بشدت رو به افزایش است. در روستاهای استان خوزستان، وضعیت آب شرب بسیار وخیم است و مردم با مشکل جیره‌بندی آب مواجه هستند.  در همین ارتباط استاندار خوزستان نسبت به کاهش جمعیت نخبگان و کارآفرینان استان هشدار داد و گفت: آمار جمعیتی سال‌های ۹۰ تا ۹۵ نشان می‌دهد خوزستان یک استان مهاجرفرست بوده است. 

غلامرضا شریعتی در همایشی در خوزستان اظهار کرد: آمار جمعیتی 5 ساله خوزستان در سال‌های ۹۰ تا ۹۵، این استان را مهاجرفرست نشان می‌دهد، اگرچه در سال ۹۵ این روند متوقف شده است اما این مساله سبب کاهش جمعیت افراد تحصیلکرده و کارآفرین در استان می‌شود.

سیدلطف‌الله هاشمی، مدیرکل حوزه استاندار در استان نیز در این همایش آمار جمعیتی را برای برنامه‌ریزی در همه مباحث ضروری دانست و با ارائه تحلیلی از تحولات ۵۰ ساله جمعیت در خوزستان اظهار کرد: نرخ رشد جمعیت در خوزستان، قبل از انقلاب از متوسط کشور بالاتر بوده که در زمان جنگ به دلیل مهاجرفرست بودن این استان نرخ رشد جمعیت کاهش یافته و بعد از جنگ دوباره افزایش یافته است اما در مجموع هم‌اکنون نرخ رشد جمعیت در خوزستان از نرخ کشوری کمتر است. هاشمی ادامه داد: در صورتی که ۸۰هزار نفر از این تعداد را به حساب کم‌شماری بگذاریم، بخش اعظم این کاهش جمعیت، یعنی در حدود ۲۰۰ هزار نفر، ماحصل مهاجرت افراد به سایر استان‌هاست. خوزستان بعد از انقلاب یک استان مهاجرفرست بوده و حتی مهاجران زمان جنگ نیز کمتر به این استان بازگشته‌اند که این مساله در سرشماری‌ها دیده شده است. هم‌اکنون استان خوزستان به یکی از بزرگ‌ترین کانون‌های بحرانی بیابان در کشور تبدیل شده ولی با این وجود در سال‌های اخیر کارها و پروژه‌های بزرگی در برابر این حجم عظیم بیابان انجام نشده تا بیابان روز به روز در این استان در حال گسترش باشد. خوزستان با داشتن ۲۸۰ هزار هکتار کانون فرسایش بادی، در میان دیگر استان‌های بیابانی کشور در جایگاه هفتم قرار دارد و از سال ۱۳۴۸ تاکنون ۱۲۰ هزار هکتار از عرصه‌های شنی خوزستان بویژه در مناطق کرخه، مارون و امیدیه مالچ‌پاشی و بیابان‌زدایی شده است. با توجه به تلاش ایران برای مطرح کردن موضوع در سطح جهانی و یافتن راه‌حلی برای این بحران، قرار شد نخستین اجلاس بین‌المللی مقابله با گردوغبار سازمان ملل در ایران برگزار شود. 

معصومه ابتکار در این زمینه با بیان اینکه ایران موفق به ایجاد حساسیت در زمینه گردوغبار در دنیا شده است، افزود: در واقع ایران با تلاش خود پدیده گردوغبار را در قالب یک موضوع با اولویت جهانی مطرح کرد تا یک اراده بین‌المللی برای حل و فصل این مساله شکل گیرد.

وی تاکید کرد: پدیده ریزگردها مرز نمی‌شناسد و با توجه به سیال بودن آن، از یک کشور به کشور دیگر منتقل می‌شود و ابعاد مختلف زندگی ساکنان سایر کشورها را تحت تاثیر جدی خود قرار می‌دهد؛ همانطور که در کشور ما بخش عمده‌ای از این ریزگردها از دیگر کشورها نشأت می‌گیرد، بنابراین برای کنترل، کاهش و مقابله با آن همکاری‌های محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی میان کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ضروری و اجتناب‌ناپذیر است. 4 قطعنامه در زمینه مقابله با گردوغبار صادر شد که یکی از آنها منتهی به تدوین گزارش جهانی وضعیت گردوغبار شد. این گزارش دستور کاری است برای اینکه سازمان ملل و تمام کشورها در زمینه گردوغبار با هم همکاری فنی و تبادل اطلاعات و تجربیات داشته باشند و اینکه نسبت به این موضوع و تاثیرات گردوغبار روی کشورهای منطقه و خودشان احساس مسؤولیت کنند. گری لویس نیز روز سه‌شنبه پس از بازدید هوایی از تالاب هورالعظیم در جمع خبرنگاران در اهواز گفت: به خوزستان آمده‌ایم تا راه‌های فنی برای حل مشکل گردوغبار خوزستان را پیدا کنیم.

وی افزود: برای حل معضلات محیط زیستی و گردوغبار، به آب و پشتیبانی آبی بین‌المللی نیاز است.

همچنین مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان با بیان اینکه حدود ۷۰۰ هزار هکتار زمین بیابانی در استان وجود دارد، گفت: در خوزستان براساس مطالعات زمین شناسی ۳۵۴ هزار و ۹۲۹ هکتار کانون ریزگردها و ۳۴۱ هزار هکتار کانون شن و ماسه وجود دارد. 2 میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار مراتع درجه یک، ۲ ، ۳ و یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار بیابان و ۹۰۰ هزار هکتار جنگل طبیعی جزو زاگرس میانی با گونه‌های خوب گیاهی در استان وجود دارد. همچنین ۱۰۰ میلیون هکتار زمین در کشور به سمت بیابانی شدن می‌رود و در خوزستان ۳۴۱ هزار هکتار فرسایش بادی یا ماسه‌زار وجود دارد که حدود ۷۴۰ هزار هکتار زمین‌های زراعی، مسکونی، جاده‌ها و رودخانه‌ها مناطق تحت تاثیر آن است. به گزارش مهر، ابتدای امر که دولت تصمیم گرفت برای حل معضل ریزگردها تصمیمی بگیرد همواره مسؤولان استانی از مساعدت و «عزم ملی» می‌گفتند. این هفته طی سفر نماینده سازمان ملل به اهواز از یاری و «عزم جهانی» سخن به میان آمد. حال این عزم جهانی چه زمانی به سرانجام می‌رسد که دیگر ریزگردی کسی را مجبور به مهاجرت، دیگری را بیمار و زندگی‌ها را مختل نکند همچنان مشخص نیست.

منبع: وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • US ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
    1 1
    دولت یازدهم کلاه گشادی بود که با رای خود مردم بر سر مردم رفت و در مورد دولت 12 می شود بقول معروف گفت سالی که نکوست از بهارش پیداست
  • يك خوزستاني IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
    0 1
    چرا شايعه پراكني ميكنيد. كي گفته ما خوزستاني ها با ريزگردها مشكل داريم. انگار يادتون رفته شعار انتخاباتي ما رو كه ميگفتيم " گرچه هوا نداريم اما هواتو داريم" پس الانم حرفي براي گفتن نداريم...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس