خانواده شهدا و فعالان فرهنگي نسبت به به تخريب مزار شهدا در سراسر کشور اعتراض کرده و تاکيد کردند که راه پي‌گيري حقوقي و قانوني را براي خود باز مي‌بينيم.

به گزارش خبرنگار فرهنگي مشرق، عصر روز پنج‌شنبه و در حاشيه مراسم غبارروبي از مزار شهداي بهشت رضاي مشهد، جمعي از خانواده شهدا و فعالان فرهنگي مشهد و طرقبه در نشستي اعتراض‌آميز، نسبت به آن چه بهسازي مزار شهدا در سراسر کشور ناميده شده، اعتراض کردند. اين جمع با قرائت بيانيه‌اي اعتراض‌آميز، نسبت به تکرار اين اشتباه در ساير نقاط باقيمانده از جمله شهر طرقبه هشدار دادند.
در اين مراسم، همسر شهيد موحد به نمايندگي از خانواده شهدا نگراني‌ها و تالمات آنان به سبب يکسان سازي غلط مزار شهدا را منعکس کرده و رسيدگي و اصلاح درست نسبت به اين اشتباه را خواستار شد. همچنين حاج علي سهيلي از فعالان فرهنگي دفاع مقدس در مشهد با اشاره به سابقه طرح بهسازي مزار شهدا، به تبيين ارزش‌هاي فرهنگي، معنوي و تاريخي گلزار شهدا قبل از اجراي اين طرح پرداخت و تاکيد کرد کارگروه جديدي که براي ساماندهي اين مساله تشکيل شده، بايد از تکرار اشتباهات قبلي پرهيز کند و طرحي با رضايت خانواده شهدا و متخصصان اين عرصه تدوين کند. و گرنه اعتراضات و ناراحتي‌هاي مجددي برانگيخته خواهد شد. عليرضا دلبريان راوي دفاع مقدس از ديگر سخنرانان اين برنامه بود که با انتقاد از نگاه‌هاي غلط در ترويج فرهنگ دفاع مقدس، از تخريب گلزار شهدا و تبديل سنگ مزارها به شناسنامه‌هاي سنگي و بي‌روح انتقاد کرد.

SHOHADA4.JPG

بيانيه خانواده شهدا و فعالان فرهنگي
قرائت بيانيه خانواده شهدا و فعالان فرهنگي مشهد و طرقبه بخش ديگري از اين مراسم بود. در ذيل اين بيانيه نام خانواده و همسران شهيدان برونسي، چراغچي، نظرنژاد، ساجدي، غفاريان، موحدي، بيننده، ناصري، محدثي‌فر، خدادادي، ناظمي، حکيمي، ثابت، شريفي و... همچنين همسر مرحوم آيت‌الله عبادي، و اشخاصي چون سعيد عاکف، صديقه قنادي، علي سهيلي، عليرضا دلبريان بعلاوه تشکل‌ها و موسساتي چون دفتر مطالعات جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي، مجموعه فرهنگي مسجدي‌ها، موسسه نرم‌افزاري آرمان، گروه هنري مصور، موسسه فرهنگي لوح لاله‌ها، مجمع مطالبه مردمي مشهد مقدس، جمعي از مستندسازان و طراحان گرافيک در مشهد و مسئولان چندين تشکل و نهاد فرهنگي طرقبه به چشم مي‌خورد.
 در فرازهايي از اين بيانيه آمده است: به بهانه «بهسازي» گلزار شهدا، دست به «يکسان‌سازي» آن زده‌اند. بعلاوه، همين يکسان‌سازي که در کل کشور پيگيري شده، در مشهد به ضعيف‌ترين شکل ممکن انجام شده است؛ محل قبور شهدا گنگ است، اثري از راهنما و ويترين شهدا وجود ندارد و سنگ‌ها و عکس‌هاي نقش بسته بر آنان بي‌کيفيت هستند.
در قسمت ديگري از اين بيانيه با تشبيه طرح تخريب مزار شهدا به تاريخ زدايي وهابيت، شيک‌سازي‌هاي سرمايه‌داري و يکسان‌سازي‌هاي کمونيستي، به سابقه اعتراضات مردمي به اجراي اين طرح اشاره شده و آمده است: ما خانواده شهدا، فعالان فرهنگي و تشکل‌هاي مردمي دفاع مقدس در مشهد، علاوه بر مطالبه جدي از مسئولان براي پاسخگويي در امر تخريب مزار شهدا، راه پيگيري حقوقي را باز ديده و نسبت به تکرار آن در مزار شهداي ساير نقاط بويژه شهر طرقبه هشدار مي‌دهيم.

SHOHADA3.JPG

«گلزار شهدا؛ آن چه بود، آنچه نبايد، و آن چه بايد»
بر اساس اين گزارش، در حاشيه اين مراسم که مجري آن دفتر مطالعات جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي در مشهد بود، نمايشگاهي با موضوع «گلزار شهدا؛ آن چه بود، آنچه نبايد، و آن چه بايد» برپا شد که در آن جلوه‌هاي فرهنگ و هنر در گلزار شهدا قبل از تخريب، يکسان‌سازي گورستان‌هاي مسيحي و نمونه درست بهسازي در مزار شهداي ضاحيه لبنان، به نمايش در آمده بود. همچنين ويژه‌نامه «راز مزار» که حاوي مقالات علمي در تبيين ابعاد تاريخي و فرهنگي مزار شهدا و چکيده‌اي از بيانيه‌ها و اعتراضات مردمي در سراسر کشور در اين موضوع بود، توزيع شد. نمايشگاه برترين کتاب‌ها و نرم‌افزارهاي دفاع مقدس نيز با استقبال زياد مردمي روبرو شد.


SHOHADA1.jpg

SHOHADA2.jpg

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس