کد خبر 746632
تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۵
هواپیما

اکنون ارزش هواپیماهای زمینگیر شده در آشیانه فرودگاههای کشور به عدد 11 هزارو 904 میلیارد تومان ( 11904000000000 ) خواهد رسید.

به گزارش مشرق، در حال حاضر، دستکم 124 فروند از 298 فروند هواپیمای موجود در شبکه حمل و نقل هوایی کشور، زمینگیر بوده و غیرفعال است.

با استناد به این آمار می‌توان گفت که فقط 59 درصد از ناوگان مسافری کشور در شرایط فعلی فعال بوده و 41 درصد هواپیماهای مسافری در آشیانه فرودگاهها، خاک می‌خورند.

گفته می‌شود که زمینگیر شدن 124 فروند هواپیمای غیرفعال در ناوگان هوایی کشور مربوط به فرارسیدن زمان (سی چک) یا اورهال هواپیماهای مذکور، نداشتن موتور و یا قطعات و لوازم یدکی مورد نیاز آنها است.

به عبارتی، این تعداد هواپیمای زمینگیر و غیرفعال در ناوگان هوایی، قابلیت پرواز دارند و جدای از هواپیماهای فرسوده و غیرقابل پروازی هستند که برای از رده خارج شدن، در آشیانه فرودگاه‌ها لحظه شماری می‌کنند.

سازمان هواپیمایی کشوری، سال قبل، در بخشنامه‌ای دایر بر الزام شرکت‌های هواپیمایی نسبت به خروج هواپیماهای فرسوده از فرودگاه‌ها، زمینه خروج 27 فروند هواپیمای از رده خارج را از فرودگاه‌های مهرآباد، هاشمی نژاد مشهد و زاهدان فراهم آورد.

هواپیماهای مذکور از نوع بوئینگ 747، بوئینگ 727، فوکر 100، ایرباس 300، BAE و فالکن20 بوده‌اند که 10 فروند از این تعداد هواپیماها متعلق به ناوگان هوایی ایران ایر،11 فروند آن مربوط به شرکت ماهان، 5 فروند آن مختص آسمان و یک فروند هم از هواپیمایی پویا ایر بوده است.

صنعت حمل و نقل هوایی ایران درچهاردهه اخیر، عنوان یکی از فرسوده ترین صنایع حمل و نقل هوایی خاورمیانه را با خود به یدک کشیده که " تا پیش از اجرایی شدن برجام، دستکم 120 فروند هواپیمای زمینگیر داشته که عمر مفید 166 فروند دیگر هواپیماها هم بیش از 23 سال بوده است.

کمی بعد از اجرایی شدن برجام، شرکت هواپیمایی ایران ایر(هما)، قرارداد خرید یکصد فروند هواپیمای میان‌ برد و دور برد را با شرکت فرانسوی ایرباس به صورت اجاره به شرط تملیک به امضاء رساند.

ارزش قرارداد خرید 228 فروند هواپیما از ایرباس 25 میلیارد دلار بوده اما دست آخر با حذف هواپیماهای 380A  از این شرایط، رقم قرارداد ایران ایر با ایرباس به محدوده 10 میلیارد دلار رسید.

قرار است هواپیماها ازسال ۲۰۱۷ میلادی و در یک پروسه زمانی ۱۰ ساله تحویل ایران‌ایر شوند.

اندکی بعدترهم، قرارداد خرید 80 فروند هواپیمای بوئینگ به ارزش 16 میلیارد دلار بین ایران ایر وکمپانی بوئینگ به امضا رسید که بر اساس آن طی 10 سال این تعداد هواپیما تحویل ایران خواهد شد.

بر این تعداد هواپیما، باید خرید 45 فروند ایرباس توسط هواپیمایی ایران ایرتور ،خرید 28 هواپیما برای زاگرس ایر با  ایرباس و قرارداد شرکت آسمان با بوئینگ برای خرید دستکم  30 فروند هواپیمای 737  هم اشاره داشت.

استانداردهای بین المللی، تاکید می‌کند که پرنده‌های فلزی کهنسال ایران باید از صنعت حمل و نقل هوایی، بازنشسته شوند.

فرسوده بودن ناوگان هواپی ایران، آثار مخربی برای شرکت های هواپیمایی و مسافران در پی داشته که از جمله آن می توان به رشد بیش از پیش تاخیر هواپیماها درمسیر های  پروازی و یا زمینگیر شدن آنها در  آشیانه فرودگاهها اشاره داشت.

در اردیبشهت ماه امسال فقط  6 هزارو 162 پرواز هوایی در مسیرهای داخلی  فرودگاه مهرآباد تهران انجام شد که 3 هزار و 23 پرواز آن به موقع و 3 هزار و 139 پرواز آن هم با تاخیر انجام شده است.

طبق اعلام سازمان هواپیمایی کشوری،شرکت های هواپیمایی ایرتور با 74 درصد،اترک ایر با 65 درصد و آتا ایر با 61 درصد بیشترین تاخیر پروازی در اردیبهشت ماه امسال از فرودگاه مهرآباد را از آن خود کرده اند.

درحال حاضر فقط 20 فروند هواپیمای با سال تولید ۲۰۰۰ میلادی در شبکه حمل ونقل هوایی کشور وجود دارد که این امر در نوع خود یک آمار بسیار ضعیف تلقی می‌شود.

به عبارتی دیگر،این رقم با محاسبه هواپیماهای خریداری شده ای تازه ای است که اخیرا تعداد محدودی از آنها تحویل شرکت های هواپیمایی ایرانی شده اند.

صنعت حمل و نقل هوایی ایران تا سال ۱۴۰۴ به ۵۵۶ فروند هواپیما نیاز دارد.

یکی از محورهای توافقات ژنو برای به سرانجام رسیدن برجام، تعمیر وراه اندازی 120 فروند از هواپیماهی زمینگیر ایرانی بوده که تا اینجای کار، به نظر می رسد نه تنها این بند توافقات اجرایی نشده، بلکه چهار فروند دیگر هم به تعداد هواپیماهای زمینگیر ایران در این مدت افزوده شده.

به نظر می رسد اجرای برجام هم  گره ای از مشکلات صنعت حمل و نقل هوایی در تامین قطعات هواپیمایی زمینگیر باز نکرده چرا که تأمین قطعات هواپیما پس از اجرایی شدن برجام سخت‌تر هم  شده است.

دست اندرکاران امر معتقدند که در این مدت فشارها برای تامین لوازم مورد نیاز هواپیما بیشتر هم شده و حتی مبادی خرید قطعات هواپیما، تحت کنترل شدیدی قرار گرفته است.

شرکت‌های سازنده به بهانه های مختلف از همکاری با شرکت های هواپیمایی ایرانی شانه خالی می کنند هر چند که انتظار می رود، شرکت های سازنده پس از قراردادهای بزرگی که با آنها بسته شده، امکان خرید برخی قطعات مهم را برای شرکت‌های  فراهم کنندکه متاسفانه تاکنون انجام نشده است.

مشکل دیگر، نقل و انتقال پول به شرکت‌های سازنده هواپیما بوده چرا که شرکت‌های هواپیمایی برای پرداخت هزینه به دلار محدودیت هایی دارند که این امر،خرید تجهیزات و تامین قطعات را سخت تر کرده است.

در حال حاضر 124 فروند هواپیمای غیرفعال در ناوگان هوایی کشور وجود دارد که اگر قیمت پایه هر یک از این هواپیماها فقط 30 میلیون دلار در نظر گرفته شود با یک محاسبه سرانگشتی، بهای هواپیماهی زمینگیر در آشیانه به  محدوده سه میلیارد 720 میلیون دلار خواهد رسید.

چنانچه رقم مذکور را در دلار 3200 تومان ضرب شود، در نتیجه، اکنون ارزش هواپیماهای زمینگیر شده در آشیانه فرودگاههای کشور به عدد  11 هزارو 904 میلیارد تومان ( 11904000000000 ) خواهد رسید.

منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
    9 0
    124 فروند هواپیمای زمینگیر را باید ضربدر 3 میلیون دلاربکنی نه 30 میلیون !!! اگه ایرباس320 یا MD ها 30 میلیون قیمت داشتن اینهمه شرکت خصوصی راه نمیفتاد . اینارو میخرن 2-3 میلیون دلار .
    • رضا IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
      9 0
      برادر بوئینگ و ایر باس چه کنند باید قطعات مورد نیاز این هواپیماها را در موزههای هوایی پیدا کرد نه خط تولید این شرکت ها چرا نمی پذیری ماشین هم پس از 20 سال اوراقی است چه رسد به هواپیما
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
    3 5
    چندیدن فروند آنتونوف140(ایران140 ) تقریبن نو زمینگیرن . تا کی ؟
    • رضا IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
      10 1
      عزیزم از 5 تا آنتونوف 3 عدد که سقوط کرده اند می ماند 2 عدد دیگر می توانی برای متقاضیان خودکشی به این سبک اگهی بدهی تا اموات اینده را هم انتخاب کنی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس