پرچم آمریکا و داعش

روزنامه الاهرام مصر با ابراز تردید نسبت به نیت آمریکا در مبارزه با داعش افغانستان گفت: این احتمال وجود دارد که واشنگتن پس از ۱۶ سال ناکامی در افغانستان از طریق داعش به دنبال رسیدن به منافع خود باشد.

 به گزارش مشرق، روزنامه الاهرام مصر در مقاله ای به قلم «مها صلاح الدین» با عنوان «داعش افغانستان، فصلی جدید در کشوری که خسته از درگیری هاست» به راهبرد احتمالی آمریکا در از سرگیری عملیات نظامی در جنگ افغانستان پرداخت.

در این مقاله آمده است: در حالی که افغانستان هنوز در جنگی دراز مدت و خونبار با طالبان به سر می برد با آغاز فصل جدیدی از نزاع با شورشیان تازه ای که همان عقاید و اندیشه های طالبان را دارند جهنم دیگری به روی آن گشوده شد.

از همین رو افغانستان به عرصه عملیات نظامی و درگیری بین بسیاری از طرف هایی خارجی مبدل شده که نقشه هایی خاص را دنبال می کنند و در این میان افغانستانی ها با ریختن خونشان بهای این هرج و مرج را می دهند.

داعش افغانستان که سابقه ظهور آن به سال ۲۰۱۴ بازمی گردد اخیرا فعالیت های خود را با انجام حملات پی در پی علیه اهداف متعددی در افغانستان بیشتر کرده به گونه ای که می توان برخی حملات داعش را خشن ترین در نوع خود  از زمان حمله آمریکا به افغانستان در سال ۲۰۱۱ تاکنون نامید.

حمله تروریستی اخیر به منطقه دیپلماتیک کابل که بیش از ۴۰۰ کشته و زخمی برجای گذاشت و علاوه بر آن حمله به برخی اهداف شیعی و مراکز امنیتی و پایگاه های نظامی توسط داعش اوضاع در شرق افغانستان، پایگاه اصلی داعش، بسیار وخیم کرده است.

به احتمال زیاد تحرکات روز افزون داعش به کاهش نفوذ این گروهک در سوریه و عراق برمی گردد که در مدت اخیر ضربات سنگینی را متحمل شدند.

از همین روست که داعش به دنبال سرزمینی جدید برای ایجاد خلافت خودخوانده خود در آنجاست  و افغانستان از حیث اوضاع امنیتی نابسامان آن و شکاف های بزرگی که در صفوف طالبان وجود دارد محیط مناسبی برای این گروهک تروریستی بوده بخصوص که جوانان افغانستان هم از دخالت های بیگانگان در این کشور به ستوه آمده و نرخ بیکاری به بالای ۴۰ درصد رسیده است.

در عین حال داعش اوضاع خوبی در افغانستان ندارد بخصوص که بر اساس آمارهای آمریکا شمار عناصر این گروهک از سه هزار نفر در سال ۲۰۱۵ به حداکثر ۸۰۰ نفر در حال حاضر رسیده است.

از همین روست که داعش سعی می کند با انجام حملات سریع و پی در پی که بازتاب جهانی بزرگی داشته باشد انظار جهانیان را به سمت خود جلب کند تا بدین صورت جوانان ناراضی بیشتری را هم در داخل افغانستان یا از کشورهای همسایه به خدمت بگیرد.

داعش به رغم همسویی اندیشه هایش با طالبان و یکسانی اهدافشان، این جنبش را متحد خود برنمی شمرد، درگیری های بین این دو گروه برای مدت طولانی ادامه داشت تا زمانی که اخباری از امضای آتش بس بین آنها به گوش رسید.

از سوی دیگر آمریکا با وجود اینکه متهم به حمایت اساسی از داعش برای تحقق اهدافش و اعمال فشار بر کشورهای آسیای میانه همچون ایران  وروسیه است، اما تاکید کرده که اجازه رشد گروه های تروریستی در افغانستان را نمی دهد تا بار دیگر شاهد حملات جدیدی همچون یازده سپتامبر نباشد و حتی وعده داده که سال جاری سال سرکوب نهایی داعش خواهد بود.

در همین حال دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به وزارت دفاع این کشور اختیار تام تعیین سطح نظامیان این کشور در افغانستان را داده و تاکید کرد که نمی خواهد اشتباه های دولت های سابق آمریکا تکرار شود.

به دنبال عقب نشینی آمریکا از افغانستان در سال ۲۰۱۴ شمار نظامیان آمریکایی مستقر در افغانستان از ۸۴۰۰ نفر فراتر نمی رود و بر اساس گزارش هایی که به بیرون درز کرده دولت ترامپ می خواهد بین ۴ تا ۵ هزار نظامی برای شرکت در عملیات ضد داعش و همکاری با ارتش افغانستان به این کشور اعزام کند.

جیمس ماتیس وزیر دفاع آمریکا هم تاکید کرد که راهبرد نظامی جدید آمریکا در خصوص افغانستان را طی هفته های آتی به ترامپ ارائه می دهد به گونه ای که صرفا مبتنی بر افزایش نیرو نیست بلکه راهبرد منطقه ای گسترده تر و جامع تر از چارچوب نظامی محض است.

به گفته ماتیس این راهبرد شامل اعمال فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی بر کشورهای همجوار افغانستان برای سرکوب داعش است.

وزیر دفاع آمریکا با اشاره تلویحی به نظارت دولت اوباما بر وضعیت استقرار نظامیان آمریکایی در افغانستان گفت: آمریکا اشتباهات گذشته در افغانستان را هرگز تکرار نخواهد کرد.

بنا به تاکید نویسنده مقاله، با وجود اینکه شانزده سال از تجاوز آمریکا به افغانستان می گذرد و طولانی ترین جنگ در تاریخ آمریکا شمرده می شود اما هیچ پیروزی برای این کشور به دست نیامده است.

الاهرام با این سوال مقاله را پایان می دهد که آیا آمریکا این بار در سرکوب داعش راست می گوید و موفق خواهد بود یا افزایش نظامیان آمریکایی در افغانستان تنها بهانه ای برای بازگشت دوباره به افغانستان و رسیدن به دستاوردهایی خاص است؟

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس