معلولان

رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان گفت: متأسفانه امسال در سرشماری جدید از مرکز آمار ایران گلایه‌مند هستیم چرا که آمار معلولان را دقیق احصا نکرده است و در این زمینه 300هزار نفر اختلاف آمار وجود دارد.

به گزارش مشرق، علی محمودنژاد نسبت به آمار ضد و نقیض تعداد معلولان اظهار نگرانی کرد و گفت: آماری از وجود معلولان طبق دیدگاه سازمان جهانی بهداشت و سازمان ملل وجود دارد که 3 تا 10 درصد جمعیت دنیا معلول به حساب می‌آیند.

وی افزود:‌در این بررسی سالمندان و زنان باردار نیز معلول حساب می‌شوند اما اگر معلولیت حسی، حرکتی و رشد مغزی را در نظر بگیریم سه درصد جمعیت جهانی را معلولان تشکیل می دهند. 

محمودنژاد گفت:‌ با این تعریف 2 میلیون و 400 هزار نفر در کشور معلول وجود دارد اما آنچه در بهزیستی ثبت شده یک میلیون و 450 هزار نفر است.

رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان گفت: متأسفانه امسال در سرشماری جدیدی هم که انجام گرفت از مرکز آمار ایران گلایه‌مند هستیم چرا که آمار معلولان را دقیق احصا نکرده است. 

وی ادامه داد: اگر به درستی انجام شده بود نباید میان تعداد معلولانی که در سازمان بهزیستی ثبت است و آمار جدیدی که سازمان آمار اعلام کرده 300هزار نفر اختلاف آمار وجود داشته باشد با اینکه این دو سازمان دولتی هستند اما متأسفانه نشان می‌دهد مسائل معلولان در برنامه‌ریزی‌های کلان دولت بی‌اهمیت است. 

گلایه از دولت برای بی‌توجهی به دسترسی و مناسب سازی شهر برای معلولان 

محمودنژاد گفت:‌در کشور ما تلاش زیادی شده که لااقل مناسب‌سازی برای معلولان انجام شود و در تمام هتل‌ها حداقل هتل‌های 5 یا 6 ستاره یک اتاق ویژه معلولان داشته باشیم اما متأسفانه مقوله دسترسی و مناسب‌سازی برای معلولان از 5 تا 6 سال گذشته تا کنون مغفول مانده و لازم است گلایه خود را به رئیس‌جمهور و دولت داشته باشیم چرا که گزارش دسترسی معلولان در هیأت دولت قرائت نمی‌شود و افرادی هم که در این زمینه کوتاهی کرده‌اند مؤاخذه نمی‌شوند.

افزایش روز به روز تعداد معلولان

وی همچنین به چهارمین نشست جهانی معلولان در سازمان جهانی معلولان اشاره کرد و گفت:‌در این نشست به ناکارآمدی سازمان ملل در اداره جهان برای جلوگیری از جنگ‌ها صحبت شد و تمام اقدامات سازمان ملل برای توسعه روز صلح و  جلوگیری از جنگ به نظر می‌رسد ناموفق بوده چرا که هر روزه معلولان زیادی در سراسر جهان به خصوص در یمن، سوریه،‌عراق و افغانستان افزوده می‌شود در حالی که رویکرد اصلی دولت‌ها باید پیشگیری از معلولیت باشد.

محمودنژاد گفت: به همین منظور روز جهانی «بدون تفنگ» را پیشنهاد داده ام و این پیشنهاد در سازمان جهانی معلولان به تصویب رسید و قرار است با نامه‌نگاری‌های لازم در سازمان ملل مصوب شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس