کد خبر 743534
تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۱
جنگ ديجيتالي

با تبلیغات گسترده امریکا درباره مداخله روسیه در فرایند انتخابات ریاست جمهوری امریکا در سال ۲۰۱۶ اکنون معلوم شده است.

به گزارش مشرق، با تبلیغات گسترده امریکا درباره مداخله روسیه در فرایند انتخابات ریاست جمهوری امریکا در سال ۲۰۱۶ اکنون معلوم شده است که مقامات اطلاعاتی امریکایی طرحی سایبری در دست دارند که برای ضربه زدن به زیرساخت‌های مهم روسیه طراحی شده است. بدین ترتیب در پروژه‌ای که از آن به عنوان «بمب‌های دیجیتالی» یاد می‌شود امریکا در نظر دارد تا به زیرساخت‌های حیاتی روسیه حمله سایبری کند.

در واقع دولت باراک اوباما قصد اقدامات انتقامی گسترده‌ای علیه مسکو در عرصه سایبری را داشته است. اوباما در واکنش به تأیید اقدامات سایبری روسیه در انتخابات امریکا از جانب سیا و اف بی‌آی، به صورت مخفیانه واکنش‌های مختلفی را برای مهار و تنبیه روسیه مورد بررسی قرار داد که شامل حمله سایبری علیه زیرساخت‌های روسیه یا انتشار اطلاعات شخصی پوتین و اعمال تحریم‌های فلج‌کننده علیه مسکو بود. بهانه اقدام امریکا در این زمینه، حملات سایبری توسط مأموران روسی علیه نهادهای دولتی و انتخاباتی امریکا از جمله مقر حزب دموکرات است.

در این چارچوب، دولت امریکا در ۷ اکتبر ۲۰۱۶رسما روسیه را متهم کرد از طریق حملات سایبری به سامانه رایانه‌ای کمیته ملی حزب دموکرات و رایانه‌های مقامات سیاسی امریکا نفوذ کرده است. مقامات کاخ سفید پیشتر هم روسیه را به حملات سایبری علیه امریکا متهم کرده بودند اما این نخستین بار بود که رسما این اتهام را مطرح کردند. با این حال برخی مقامات امریکایی اذعان دارند که اثبات قطعی نقش دولت روسیه در مدیریت این عملیات نفوذ سایبری، غیرممکن است. از دیدگاه روس‌ها، مقامات امریکایی به دلیل اینکه قادر به تجزیه و تحلیل واقع‌بینانه مسائل انتخاباتی نیستند، با برون‌فکنی و نسبت دادن مسائل انتخاباتی به کشورهای خارجی سعی در توجیه آنها دارند.

با این حال اکنون وجود پروژه محرمانه حمله سایبری علیه روسیه افشا شده است. این پروژه مخفیانه در اواخر دوره ریاست اوباما همچنان در مراحل طراحی قرار داشت و اکنون دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا باید درباره استفاده از قابلیت‌های آن تصمیم‌گیری کند. یکی از مقامات سابق امریکا به روزنامه واشنگتن پست گفته است که این طرح می‌تواند شبکه‌های مهم و استراتژیک روسیه را مختل کند.

این فناوری پیشرفته و محرمانه توسط آژانس امنیت ملی امریکا طراحی شده و قابلیت کنترل از راه دور را دارد. این پروژه که تا پایان ریاست اوباما تکمیل نشد، معادل دیجیتالی بمب‌هایی توصیف شده است که هر زمان امکان انفجار آنها وجود دارد. در واقع آژانس امنیت ملی دست اندرکار اصلی طراحی و اجرای حملات سایبری شناخته می‌شود. در این زمینه ادوارد اسنودن پیمانکار پیشین آژانس امنیت ملی امریکا اعلام کرد که آژانس امنیت ملی امریکا پشت صحنه حملات سایبری در سطح جهان قرار دارد و تاکنون ۷۴ کشور را مورد حمله قرار داده است.

افشای طرح سری امریکا برای حمله سایبری به زیرساخت‌های روسیه در واقع موضع دوگانه واشنگتن در قبال استفاده از قدرت سایبری را روشن می‌کند. امریکایی‌ها هر گاه خود اقدام به حمله سایبری علیه دشمن کنند که نمونه بارز آن حمله سایبری به تاسیسات هسته‌ای ایران با بدافزار استاکس نت بود، آن را موجه و مشروع قلمداد می‌کنند، در حالی که اقدام مشابه از سوی دیگر کشورهای رقیب یا خصم را برنمی تابند. بر خلاف ادعای مقامات واشنگتن که همواره دیگر کشورها را متهم به حملات سایبری علیه امریکا می‌کنند، امریکا همواره از اولین و بزرگترین کشورهایی محسوب می‌شود که از فضای سایبری برای اعمال فشار و در واقع تهاجم علیه سایر ملت‌ها استفاده نموده است.

در عین حال نباید فراموش کرد که حملات سایبری به مثابه تیغی دو لبه محسوب می‌شود که توسط دشمنان امریکا نیز می‌تواند به نحو مؤثری علیه آن مورد استفاده قرار گیرد. بهانه امریکا برای افزایش توانمندی‌های سایبری خود این است که چنین اقدامی با توجه به استفاده چین، روسیه و سایر کشورها از فضای سایبری برای حمله به دشمنان یا سرقت اطلاعات ضرورت پیدا کرده است.

  

آمادگی روسیه

در این چارچوب روس‌ها نیز به خوبی می‌دانند که امریکایی‌ها مسئول بخش قابل توجهی از حملات سایبری در سطح جهان هستند. لذا روسیه از سال‌ها پیش برنامه خودکفایی ملی در بخش‌های اینترنتی و فضای مجازی از جمله موتورهای جست و جو، شبکه‌های مجازی، برنامه‌های ضد هکری و ویروسی و همچنین ایمن‌سازی اطلاعات و ارتباطات را اجرا می‌کند. در واقع، این روس‌ها هستند که برای مقابله با حملات و نفوذ‌های سایبری از جانب غرب به ویژه امریکا، مبادرت به ایجاد و راه‌اندازی یک شبکه اینترنتی دارای ضریب امنیتی بالا کرده‌اند. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، توان حملات سایبری را از تسلیحات متعارف بالاتر دانسته است.

ضمن اینکه روسیه با اعلام تشکیل ارتش سایبری، نیروی انسانی و بودجه قابل توجهی را برای عملیات آن نه فقط برای جلوگیری از اقدامات سایبری، بلکه برای افزایش فعالیت در حوزه سایبری اختصاص داده است. در این راستا ژنرال سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه در اوایل اسفند ۱۳۹۵ از ایجاد ارتش سایبری در این کشور با هدف پیشگیری از عملی شدن تهدیدهای مرتبط در عرصه نظامی خبر داد. پیش‌تر هم ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه بر ضرورت آمادگی این کشور برای مقابله کارآمدتر با تهدیدهای سایبری تأکید کرده بود.

اعلام تشکیل ارتش سایبری در روسیه گامی مهم در عرصه رویارویی روسیه و غرب در عرصه جنگ نرم محسوب می‌شود. در سند دکترین امنیت سایبری روسیه بر اهمیت شناخت و مقابله با تهدیدهای سایبری علیه امنیت بین‌المللی این کشور تأکید ویژه‌ای شده است. در چند سال اخیر با تشدید تنش‌ها بین روسیه و غرب به ویژه امریکا شاهد اقدامات متقابل دو طرف در زمینه جنگ رسانه‌ای و نیز حملات و اقدامات سایبری با هدف کسب اطلاعات به منظور استفاده از آن در چارچوب اهداف سیاسی و نظامی بوده‌ایم.

  

اقدام متقابل

در صورتی که امریکا به اصطلاح بمب‌های دیجیتالی خود را علیه زیر‌ساخت‌های روسیه فعال کند، باید انتظار اقدامات متقابل مسکو را داشته باشد که در این صورت خسارات و فرجام چنین جنگی در عرصه سایبری با توجه به ابعاد و ماهیت آن نامعلوم خواهد بود. مسلماً این خبر خوبی برای واشنگتن نیست که اخیراً اتهامات گسترده‌ای را درباره دخالت مسکو در انتخابات ریاست جمهوری امریکا با جاسوسی سایبری از مقر حزب دموکرات و انتشار اسناد آن در فضای سایبری و تضعیف موقعیت هیلاری کلینتون نامزد دموکرات‌ها متوجه مسکو کرد، به نحوی که هنوز هم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا درگیر تبعات آن با توجه به کمک غیر‌مستقیم روس‌ها به وی برای پیروزی در انتخابات ۲۰۱۶ است.

منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس