اربعین

مسئول کمیته فرهنگی، آموزشی ستاد مرکزی اربعین از رونمایی دانشنامه اربعین (ویکی اربعین) خبر داد.

به گزارش مشرق،‌ حسن حق‌پرست،‌ مسئول کمیته فرهنگی، آموزشی ستاد مرکزی اربعین و کارشناس آموزش بعثه مقام معظم رهبری با اعلام خبر رونمایی دانشنامه اربعین گفت: این دانشنامه فضایی است که در آن به کاربران عضو شده این اجازه را می‌دهد که بخشی از اطلاعات سایت را تدوین یا ویرایش و صفحات جدید با موضوعات جدید پیشنهاد یا ایجاد کنند.

وی افزود: کاربران با استفاده از این دسترسی، می‌توانند به سرعت درباره موضوعات اربعین صفحاتی را ایجاد و با کمک کاربران دیگر آن‌ها را به مرور زمان تکمیل کنند. ویکی اربعین یک دانشنامه آزاد با موضوع اربعین حسینی با مقالات متنوع خواهد بود که تمام مطالب آن توسط مردم اعم از متخصصین و مردم عادی از سراسر جهان نوشته و ویرایش می‌شود. این دانشنامه کمک می‌کند تا مطالب سایت همیشه به روز بماند و اشکالات و ایرادات آن‌ها به سرعت توسط خود کاربران برطرف شود و بزرگ‌ترین و کامل‌ترین راهنمای اربعین  توسط کاربران سایت گردآوری شود.

حق‌پرست یادآور شد: طرح اصلی این دانشنامه و بخش زیادی از مدخل‌ها و محورهای اصلی آن تهیه شده است و به زودی در سامانه اختصاصی با عنوان ویکی اربعین (دانشنامه آزاد اربعین) رونمایی می‌شود. 

مسئول کمیته فرهنگی، آموزشی ستاد مرکزی اربعین درباره هدف از ایجاد این دانشنامه گفت: هدف از  این دانشنامه (ویکی اربعین)  این است که برای هر موضوع مرتبط با اربعین به عنوان یک آموزه متعالی مذهبی یک صفحه به زبان فارسی ایجاد شود که در آن به توضیح و معرفی آن آموزه پرداخته شود. در واقع، هدف این بخش، تبدیل شدن به یک ویکی پدیای فارسی در زمینه اربعین  است. موضوع و هدف اصلی و تخصصی این دانشنامه، پرداختن به «اربعین حسینی (ع)» است و بنا داریم مقالات و تحقیقاتی اربعینی را توسط کاربران جمع‌آوری و در این دانشنامه به اسم خودشان ثبت کنیم.

حق‌پرست خاطرنشان کرد: کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین بیشتر به فعالیت‌‌های زیرساختی این پرتال می‌پردازد و خود کاربران و محققان با دسترسی‌ای که به آنان داده می‌شود، می‌توانند محتواها را با سیاست‌گذاری‌های کلی کمیته فرهنگی آموزشی اربعین در سایت بارگزاری کنند و در معرض دید علاقه‌مندان قرار دهند. در واقع، هر مطلب جدیدی که درباره جریان اربعین حسینی (ع) باشد، در این دانشنامه مطرح خواهد شد.

وی با بیان اینکه سرفصل‌ها و محورهای این دانشنامه توسط هیئت علمی این طرح در 8 محور اصلی تدوین طراحی و تدوین شده است، گفت: با تصویب مباحث، اهداف، سرفصل‌ها و عناوین،‌ موضوعات برای نگارش به محققان سپرده می‌شود و در صورتی که  از قبل موجود باشد،‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد و اگر هم موجود نباشد،‌ توسط محققان متخصص نگاشته خواهد شد.

مسئول کمیته فرهنگی، آموزشی ستاد مرکزی اربعین اظهار کرد: محورهای اصلی این دانشنامه در 8 موضوع درنظر گرفته شده است که عبارت‌اند از: 1ـ قرآن و حدیث (مانند: جایگاه امام حسین (ع) در قرآن، جایگاه امام حسین(ع) در روایات، اربعین در قرآن، اربعین در روایت، سند زیارت اربعین و ....)، 2ـ تاریخ و سیره (تاریخ اربعین حسینی، جایگاه و زندگی امام حسین(ع)، اشخاص و شخصیت‌های اربعینی، اولین زوار اربعین حسینی، شخصیت‌هایی که در راه‌اندازی جریان پیاده‌روی اربعین دخیل بودند و  ...)، 3ـ کلام و عقاید (مبانی کلامی اربعین، مست، شبهات درون‌دینی و برون‌دینی اربعین و ....)، 4 ـ فرهنگی و اجتماعی (تحلیل سیاسی کاروان اربعین، اربعین بزرگ‌ترین گردهمایی بشری، پیاده‌روی اربعین در دوران معاصر، تحلیل‌های نوشته شده با موضوع اربعین، آیین‌های سنتی اربعین، نقش‌های پیاده‌روی اربعین، اربعین از نظر زمانی و مکانی،  تحلیل های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی روز با محوریت اربعین و ....)، 5ـ اماکن و مکان‌های مرتبط با اربعین مانند کربلا و وسعت آن، مسیر کاروان اربعین، موکب  و ... ،  6ـ فقه و مبانی حقوق (مستند شرعی اربعین، استحباب زیارت اربعین، احکام فقهی سفر اربعین، جایگاه اربعین در مذاهب اسلامی و ....)، 7ـ ادبیات (فرهنگ لغات اربعین، توصیف ادبی از زیارت اربعین، اصطلاحات اربعین، متون نثر و نظم با موضوع اربعین، اشعار، متون ادبی، سفرنامه‌ها  و ...)، 8ـ رسانه و اربعین. (رسانه‌های اربعین، ترفندهای رسانه‌ای برای خنثی‌سازی اثرات زیارت اربعین، شبهات و شایعات رسانه‌های دیجیتال و ...).

حق‌پرست یادآور شد: دانشنامه اربعین در ابتدا با سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی فعالیتش را آغاز می‌کند، اما در ادامه بنا داریم زبان‌های دیگری همچون اردو، ترکی، آذری و ... را هم به اضافه کنیم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس