کد خبر 743536
تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۰
 آتش‌سوزي مسجد ارگ

پرونده آتشین مسجد ارگ تهران که منجر به جان باختن ۷۸ نفر شد، پس از ۱۳ سال بار دیگر در دادگاه بعثت تهران بررسی می‌شود.

به گزارش مشرق، این حادثه بیست و ششم بهمن‌ماه سال ۸۳ مصادف با پنجم محرم، از تلخ‌ترین حوادث آتش‌سوزی در پایتخت بود که در مسجد ارگ تهران اتفاق افتاد. با اعلام این خبر بلافاصله مأموران آتش‌نشانی خودشان را به محل رساندند و شروع به خاموش‌کردن حریق کردند. از آنجا که این مسجد در دهه اول محرم محل اجرای برنامه عزاداری با جمعیت زیادی است، همچنین به خاطر تقارن برگزاری نماز جماعت با زمان حریق، این حادثه قربانیان زیادی داشت. با انتقال سریع مجروحان به سه بیمارستان نزدیک به محل و تلاش پزشکان، متأسفانه تعدادی از مجروحان به دلیل شدت سوختگی، جراحات و صدمات وارده جان خود را از دست دادند.

با اعلام این خبر، کشیک قتل و بازپرس وقت دادسرای جنایی تهران و کارآگاهان برای تحقیقات و بررسی‌های بیشتر راهی محل شدند. تحقیقات اولیه نشان داد انفجار کپسول گاز مسجد در طبقه دوم باعث ایجاد حریق شده است. از طرفی سقف ۸۰۰ متری شبستان که با برزنت پوشانده شده بود و برای جلوگیری از سرما توسط متولیان مسجد آغشته به پارافین بود، موجب گسترش حریق و ریختن آتش بر سر نمازگزاران شده بود.

این اتفاق باعث شد مردم برای نجات خود از تنها راه باریک مسجد فرار کنند، اما در مسجد به دلیل ازدحام جمعیت عزادار قفل شده بود و متأسفانه در خروج دیگری هم نداشت، به همین دلیل تعدادی از آنها زیر دست و پا افتاده و خفه شدند. عده‌ای هم توانستند با شکستن شیشه و پنجره مسجد خود را به بیرون پرتاب کنند و نجات یابند. جمعیت بیرون مسجد نیز که متوجه حریق شده بودند، برای نجات نمازگزاران تلاش می‌کردند وارد مسجد شوند. این ازدحام در خارج از مسجد و پراکنده شدن دود و غبار در فضای داخلی مسجد، خود علتی برای بالارفتن آمار تلفات جانی شد.

زمانی که تحقیقات برای شناسایی عاملان این حادثه آغاز شد، کارشناسان در بررسی‌ها و پیگیری‌های خود، هیئت امنای مسجد را ۴۰ درصد، هیئت امنای عزاداران را ۴۰ درصد و نهادهای بالا دستی و نظارت بر مساجد را۲۰ درصد در این حادثه مقصر اعلام کردند.

با کامل شدن تحقیقات، این پرونده بعد از صدور کیفرخواست به شعبه ۱۱۵۵مجتمع قضایی بعثت فرستاده شد و بعد از صدور حکم پرونده به دادگاه تجدید نظر ارجاع داده شد. در دادگاه تجدید‌‌نظر با ایراد نقص‌هایی در پرونده شامل سه بند:

۱- تعداد قربانیان و حادثه‌دیدگان مشخص شود

۲- چند نفر از مقصران این حادثه در قید حیات هستند.

۳- مبلغ پرداختی به اولیای‌دم و آسیب‌دیدگان مشخص شود که بابت دیه بوده یا به عنوان کمک به آنها پرداخته شده است؛ آن‌را به دادسرای امور جنایی تهران فرستاد.

این پرونده در شعبه ششم دادسرای امور جنایی تهران توسط بازپرس محسن مدیر‌روستا رسیدگی شد و با انجام تحقیقات دوباره، نقص‌های این پرونده برطرف و مشخص شد:

۱-‌تعداد شهدای این حادثه ۷۸ نفر و مجروحان این حادثه تلخ ۲۲ نفر بوده است.

۲- از تعداد ۹ نفر مقصر، سه نفر از آنها فوت کرده‌اند.

۳- مبلغ پرداخت شده به اولیای‌دم و آسیب‌دیدگان‌‌‌‌ بخشی از دیه بوده است.


بدین ترتیب با بررسی‌ها و تحقیقات لازم این پرونده جهت صدور حکم بار دیگر به دادگاه فرستاده خواهد شد.

منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس