عباس پاپی‌زاده

نماینده دزفول در مجلس با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد ریزگردها منشا داخلی دارند گفت: ریزگردهای داخلی به جهت غلظت آسیب‌رسانی بیشتری برای کشور دارند.

به گزارش مشرق، عباس پاپی‌زاده نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی و عضو مجمع نمایندگان خوزستان با اشاره به اینکه ریزگرد‌ها در کشور ما بنابه فصل منشأ متفاوتی پدا می‌کنند، گفت: جهت وزش باد در فصل زمستان از سمت خلیج فارس، ماهشهر و هندیجان است که این باد‌ها ریزگرد‌ها را به شمال خوزستان می‌رساند و براساس مسیری که طی می‌کنند کانون ریزگردهای داخلی را به وجود می‌آورند.

به عقیده پاپی‌زاده 80 تا 90 درصد منشأ ریزگردهای زمستانی کشور ما داخلی هستند.

وی با اشاره به اینکه براساس وزش بادهای جنوب به شمال در زمستان ریزگردهای داخلی فعال می‌شوند، گفت: ‌از آنجایی که مسافت طی شده ریزگرد‌ها کوتاه است، غلظت بالایی دارند و به جهت ارتفاع پایین، مشکلات بسیاری را برای شهرهای جنوبی و غربی کشور ایجاد می‌کنند.

عضو مجمع نمایندگان خوزستان در خصوص ماهیت دسته دوم ریزگرد‌ها که از بهار به بعد شکل می‌گیرند، گفت: ‌تغییر جهت وزش باد از سمت غرب به شرق باعث ورود ریزگردهای از عراق و سوریه به سمت ایران است و این ریزگرد‌ها به دلیل طول مسافتی که طی می‌کنند ریز‌تر بوده و غلظت کمتری دارند و به همین دلیل اثرات زیست‌محیطی کمتری بر روی کشور ما می‌گذارند.

پاپی‌زاده با تأکید براینکه مشکل عمده خوزستان در خصوص ریزگردهای با منشأ داخلی هستند، گفت: ‌ریزگردهای داخلی به جهت غلظت آسیب‌رسانی بیشتری برای  کشور دارند.

نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی در خصوص احیای تالاب هورالعظیم نیز اظهار داشت: قسمت اعظم تالاب هورالعظیم در کشور عراق واقع شده است، احتمال دارد با اقدامات انجام گرفته در سال‌های گذشته بخش ایرانی این تالاب تا حدودی احیا شده باشد اما مشکل اصلی ما خشک شدن بخش عراقی تالاب هورالعظیم و تولید ریزگرد‌ها از آن است.

پاپی‌زاده در خصوص تأثیر سدسازی‌های ترکیه بر محیط زیست منطقه و تولید ریزگرد‌ها نیز گفت: ترکیه بیش از 20 سال است که در حال سدسازی است و پروژه گاپ را با همکاری شرکت‌های اسرائیلی دنبال می‌کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: ‌ این کشور در طول سال‌های گذشته با احداث سدهای متعدد بر روی سرشاخه‌های دجله و فرات تولید آب این رودخانه‌ها را دچار مشکل کرده است.

به عقیده وی، درگیری کشور عراق با مسائل امنیتی و جنگ‌های متعددی که از سال 1979 در این کشور آغاز شده است، مانع توجه آن‌ها به تأمین حقابه از سوی کشور ترکیه شده و در واقع این مسئله مهم مورد غفلت قرار گرفته است.

وی ادامه داد: ما دچار اثرات ثانویه سدسازی‌های ترکیه هستیم یعنی این سدسازی‌ها که موجب کاهش آورد رودخانه‌های دجله و فرات شده، فضای جلگه‌ای بین‌النهرین را دستخوش تغییراتی کرده که در ‌‌نهایت موجب تولید ریزگرد‌ها در کشور عراق شده است.

نماینده دزفول در مجلس اعلام کرد: از جمله اقدامات مجلس شورای اسلامی برای کنترل ریزگردهای داخلی در مجلس شورای اسلامی با تصویب قانون «حفاظت از تالاب‌های کشور» است که دولت را مؤظف می‌کند تا در خصوص انتقال آب، استفاده نادرست از آب و هر تدبیر لازم دیگری برای کاهش اثرات ریزگرد داخلی اقدام کند.

پاپی‌زاده گفت: در خصوص سیاست‌های خارجی و برخورد با کشور ترکیه بار‌ها به وزارت امور خارجه تذکر داده‌ایم تا با همکاری سازمان محیط زیست پیگیر یک اجماع بین‌المللی در این زمینه باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس