بلندی جولان

روزنامه هاآرتص نوشت: اسرائیل 3 درخواست از آمریکا درباره مذاکرات صلح سوریه در آستانه از جمله مخالفت با نظارت ایران و روسیه بر مناطق کاهش تنش در این کشور، دارد.

به گزارش مشرق، روزنامه «هاآرتص» چاپ فلسطین اشغالی از جلسه محرمانه مقامات اسرائیلی با یک فرستاده آمریکایی و درخواست این رژیم از آمریکا برای مخالفت با نظارت ایران و روسیه بر مناطق کاهش تنش در سوریه خبر داد.

در ابتدای این مطلب آمده است: «یک فرستاده آمریکایی دو هفته گذشته به اسرائیل آمد و با مقامات ارشد درباره ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه صحبت کرد...اسرائیل به واشنگتن گفت که مخالف نظارت نیروهای روسیه بر این مناطق است.»

هاآرتص نوشت، این در حالی است که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل پیشتر موافقت خود با مناطق کاهش تنش در سوریه را به آمریکا و روسیه اعلام کرده و آن را راهی برای دور کردن ایران و حزب‌الله از مرزهایشان دانست.

مقامات ارشد صهیونیست مطلع از این مسئله – که خواستند نامشان فاش نشود – با اینکه اسرائیل در مذاکرات فشرده بر سر مناطق کاهش تنش در سوریه حاضر نیست، اما طرف آمریکایی به آنها گزارش جلسات را می‌دهند.

وزارت جنگ و نیروهای مسلح رژیم صهیونیستی مسئول اصلی پایش مذاکرات آستانه هستند اما وزارت خارجه این رژیم نیز همکاری می‌کند.

هاآرتص دو نفر از فرستاده‌های آمریکایی که برای گزارش دادن به اسرائیل درباره محتوای مذاکرات آستانه به فلسطین اشغالی رفته بودند را «برت مک‌گورک» نماینده ایالات متحده در ائتلاف موسوم به ضد داعش و «مایکل راتنی» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور سوریه، معرفی کرد.

بر این اساس، رژیم صهیونیستی درباره مذاکرات آستانه، 3 درخواست از آمریکا دارد:

1) مذاکرات بر سر مناطق کاهش تنشی که در مرز فلسطین اشغالی و اردن هستند، باید از مذاکرات اصلی تفکیک شود. همچنین ایران و ترکیه نباید در تعیین ماهیت مناطق کاهش تنش در جنوب سوریه دخالت کنند.

گفته می‌شود واشنگتن این شرط را پذیرفته و اکنون در حال فشار آوردن به مسکو و عمان بر سر آن است.

2) مناطق کاهش تنش در جنوب سوریه برای دور نگه داشتن ایران، حزب‌الله و دیگر نیروهای شیعه از مرزهای فلسطین اشغالی و اردن باشد.

3)اسرائیل نمی‌خواهد در بحران سوریه درگیر شود پس هیچ نقش فعالی در اداره کردن یا نظارت بر مناطق کاهش تنش جنوبی نباید به آنها داده شود.

که البته به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی با تفکر دست‌بالا شرط سوم را مطرح کرده زیرا نه تنها از ابتدا هیچ ارتباطی به اقدامات برای پایان دادن به بحران سوریه نداشته بلکه هیچکدام از طرفین (ایران، روسیه، ترکیه و سوریه) برده شدن نام آنها در مذاکرات را برنمی‌تابند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس